سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا
بررسی عوامل مؤثر بر جلب رضایتمندی و میزان رضایت مشتریان پروازهای داخلی شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران ”هما“
ارزش و اهمیت مشتری در نگاه سیستمی و بهصورت یک ”نظام ارزشی“ در دو مبحث مورد بررسی قرار میگیرد: یکی ارزشی که مشتری برای فروشنده دارد و دیگری ارزش از دیدگاه مشتری (محمدی، ۱۳۸۴). هر مشتری منفرد یک ارتباط با فروشنده شکل میدهد که شرکت باید آن را حفظ نموده و توسعه دهد. چرا که روابط با مشتری وجود ندارد، بلکه باید بهدست آید (Gronroos, ۲۰۰۱).
شرکتها تلاش کردهاند از طریق بازاریابی رابطهمند ضمن شناخت نیازهای مشتریان خدمات باارزشی را به آنان ارائه کنند تا با جلب رضایتمندی آنان، در آنها ایجاد وفاداری کرده و کاری کنند که با مشتریان و دیگر افراد و گروههای ذینفع مرتبط با سازمان روابط بلندمدتی برقرار شود (ونوس، ۱۳۸۱). در بسیاری از سازمانها پایگاههای اطلاعاتی و سیستمهای خدمات مشتری بسیاری وجود دارند که به یکدیگر متصل نمیباشند. سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتریان به ناچار در جستجوی اتصال این سیستمها هستند و در پی معامله با مشتریان منفرد از طریق چرخه عمر رابطهاند (Palmer, ۲۰۰۳).
داور ونوس ـ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
شیرین مددییکتا ـ کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بینالملل
شیرین مددییکتا ـ کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بینالملل
منبع : حوزه معاونت تحقیقات و فناوری
همچنین مشاهده کنید