سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۲ ذیقعده سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۱ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۱۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۱آبان ماه سال ۱۲۷۶هجری شمسی:
«علی اسفندیاری» متخلص به« نیما یوشیج» پدرشعرنو و ازشخصیت‎‎های درخشان ادبی این مرزوبوم دریوشِ مازندران متولد شد. نیما درتهران، سِن لوئی تحصیل کرد و زبان فرانسه را بطورکامل آموخت. آنطوریکه نیما خود گفته است دراندک مدتی به تشویق نظام وفا استادش به سرودن شعر پرداخت و بتدریج شاعری صاحب سبک شد و سبک نیمایی را درشعر فارسی پدید آورد. بنابه عقیده بسیاری ازشاعران نوپرداز نیما بهترازهرشاعر دیگرشعرنو می‎سرود. نیما یوشیج درطی عمرادبی خود درداستان نویسی، نمایشنامه نویسی و نگارش مقاله‎های ادبی نیزبه آزمودن استعدادهای خود همت کرد، اما با نام نیما قرین شده است قریحه شعرو شاعری اوست بطوریکه گاه از شعرنو با عنوان شعرنیمایی هم یاد می‎کنند. مهمترین ویژگی شعرنیما مضومنهای نو و بکرآن است که هم به سبک و قالب قدما اشعارش را به نظم درآورده و هم به سبک شعرسروده است.
● ۶۵۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ ذیقعده سال ۷۷۶ هجری قمری:
« قطب الدین رازی» فیلسوف و دانشمند بزرگ علوم اسلامی در گذشت در منابع نام او علامه رازی، وسلطان المحققین نیز آمده است قطب الدین پس از تکمیل معلومات خود مدتی نه چندان طولانی در خدمت آل بویه بود اما پس از عزیمت به شام ، دردمشق اقامت گزید و به تعلیم طلاب و دانش پژوهان، و مباحثه با دانشمندان آن دیار پرداخت از این فیلسوف مسلمان آثاری چند با قی است که از آن میان «الفَواعِدُ المَنطِقیّه» را می‎توان نام برد که از بهترین متون درباره منطق است همچنین« شَرحُ الحاوی در حکمت، شَرحُ الاِشارات در فلسفه»، از دیگر آثاررازی است.درمنابع ازکتاب المحاکمات رازی به منزله بهترین اثررازی یاد کرده‎اند.
● ۸۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ذیقعده سال۱۳۴۴هجری قمری:
میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری شاعرگرانقدرایرانی بدرود حیات گفت. وی در۴سالگی بینایی خویش را ازدست داد اما ازهمان دوران بتدریج آموختن را با فراگیری قرآن مجید آغازکرد. در۱۶سالگی دوره صرف و نحو و منطق را به پایان رساند و سپس درمشهد به تدریس علوم و ادبیات عرب و علم بلاغت مشغول شد. ادیب نیشابوری شاعری خوش قریحه بود و درسرودن شعرازسبک قاآنی پیروی می‎کرد. اما بعد ازمدتی به شیوه ترکستانی روی آورد و سرانجام خود صاحب سبکی ویژه شد. ادیب نیشابوری شاعری توانا بود و انتخاب الفاظ و انسجام ترکیبات و معانی دقیق ازخصوصیات بارز شعراوست. ازادیب نیشابوری علاوه بردیوان اشعار، «بخشی ازشَرح مُعَلَّقات سَبعه و رساله‎ای درجمع بین عروض عربی و فارسی» باقیست.
● ۲۴۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۱نوامبرسال۱۷۶۵میلادی:
نیسفورنی یه پْس شیمیدان فرانسوی و ازبانیان فنّ عکاسی متولد شد. نی یه پس درمقام کسی که به تهیه تصاویرپایدار درعکاسی موفّق شده شهرت دارد. نی یه پس صفحه‎ آغشته به ماده حساس به نور را دراتاق تاریکی قرارداد و سپس برای تثبیت تصویرازطریقه معمول درگراورسازی استفاده کرد. نی یه پس اولین کسی است که با این روش عکس گرفت و عکسی که او درسال۱۸۳۶میلادی برداشته بود سالها مفقودُ الاَثَر بود تااینکه درسال ۱۹۵۲میلادی آن را درلندن یافتند. نی یه پْس همچنین با همکاری داگِر اولین دستگاه دوربین عکاسی را درسال ۱۸۳۸میلادی طراحی کرد.
● ۱۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۱نوامبرسال۱۸۸۰میلادی:
فریتس ولْف محقق آلمانی دربرلین بدنیا آمد. ولف تحصیلات عالی را دررشته زبانشناسی به پایان رساند اما بعد از چندی به ایرانشناسی علاقمند شد و تا پایان عمروقت خود را صرف تدوین فرهنگ شاهنامه کرد. ولف بیش از۲۰سال برای تدوین فرهنگ شاهنامه وقت صرف کرد و سرانجام پس از تدوین چاپ این اثرارزشمند آن را به دولت و ملت ایران تقدیم کرد. ولف در۹۵سالگی درگذشت.
● ۹۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۱نوامبرسال۱۹۱۸میلادی:
نخستین جنگ جهانی با امضای پیمان نامه متارکه جنگ پایان یافت. جنگ جهانی اول طی سالهای ۱۹۱۴تا۱۹۱۸میلادی میان متفقین و دول محور ادامه داشت. براساس آمارذکرشده درمنابع درجنگ جهانی اول۱۱میلیون تن کشته و ۲۰میلیون نفرمجروح و معلول شدند. همچنین خسارتهای فراوان مالی به کشورهای درگیرجنگ وارد آمد. گفتنی است که دولتهای انگلیس، فرانسه، روسیه و ایتالیا متفقین و آلمانی‎، عثمانی و بلغارستان دول محور را تشکیل می‎دادند.
● ۴۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۱نوامبرسال۱۹۶۵میلادی:
دولت رودزیای جنوبی بطور یکطرفه استقلال خود را اعلام کرد. این کشور امروزه زیمبابوه خوانده می‎شود. درآن ایام حکومت نژادپرست یان اسمیت رهبرسفیدپوستان رودزیای جنوبی دراین کشور با قدرت بسیارنهضتهای امورمقاومت سیاه پوستان را سرکوب کرد ولی سیاه پوستان به جنگ با حکومت یان اسمیت ادامه دادند. سیاهپوستان با سازماندهی گروههای مسلح ضربه‎‏های کوبنده‎ای بر حکومت یان اسمیت وارد آوردند و سرانجام درسال۱۹۶۵میلادی دررودزیای جنوبی نظام جمهوری برقرارشد و درسال۱۹۸۰میلادی با برگزاری انتخابات رابرت موگابه به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد و ازآن پس رودزیای جنوبی به زیمبابوه تغییرنام داد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید