جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

می توانست بهتر باشد اما...


می توانست بهتر باشد اما...
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها هرچند توانست بسیاری از مشکلات سال گذشته را برطرف سازد اما با مشکلاتی همچون عدم اطلاع رسانی مناسب، سیستم تهویه هوا و رونق کم بخش بین الملل همراه بود. البته روزهای چهارم و پنجم نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مقایسه با روزهای گذشته شلوغ ترین روز خود را پشت سرگذاشت و بازدیدکنندگان فراوانی از قشرهای مختلف بویژه دانشجویان و دانش آموزان از آن دیدن کردند.
همچنین ترافیک حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی نشان از توجه و نیاز این اقشار به رسانه های مکتوب و آن لاین دارد. نمایشگاه امسال در حالی پایان خواهد یافت که در مقایسه با سال گذشته کارگاه و نشست تعداد کمتری در آن برگزار شده است. کارگاه های امسال نمایشگاه به موضوعات آموزشی دفتر مطالعه و برنامه ریزی رسانه ها محدود شد و نشست های تخصصی نیز در حالیکه سالن خاصی برای آن ها در نظر گرفته شده بود، در مقایسه با سال گذشته از افت کیفی شاخصی برخوردار بود. در نمایشگاه امسال دفتر مطالعه و برنامه ریزی رسانه ها کارگاه های آموزشی خبرنویسی و روزنامه نگاری الکترونیکی، عکاسی و روزنامه نگاری و گزارش نویسی را برگزار کرد. این نمایشگاه از نگاه بازدیدکنندگان و اصحاب رسانه دارای جلوه های ویژه ای بود که برخی برجسته و بعضی نیاز به توجه، تقویت و اصلاحاتی برای دوره های بعد دارد.
حضور گسترده رسانه ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی و سایت های اینترنتی از مرکز کشور، استان ها و شهرستان های مختلف از نگاه تعداد و کیفیت و تنوع در نوع خود جالب توجه و تحسین برانگیز بود. چینش سیستم ها و مطبوعات، بولتن ها و کتاب ها و نشریات هفتگی و ماهنامه و سالنامه ها در نمایشگاه امسال را با نمایشگاه های سال های قبل متمایز کرده و جلب توجه می کرد. نظم در برگزاری و مدیریت نمایشگاه همچنین اعلام ورود مسئولان فرهنگی، رسانه ای، سیاسی و نمایندگان مجلس و دست اندرکاران بخش های دولتی و خصوصی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی، هنرمندان و ورزشکاران صاحبنام و... نیز از نکات برجسته این نمایشگاه محسوب می شد.
آنچه شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان در این حوزه به آن اشاره داشتند، مسئله اطلاع رسانی ناکافی برای برپایی این نمایشگاه مانند سال های قبل بود که البته بخشی از آن مربوط به برگزارکنندگان است و بخشی دیگری مربوط به رسانه های شرکت کننده در نمایشگاه بود. بسیاری از رسانه ها شاید انتظار داشته و دارند که برای اعلام برپایی چنین نمایشگاهی ضرورتا باید وزارت فرهنگ و ارشاد و حوزه معاونت فرهنگی آگهی و رپرتاژ از مدیریت نمایشگاه دریافت می کردند تا این حرکت فرهنگی فراگیر و تاثیرگذار را انعکاس می دادند در حالیکه این نمایشگاه متعلق به خود آنهاست و همه باید در این راستا کمک کنند و همه دست در دست هم گوشه ای از کار را بدون چشم داشت بر دوش می کشیدند. بخش مربوط به تبلیغات رادیو، تلویزیونی می تواند و می توانست با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شد که تا حدی انجام شده اما شایسته بود با همکاری بیشتر صدا و سیما و بصورت رایگان این کار در سطح بسیار گسترده تری انجام می گرفت.
قرار گرفتن رسانه های کشوری و استانی در محل برگزاری نیز از دیگر نکات قابل توجه بوده است که رسانه های قدیمی تر و مشهورتر در مبادی ورودی قرار گرفته اند و... در حالیکه به نظر بسیاری از بازدیدکنندگان باید عکس این مسئله عمل می شد. در حقیقت رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها که سابقه بیشتری دارند و در میان جامعه شناخته شده تر هستند خوب بود که در انتهای سالن استقرار یافته و بازدیدکننده را به سوی خود فرا می خواندند و رسانه های جدیدتر با هدایت مدیریت نمایشگاه با آرایش زیباتر در ابتدای ورودی ها مستقر می شدند تا بیش از پیش شناخته می شدند و بازدیدکنندگان با آنها بیشتر تعامل می کردند.
همچنین بازدیدکنندگان و برخی دست اندرکاران رسانه ها اعتقاد دارند که خوب است، دست اندرکاران در سال های آینده برنامه هایی را تدارک ببینند تا بر میزان بازدیدکنندگان در نمایشگاه افزوده شود. همچنین شایسته است از شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان در این زمینه نظرخواهی و نظرسنجی انجام شود و آنچه که آنها می پسندند و قابل اجرا نیز می باشد در این راستا در نمایشگاه شانزدهم گنجانده شود. از سویی دیگر، اگرچه بخش بین المللی امسال نمایشگاه مطبوعات با حضور نشریات و خبرگزاری های پنج قاره جهان برگزار شد اما به نظر می رسد برای بدل کردن این نمایشگاه به نمایشگاهی بین المللی، باید برنامه ریزی دقیق و مناسبی صورت داد. بسیاری از نشریات و رسانه های حاضر در این نمایشگاه خواستار تعامل و ارتباط بیشتر با نشریات ایرانی بودند و اعتقاد داشتند که نشست های مشترک در توسعه این روابط موثر خواهد بود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید