چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هنوز پرطرفدار هنوز خاطره‌انگیز


هنوز پرطرفدار هنوز خاطره‌انگیز
● کمودور ۶۴، کامپیوتری خاطره انگیزه
همیشه ورود اولین چیز‌ها مثل اولین خودرو یا اولین کامپیوتر، در ذهن‌ها باقی می‌ماند و افراد علاقه خاصی به آنها پیدا می‌کنند. کمودور ۶۴ نیز به عنوان اولین دستگاه رایانه‌ای هنوز در خاطر برخی، بهترین‌ رویداد در عرصه کامپیوترها بوده و هنوز هم تعصب خاصی نسبت به آن وجود دارد.
شاید تصور زندگی بدون کامپیوتر پرسرعت یا لپ‌تاپ با گرافیک سه‌بعدی و‌هارد درایو ۲۰۰ گیگابایتی واقعا سخت باشد؛ ولی باید گفت که کمودور ۶۴ در دوران طلایی خود، چیزی بیش از یک کامپیوتر بود. بسیاری از کاربران هنوز سادگی کمودور ۶۴ را به کامپیوتر‌های امروزی ترجیح می‌دهند؛ چنانچه وب‌سایت C۶۴.com هوز بازدید کنندگانی دارد که به دنبال خاطرات خوش گذشته به آن سر می‌زنند و از آن جمله، افرادی هستند که بیش از سی‌سال سن دارند و به این وب‌سایت مراجعه می‌کنند تا بازی‌های خاطره‌انگیز دوران کودکی‌شان را دانلود کنند. مبدل‌هایی که در این وب‌سایت وجود دارند، به کاربران اجازه می‌دهند این بازی‌ها را بدون وجود کمودور در کامپیوتر‌های شخصی‌شان اجرا کنند. از میان این بازی‌ها Baulder Dash، Ghostbusters و The Giana Sisters عناویتی هستند که بیش‌تر از بازی‌های دیگر کمودور ۶۴ توسط کاربران دانلود شده‌اند.
هری مک کراکن، مدیر و ویراستار PCWorld می‌گوید: کمودور ۶۴، بیش‌تر از کامپیوتر‌های شخصی طرفدار ندارد، اما باید اذعان کرد ویژگی‌های منحصر به فردی داشت که کامپیوتر‌های امروزی فاقد آن هستند و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. در دهه ۱۹۸۰، با ورود دستگاه‌هایی نظیر Apple ll و آتاری ۸۰۰، کمودور ۶۴ تا حدودی تحت‌الشعاع قرار گرفت، اما با همه این اوصاف فقط از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳ میزان فروش آن به ۱۷ میلیون دستگاه رسید؛ به طوری که نام C۶۴ در فهرست رکورد‌های جهانی در کتاب گینس، در ردیف پرفروش‌ترین مدل کامپیوتری ثبت شد.این کامپیوتر قدیمی‌با ۶۴ کیلو بایت حافظه،‌یک وسیله مناسب و البته حجیم بازی با یک تراشه صوتی قوی و قیمت بسیار مناسب در دوران خود محسوب می‌شد.مک کراکن می‌افزاید: C۶۴ بهترین دستگاه دوران خود بود و ویژگی‌های بسیار جالب و خاصی برای جلب افراد داشت.
وی خاطرنشان می‌کند: فروش این کامپیوتر قدیمی‌تنها به فروشگاه‌های کوچک محدود نمی‌شد و در همه فروشگاه‌ها آن را به فروش می‌رساندند و می‌توان گفت C۶۴ پیش زمینه خوبی برای ورود کامپیوتر‌های پیشرفته‌تر بود.
کاربران کمودور به غیر از انجام بازی‌های بسیاری که در آن وجود دارد می‌توانند به راحتی زبان برنامه‌نویسی کامپیوتر Basic را نیز یاد بگیرند.
دانیل مکی از نیویورک می‌گوید: روند کنونی رشد کامپیوتر‌ها، واقعا دیوانه‌کننده است.وی می‌افزاید: امروز که یک سیستم کامپیوتری می‌خریم، فردا از رده خارج شده است؛ در حالی که در دوران کمودور دیگر نگرانی از به روز شدن کامپیوتر‌ها وجود نداشت. تا به حال به این فکر کرده‌اید از این جعبه قهوه‌ای رنگ به تاریخ پیوسته چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟ موارد بسیاری وجود دارد که از شنیدن آن کله‌تان سوت می‌کشد.
● یک سرگرمی‌بزرگ
شاید کمودور ۶۴، با آن خطوط ذوزنقه‌ای و صفحه نمایشی که نور ضعیفی از آن ساطع می‌شد، به نظر جعبه بی‌مصرفی بیاید، ولی از نظر بسیاری از کاربران یک سرگرمی‌بزرگ به شمار می‌آید.رابرت برناردو از کالیفرنیا می‌گوید: کلوپ آخرین مدل کمودور در کالیفرنیا هنوز هم دایر است؛ اولین کمودور ۶۴ را در ماه اوت ۱۹۸۳ خریداری کرده‌ام و هنوز هم از آن استفاده می‌کنم.برناردو چندین دستگاه کمودور ۶۴ دارد و افراد دیگر را نیز به استفاده از این وسیله قدیمی‌تشویق می‌کند.
● دستگاهی برای پخش موسیقی
از نظر بسیاری، کمودور ۶۴ یک وسیله عالی برای پخش موسیقی است، زیرا این دستگاه می‌تواند صداها را به صورت منحصر به فردی پخش کند.
به علاوه، بسیاری از فعالان موسیقی از موتور موسیقی کمودور ۶۴ به خاطر قدرت خاصی که در پخش دارد استفاده می‌کنند.
اندرو داروییچ از اوهایو می‌گوید: من تعصب خاصی نسبت به این کامپیوتر قدیمی‌دارم و با وجود تجهیزات و نرم‌ افزارهای مختلفی که در بازار موجود هستند، کمودور ۶۴ را بر همه آنها ترجیح می‌دهم.
وی می‌افزاید: یک کمو دور ۶۴ را در اتاق خوابم در کنار کامپیوترم قرار داده‌ام و زمانی که می‌خواهم موسیقی گوش بدهم از کمودور به عنوان کارت صدای دوم استفاده می‌کنم تا صدای موسیقی به طور همزمان از هر دوی این دستگاه‌ها پخش شده و صدای آن دو برابر شود. وی خاطر نشان می‌کند: کارهای برنامه‌نویسی‌ام را نیز با کمودور انجام می‌دهم و خیلی چیزها از آن یاد گرفته‌ام و به نظر من این دستگاه یک قطعه سخت‌افزاری فوق‌العاده، هم برای سرگرمی‌و هم برای کارهای تحقیقاتی و آموزشی است.
انگل نیلسون از کپنهاگ دانمارک که در یک گروه موسیقی راک فعالیت می‌کند، یکی از طرفداران سرسخت کمودور ۶۴ است و می‌گوید: من یکی از اعضای PRESS PLAY ON TAPE، هستم؛ اما از آواها و آهنگ‌ بازی‌های C۶۴ استفاده می‌کنیم و آنها را در کنسرت‌های‌مان اجرا می‌کنیم. این گروه موسیقی، ۶ عضو دارد که همگی فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتری از دانشگاه کپنهاگ هستندو به تازگی جذب کارهای مربوط به بازی‌های کامپیوتری شده و روی بازی‌هایی نظیر Hitman و Kane & Lynch نیز کار کرده‌اند. اعضای این گروه از همان دوران دانشگاه با هم آشنا شده و به خاطر علاقه‌ای که به صدا و آهنگ‌های کمودور ۶۴ داشتند، تصمیم گرفتند که یک گروه موسیقی راه بیندازند.
● وسیله‌ای برای اتصال به اینترنت
کلی لرسون از مینه سوتا می‌گوید: من عاشق کمودور ۶۴ هستم. زمانی که این دستگاه به بازار آمد آن را خریداری کردم و یک مودم ۲۸۰۰ Baud به آن وصل کردم و به اینترنت وصل شدم. این کامپیو‌تر قدیمی‌بازی‌های بی‌نظیری داشت مثل Red Strom Rising که هنوز در ذهن‌ها باقی مانده است.
● ابزاری برای آموزش
جری پارکر از نوادا می‌گوید: من کمودور ۶۴ را برای فرزندانم جهت آموزش در مدرسه خریدم اما آنها استفاده از کامپیوتر را به من یاد دادند و زمانی که در سن ۴۰ سالگی دوباره وارد دانشگاه شدم، به مدت ۳ سال از کمودور ۶۴ جهت نوشتن گزارش‌هایم استفاده کردم.
کمودور ۶۴ بهترین دستگاه برای برنامه‌نویسی است زیرا اغلب کامپیوتر شخصی‌ام اجازه اجرا شدن برنامه را نمی‌داد. همچنین بهترین ابزار برای بازی است زیرا اکثر کامپیوترهای امروزی نمی‌توانند بازی‌ها را به خوبی اجرا کنند. واقعا متاسفم که کامپیوترهای جدید با مشکلات و مسایل بسیار، جای کمودورها را گرفته‌اند.
● به اشتراک‌گذاری بازی بدون نگرانی
کریس فاکنر از اهالی نشویل در ایالت تنسی معتقد است که بازی‌های کمودور ۶۴، معضل استفاده غیر قانونی و نقص قانون کپی رایت را نداشتند و به همین دلیل می‌توانستم به راحتی بازی‌ها را با دوستانم به اشتراک بگذارم.
ترجمه : نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید