پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آشنایی با هنرمندان سینمای ایران آریا با «هیوا» هاشم پور شد


آشنایی با هنرمندان سینمای ایران آریا با «هیوا» هاشم پور شد
جمشید هاشم پور متولد سوم فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در تهران است.
او بازی در سینما را با فیلم جهنم سفید به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۴۷ آغاز کرد. بعد از آن در فیلم های جنجال پول (پرویز خطیبی) در سال ۴۷، قسمت (امیر شروان) در سال ۴۹، ایواله (منوچهر نوذری)، عشقی ها (جمشید شیبانی) و خوشگلترین زن عالم (قدرت الله احسانی) در سال ۵۰ به ایفای نقش پرداخت. بعد از آن حضوری در سینمای قبل از انقلاب نداشت، تا اینکه بعد از یک دهه و در سال ۶۰ با فیلم خط قرمز به کارگردانی مسعود کیمیایی بازگشتی دوباره داشت. در همان سال در فیلم فرمان (کوپال مشکاه) نیز بازی کرد. در سال ۶۲ در فیلم بازداشتگاه (کوپال مشکاه) حضور داشت. او در آن سال در فیلم های نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی)، بالاش (اکبر صادقی) و دادشاه (حبیب کاوش) نیز حضور داشت. در سال ۶۳ در فیلم تاراج به کارگردانی ایرج قادری نقش آفرینی کرد. هاشم پور که در دهه شصت با نام جشمید آریا در سینما حضور داشت با فیلم تاراج و سرتراشیده خود به شهرت رسید و با همان قالب، در دوران رکود سینما، گاهی به تنهایی بار سینما را به دوش می کشید. او در سال ۶۳ در فیلم های عقاب ها (ساموئل خاچیکیان) و پایگاه جهنمی (اکبر صادقی) نیز بازی کرد. بازی در فیلم های یوزپلنگ (ساموئل خاچیکیان) و تیغ و ابریشم (مسعود کیمیایی) را در سال ۶۴ تجربه کرد. در سال ۶۷ در فیلم روز باشکوه (کیانوش عیاری) به ایفای نقش پرداخت. در سال ۶۸ در یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران حضور داشت; فیلم مادر به کارگردانی علی حاتمی; که نقطه عطفی در کارنامه هاشم پور است. در سال ۶۹ در فیلم های عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) و پرده آخر (واروژ کریم مسیحی) نقشآفرینی کرد.
او در این سال برای بازی در فیلم عشق و مرگ در نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. در سال ۷۰ در فیلم های گل ها و گلوله ها (ناصر مهدی پور)، دادستان (بزرگمهر رفیعا)، قرق (احمد هاشمی) و آخرین تلاش (سیامک اعتمادی) بازی کرد. در سال ۷۱ در فیلم های افعی (محمدرضا اعلامی)، طعمه (فرامرز صدیقی)، تماس شیطانی و راز گل سرخ (حسن قلی زاده) و قافله (مجید جوانمرد) به ایفای نقش پرداخت. در سال ۷۲ در فیلم های پادزهر (بهرام کاظمی)، پرواز از اردوگاه (حسن کاربخش)، یاران (ناصر مهدی پور)، ضربه طوفان (علی قوی تن)، و آخرین خون (منوچهر مصیری) حضور داشت. در سال ۷۳ در فیلم های نیش (همایون اسعدیان)، دیوانه وار (کامران قدکچیان)، روزدیدنی (فرزین مهدی پور)، مجازات (جهانگیر جهانگیری) و آخرین بندر (حسن هدایت) بازی کرد که به خاطر بازی در فیلم آخرین بندر در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. در سال ۷۴ در فیلم های سربلند (فتحعلی اویسی)، ویرانگر (ابوالقاسم طالبی)، گروگان (اصغر هاشمی)، فاتح (بهرام ری پور)، دشمن (عباس بابویهی)، حضور داشت. در سال ۷۵ در فیلم های لاک پشت (علی شاه حاتمی ) و جوانمرد (جمشید آهنگرانی فراهانی ) بازی کرد.
در سال۷۶ در فیلم های یاغی (جهانگیر جهانگیری)، یورش (محسن محسنی نسب)، شبیخون (جمشید آهنگرانی) و زخمی (کامران قدکچیان) نقش آفرینی کرد. در سال ۷۷ در فیلم های باشگاه سری (جمال شورجه)، چشم عقاب (شفیع آقا محمدیان) و هیوا (رسول ملا قلی پور) به ایفای نقش پرداخت. با نگاهی به فعالیت های آقای هاشم پور و آثار به جا مانده از ایشان این نکته کاملا مشهود است که وی در دهه شصت و تا اواسط دهه هفتاد فوق العاده پرکار بود. اما از زمان بازی در فیلم هیوا، دگرگونی مثبتی در حرکت رو به جلوی وی ایجاد شد و خیلی گزیده کارتر دیده شد. از طرفی سبک کاری خود را نیز به کلی تغییر داد و همگان روی دیگری از توانایی های وی را مشاهده کردند. هاشم پور به خاطربازی در فیلم هیوا در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزیده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. همچنین در دوره سوم جشن خانه سینما نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. در سال ۷۸ در فیلم های رنجبر (احمد مرادپور) و مهراب (سعید سهیلی) بازی کرد. در سال ۷۹ در فیلم های آواز قو (سعید اسدی)، ابر و خورشد (محمد حسین حقیقی) و مسافرری (داوود میرباقری) نقش آفرینی کرد.
او به خاطر بازی در فیلم مسافر ری در پنجمین دوره جشن خانه سینما کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد. در سال ۸۰ در فیلم های قارچ سمی (رسول ملا قی پور) و سفر به فردا (محمد حسین حقیقی) نقش آفرینی کرد. او برای بازی دراین فیلم در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم آبادان برگزیده لوح تقدیر و تندیس نخل زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. همین طور به خاطر این فیلم در دوره ششم جشن خانه سینما نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
در سال ۸۱ در فیلم واکنش پنجم (تهمینه میلانی) بازی کرد و به خاطر آن در دوره بیست و یکم جشنواره فیلم فجر و دوره هفتم جشن خانه سینما کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
در سال ۸۲ در فیلم های جنایت (محمد علی سجادی) و مزرعه پدری (رسول ملا قی پور) حضور داشت.
سال ۸۳ را با بازی در فیلم رازها (محمدرضا اعلامی) پشت سرگذاشت. در سال ۸۴ در فیلم های از دوردست (رامین محسنی)، یک بوس کوچولو (بهمن فرمانآرا) و قتل آنلاین (مسعود آب پرور) به ایفای نقش پرداخت. در سال ۸۵ در فیلم های قاعده بازی (احمدرضا معتمدی)، سنگ کاغذ قیچی و چهار انگشتی ( سعید سهیلی) و میم مثل مادر ( فیلم آخر رسول ملا قی پور) ; یکی ازبهترین فیلم های سینمایی ایران، بازی کرد که به خاطر این فیلم در دهمین دوره جشن خانه سینما نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد. در سال ۸۶ در فیلم های محافظ (سیاهی روشن است) به کارگردانی محمد جواد کاسه ساز و استشهادی برای خدا (علیرضا امینی) حضور داشت. در سال جاری هم تاکنون در فیلم های زیادی نقش آفرینی کرده است. فیلم های نطفه شوم (کریم آتشی)، چهره به چهره ( علی ژکان)، تردید (واروژ کریم مسیحی )، پری دریایی (گلا ب آدینه) بیرون آوردن مردگان (جواد افشار) و به کبودی یاس (جواد اردکانی) آثاری بوده اند که تا نیمه سال ۸۷ جشمید هاشم پور در آنها حضور داشته است.
نویسنده : پویا سیرتی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید