پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


«تلالو» ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما


«تلالو» ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما
مجله «اینترتینمنت ویکلی» اخیراً با نظرسنجی از کارگردانان، منتقدان و مخاطبان سینمایی، فهرستی از ۲۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما تهیه کرده و جالب اینکه همه این فیلم ها امریکایی هستند و خبری هم از فیلم های ترسناک کلاسیک (بیش از دهه ۵۰) نیست و این در حالی است که این ژانر سینمایی، قدیمی ترین و باسابقه ترین است.
در این نظرسنجی، فیلم تلالو ساخته استنلی کوبریک در رتبه یک است. کوبریک در زمان فیلمبرداری به جک نیکلسون که در این فیلم در نقش «جک تورنس» یکی از بهترین بازی هایش را کرده، گفته بود؛ «داستان این فیلم واقعاً خوش بینانه است.
واقعاً روح وجود دارد.» از بین کارگردانان سینمای وحشت امریکا «جان کارپنتر» و «توب هوپر» هر کدام با دو فیلم در این فهرست حاضرند. اولی با دو فیلم «هالووین» و «چیز» و دومی با دو فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس» و «ارواح خبیثه».
اصولاً مهم ترین نکته در مورد اینجور انتخاب ها این است که به هیچ وجه قابل استناد نیستند و در مرحله بعد حتی می توان این نوع انتخاب ها را کاملاً سطحی دانست. تعداد فیلم هایی که در ژانر وحشت ساخته شده اند به نوعی بیشتر از هرگونه ژانر مرسوم سینمایی است و انتخاب از بین این همه فیلم کار بس مشکلی است.
این انتخاب ها در بهترین شکل خود رجعتی هستند به مباحث تئوری در باب تاریخ سینما. در بین این بیست فیلم، فیلم هفت ساخته «دیوید فینچر» هم حاضر است که اصلاً در گونه فیلم های وحشت یا اصطلاحاً هارور قرار نمی گیرد.
این نئونوآر دلهره آور در رتبه هشتم قرار گرفته. رتبه دوم را فیلم «جن گیر» به خودش اختصاص داد که ظاهراً مخاطبان هنوز شوک روز دوم تعطیلات کریسمس را به یاد دارند. یعنی زمانی که این فیلم در امریکا و در سال ۱۹۷۴ اکران شد.
طبق معمول هم روانی هیچکاک به عنوان یکی از بهترین ها حضور دارد و رتبه هفتم را به خود اختصاص داده. اصولاً این گفته در مورد سینمای وحشت وجود دارد که اگر حرفی سیاسی می خواهی بزنی، فیلمی در ژانر وحشت بساز.
اما انتخاب های این فهرست نشان می دهد سرگرمی از جنس ترسناکش برای مخاطبان عام و فرهنگ عامه در اولویت قرار دارد.
یکی از خبرگزاری ها در مخابره خبر فوق به اشتباه نام دو فیلم حلقه (گور وربینسکی ) و ۲۰روز بعد (دنی بویل) را در این لیست آورده است.
● لیست ۲۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما در این نظرسنجی
۱) تلالو
۲) جن گیر
۳) کشتار با اره برقی در تگزاس
۴) سکوت بره ها
۵) آرواره ها
۶) هالووین
۷) روانی
۸) هفت
۹) بچه رزمری
۱۰) ارواح خبیثه
۱۱) کابوس در خیابان الم
۱۲) چیز
۱۳) مرده شریر
۱۴) کری
۱۵) شب مردگان زنده
۱۶) طالع نحس
۱۷) گرگ نمای امریکایی در لندن
۱۸) هنری؛ پرتره یک قاتل زنجیره یی
۱۹) مسافر بین راهی
۲۰) شاهراه گمشده
منبع : سایت بی نقاب


همچنین مشاهده کنید