شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

میوه‌ای برای افزایش عمر


میوه‌ای برای افزایش عمر
پاییز فصل سیب‌هاست، فصل میوه افزایش عمر، سیب یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های دور و بر ماست. از میان خواص شفابخش بی‌شمار آن می‌توان از نقش بسیار قابل توجه سیب در کنترل میزان کلسترول و قندخون، تامین «زبرینه» یا فیبر غذایی موثر در بهبود وضعیت گوارشی و نقشی که به عنوان یک مسواک طبیعی بازی می‌کند یاد کرد. سیب‌ها دکترین طبیعی هستند، به قلب سلامتی می‌بخشند و ده‌ها خواص دارویی دیگر را همراه دارند. کافی است یک گاز از این گزارش را بخوانید تا معتاد خوردن هر روز سیب باشد. سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند. سیب نه‌تنها به وعده غذایی هیچ کلسترولی نمی‌افزاید بلکه حتی این ماده مضر را از خون می‌زداید.
● قند خون را پایین می‌آورد
سیب میوه خوبی برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قندخون پایین (هیپوگلیسیمیک) و دیگرانی است که به شدت نسبت به افزایش یا کاهش میزان قندخون خود حساس هستند. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب باعث می‌شود که قندخون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر حال وجود ثبات در میزان قند خون بر اشتهای شما نیز لگام می‌زند.
● از عفونت پیشگیری می‌کند
بررسی‌ها نشان می‌دهد آنهایی که بیشتر سیب می‌خورند کمتر دچار سرماخوردگی یا عفونت‌های قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموما کمتر بیمار می‌شوند.
● به هضم کمک می‌کند
سیب سرشار از «فیبر» عنصر زبرینه‌ای است که باعث می‌شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط ۹ تا ۱۰ گرم فیبر داشته و بخش قابل توجهی از ۲۰ تا ۳۵ گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تامین می‌کند.
● یک مسواک طبیعی
جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که ذرات غذای مانده در پشت لثه‌ها و دندان‌های شما را پاک می‌کند و فساد دندان و بیماری لثه‌ها را از شما دور می‌سازد. حتی کسانی که قبلا از بیماری‌های مزمن لثه رنج می‌برده‌اند خواهند توانست از منافع ناشی از ویتامین سرشار موجود در سیب - ویتامینی که از حساسیت لثه‌ها و دندان‌های آنها می‌کاهد- برخوردار شوند.
● با سرطان می‌جنگد
سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسیر کلوروژنیک است. مطالعات به انجام رسیده روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند به عنوان یک ضدسرطان عمل کند.
● چه مقدار؟
خوردن دو یا سه عدد سیب متوسط در روز ایده‌آل است. برای دستیابی به حد اعلای فواید سیب پوستش را هم بخورید. با آن که آب سیب مغذی است، اما به اندازه خود سیب سرشار از فیبر نیست. سیب روده‌ها را بهبود می‌بخشد. پکتین منبع فیبر یا ماده مغذی است که می‌توانیم به رژیم خود اضافه کنیم. اگرچه این ماده در مرکبات و آلوها وجود دارد، اما سیب‌ها بیشترین مقدار را در خود دارند. پکتین با افزایش میزان مدفوع و ادرار کمک به درمان یبوست و اسهال می‌کند و معمولا سلامت روده را بهبود می‌بخشد. محققان دریافته‌اند که پکتین موجود در سیب شیوع بیماری تومور روده بزرگ و سرطان روده‌ها را کاهش می‌دهد. سیب در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است‌. در واقع یک نوع پنی‌سیلین طبیعی است. سیب نه‌تنها برای یبوست مفید است، بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر است. اما تفاوت در طریقه مصرف آن وجود دارد، افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند یک سیب را تنوری کرده یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌. برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.
آب سیب تازه سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. سیب میوه‌ای است که ویتامین ب زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم است و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان آب سیب تازه با کمی‌ گلاب میل کنند. سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار موثر است‌. یکی دیگر از خواص سیب رنده شده این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید است‌. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس، آرتروز و رماتیسم بسیار مفید و موثر شناخته شده است‌. سیب با دفع اسید اوریک داروی روماتیسم و نقرس و درد مفاصل است و برای تقویت قلب و هضم غذا موثر است. خوردن سیب با پوست، یبوست را از بین می‌برد و برای کبد مفید است. مالیدن مقداری سیب روی محل گزیدگی نیش عقرب یا زنبور به درمان کمک موثری می‌کند. میوه نارس سیب جهت مداوای اسهال مفید است. خوردن سیب قبل از خواب کمک موثری در راحت‌تر خوابیدن است. اگر حداقل سه عدد سیب در روز بخوریم، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی‌ای که دارد، می‌تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگ‌های بدن را کاهش دهد. یک سیب متوسط دارای سه گرم الیاف است. الیاف می‌تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد.
حسین موسوی تنها
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید