پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ازدواج نیمچه مستقل...


ازدواج نیمچه مستقل...
طبق تازه ترین آمار کهنه نشده، در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون دختر و پسر خالص ازدواج نکرده داریم که اگر ازدواج آنها با فاصله سنی چهارسال اتفاق بیفتد، باز در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دختر دم بخت، شانس ازدواج را از دست خواهند داد. ما نمی گوییم، آمار دقیق این طور شایع کردند. نمردیم و دیدیم که بالاخره نرخ یک چیزی کاهش یافت: نرخ ازدواج!راستش ما که کارنشناسیم، چند سالی است داریم داد می زنیم که ایها الناس، وضعیت ازدواج جوانان اورژانسی شده; تا چه رسد به کارشناسان آگاه و خبره سازمان ملی جوانان که به تازگی اعلام کردند: وضعیت ازدواج جوانان اورژانسی شده است. اطلاعیه اورژانس تهران: آنچه از مجموع مشاهدات و مراجعات برمی آید این است که مراتب فوق شدیدا مورد تایید می باشد. باور نمی کنید، یا از ۱۱۵ بپرسید، یا زنگ بزنید ۱۱۸ شماره ۱۱۰ را بگیرید. طبق تازه ترین آمار کهنه نشده، در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون دختر و پسر خالص ازدواج نکرده داریم که اگر ازدواج آنها با فاصله سنی چهارسال اتفاق بیفتد، باز در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دختر دم بخت، شانس ازدواج را از دست خواهند داد. ما نمی گوییم، آمار دقیق این طور شایع کردند.
● یک دختر دم بخت: ای بخشکی شانس...! به ما که رسید، شایعه شد؟!
فلذاست که به اعتقاد بنده و سایر آگاهان مسائل اجتماعی و اشتباهی، جامعه ما از حیث ازدواج جوانان در شرایط بحرانی و حاد قرار دارد و باید مسئولان امر بیشتر به خود بجنبند که کار از نگذرد. با درک حساسیت استراتژیک همین موضوع است که سازمان ملی جوانان بحث داغ "ازدواج نیمه مستقل " را این روزها مطرح کرده است. حالا که جوانان ما متاسفانه از نظر شرایط اقتصادی و مالی فاقد آمادگی معمول و متعارف هستند; چرا باید به خاطر مویی ترک پوستین کرد؟ سیاست" یا همه یا هیچ" همیشه جواب نمی دهد. طبق این طرح ازدواج نیمه مستقل، دختران و پسرانی که در سن ازدواج تشریف دارند، پس از جاری شدن صیغه عقد تا زمانی که از نظر اقتصادی به وضعیت مطلوبی نرسیده اند، در خانه پدری خود شرف حضور دارند. از قدیم گفتند که: حلاوه قندم، به ریشت بندم! یک جوان دم بخت: خدا را شکر......کاچی به از هیچی است!
حتما که نباید ازدواج کامل و مستقل بکنیم. ناقص و نیمچه مستقل هم کردیم، کردیم. شرعا و عرفا بلا اشکال است. نظر یک پرتقال فروش: دختر من شرایط متعارف اقتصادی اش را داشتن یک جهزیه کامل به اضافه یخچال ساید بای ساید و موبایل دو سیمکارته می داند و پسرم نیز منتظر رسیدن به شرایط مالی مناسب در حد داشتن خانه شخصی، اتومبیل شخصی، شغلی با درآمد مکفی و موبایل دو سیمکارته می باشد. لطفا پیدا کنید زمان مناسب ازدواج مستقل را؟.....!
واما لطیفه ای در این خصوص; روزی پسر و دختر خوشبختی که با طرح این ایده، زندگی مشترک نیمچه مستقل خود را آغاز کرده بودند در پی نیاز به بیان برخی صحبت های خصوصی زندگی مشترک از فرصت رفتن برادر و خواهر به مدرسه و دانشگاه استفاده کرده و مادر خانواده را مجبور به ترتیب دادن غذای قورمه سبزی برای ناهار می کنند و مادر که خانه را خالی از سبزی قورمه می بیند راهی میدان تره بار آن سر شهر می شود. دختر و پسر که فقط باید فکری به حال پدر بازنشسته خانواده می کردند وی را خبر اینگونه دادند که مادر از صبح تا سر کوچه رفته اما هنوز به خانه بر نگشته اما پدر متوجه نقشه دختر و پسر بخت برگشته شده و می گوید یکبار دیگر اگر قصد نمایید زندگی نیمچه مستقلتان را مستقل کنید.... اما این روزها، متولیان امور جوانان کشور سخنی دیگر بر زبان می رانند و بر تشکیل خانواده های نیمه مستقل تاکید می کنند. چنانکه حاج علی اکبری رئیس سازمان ملی جوانان اعلام کرده; این طرح در دستور کار دولت قرار گرفته است. همچنین، دکتر علی اکبر عصارنیا معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان با اشاره به تعویق شش میلیون ازدواج در کشور اظهار می دارد: اگر ازدواج همه جوانان تا ده سال آینده را هدفگذاری کنیم لازم است سالانه یک میلیون و ۶۵۳ هزار ازدواج صورت بگیرد تا ۱۶ میلیون ازدواج محقق شود و جامعه به وضع مطلوب برسد.
در حالی که تدبیر برای ازدواج به عنوان یک دغدغه انکارناپذیر از سوی مسوولان ستودنی است، اما نحوه و کیفیت اجرای این گونه برنامه ها به بررسی و دقت نظر نیاز دارد. دکتر علم الهدایی، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط تشکیل خانواده برای جوانان دشوار شده است، می گوید: امروزه موانع ازدواج نظیر مسکن، اشتغال، ادامه تحصیل طرفین و... سبب شده میانگین سن ازدواج جوانان افزایش یابد به گونه ای که در دختران به ۲۲/۵ سالگی و پسران به بالای ۲۶ سالگی برسد. از همین رو، هر شیوه ای که به تشکیل خانواده منجر شود قابل توجه است، بنابراین مطابق طرح تشکیل خانواده نیمه مستقل، این طور به نظر می رسد خانواده ها تا زمانی که توان دارند، چتر حمایت خود را بر سر زوجهای جوان بگسترند.
وی ادامه می دهد: از حمایتهای قابل تامل از زوجهای جوان، فراهم کردن مسکن است چنانکه حتی والدین طرفین در صورت توان اقتصادی می توانند منزلی مشترک را برای زوجهای جوان بخرند و آن بخش خود را نیز به آنان منتقل کنند، یا شرایطی را برای کارهای پاره وقت و موقتی جوانان فراهم نمایند. علی اصغر کیهان نیا، مشاور خانواده نیز در تاکید بر توجه به مقوله ازدواج جوانان به مزایای این گونه برنامه ها اشاره کرده و اظهار می دارد: بی تردید، چنانچه خانواده در انتخاب همسر برای فرزند و تشکیل زندگی او، مشارکت و حمایت داشته باشد، فرزند از برخی آسیبها مصون می ماند، به هر حال افزایش این گونه موارد همراه با اعتراض، عصیان و پرخاشگری بروز می کند و می تواند آسیبهای دیگری در خانواده و جامعه پدید آورد.
● بی اعتمادی، مشکل جوانان
گرچه مقوله تشکیل خانواده های غیر مستقل را برخی صاحبنظران مثبت می دانند، اما این طرح از سوی گروهی دیگر و حتی مردم چندان موثر تلقی نمی شود. نگین-الف در این باره می گوید: از مباحثی که معمولا در برنامه ریزی برای ازدواج جوانان مورد غفلت قرار می گیرد، مقوله اعتمادسازی میان افراد است، زیرا در حال حاضر بسیاری از دختران و پسران در همه ابعاد شرایط تشکیل خانواده را دارند، اما نمی توانند فرد قابل قبولی را بیابند که واقعا به او اعتماد داشته باشند. کیهان نیا نیز به معایب طرح تشکیل خانواده مستقل اشاره کرده و می گوید: با این شیوه که جوان زندگی مشترک را در کنار خانواده پدری شروع کند و تا زمان فراهم شدن موقعیت، زندگی مستقل خود را آغاز نکنند، جوانها در واقع احساس مسوولیت نمی کنند، چون اطرافیان شرایط زندگی راحت را برایشان فراهم کردند و سرنوشت فرزندی که حاصل این گونه ازدواجهاست چه خواهد بود؟
این کارشناس حقوقی معتقد است: در گذشته والدین شرایط ازدواج فرزند را فراهم می کردند اما با طرح یاد شده، شاید آن راهکاری برای گریز خانواده ها از مشکلات تربیتی و اخلاقی فرزند باشد، در حالی که این رویه، پاسخگو نخواهد بود. اما واقعا در شرایط کنونی چه تعداد جوان از حقوق مناسب، مسکن، شغل ثابت و سایر امکانات زندگی برخوردارند؟ بنابراین، همه باید با اجرای طرحها و برنامه های گوناگون این وضعیت را تغییر بدهند و مشکلات ازدواج را به حداقل برسانند، زیرا سلامت اجتماعی در گرو ازدواج سالم جوانان است.
رضا رفیع
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید