پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زیبایی زورکی


زیبایی زورکی
▪ یک: بعضی از ما آدم ها به زیبایی ظاهری اهمیت زیادی می دیم و اونو یک اصل تلقی می کنیم.
حالا این دیدگاه شده یک اصل اساسی توی زندگی ما جوونا و برای این که زیبا بشیم، هزار و یک فن و فوت رو به کار می بندیم. عادت کردیم که هر روز بریم جلوی آینه بایستیم و به چهره مون نگاه کنیم و ببینیم که کجای ظاهرمون ایراد داره و هی به بینی گنده و جوش های صورتمون بد و بیراه می گیم و با خودمون می گیم: خوش به حال فلانی که صورت صافی داره! بعد هم سر زمین و زمان غر می زنیم که چرا ما باید یه صورت زیبا عینهو سیندرلا نداشته باشیم! تموم پول توجیبی هامون رو خرج کرم و پودری می کنیم که جوش ها و لک های صورتمون رو با اونا بپوشونیم و فرقی نمی کنه این کرم یا پودر و مارکش چی باشه و ساخت کجا باشه و اصلا از چی ساخته باشنش، فقط تنها چیزی که برای ما مهمه اینه که هر جور شده از شر جوش های صورتمون خلاص بشیم...
▪ دو: توی مسیر هر روزه ام از خونه به سمت دانشگاه، چندین و چند فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی وجود داره که همیشه خدا هم سر کاسبای مغازه شلوغه... اما اون روز با بقیه روزهای قبل فرق داشت، آخه اون قدر تعداد مشتریای مغازه لوازم آرایشی زیاد بود که بلاتشبیه مثل صف نانوایی، تعدادی تا بیرون مغازه هم در صف ایستاده بودند... برام جالب بود و حس کنجکاوی ام گل کرد و رفتم جلو و از یه خانمی پرسیدم، ببخشید این جا چه خبره؟
اون خانومه گفت: یه کرم پودر جدید وارد بازار شده که حرف نداره.
گفتم: قیمتش چنده؟ گفت: واسه من فرقی نداره که قیمتش گرون باشه یا ارزون، مهم اینه که فقط زیبا بشم!
▪ سه: چند وقتی است که فراگیری داشتن ظاهر زیبا به هر قیمتی بین ما جوونا جا خوش کرده و بعضی از ماها حاضریم به هر قیمتی که شده، خودمون رو زیبا کنیم اما بعضی موقع ها یادمون می ره که شاید استفاده از این همه رنگ و لعاب برای پوستمون و حتی بدنمون ضرر داشته باشه. اما مسئله زیبایی و زیبا شدن مال این دوره و زمونه نیست، از قدیم الایام وجود داشته،است.در دوره رنسانس در ایتالیا موسیوتوفانو پودری برای صورت از اکسید آرسنیک سبک درست کرد که یه عده رو راهی اون دنیا کرد! البته الان دیگه کسی چنین خطری رو به هیچ وجه نمی پذیره... اما واقعیت اینه که هنوز ما زیبایی خودمون رو در استفاده کردن از مواد شیمیایی می دونیم، موادی که اون قدر قوی هستند که در آزمایشگاه ها روی اون ها رو با چندین و چند لایه ضخیم می پوشونند! اگه باور ندارید به این موارد که طی تحقیقات یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور درباره مواد شیمیایی استفاده شده در لوازم آرایشی و بهداشتی اومده توجه کنید:
۱) ماده شیمیایی سدیم لوریل سولفان (SLS) که تقریبا در همه چیز از خمیر دندون گرفته تا شامپو وجود داره، عوارضی مثل سوزش پوست و چشم، اگزما و ... رو به همراه داره و این ماده باعث آسیب رسوندن به چشم کودکان می شه.
۲) آلفاهیدروکسی (AHA) AHA و BHA) که کشف صنعت آرایشی قند و میوه و شیر است و باید با مالیده شدن اون روی پوست، باعث جوون تر شدن پوست بشه، برعکس باعث تخریب پوست می شه نه جوون تر شدن اون! ...
چند وقتی است که تبلیغات مواد آرایشی با عصاره های طبیعی بی داد کرده و اما راستش رو بخواین این محصولات همون ترکیبات شیمیایی رو داره و تنها کمی از عصاره طبیعی به اون ها اضافه شده تا من و شما راضی به استفاده از اونا بشیم.
بهتره بدونید که مواد گرفته شده از گیاهان یا حتی حیوانات (مثل صابون هایی با عصاره روغن حیوانات) می تونه مثل همون مواد شیمیایی سمی و خطرناک باشه! این موضوع به قدری مهم است که سال گذشته همایشی در کشور به نام بررسی عوارض ناشی از مواد آرایشی و بهداشتی برگزار شد.اما ایران یکی از پرمصرف ترین لوازم آرایشی و بهداشتی در دنیاست! حالا می خواید قبول کنید یا نه! به این آماری که یکی از سامانه های اطلاع رسانی و مرکزی خبر کشور اعلام کرده، توجه کنید: سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به زیر ۱۵ سال رسیده است در صورتی که در سال های گذشته سن استفاده از لوازم آرایشی بالای ۱۸ سال و فقط در میان خانم های جوان بود!
گفتیم که سال گذشته اولین همایش بررسی عوارض ناشی از مواد آرایشی و بهداشتی برگزار شد که در این همایش یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفته: سن مصرف مواد آرایشی در کشورهای غربی بالای ۵۰ سال است که در ایران این سن به شدت کاهش داشته که باعث می شه فرهنگ و اقتصاد ایران رو تحت تاثیر قرار بده! راستش اگه شما هم جای ما بودید و رقم استفاده از مواد آرایشی و هزینه های اون رو می دونستید به این مسئول حق می دادید! پس بهتره شما رو هم با خبر کنیم که گردش مالی فرآورده های آرایشی در کشور ۹۳۴ میلیارد تومان است! این ها گفته های معاون غذا و داروی وزارت بهداشت است، به باقی صحبت های این مسئول توجه کنید ایران جزو کشورهای دارای بالاترین رشد مصرف فرآورده های آرایشی و بهداشتی است، ایران از نظر مصرف مواد آرایشی رتبه دوم در خاورمیانه و رتبه هفتم در دنیا را به خود اختصاص داده است. براساس آمار، گردش مالی لوازم آرایشی در کشورهای خلیج فارس که جمعیتی کمتر از ۱۰۰ میلیون نفر دارند ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده و عربستان رتبه اول استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی را در دنیا دارد. بهتره نگاهی هم به این آمارها که سال ۲۰۰۵ گرفته شده توجه کنید:
براساس آمارها، خانم های عربستانی رکورددار استفاده از لوازم آرایشی در دنیا هستند،طوری که در سال ۲۰۰۵ خانم های عربستانی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو برای آرایش خودشون هزینه کردند و خانم های ایرانی هم چیزی حدود یک میلیارد دلار سالانه برای آرایش خودشون هزینه می کنند!
اما غیر از استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی که درباره اون گفتیم، باید متوسل شدن به انواع جراحی های زیبایی که اون هم بیشتر در کشورهای آسیایی و عربی مشتری های پر و پا قرصی داره اشاره کنیم.جراحی بینی و جراحی پلاستیک طرفداران بیشتری داره که در این مورد آمار دقیقی پیدا نکردیم اما به نکته جالبی رسیدیم که بهتره شما هم بدونید که روزانه نزدیک به ۳ تا ۴ هزار نفر در تهران برای تزریق بوتاکس و رفع چین و چروک های پوست به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند که گفته شده سالانه ۱۸۲ میلیارد تومان فقط برای رفع چین و چروک هزینه می شه! و باید با تاسف گفت که این مبلغ های آن چنانی معادل قیمت فروش ۲ میلیون بشکه نفت است و ...
نکته آخر: زیبایی چیزییه که همه ما اونو دوست داریم و بعضی از ماها دیوانه وار عاشق زیبایی هستیم... زیبایی بد نیست تازه خیلی هم خوبه، اما بعضی از ما راه نادرستی رو برای زیبا شدن و داشتن یه چهره جذاب و جالب انتخاب می کنیم که بعضی وقت ها به ضررمون تموم می شه و ناخودآگاه می بینیم به جای یه چهره زیبا، یه صورت درب و داغون داریم و حالا کلی باید هزینه کنیم که به اون چهره قبلی مون برگردیم.
اما هیچی به اندازه تغذیه درست، داشتن خواب کافی، سلامتی، ورزش کردن و نداشتن اعتیاد به شادابی و جذابیت چهره مون کمک نمی کنه!
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید