پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


وضعیت تولید و ذخایر محصولات کشاورزی ایران


وضعیت تولید و ذخایر محصولات کشاورزی ایران
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو) طی گزارشی از وضعیت کشاورزی ایران اعلام کرد اگرچه تولید غلات در ایران طی سال جاری با کاهش ۸/۷ میلیون تنی نسبت به سال قبل مواجه می شود تولید گوشت در این کشور ۱۱۹ هزار تن افزایش می یابد.
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در گزارش خود موسوم به «چشم انداز غذایی جهان» به ارائه آخرین آمار در مورد وضعیت تولید ، واردات ، صادرات و میزان ذخایر محصولات کشاورزی در جهان پرداخته است .
● واردات ۱۱ میلیون تنی غلات در ایران طی سال ۲۰۰۸
بر اساس این گزارش کل تولید غلات جهان در سال ۲۰۰۷ به ۲۱۲۸ میلیون تن رسید و این رقم طی سال ۲۰۰۸ به ۲۲۴۱ میلیون تن خواهد رسید که بیش از ۱۰۰ میلیون تن نسبت به سال قبل از افزایش خواهد داشت.
میزان وادرات جهانی غلات نیز طی سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به ۴/۲۷۴ میلیون تن رسید که این رقم طی سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ به ۲۶۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت، میزان مصرف جهانی غلات نیز از ۲۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به بیش از ۲۱۹۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ خواهد رسید .
میزان ذخایر جهانی غلات نیز در سال جاری میلادی بالغ بر ۲/۴۳۳ میلیون تن بوده است که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۴۷۴ میلیون تن افزایش پیدا کند.
بر اساس این گزارش ، تولید غلات در ایران طی سال ۲۰۰۷ به ۹/۲۱ میلیون تن رسید و این رقم طی سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۸ میلیون تن کاهش می یابد و به ۱/۱۴ میلیون تن می رسد، خشکسالی مهمترین علت کاهش تولید غلات در ایران طی سال ۲۰۰۸ عنوان شده است.
در نتیجه کاهش تولید میزان واردات غلات ایران طی سال ۲۰۰۸ به ۹/۱۰ میلیون تن می رسد ، در سال قبل تنها ۲/۴ میلیون تن غلات توسط ایران وارد شده بود.
میزان صادرات غلات ایران نیز طی سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به ۴/۰ میلیون تن رسید ولی این رقم طی سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ به صفر می رسد، اما میزان کل مصرف غلات در ایران طی سال ۲۰۰۸ با ۷۰۰ هزار تن کاهش نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد،در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ ، ۲/۲۶ میلیون تن غلات در ایران مصرف شده بود که این رقم طی سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ به ۵/۲۵ میلیون تن می رسد .
میزان ذخایر غلات ایران نیز در سال ۲۰۰۸ به ۳ میلیون تن رسید که این رقم در سال ۲۰۰۹ به کمتر از ۶/۲ میلیون تن خواهد رسید.
● کاهش تولید گندم ایران به زیر ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۸
تولید جهانی گندم از ۵/۶۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۶۷۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید .
میزان واردات جهانی گندم نیز از ۲/۱۱۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به ۱۱۹ میلیون تن افزایش می یابد. میزان مصرف جهانی گندم نیز از ۸/۶۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به بیش از ۳/۶۴۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید. ذخایر جهانی گندم نیز از ۱/۱۵۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۶/۱۸۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ می رسد .
به رغم افزایش ۶۷ میلیون تنی تولید گندم در سال ۲۰۰۸ میزان تولید گندم ایران از ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۵/۹ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ کاهش خواهد یافت ، بدین ترتیب تولید گندم ایران در سال ۲۰۰۸ با کاهش ۵/۵ میلیون تنی در مقایسه با سال قبل مواجه خواهد شد.
به این ترتیب میزان واردات گندم ایران از ۲/۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به بیش از ۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ خواهد رسید. صادرات گندم نیز از ۴/۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به صفر خواهد رسید .
میزان مصرف گندم در ایران طی سال ۲۰۰۷، ۵/۱۵ میلیون تن اعلام شده بود که این رقم به ۶/۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ خواهد رسید. میزان ذخایر گندم ایران نیز از ۱/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ کاهش می یابد.
● کاهش ۷۰۰ هزار تنی مصرف جو در ایران طی سال جاری
بر اساس گزارش فارس به نقل از فائو تولید جهانی جو در سال ۲۰۰۷ ، ۲/۱۰۷۸ میلیون تن بوده که این رقم طی سال ۲۰۰۸ به ۲/۱۱۱۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت. میزان واردات جهانی جو نیز از ۲/۱۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۵/۱۱۴ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید.
میزان مصرف جهانی جو نیز از ۷/۱۰۷۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به ۲/۱۱۰۹ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ افزایش می یابد. حجم کل ذخایر جهانی جو در سال جاری ۸/۱۶۸ میلیون تن برآورد شده که این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۱۷۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
میزان تولید جو در ایران نیز در سال ۲۰۰۷، ۱/۵ میلیون تن بوده که به دلیل خشکسالی در سال جاری به کمتر از ۳ میلیون تن می رسد، میزان واردات ایران نیز از ۹/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به بیش از ۷/۳ میلیون تن در سال جاری خواهد رسید.
میزان مصرف جو در ایران نیز از ۸/۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به ۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ افزایش پیدا می کند. حجم ذخایر جو ایران در سال جاری ۶/۰ میلیون تن اعلام شده که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۳/۰ میلیون تن کاهش یابد.
● تولید ۶/۱ میلیون تنی برنج ایران در سال ۲۰۰۸
تولید جهانی ذرت از ۴/۷۸۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۴/۷۹۸ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید .
میزان واردات جهانی ذرت نیز از ۹/۱۰۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به ۸۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ کاهش خواهد یافت، مصرف جهانی ذرت نیز از ۲/۷۷۷ میلیون تن به ۷/۸۰۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ افزایش پیدا می کند، میزان ذخایر جهانی ذرت در سال ۲۰۰۸، ۱/۱۲۷ میلیون تن بوده که این رقم به ۱۲۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش همچون گندم و جو تولید ذرت در ایران طی سال ۲۰۰۸ نیز کاهش می یابد و از ۷/۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به یک میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید و حجم واردات ذرت ایران نیز در این سال به ۵/۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت .
میزان مصرف ذرت در ایران نیز از ۴ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به کمتر از ۶/۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید و میزان ذخایر ذرت از ۳/۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۲/۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ کاهش خواهد یافت .
تولید جهانی برنج در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۵/۴۳۹ میلیون تن بوده که این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۲/۴۵۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت، واردات جهانی برنج نیز از ۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۵/۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید و مصرف جهانی برنج از ۵/۴۳۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ -۲۰۰۸ به ۴/۴۴۴ میلیون تن خواهد رسیدف سطح ذخایر جهانی برنج در سال جاری بالغ بر ۳/۱۰۹ میلیون تن بوده که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۴/۱۱۵ میلیون تن افزایش یابد.
فائو حجم کل تولید برنج ایران در سال ۲۰۰۷ را ۸/۱ میلیون تن اعلام و پیش بینی کرده این رقم در سال جاری با کاهش ۲۰۰ هزار تنی به ۶/۱ میلیون تن برسد، میزان واردات برنج ایران نیز ۱/۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ بوده که انتظار می رود این رقم در سال جاری به ۲/۱ میلیون تن برسد، مصرف برنج در ایران با افزایش ۱۰۰ هزار تنی در سال ۲۰۰۸ مواجه می شود و از ۹/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ می رسد، حجم کل ذخایر برنج ایران نیز ۳/۰ میلیون تن اعلام شده است.
● افزایش ۱۱۹ هزار تنی تولید گوشت در ایران
فائو در ادامه گزارش خود میزان تولید جهانی گوشت در سال جاری میلادی را ۲۷۷ میلیون تن اعلام کرده و این رقم را برای سال ۲۰۰۹، ۲۸۰ میلیون تن پیش بینی کرده است، میزان واردات جهانی گوشت نیز از ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۲۴ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید، مصرف جهانی گوشت نیز از ۲۷۷ میلیون تن به ۲۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ می رسد.
بر اساس این گزارش تولید گوشت در ایران از ۴۲۷/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۵۴۶/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید و میزان واردات گوشت ایران از ۱۴۰ هزار تن در سال ۲۰۰۸ به ۱۵۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ افزایش خواهد یافت. میزان صادرات گوشت ایران نیز از ۲۵ هزار تن در سال ۲۰۰۸ به ۲۷ هزار تن در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید . میزان مصرف گوشت در ایران بالغ بر ۵۴۲/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ اعلام شده که پیش بینی می شود این رقم به ۶۷۰/۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ برسد.
میزان تولید گوشت گاو در ایران طی سال ۲۰۰۸ به ۳۷۳ هزار تن رسید و انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۳۷۸ هزار تن برسد، میزان واردات گوشت گاو ایران طی سال ۲۰۰۸ نیز ۹۵ هزار تن بوده که این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید، حجم کل مصرف گوشت گاو ایران طی سال ۲۰۰۸ به ۴۶۸ هزار تن رسید و پیش بینی می شود مصرف این گوشت در سال ۲۰۰۹ به ۴۷۸ هزار تن افزایش یابد.
فائو میزان تولید گوشت ماکیان در ایران را طی سال جاری ۵۴/۱ میلیون تن اعلام و این رقم را برای سال ۲۰۰۹ ، ۶۵۲/۱ میلیون تنپیش بینی کرده است، میزان واردات گوشت ماکیان در ایران نیز از ۴۵ هزار تن در سال ۲۰۰۸ به ۵۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید.
میزان صادرات گوشت ماکیان نیز از ۲۴ هزار تن در سال ۲۰۰۸ به ۲۶ هزار تن در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید، میزان مصرف گوشت ماکیان در ایران از ۵۶۱/۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۶۷۶/۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید.
تولید جهانی گوشت ماکیان طی سال ۲۰۰۹ به ۲۹۵/۹۲ میلیون تن رسید و این رقم برای سال ۲۰۰۹، ۵۸۵/۹۴ میلیون تن پیش بینی شده است.
منبع : خبرگزاری اقتصادی ایران


همچنین مشاهده کنید