جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۹ ذیقعده سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۸ آبان سال ۱۳۶۶ هجری شمسی:
عملیات نامنظم ظفر۴ با رمز یا رسول الله (ص) در منطقه عملیاتی استان دهوک در عمق دویست و پنجاه کیلومتری داخل خاک عراق انجام شد. هدف از ا جرای این عملیات انهدام تأسیسات نظامی و اقتصادی دشمن بود که نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه رمضان با همکاری معارضین عراقی آن را با پیروزی انجام دادند.
● ۱۹۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۹ذیقعده سال۱۲۳۸هجری قمری:
معاهده ارزنة الروم میان نمایندگان ایران و عثمانی درمکانی به همین نام امضا شد. دولت عثمانی پس ازشکستهای پی درپی درمقابل قوای ایران، ازدولت ایران تقاضای صلح کرد و بدین ترتیب معاهده ارزنة الرّوم بین نمایندگان ایران و عثمانی به امضا رسید. به موجب این قرارداد ایران ولایاتی را که ازعثمانی تصرف کرده بود به آن کشوربازپس داد و مرزهای دوکشور به حالت سابق بازگشت. دولت عثمانی نیزپذیرفت که به حجاج ایرانی آسیبی نرساند و بیش ازحقوق گمرکی متعارف وجهی ازآنان مطالبه کند.
● ۷۱۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۹ذیقعده سال۷۱۸هجری قمری:
« کمالُ الدّین فارسی»، ریاضیدان و فیزیکدان مسلمان ایرانی درگذشت. فارسی ازعلمای بزرگ ریاضی و فیزیک ایران و جهان اسلام درنیمه دوم قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری بشمارمی‎رفت. کمالُ الدّین فارسی درهرزمینه علمی مطالعه دقیق و بررسی‎های موشکافانه‎ای انجام داد و اگرچه عمرش کوتاه بود درهمان مدت اندک آثاری بدیع درریاضیات و نورشناسی پدیدآورد. مهمترین اثروی درریاضیات رساله‎ای تحت عنوان « تَذکِرةُ الاَصاب فی بَیانِ التَّحاب» است که درباره نظریه اعداد آن را نوشته است. مطالب این کتاب بیانگراین نکته است که کمال الدّین فارسی ریاضیدانی محقق، مبتکرو صاحب افکاربدیع بوده است. همچنین فارسی نخستین کسی بود که دستورمحاسبه اجزای حاصلضرب دو عدد طبیعی را درحالت کلی بیان و اثبات کرد. دیگراثرفارسی« تَنقیحُ المَناظِر» نام دارد که مؤلف آن را درتکمیل کتاب «اَلمناظِراِبن هِیثَم» نوشته است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید