جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آگاهی و نگرش زنان نسبت به حقوق باروری در مراجعین به مراکز بهداشتی، درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران


آگاهی و نگرش زنان نسبت به حقوق باروری در مراجعین به مراکز بهداشتی، درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران
● زمینه و هدف:
سلامتی و دسترسی به امکانات بهداشتی و از جمله آن بهداشت باروری به عنوان یک حق انسانی و یک هدف اجتماعی در جهان شناخته شده است و جزیی از حقوق انسانی به شمار می رود. به عبارت دیگر بهداشت باروری برای ارضای نیازهای باروری و بهبود کیفت زندگی انسان ضروری است و باید برای همه انسانها در دسترس باشد. هدف از این مطالعه مقطعی تعیین میزان فراوانی آگاهی و نگرش زنان ۱۵-۴۹ ساله تهرانی نسبت به حقوق باروری خود می باشد.
● روش کار:
مطالعه حاضر به صورت مقطعی، توصیفی - تحلیلی بوده که با ابزار پرسشنامه بر روی ۴۳۰ زن در سن باروری که به مراکز بهداشتی درمانی شرق، غرب، شمال و جنوب تهران وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مراجعه کرده بودند، سنجیده شد. در این مطالعه برای تعیین متغیرهای کیفی از آزمون کای دو و در صورت لزوم از شاخص نسبت شانس (OR) و حدود اطمینان آن استفاده شد. پایایی (Reliability) سوالات در هر حیطه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج:
در مجموع ۴۳۰ زن در سن باروری مورد بررسی قرار گرفتند. به ترتیب %۲۷.۲ و %۲۴.۷ از افراد مورد بررسی دارای آگاهی و نگرش خوب در زمینه حقوق باروری بودند. نتایج این تحقیق نشان داد ارتباط آگاهی زنان مورد بررسی در مورد حقوق باروری با متغیرهای تحصیلات و شغل آنان (در سطح اطمینان ۹۵%) معنی دار می باشد اما با سن و وضعیت تاهل آنها رابطه معنی داری دیده نشد. همچنین بین نگرش زنان با تحصیلات آنان (در سطح اطمینان ۹۵%) رابطه معنی دار دیده شد.
● نتیجه گیری:
این مطالعه نشان داد که در مجموع آگاهی و نگرش زنان در شهر نسبت به حقوق باروری ضعیف می باشد. اما تحصیلات و استقلال مالی زنان می تواند تاثیر مستقیم و بسزایی در ارتقا و توانمندسازی آنان در برخورداری از حقوق انسانی و اجتماعی شان در زمینه بهداشت باروری را داشته باشد.
ابوالقاسم پوررضا
زهرا یوسفی
عباس رحیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید