چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

پشتکار، عامل موفقیت در تمرینات


پشتکار، عامل موفقیت در تمرینات
بااینکه همیشه می خواهید برنامه تمرینی و غذایی مناسبی داشته باشید اما آن برنامه خاص تعیین نمی کند که به اهدافتان می رسید یا نه. این پشتکار و ثبات قدم شما در دنبال کردن این برنامه هاست که شما را به نتایج دلخواهتان می رساند.
مهمترین عامل در موفقیت این است که تا چه میزان بتوانید پشتکار و ثبات قدم خود را در دنبال کردن برنامه تان حفظ کنید. از اینها گذشته، حتی بهترین و فکرشده ترین برنامه ها در دنیا هم شما را به نتیجه نمی رسانند مگراینکه واقعاً با تداوم و پشتکار آن برنامه را دنبال کنید.
در زیر به نکاتی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند پشتکار خود را ارتقا ببخشید تا نتیجه ای که از تمریناتتان عایدتان می شود را چندین برابر کنید.
● اهداف درست تعیین کنید
هدفی که انتخاب می کنید می تواند تاثیر بسزایی بر انگیزه شما داشته باشد و در حفظ پشتکار نیز بسیار پراهمیت است.
به طور کل، اهداف درونی و ذاتی بهتر از اهداف خارجی عمل می کنند چون این اهداف برای خود شما تعیین شده است. اهداف درونی و ذاتی عبارت است از حفظ وزنی که احتمال بیماری شما را پایین بیاورد، حس رضایت و خوشنودی که خیلی ها بعد از تمرین سنگین احساس می کنند و فراهم کردن یک راه خوب برای از بین بردن و آزاد کردن استرس در طول روز. درمقابل اهداف خارجی عبارتند از کم کردن ۵ کیلو از وزن تان قبل از رفتن به مسافرت کنار دریا، شش تکه کردن عضلات شکم و بالا بردن پرس سینه تان تا ۱۰۰ کیلو.
پس از مدتی اهداف خارجی اهمیت کمتری پیدا می کنند یا به کلی از میان می روند و پشتکار تمرین شما نابود می شود. وقتی آن مسافرت کنار دریا تمام شود دیگر انگیزه ای برای رفتن به باشگاه بعد از کار نخواهید داشت. البته این به آن معنا نیست که هیچ وقت نباید برای خود اهداف خارجی داشته باشید، نه، این اهداف هم انگیزه های بسیار عالی برای کوتاه مدت هستند اما باید چند دلیل درونی هم برای ارتقای سلامتی و تناسب اندامتان پیدا کنید.
● یک برنامه غذایی مناسب را دنبال کنید
پشتکار و ثبات قدمتان را با تنظیم کردن یک برنامه سلامتی و تناسب اندام ارتقا بخشید. ببینید امکان انجام چه کارهایی برایتان وجود دارد. مثلاً اگر قبلاً رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را امتحان کرده اید و حس خوبی با آنها نداشتید، پس دیگر آن را تکرار نکنید. اینکار فقط انگیزه شما و شانس موفقیت تان را در آینده پایین می آورد. یک رویکرد غذایی با میزان کربوهیدرات متوسط می تواند برای شما ایده آل باشد، البته به شرطی که حواستان به مقدار کالری مصرفی خود باشد. بهترین برنامه غذایی، برنامه ای است که مقدار کافی پروتئین و تعداد مناسب کالری را در اختیار شما قرار دهد.
● به خودتان استراحت دهید
وقتی می خواهید پشتکارتان را در دنبال کردن برنامه غذایی و تمرینی تان بالا ببرید، اگر یکبار در رژیم غذایی تان تقلب کردید یا یک جلسه تمرین را از دست دادید، خودتان را سرزنش نکنید. افرادی که اینکار را می کنند ذهن سیاه و سفیدی دارند و اجازه می دهند که یک اشتباه آنها را به کلی از میدان به در کند.
خلاص شدن از این طرز تفکر هیچ چیز یا همه چیز، به شما کمک می کند دوباره همان جایی برگردید که بودید به جای اینکه چند روز با خودتان کلنجار بروید یا کلاً برنامه را کنار بگذارید.
● مشکلاتتان را تشخیص دهید
برای ایجاد ثبات قدم در برنامه، همیشه نتایج تان را بررسی کنید و هرگونه مشکل را از قبل تشخیص دهید. مثلاً اگر بعد از دو هفته از برنامه احساس می کنید که دارید خسته می شوید، پیش خودتان تجسم کنید که اگر چند هفته دیگر بگذرد چه احساسی خواهید داشت. هرچه زودتر بتوانید برنامه را اصلاح کنید یا یک مربی خصوصی بگیرید تا برنامه غذایی و تمرینی تان را بررسی کند، بهتر است. اگر اجازه بدهید این خستگی همینطور ادامه پیدا کند، بدن شما به زاری می افتد و وقتی عوامل فیزیولوژیکی با عوامل روانی همراه شوند، حفظ ثبات قدم بسیار دشوار خواهد شد.
وقتی زودتر همه چیز را اصلاح و درست کنید، مشکلات را به حداقل رسانده و پروسه دست یافتن به اهدافتان برایتان ساده تر خواهد شد.
● تمریناتتان را اصلاح کنید
اگر تمریناتتان موثر باشند باید سطح تناسب اندام شما ارتقا پیدا کند؛ این یعنی پس از مدتی حرکت یا تمرینی که برایتان دشواربود باید برایتان آسان تر شده باشد. همچنین باید بتوانید برای بالا بردن شدت تمرین، مقدار وزنه هایتان را هم بالاتر ببرید. اما بهتر این است که کل برنامه تان را هر از چند گاهی دوباره تنظیم کنید تا به بالاترین نتایج دست پیدا کنید و ثبات قدم در تمریناتتان را نیز حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی شما با گذشت زمان تغییر می کند. شاید با نزدیک شدن تابستان بخواهید کمی لاغرتر شوید یا پزشکتان توصیه کرده باشد که سلامت قلبی-عروقی خود را بالا ببرید. موضوع هرچه که باشد، فقط اطمینان یابید که برنامه تمرینی تان همیشه به روز باشد.
● به تمریناتتان تنوع بدهید
و آخر اینکه تا می توانید به تمریناتتان تنوع بدهید. ثابت قدم ماندن در برنامه ای که هیچ چیز تازه ای در آن وجود ندارد کار سختی است. چه تمریناتتان را به کل عوض کنید و چه آن را به طریقی متفاوت انجام دهید، ایجاد تغییر در برنامه به شما کمک می کند همیشه به انجام آن علاقه مند باشید و برای انجام آن پشتکار داشته باشید. از تغییر فصل ها استفاده کنید، چرا در تابستان که می توانید بیرون بروید و از هوای آزاد برای دویدن استفاده کنید، تمرینات کاردیو را داخل باشگاه و با تردمیل و دوچرخه ثابت انجام دهید
● پشتکار داشته باشید
دفعه بعد که انتخاب های مختلفی برای برنامه تمرینی و غذایی تان پیش رو دارید، اطمینان یابید که هر یک کالری که انتخاب می کنید متعادل باشد و زمان استراحت و تمرین تان هم مشخص باشد و اگر سعی کنید به جای اینکه همه وقت تان را صرف برنامه ریزی کنید کمی به بالا بردن انگیزه تان کمک کنید. مطمئن باشید که بهترین نتیجه را به دنبال خواهید داشت.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید