جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۰ ذیقعده سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۷۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۹آبان ماه سال۱۳۱۲هجری شمسی:
اولین قانون جامع مالیات بردرآمد ایران به تصویب رسید. دراین قانون بطورکلی اصول مالیاتهای شخصی امروزی رعایت شده و مشمولین مالیات برطبق دوقانون مذکور به پنج طبقه تقسیم می شدند و مالیات هر طبقه بر طبق نرخ جداگانه و متفاوتی وصول می شد. درحقیقت قانون سال۱۳۱۲مجموعه ای ازمالیاتهای جداگانه برای هر یک از چندین نوع درآمد بود.
● ۷۳ سال پیش درچنین روزی - ۲۹آبان ماه سال ۱۳۱۴هجری شمسی:
«حسن مشیرالدوله پیرنیا» دراثر سکته قلبی درگذشت. او فرزند میرزا نصرالله خان مشیرالدوله و ازرجال سیاسی ایران بود که بارها به مقام وزارت و نخست وزیری رسید. مشیرالدوله مؤلف کتاب تاریخ ایران باستان است که درسه جلد منتشرشده و ازقدیم ترین زبان تا انقراض اشکانیان را دربرمی گیرد.
● ۱۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۹آبان ماه سال۱۳۶۸هجری شمسی:
آثارحجاری شده اقوام گذشته با قدمت ۵۰۰۰ساله درحومه همدان کشف شد. بدنبال کشف این آثار گروه تحقیق درپی کاووش و جمع آوری انواع کانیها به نمونه هائی از حجاری برروی سنگ برخورد کردند که درنوع خود بی نظیرو برای اولین بار درایران کشف شده بود.
● ۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۹آبان ماه سال۱۳۶۶هجری شمسی:
«عملیات نصر۸ » با رمز عملیاتی یا محمد بن عبدالله(ص) درمنطقه عملیاتی ماووت دراستان سلیمانیه عراق آغازشد. هدف ازانجام این عملیات تصرف و تأمین ارتفاعات گرده رش بود که با موفقیت و رشادتهای قوای ظفرمند اسلام به پایان رساند.
● ۱۲۲۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۰ ذیقعده سال ۲۰۷ هجری قمری:
« احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونیان از دنیا رفت. در میان حاکمان وامیران مسلمان مصر طولونیان نخستین سلسله مستقل بشمار می روند. احمدبن طولون از جانب خلیفه والی مصر شد اما در عمل مدت ده سال بطور مستقل بر مصرو شام استیلا داشت .این حاکم طولانی به کشتار مردم و قساوت قلب مشهور بود، و برخی از مورخان شمار کشته شده گان را به دستور احمدبن طولون بیش از ۱۸۰۰۰تن ذکر کردند.
● ۱۴۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۰ ذیقعده سال ۱۲۸۵ هجری قمری :
غالب دهلوی شاعر و دانشمند پارسی گوی هندی در هفتاد و سه سالگی در گذشت. نجم الدوله دبیر الملک میرزا اسدالله خان مشهور به غالب دهلوی در سال ۱۲۱۷ هجری قمری در ۵ سالگی پدر را از دست داد و تحت سرپرستی عموی خود قرار گرفت. غالب دهلوی از زمانیکه سرودن شعررا آغاز کرد مورد توجه و احترام حکام قرار گرفت. او تحولات سیاسی هند را در زمان خود سروده هایش را به نظم کشید و تأثیر پذیری از این دگرگونی ها در اشعارش آشکار است غالب دهلوی شاعر هندی پیشرو سبک نو شعر اردوست و نخستین کسی است که عقاید فلسفی رادر شعراردو وارد کرد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید