چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

از لیفتینگ تا بوتاکس؛ آنچه شما باید بدانید


از لیفتینگ تا بوتاکس؛ آنچه شما باید بدانید
در زیر انواع جراحیهایی که جهت زیبایی صورت انجام می شود به تفکیک شرح داده خواهد شد. اما نکات مهمی وجود دارد که قبل از جراحی زیبایی لازم است به آن دقت کنید. شما اگر به این علت می خواهید جراحی کنید که:
۱) کار بهتری پیدا کنید
۲) جهت زندگی خود را تغییر دهید
۳)صاحب موقعیتهای بهتری در زندگی شوید. در انجام جراحی عجله نکنید و لازم است دیدگاه خود را به جراحی زیبایی و توقع خود از حاصل جراحی را عوض کنید. بهتر است قبل از جراحی زیبایی با یک روانپزشک مشاوره نمایید.
● عمل جراحی زیبایی پلکها
از نظر زیبایی شناسی، چشمها مهمترین جزء صورت هستند. چشمها نشان دهنده سن فرد و منعکس کننده حالت هیجانی و خلقی وی هستند و متأسفانه چشمها و پلکها زودتر از سایر اجزای بدن علایم پیری را نشان می دهند.
عمل جراحی پلاستیک پلکها که به اصطلاح «بلفاروپلاستی» نامیده می شود برای برداشتن پف پلکها، افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافی آنها طراحی شده هر چند که ممکن است مقداری از چین و چروکهای سطحی پلک را نیز کمتر نماید. باید توجه داشت که با این عمل سیاهی دور چشمها برطرف نمی شود و همچنین این عمل کمکی به کسانی که تورم پلکهایشان به دلیل بیماریهای متابولیکی است نمی کند (مثل تورم پلک ناشی از پرکاری تیروئید). بلکه می توان پلکهای فوقانی و تحتانی را به طور مجاز یا همزمان مورد عمل قرار داد.
● لیفتینگ صورت
کشیدن پوست صورت که به اصطلاح «لیفتینگ صورت» گفته می شود برای جوانتر کردن پوست و حالت صورت طراحی شده است. بهترین نامزد این عمل فردی است که ساختار استخوانی صورت وی جوب باشد و فقط نسج نرم صورت او خود را ول کرده باشند.
بنابراین سن مناسب آن بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی است اما در سنین بالاتر هم می توان نتایج مطلوبی را به دست آورد.
باید توجه داشت که هر چند با این عمل چین و چروکهای سطحی پوست کمتر می شود ولی هدف اصلی این عمل کشیدن عضلات و فاشیاهای زیر پوست است. معمولاً این عمل با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن، بلفاروپلاستی، لیفتینگ ابرو و پیشانی به طور همزمان انجام می شود. سؤالی که اغلب متقاضیان می پرسند این است که نتیجه این عمل چقدر دوام دارد؟ در جواب باید گفت با این عمل چهره شما جوانتر از همسن و سالهای خودتان می شود اما زمان در حال گذر و در حال تأثیرگذاری بر چهره شماست. این عمل نمی تواند از این اثرگذاری جلوگیری کند اما با گذشت زمان باز هم شما به نسبت همسن و سالهای خودتان جوانتر خواهید بود.سن متقاضی، جنس پوست وی، میزان کشیدن فاشیاها و عضلات زیر پوست همگی بر نتیجه عمل مؤثرند.
● لیفت ابرو و پیشانی
با افزایش سن و در اثر استرسهای مداوم زندگی، علایم پیری به تدریج در صورت ظاهر می شوند. این علایم در یک سوم فوقانی صورت که شامل پلکها، ابرو و پیشانی است زودتر از سایر قسمتهای صورت بروز پیدا می کنند. ظهور این علایم در یک سوم فوقانی صورت به شکل پیدایش چین و چروک پیشانی، افتادگی ابروها و افتادگی پلکهاست که بیشتر از جنبه زیبایی قابل توجه است اما در مواردی که افتادگی ابرو و پلکها زیاد باشد می تواند فیلد بینایی را نیز محدود نماید.
اعمال جراحی متعددی برای بالا بردن ابرو و پیشانی و برای برطرف کردن این نگرانیها طراحی شده اند. البته با تزریق بوتاکس یا disport می توان بدون جراحی و به طور موقت چین و چروکهای پیشانی را برطرف کرد، ضمن اینکه این کار باعث بالا رفتن گوشه های ابروها نیز می شود. اینکه از کدام روش جراحی برای هر بیمار بهره بگیریم به عوامل متعددی از جمله موارد زیر بستگی دارد:
۱) جنس و سن بیمار
۲) شکل و وضعیت ابروی بیمار
۳) میزان افتادگی پلک بیمار
۴) وضعیت و میزان چین و چروکهای پیشانی
۵) وضعیت موهای سر که چنانچه بیمار به طاسی سر مبتلا باشد و شدت این طاسی۶- انتظارات بیمار از عمل جراحی
● جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی
از بین تمام اعمال زیبایی، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً «رینوپلاستی» نامیده می شود از ویژگیهای خاصی برخوردار است پس سعی می کنیم با توجه و دقت بیشتری مورد بحث قرار گیرد. این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است. جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است و فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند را به خوبی درک می کند. ضمناً او مثل «میکل آنژ» یک مجسمه تراش است. میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابه لای آن می دید. وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد.
جراح زیبایی بینی نیز با در نظر گرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی می کند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچ گاه به بینی به طور منفرد نگاه نمی کند بلکه بینی را در کنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند. به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده آل به خلق آن پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزای صورت هماهنگی داشته باشد.
تصور و انتظارات غیرواقع بینانه در مورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند. اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش، تجربه، علم و مهارت او دارد که تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار و واکنشهای ناخواسته نیز نقش بسیار اساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد. جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر به کار خواهد برد.
هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیر آگاه باشد:
۱) هدف هر عمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق.
۲) هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نوع پوست کاندیدای خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هر فرد متقاضی توصیه نمی شود.
۳) در بچه ها محدودیتهای مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود.
۴) چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی است باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود.
۵) اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخکهای داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک، عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد.
۶) لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبایی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی می توان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه بعد از عمل و یا جای بخیه و... بر تیغ جراحی ندارد.
۷) عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علایم حساسیت بینی نمی شود. مبتلایان به آلرژی بینی هم می توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد قبل از عمل تا مدتی بعد از آن تحت درمان با داروهای ضدحساسیت قرار گیرند.
۸) جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجایی که تا مدتی بعد از عمل نمی توانید از عینک استفاده کنید، اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل بینی نیاز به عینک نداشته باشد. جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجایی که تا مدتی بعد از عمل نمی توانید از عینک استفاده کنید، اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل بینی نیاز به عینک نداشته باشید.
۹) وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
۱۰) با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده می شود، داروهای جدید بیهوشی آثار کبدی ندارند.
۱۱) حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است. هر چند هزینه و قیمت عمل حتماً یک فاکتور مهم در انتخاب جراح شما خواهد بود اما کسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارایی و تجربه، جراح خود را انتخاب نماید.
۱۲) برای انجام عمل زیبایی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد. بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح می دهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند.
● تزریق بوتاکس
نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینیوم تایپ A قادر است سمی را تولید کند. این باکتری بی هوازی است و در محیطهای دربسته مثل قوطیهای کنسرو رشد می کند به همین دلیل توصیه می شود قبل از باز کردن در قوطیهای کنسرو آنها را بجوشانید. این باکتری را در آزمایشگاه تکثیر می دهند و اسم آن را تلخیص کرده و برای مصارف پزشکی با دوراژ مناسب تهیه می کنند.
بوتوکس و «dysport» دو شکل آماده شده این داروست که به شکل پودر در ویال مخصوص بسته بندی شده اند. از آنجایی که مولکول این دارو خیلی حساس است در شرایط خاصی نگهداری می شود از جمله اینکه باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
مصرف اصلی این دارو برای شل کردن گرفتگی عضلانی است مثلاً در مبتلایان به اسپاسم عضلات گردن که باعث کجی گردن می شود با تزریق این دارو درون عضله، مشکل آنها برطرف می شود.
مورد مصرف دیگر آن در مبتلایان به لوچی چشم است. لوچی چشم ناشی از کشش نامتناسب عضلات چشم است. به عبارت بهتر وقتی یکی از عضلات چشم بیشتر از حد کره چشم را بکشد یا بچرخاند لوچی چشم عارض می شود. چشم پزشکان برای اصلاح لوچی چشم از تزریق این دارو درون عضله ای که بیشتر از حد لازم منقبض شده است بهره جستند و به طور تصادفی متوجه شدند که علاوه بر برطرف شدن لوچی چشم، شیارهای بین دو ابرو نیز کم عمق تر شده و یا برطرف گردیده است و از اینجا بود که این دارو برای برطرف کردن چین و چروکهای پیشانی، دور چشم و بین دو ابرو مورد بهره برداری قرار گرفت.
عطی الرضا بنانج
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید