سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی ....


ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی ....
در برهه ای از زمان که طالبان مرگبارترین عملیات ها را بر علیه مردم و دولت افغانستان انجام می دهند، مذاکره با طالبان می تواند از موضع ضعف تلقی شود. وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با ترندنیوز گفته های کرزای را راه اندازی بازی سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و اغفال اذهان مردم می خواند. در پی اظهارات حامد کرزای مبنی بر تامین امنیت رهبران گروه طالبان - در صورتی که با دولت مذاکره کنند- برخی ها تنها بر مبارزه با آنانی که انسان ها را "مانند حیوانات سر بریده" و "به صورت دختران دانش آموز اسید می پاشند" تاکید کرده اند. مژده می گوید حامد کرزای در مرحله ای قرار گرفته است که در گذشته همواره دولتمداران افغانستان پس از آن که حمایت خود در میان مردم و کشورهای خاصی را ازدست می دادند به چنین تناقض گویی های دست می زدند. مردم کشور ما شاهد چنین تناقض گویی هایی از سوی آنان بوده اند. به گفته مژده، حفیظ الله امین هنگامی که فکر می کرد از پشتیبانی کرملین برخوردار نیست خواست با رهبران جهادی روابط خوبی داشته باشد و حتی بر ارتباط نزدیک با دولت پاکستان تاکید داشت.
گفتگو با طالبان در حالی مطرح می گردد که براساس تازه ترین گزارش ها، باراک اوباما رییس جمهورجدید آمریکا تعهد کرده است که حل مشکل افغانستان را در اولویت قرار داده و در خصوص مبارزه با تروریزم و گروه طالبان نیروهای نظامی در این کشور را افزایش خواهد داد. هم اکنون شماری از رهبران گروه طالبان و سران القاعده در لیست سیاه دولت آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد که گفتگو با آنان را ناممکن ساخته است. سردار محمد رحمان اوغلی عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با ترندنیوز دلیل اینکه آقای کرزای پشتیبانی کشورهای غربی را از دست داده و فکر می کند که دیگر مورد انتخاب کسی نیست و به چنین اظهاراتی پناه برده است. رحمان اوغلی می گوید با آنکه حامد کرزای با آرای بیش از ۵۰ درصد مردم انتخاب شده مایه تاسف است که دستیاران وی ملاعمر رهبر گروه تروریستی طالبان را برادر می خوانند.
در این اواخر صبغت الله سنجر رییس پالیسی ریاست جمهوری، ملاعمر رهبر طالبان را برادر خطاب کرده و از وی خواسته است تا با دولت افغانستان مذاکره کند. برخی نمایندگان مجلس و شماری از مردم کشور رهبران و گروه طالبان را جنایتکار و عاملین اصلی نا امنی و جنگ در افغانستان می خوانند. با این وجود رحمان اوغلی هر نوغ مذاکره و مصالحه با آنانی را که مردم را سربریده و دست به حملات انتحاری می زنند و به صورت دختران دانش آموز اسید می پاشند را رد کرده و تنها بر مبارزه با آنان تاکید کرده اند. با آن همه مژده گزینه نظامی علیه طالبان را راه حل و پایان جنگ در افغانستان نمی داند. مژده در خصوص تامین امنیت در افغانستان بر گفتگو و تفاهم تاکید دارد.
گروه طالبان به منظور گفتگو با دولت خروج نیروهای خارجی از افغانستان را از پیش شرطهای خود اعلام کرده اند. این پش شرط ها همواره از سوی مقامات کشور رد گردیده است .رحمان اوغلی بدین باور است در صورتی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، آدم کشی، قتل و جنگ های چندین ساله گذشته تکرار شده و بار دیگر افغانستان درکام یگ بحران شدید فرو خواهد رفت .به گفته رحمان اوغلی همین تناقص گویی های حامد کرزای و مسوولین دولت، افغانستان را دچار بحرانی کرده که در پی آن شیرازه ملی و اتحاد مردم از هم پاشیده است. این در حالی است که نه تنها نیروهای خارجی از افغانستان خارج نمی شوند، بلکه آقای باراک اوباما بر افزایش سربازان آمریکایی به منظور مبارزه با تروریزم در افغانستان تعهد کرده است .
با این همه محمد الم ایزدیار عضو مجلس سنای کشور تاکید کرد به جای افزایش نیروهای خارجی باید ارتش و پلیس افغانستان تقویت گردد. رحمان اوعلی خوشبین است که باراک اوباما بتواند مبنی بر شعار تغییر در مبارزه با تروریزم جدی تر عمل کرده و پناهگاه های اصلی طالبان را مورد حمله قرار دهند. وحید مژده نیز بدین باور است در صورتی که آمریکا جغرافیای جنگ را به پاکستان انتقال دهد امنیت در افغانستان بهبود خواهد یافت. در این اواخر نظامیان آمریکایی و سربازان ناتو همواره پناهگاه های تروریستان را در پاکستان مورد حمله قرار داده اند.
هر چند حملات آمریکایی ها در خاک پاکستان واکنش های مسوولین این کشور را در پی داشته است اما مقامات آمریکایی همواره برحملاتشان بالای گروه طالبان تاکید کرده اند. حملات آمریکا به پناهگاه های طالبان در پاکستان پس از آن شدت یافت که ناامنی ها در افغانستان افزایش چشمگیری داشت. مقامات کشور همواره به جامعه جهانی و نظامیان خارجی پیشنهاد کرده اند که مراکز، تولید، تجهیز و تربیت تروریستان در پاکستان را مورد حمله قراردهند. برخی نمایندگان مجلس ، مدارس دینی پاکستان را بزرگترین منبع تولید تروریزم می خوانند. گفته می شود که دولت پاکستان هیچ نظارتی بر محتوای کتب درسی و فعالیت های این مدارس ندارد.
مژده تاکید دارد که دولت پاکستان و حتی نیروهای خارجی هم توانایی جلوگیری از فعالیت های این مدارس را ندارد. به گفته وی مدارس دینی پاکستان که ریشه عمیق در جامعه این کشور دارد، در جنگ های گذشته علیه انگلیس و شوروی در افغانستان نقش جدی داشته است. به باور مژده طالبان که از مدارس دینی الهام می گیرند نظام و حکومت افغانستان را سراپا کفر می خوانند و هیچ گاه حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نخواهند شد.
از سوی دیگر به گفته محمد علم ایزد یار عضومجلس سنای کشور گروه طالبان طرح مصالحه ملی که از سوی پارلمان کشوربه تصویب رسیده است را رد کرده اند. با آن همه طرح گفتگو با طالبان ازسوی حامد کرزای و مقامات کشور مطرح گردیده است. ایزد یار می گویدهر مواردی که با منافع ملی افغانستان پیوند داشته با شد و در آن سرنوشت مردم مطر ح باشد ، باید از سوی پارلمان تایید و تصویب گردد.
پیش از این شماری از نمایندگان کشور گفتگو با طالبان را خلاف قانون اساسی کشور دانسته و آن را نگران کننده خوانده بودند. رییس مجلس نمایندگان محمد یونس قانونی گفت که هر گونه نگرانی از گفتگو و مصالحه با مخالفین دولت در قانون اساسی و قانون مصالحه رفع گردیده است. با آن که طرح گفتگو از سوی طالبان و جناح گلبدین حکمتیار رد گردیده اما به گفته مژده گلبدین حکمتیار دریکی از نوارهای ویدیویی خود دولت آمریکا و ایران را متهم کرده که آنان در تلاش تغییر ترکیب قومی در برخی ولایات افغانستان اند. به گفته مژده حکمتیارگفته است که این دو کشور هزارها شیعه را در ولایات هرات، کابل و مزار شریف اسکان داده اند که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان زمینها و خانه های آنان دراین ولایات را به مردم دیگر توزیع خواهند کرد.
به گفته برخی آگاهان امور تحلیل و برداشت نادرست آقای حکمتیار از قضایا به افزایش چالش ها در افغانستان منجر می گردد. وحید مژده راه حل چالش های افغانستان را کاهش نیروهای نظامی خارجی و در عوض تقویت ارتش و پلیس افغان، توجه جدی بر بهبود اوضاع اقتصادی مردم روستاها، سرمایه گذاری در خصوص زراعت و اقدامات جدی برای فراهم کردن نیازمندیهای مردم می خواند. وی تاکید دارد در صورتی که دولت آمریکا استراتژی خود در قبال افغانستان را تغییر ندهد و بر نیازمندیها و خواسته های مردم کشور توجه نکند شکست آمریکا در سراسر جهان از افغانستان آغازخواهد شد.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید