چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بنزین نسوزان، کلیک کن!


بنزین نسوزان، کلیک کن!
در پی افزایش قیمت بنزین به ویژه در آمریکا، مردم این کشور به جای استفاده از خودرو و انجام سفر‌های درون شهری تریجح می‌دهند کار‌های خود را در خانه و از طریق اینترنت انجام دهند.
به این ترتیب حالا که پر کردن باک بنزین برای رفتن به فروشگاه هدر دادن پول محسوب می‌شود، خرید آنلاین با استقبال ویژه مواجه شده است.
بسیاری از فروشگاه‌ها نظیر Gap، Secret Victoria&#۰۳۹;s و J.C.Penney در فروش آنلاین خود با رشد دو رقمی مواجه شده‌اند که در مقایسه با فروش فروشگاه‌های واقعی با آن ویترین‌ها و نما‌های جذاب، رشد چشمگیری محسوب می‌شود.در این میان، فروشندگان مجازی نیز برای جذب مشتریان بیش‌تر، امکاناتی را در اختیار مشتریان قرار داده‌اند به طور مثال بر خلاف کسب و کار‌های مثل شرکت‌های هواپیمایی کالا‌های خریداری شده را بدون هزینه‌ حمل به خریداران تحویل می‌دهند.
مایک بویلسون، مدیر بازار‌یابی J.C.Penney، فروشگاهی که در فصل اول سال میلادی جاری با رشد ۷/۸ درصدی فروش آنلاین روبه‌رو بوده، می‌گوید: با افزایش قیمت بنزین، پیش‌بینی می‌کردیم که ترافیک فروش آنلاین بیش‌تر از ازدحام جمعیت در فروشگاه‌های واقعی باشد.از سوی دیگر فروش فروشگاه‌ها به روش سنتی نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی ۴/۷ درصد افت داشته است.
بویلسون می‌افزاید: بسیاری از افراد خرید مجازی را ترجیح می‌دهند زیرا هم در زمان و هم در هزینه آنها صرفه‌جویی می‌شود.فروشگاه‌های آنلاین نیز با مشاهده این روند، سیاست‌های مشتری مداری اتخاذ کرده‌اند و همچنان سعی می‌کنند که قیمت محصولات‌شان را ثابت نگه داشته و بالا نبرند.
اخیرا نیشل هینز (Nichelle Hines)، یکی از هنر‌پیشه‌های لس‌آنجلسی برای خرید همه احتیاجات خود همچون کتاب، DVD، تصفیه آب، وسایل آشپزی و لباس به اینترنت مراجعه می‌کند. او حتی تجهیزات ساخت دستگاه ضبط صدا را هم از اینترنت خریداری کرده تا در این وانفسای بنزین، مجبور نباشد هر روز تا استودیوی ضبط رانندگی کند.وی می‌گوید: از سه یا چهار ماه گذشته، به خرید آنلاین روی آورده‌ام و هزینه‌های مصرف بنزین را پس‌انداز کرده‌ام. وی می‌افزاید: اگر زمانی هم مجبور باشم با ماشینم به جایی بروم، اول از همه چیز آنلاین می‌شوم تا ببینم نزدیک‌ترین پمپ بنزین کجا واقع شده است.
هینز عنوان می‌کند که من از کامپیوتر زیاد سر در نمی‌آورم ولی می‌دانم که پیامد افزایش قیمت بنزین چیست و این موضوع باعث شده سعی کنم دانش کامپیوترم را افزایش دهم.
Victoria&#۰۳۹;s Secret نیز یکی دیگر از فروشگاه‌های آنلاین است که عرضه کاتالوگ و فروش اینترنتی‌اش در فصل اول امسال میلادی ۱۱ درصد رشد داشته است.
فروشگاه‌های دیگری همچون Gap نیز اعلام کرده‌اند که در همین مدت، حدود ۲۱ درصد رشد در زمینه فروش آنلاین داشته‌اند. این فروشگاه حدود ۶ هفته پیش که فصل خرید مدارس بود، تمامی کالا‌های مربوط را از طریق اینترنت ارایه داد و مشتریان را به خرید کالا از طریق وب‌سایت‌هایی با برند Gap و با مبلغ ۷ دلار برای هزینه تحویل تشویق کرد.
کریس ماروبیو، سخنگوی Gap می‌گوید: والدین دیگر حوصله گشتن دو ، سه فروشگاه برای خرید را ندارند و ما با طراحی وب‌سایت جدید به والدین کمک کردیم تا بدون اتلاف وقت و با توجه به افزایش قیمت سوخت، خرید مدارس فرزندان‌شان را از طریق اینترنت انجام دهند.
علاوه بر این خریداران به دنبال وب‌سایت‌هایی هستند که تخفیف‌های ویژه برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. به گزارش ComScore از ماه ژوییه سال ۲۰۰۷ تا ماه ژوییه امسال تعداد مخاطبان وب‌سایت‌هایی که برای محصولات خود تخفیف در نظر می‌گیرند، ۲۱ درصد افزایش یافته است.ComSocore اعلام کرده که وب‌سایت GouponWinner.com که حدود ۲ هزار خرده فروش زیر‌مجموعه دارد، از ماه فوریه تا ژوییه امسال، با ۱۸۶ درصد افزایش ترافیک فروش همراه بوده است.از سوی دیگر چارلی گراهام، بنیانگذار سایت ShopItToMe.com ادعا می‌کند تعداد مخاطبان این وب‌سایت در سه ماهه اخیر دو برابر شده است.
گراهام می‌گوید: مردم دیگر حوصله خرید از فروشگاه‌ها را ندارند و نمی‌خواند به خاطر بنزین هم که شده دو ساعت تمام پشت فرمان بنشینند تا به فروشگاه‌های مورد نظرشان برسند.براساس این گزارش مالیات‌های فروش شامل فروشگاه‌های آنلاین نمی‌شود و همین امر نظر بسیاری از خرده فروشان را به خود جلب می‌کند، اما با این همه تاکنون رشد فروش کلی این فروشگاه‌های آنلاین چندان قابل توجه نبوده است.تحلیلگران معتقدند تا زمانی که رشد تجارت الکترونیکی به حد مناسب خود نرسد، نباید انتظار رشد سریع فروشگاه‌های آنلاین را داشت. در حقیقت فروش آنلاین تنها یکی از نکات مثبتی است که فروشندگان می‌توانند از آن بهره ببرند.
براساس پیش‌بینی مرکز تحقیقات فارستر (Forrester)، فروش اینترنتی در سال میلادی جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که این میزان در سال ۲۰۰۷، ۱۷۵ میلیارد دلار بوده است.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید