پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اولین همایش بین المللی سرمایه گذاری در انرژی ایران


اولین همایش بین المللی سرمایه گذاری در انرژی ایران
اولین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در انرژی ایران به مدت دو روز از تاریخ ۲۱ آبان ماه در مرکز همایشهای بین المللی جزیره کیش برگزار گردید.
با توجه به عنوان انتخاب شده برای این همایش به صورتی که در صدر این مطلب آمده است نکاتی چند قابل توجه و تأمل است:
۱) عنوان برگزیده شده برای همایش مذکور بصورت «اولین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در انرژی ایران» بدون شک عنوان بسیار مهم وقابل توجهی است چرا که شناسایی فرصتها و ایجاد محلی مطمئن و امن برای سرمایه گذاری در انرژی کشور چه از جنس خارجی و یا ایرانی در این برهه از زمان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، لیکن در همایش مذکور علی رغم اعلام قبلی هیچ نشانی از شرکتهای بین المللی و خارجی دیده نمی شد. حتی از شرکتهای خارجی که در حال حاضر فعال در صنایع نفت، گاز و انرژی کشور هستند نیز هیچ یک حضور نداشتند و این مسئله قابل تأمل بود.
آیا صرفا انتخاب یک عنوان پرطمطراق برای برگزاری یک همایش در کلاس بین المللی و ناتوانی در دعوت و حضور ایشان قابل توجیه است ؟
بدون شک این همایش می توانست با درایت بیشتر و برنامه ریزی دقیق و مدون پای طرفهای خارجی را نیز به این همایش باز نماید تا سرمایه گذاران و شرکت های ایرانی نیز در جریان درخواست و نیازهای یک شرکت خارجی برای حضور و سرمایه گذاری در انرژی ایران قرار بگیرند و شرکتهای داخلی نیز توانمندیهای خود را به نمایش گزارده و ایشان را ترغیب به سرمایه گذاری در صنعت انرژی کشور نمایند.
۲) همایش مذکور می توانست با حضور وزیر محترم نفت، صنایع و نیرو به بار ارزشی خود بیفزاید چرا که دراین همایش تعدادی از شرکهای کوچک و بزرگ صنعتی فعال در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، انرژی از جمله برق، تأمین کالا و قطعات،تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و... حضور داشتند و هر یک با این امید که در این همایش می توانند در دیدار با مسئولین عالی رتبه صنعت کشور دردل ها و نیاز های خود را از نزدیک با ایشان در جریان بگذارند اما متأسفانه حتی یک نفر از ایشان نیز در همایش مذکور حضور نداشت.
۳) برنامه ریزی که از سوی برگزار کنندگان برای همایش مذکور در نظر گرفته شده بود تنها برای دو نیم روز صبح ۲۱و۲۲ آبان بود. مجری محترم برگزار کننده میتوانست با هماهنگی با منطقه آزاد کیش و شرکت متن «مهندسی و توسعه نفت»و دیگر سازمانهای مستقر در کیش، بازدید از مناطق مختلف کیش، فرصتهای سرمایه گذاری در این جزیره، بورس نفت، طرح توسعه میدان گازی کیش و شرکتهای صنعتی فعال و... بازدیدهایی را برای شرکت کنندگان ترتیب دهد تا از این طریق همگان از فرصت سفر به جزیره کیش و همایش مذکور بهره بهتری برده و با امکانات موجود در این جزیره از جمله انبارهای صنعت نفت،اسکله ها، یاردهای صنعتی و... آشنا شوند.
۴) برگزار کننده محترم همایش در پکیج هایی که به شرکت کنندگان داده میشد کتابچه کوچکی با عنوان «آمار کلیدی انرژی جهان ۲۰۰۵»را قرار داده بود که آمارهای عنوان شده در کتابچه مذکور متعلق به انرژی جهان در سال ۲۰۰۵ بوده و جالب توجه است که در مطلع این کتابچه ذکر شده است :« اطلاعات موجود در این کتاب تا زمان چاپ کتاب «۱۳۸۶»صحیح بوده است» حال آنکه جای سؤال دارد چگونه میتوان از این آمار استفاده کرد و تا چه اندازه رجوع به آن متقن و قابل اعتبار است؟!
۵)حضور جناب آقای دکتر وکیلی مدیر عامل محترم شرکت نفت و گاز پارس و ارائه گزارش مبسوطی از فعالیتهای طرحهای توسعه ای این شرکت در میادین گازی پارس جنوبی، پارس شمالی،گلشن و فردوسی و فرصتهای سرمایه گذاری موجود در پروژه های مذکور و تبیین چالشها برای سرمایه گذاری در این میادین در صبح روز اول همایش باعث رونق همایش مذکور شده بود. علاوه بر ایشان حضور جناب اقای مهندس کاظمی (مدیر عامل بهینه سازی و مصرف سوخت )،جناب آقای مددی (رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت)،جناب آقای مهندس حجت (مدیر عامل محترم شرکت مدیریت شبکه برق کشور )، جناب آقای دکتر طیبی (رئیس جهاد دانشگاهی مرکز)، در کنار تعدادی دیگر از مدیران و کارشناسان و صاحب نظران صنعت انرژی کشور و برگزاری دو پانل و پرسش و پاسخ در صبح روز دوم از ویژگی های همایش مذکور بود.
۶)بهتر این است دستاوردهای همایش مذکور که بیشتر در خصوص بررسی معضلات سرمایه گذاری در صنعت و انرژی کشور بود به صورتی مناسب گردآوری و در اختیار دست اندرکاران قرار گرفته و راهکارهای موجود نیز ارائه گردد. به هر حال به نظر می رسد در برگزاری همایش هایی از این دست وزارتخانه های نفت، نیرو، صنایع و دیگر سازمانهای مرتبط بایستی توجه بیشتری نموده و از برگزار کنندگان و مجریان نیز حمایتهای مادی و معنوی بعمل آورند تا دستاوردهای برگزاری آن که مطمئنا هزینه های سنگینی را می طلبد غنای بیشتری یافته و برای حصول به نتایج آتی در انرژی کشورمثمر ثمر واقع شود.
مجید بوجارزاده
کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات


همچنین مشاهده کنید