چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تعیین فراوانی مول مقاوم در مبتلایان به بیماریهای ترفوبلاستیک بارداری


تعیین فراوانی مول مقاوم در مبتلایان به بیماریهای ترفوبلاستیک بارداری
● مقدمه:
بیماری ترفوبلاستیک بارداری (GTD) طیف نادری از اختلالات است که جفت انسان را درگیر می کند و از نظر بافت شناسی شامل مول هیداتی فورم، مول مهاجم، کوریوکارسینوم و تومور محل جفت است. استفاده از روش حساس و قابل دسترس اندازه گیری BhCG در تشخیص، درمان و پیگیری بیماران موثر می باشد. اغلب این بیماران با ساکشن کورتاژ تحت درمان قرار می گیرند. در برخی از موارد علیرغم متاستاز به نقاط دیگر میزان ?hCG ثابت و یا بالا رونده است (مول مقاوم) که در صورت عدم پیگیری و درمان مناسب تبدیل به کوریوکارسینوم خواهد شد. فعالیت مجدد سلولهای ترفوبلاست در مول مقاوم با شیمی درمانی مناسب سرکوب شده و این بیماران می توانند زندگی عادی و همچنین باروری طبیعی پس از درمان بیماری داشته باشند.
● هدف:
هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی مول مقاوم در طی سالهای ۸۲-۱۳۷۰ در بیماران GTD مراجعه کننده به تومور کلینیک زنان بیمارستان قائم (عج) می باشد.
● روش کار:
روش مطالعه انجام شده در این پژوهش مقطعی، توصیفی است که بر روی پرونده ۲۵۰ بیمار مبتلا به GTD که طی سالهای ۸۲-۱۳۷۰ به تومور کلینیک زنان بیمارستان قائم (عج) مراجعه کردند، انجام شده است. اطلاعات مربوط به این بیماران از جمله فراوانی انواع GTD، سن حاملگی در زمان تشخیص، سن بیمار، گروه خون، نوع درمان جراحی، فراوانی متاستاز و انواع متاستازها، انواع رژیم های شیمی درمانی و نتیجه درمان بود. سپس اطلاعات توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● نتایج:
نتایج نشان داد که ۱۹۷ بیمار از ۲۵۰ مورد GTD، مبتلا به مول هیداتی فورم بودند و ۷۴ بیمار دارای مول مقاوم بودند. میانگین سنی این بیماران ۲۵.۶ سال بود. ۵۹.۵% بیماران بین ۳۰-۲۰ سال سن داشتند. ۴۴.۶% این بیماران گروه خونی O و RH مثبت داشتند و ۴۳.۹% آنها در سن حاملگی ۱۲-۹ هفته تشخیص داده شده بودند. روش های شیمی درمانی بکار رفته در بیماران مول مقاوم به صورت زیر بود. ۸۶.۳% موارد با متوترکسات، ۲.۷% با اکتینومایسین D، ۲.۷% موارد با MAC و ۱.۴% موارد با BEP و ۶.۸% با EMA-CO درمان شدند. تنها ۶.۳% از بیماران مول مقاوم که سن بیشتر از ۴۰ سال داشتند به علت عدم پاسخ به شیمی درمانی، هیسترکتومی شدند. در بیمارانی که پیگیری داشتند ۵۶ نفر بهبودی کامل (۱۰۰%) داشتند.
● نتیجه گیری:
با تشخیص و درمان به موقع بیماران مول مقاوم از تبدیل شدن آنها به کوریوکارسینوم پیشگیری خواهد شد.
زهره یوسفی
فاطمه همایی
زهرا نجاتی شرف الدین
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید