جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بازاریابی کماندوئی (ویژه مشاغل متوسط و کوچک )


بازاریابی کماندوئی (ویژه مشاغل متوسط و کوچک )
واژه "بازاریابی کماندوئی" اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط Jay Conrad Levinson نویسنده کتابی مشهور تحت همین عنوان، مورد استفاده قرار گرفت.
وی در این کتاب، بازاریابی کماندوئی را یک روش غیر متعارف،کم هزینه و یا بدون هزینه جهت ترویج کالا یا خدمات[۱] تعریف می کند. البته برخی این رویه را بازاریابی غیر متعارف و بعضی آن را بازاریابی افراطی و حتی عده ای نیز آن را بازاریابی مخفیانه می نامند. اما همه این عناوین اشاره به راهبردها و تاکتیک های غیر کلاسیک و کم هزینه و یا حتی بدون هزینه این روش دارد.
بازاریابی کماندوئی دارای یک مرکز و محور اصلی می باشد. از آنجا که بازاریابان کماندو، دارای منابع مالی فراوان و نامحدود نمی باشند، لذا بایستی به روش ها و تاکتیک هائی دست بزنند که با ظرافت هر چه بیشتر به نتیجه بیانجامد. این کار با استفاده کامل از زمان ، انرژی ، اطلاعات ، دانش و مهمتر از همه قدرت تخیل ، امکان پذیر می باشد.
شغل شما هر جه که باشد ارزش آن را دارد که در مورد زوایای خیالی آن فکر کنید تا بتوانید فروش تان را افزایش دهید[۲].
یک بازاریاب کماندو بایستی از تمامی شبکه ارتباطاتی خود و کلیه امکانات موجود، راه هائی را پیدا کند تا مورد توجه قرار گرفته و سر زبانها بیفتد و مشتریان راجع به کالا و خدمات او صحبت کنند.
این نوع از بازاریابی مقدمتا برای مشاغل کوچک و حرفه های مستقل طراحی گردیده است. البته دیگر مجموعه ها نظیر سازمان های غیر انتفاعی و خیریه نیز می توانند چنین روشی را مناسب تشخیص داده و از آن در راستای اهداف سازمان خود بهره جویند.
مشاغل کوچک با چنین رویه بازاریابی، بدون صرف هزینه های متعارف برای طراحی و راه اندازی برنامه بازاریابی که اصولا" برای کسب و کارهای چند سطحی طراحی میگردد، به توفیق شغلی نائل می آیند. کسب و کاری که بازاریابی کماندوئی را راهکار خود قرار می دهد، می تواند با انعطاف مناسب و با چابکی هر چه بیشتر در برابر شرایط بازار جهت تعیین نقاط نفوذ، بدون صرف وقت و گذار از مراحل کاغذ بازی اداری، طبق نیاز مرحله ای خود به بهترین عکس العمل ها دست بزند.
در اینجا لازم است برای توضیح بیشتر ماهیت بازاریابی کماندوئی به چند ویژگی مهم این روش توجه نمائیم.
▪ بازاریابی کماندوئی بر پایه روانشناسی انسانها و نحوه تفکر، عکس العمل و قضاوت آنان و گمانه زنی در مورد آن استوار است.
▪ بازاریابی کماندوئی بر سود دهی و نه فقط فروش بیشتر تاکید دارد.
▪ بهترین ملاک برای بررسی توفیق بازاریابی کماندوئی، تعداد ارتباطاتی است که در یک دوره خاص زمانی ایجاد و حفظ کرده اید.
▪ بازاریابی کماندوئی بجای تلاش در کل بازار در بین مشتریان هدف بر یک کانون متمرکز میگردد. این تمرکز با هدف رونق کسب و کار دارای سه وجه مشخص می باشد: ایجاد ارتباطات جدید، فروش بیشتر به مشتریان و فروش بیشتر به واسطه مشتریان.
▪ به جای رقابت غیر سالم با دیگر مشاغل، بازاریابی کماندوئی به همکاری با دیگر کسب و کارها اصرار می ورزد.توصیه همکاران به مشتریانی که نیازمند خدمات و کالای آنان می باشند نه تنها موجب برقراری یک شبکه همکاری می گردد بلکه اعضای این شبکه را در نزد مشتریان از اعتبار و وجهه ای فراتر از سودجوئی صرف و تنها به فکر جیب خود بودن، برخوردار می نماید. پیشنهاد به مشتری جهت تهیه کالا یا خدمات ویژه ای که تامین کننده آن همکاران صنفی ویا دیگر اصناف و مشاغل که در حوزه های مرتبط با شما می باشند، موجب میگردد تا نقش شما فراتر از آنچه که می فروشید در ذهن مشتریان حک گردد و این از مهمترین عوامل ایجاد زمینه اعتماد و اطمینان که پیش شرط بازاریابی است ، می باشد. فراموش نکنید که بازاریابی کماندوئی از عناصر مختلفی تشکیل شده است که مجموعا" ضمن حمایت از یکدیگر باعث پیشبرد سیستمیک کسب و کار شما می گردد.
▪ بازاریابی کماندوئی از دوستان تکنولوژی و فن آوری می باشد.ضمن استفاده از روش بازاریابی کماندوئی تکنولوژی و فن آوری های مختلف را در این راستا بکار گیرید،همچون اهرمی از آن استفاده کنید و نهایتا" از آن سود ببرید.
در اینجا چندمثال و نمونه از فعالیت بازاریابی به روش کماندوئی جهت روشن تر شدن اذهان آورده می شود :
۱) یک حسابدار می تواند به مشتریان خود دفترچه ثبت دریافت و پرداخت روزانه هدیه بدهد.
۲) یک لوله باز کن می تواند پس از کسب توافق شرکت تامین کننده اسید لوله بازکنی، یک بسته از این محصول را پس از هر سرویس به مشتری اشانتیون بدهد که در واقع معرفی محصول شرکت مزبور هم هست.
۳) یک دکتر، خوب است در اتاق انتظار مطب خود یک CD آموزشی در مورد پیشگیری و درمان بیماری های رایج در حوزه تخصصی خود را به نمایش در آورد.ضمنا دیوارهای این اطاق را نیز پر از پیام های پزشکی مرتبط کرده و مجلات موجود هم از این قبیل بوده و به روز باشند.
اینها روش هائی است که با اجرای آن کسب و کارها بر سر زبان ها می افتد و مردم راجع به آن با یکدیگر صحبت می کنند.
بسیاری از این اصول و روش ها و ایده های بازاریابی کماندوئی ، ساده و آسان به نظر می رسند، با اینحال اغلب این تاکتیک ها را اعمال نمی کنند. مثالهای فوق تنها نمونه هائی از روش های بکار گرفته شده توسط مشاغلی است که در استفاده از آنها موفق بوده اند و اینها نسخه ثابت برای همه مشاغل نمی باشند. شما هم در کسب و کارتان باید ابتکار و خلاقیت داشته و از قوه تخیل خود استفاده نمائید. بدیهی است استفاده از نظرات کارشناسی و مشاوره ای موجب صرفه جوئی در وقت،منابع و هزینه ها می گردد. موفق باشید.
[۱]- کتاب Guerrilla Marketing ، نو.یسنده Jay Conrad Levinson.
[۲] - ترجمه و نشر از محمد سالاریPhilips&Rasberyکتاب بازاریابی بدون تبلیغات نویسندگان
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی


همچنین مشاهده کنید