پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی انقباض حجمی پس از پخت چینی دندانی Dentin جدید (Dentin-D۴) مورد استفاده در سیستم P.F.M و مقایسه آن با چینی دندانی Dentin کارخانه Vita


بررسی انقباض حجمی پس از پخت چینی دندانی Dentin جدید (Dentin-D۴) مورد استفاده در سیستم P.F.M و مقایسه آن با چینی دندانی Dentin کارخانه Vita
● سابقه و هدف:
چینی دندانی یکی از بهترین موادی است که تاکنون در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. ترمیم و جایگزینی دندانها توسط سیستمP.F.M (Porcelain Fused to metal) هنوز بیشترین کاربرد را دارد. لذا این تحقیق با هدف ساخت پودر چینی Dentin از نوع باند شونده به فلز و اندازه‌گیری انقباض حجمی آن و مقایسه با چینی دندانی Vita صورت گرفت.
● مواد و روشها:
این مطالعه، تحقیقی تجربی به صورت in vitro می‌باشد. به این منظور با استفاده از ترکیب پودر Dentin ویتا (VMK ۶۸ N) و مشخصه‌های استاندارد (E)،ISO ۹۸۷۲ ۱۹۹۵ به تهیه پودر جدید اقدام شد. ابتدا پودر چینی Dentin-Vita توسط میکروسکوپ الکترونی (SEM) و پراش اشعه (XRD)Xو آنالیز فلورسانس اشعه X،(XRF) مورد آنالیز شیمیایی قرار گرفت. پس از بدست آوردن ترکیب عنصری پودر Dentin-Vita و مقایسه آن با اطلاعات و جداول موجود، جهت ساخت پودر مشابه با استفاده از مواد اولیه داخلی اقدام شد. پس از تهیه فرمولهای مختلف، پودر چینی Dentin-D۴ از نظر فیزیکی و شیمیایی مشابه پودرDentin-Vita ، ساخته شد و آزمایشات مختلف دندانپزشکی بر روی آن انجام گرفت. جهت اندازه‌‌گیری انقباض حجمی چینیDentin، قالبی از فولاد زنگ نزن به ابعاد ۲۵×۵×۲mm ساخته و توسط ژل ده بلوک از چینی Dentin-Vita و Dentin-D۴ ساخته شد. ابعاد بلوک‌ها شامل طول، عرض و قطر با gauge مخصوص اندازه‌‌گیری و طبق فرمول، درصد انقباض حجمی محاسبه گردید.
● یافته‌ها:
میانگین درصد انقباض حجمی در دو گروه اختلاف معنی‌داری از نظر آماری داشت (P<۰.۰۰۱) به طوری که Dentin-Vita ۳۳.۰۷ درصد حجم اولیه‌اش کاهش یافته ولی در Dentin-D۴ این کاهش ۲۴/۱۷ درصد بود.
● نتیجه‌‌گیری:
۱) میانگین درصد انقباض حجمی تمام نمونه‌های Dentin-D۴ کمتر از Dentin-Vita است.
۲) در لابراتور فرم دادن چینی Dentin-D۴ نسبت به Dentin-Vita به علت انقباض حجمی کمتر آسانتر می‌باشد.
شهین رضایی رکنی
احمد قهرمانلو
عباس یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید