جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


گفت و گو با دبیر مستعفی سازمان نظام صنفی رایانه ای


گفت و گو با دبیر مستعفی سازمان نظام صنفی رایانه ای
رمضانعلی صادق‌زاده را تقریبا تمامی فعالان آی‌تی می‌شناسند. رییس سابق کمیته مخابرات مجلس که شش ماه قبل از انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سمت دبیرکلی این سازمان را پذیرفت و پیش از انتخابات خیلی آرام از این سمت کنار رفت.
دکتر صادق‌زاده از جمله معدود فعالان حوزه آی‌تی است که روحیه نرم و آرامش از او حتی در سخت‌ترین روزهای کاری‌اش فردی آرام ساخته به نوعی که تندترین انتقادش را به گونه‌ای بیان می‌کند که دل کسی آزرده نشود. دکترصادق‌زاده پیش از انتخابات پر سروصدای سازمان نظام صنفی آنجا را به مقصد معاونت فناوری پیشرفته (high tech) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ترک کرد. به همین بهانه با او گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که می‌خوانید:
▪ شما زمانی به سازمان نظام صنفی وارد شدید که فقط شش ماه تا انتخابات این سازمان فاصله داشتیم و پس از شش ماه سازمان را در شرایطی که هنوز هیات‌مدیره انتخاب نشده بود ترک کردید. علت این مساله چه بود آیا شرایط خاصی شما را به اتخاذ این تصمیم وا داشت؟
ـ از زمانیکه پست دبیرکلی سازمان به من پیشنهاد شد دو هدف اساسی داشتم که طی این مدت به آنها پرداختم. یکی بحث سراسری شدن آزمون مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بود که در اساسنامه و قانون این سازمان وجود داشت ولی اجرا نشده بود و من این موضوع را در دستور کار خود قرار دادم و به آن پرداختم. بحث دیگر انتخابات هیات‌مدیره بود که دوره سه ساله فعالیتشان به پایان رسیده بود.به هر حال من این دو کار را انجام دادم و به نتیجه رسیدم و به همین دلیل و با توجه به پیشنهاد جدیدی که در زمینه پذیرش سمت معاونت صنایع پیشرفته (High Tech) در سازمان گسترش به من شد تصمیم گرفتم از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای جدا شوم.
چرا که در حوزه جدیدی که به من پیشنهاد شده است IT، ICT و سایر صنایع پیشرفته تحت پوشش قرار گرفته است. همچنین با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ که می‌گوید دولت دیگر نمی‌تواند در هیچ بخشی در سرمایه‌گذاری‌ها شرکت کند و فقط در صنایع پیشرفته است که دولت می‌تواند تا ۴۹درصد مشارکت کند ترجیح دادم به این حوزه وارد شوم و در زمینه کل صنایع high Tech که شامل IT، ICT، الکترونیک، بیوتکنولوژیک و... است فعالیت کنم.
▪ یعنی هیچ شرایط خاصی برای شما ایجاد نشد که سازمان را ترک کنید؟
ـ خیر. البته من در استعفای خود عنوان کردم که از این سازمان خداحافظی می‌کنم تا هیات‌مدیره جدید با دست باز دبیر جدیدی را انتخاب کنند.
▪ در مورد اینکه این احتمال وجود داشته باشد که در دوره بعدی انتخابات سازمان نظام صنفی شما باز هم دبیر سازمان شوید با شما صحبتی نشده بود؟
ـ خیر، خود من نیز از ابتدای ورود به سازمان نظام صنفی چنین خواسته‌ای نداشتم و در مورد آن بحثی نکردم. من فقط برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده‌ام وارد این سازمان شدم و با تحقق این اهداف با این سازمان خداحافظی کردم.
▪ فکر می‌کنید طی مدتی که دبیر سازمان بودید به اهداف خود رسیدید و یا به عبارتی از روند فعالیت خود راضی بودید؟
ـ بله، آزمون مشاوران به طور سراسری برگزار شد و آنها انتخاب شدند.
انتخاب هیات‌ مدیره نیز اواخر مهرماه برگزار شد. پس من به اهداف خود رسیدم.
▪ یعنی کل فعالیت شما به عنوان دبیر سازمان فقط همین دو هدف بود؟
ـ عمدتاً بله، زیرا وقتی هیات‌مدیره جدید روی کار می‌آید باید دستش باز باشد که بتواند برای انتخاب دبیر کل جدید اقدام کند. من هم با توجه به این موضوع که دست هیات‌مدیره جدید برای انتخاب باز باشد سازمان را ترک کردم.
▪ برخی عقیده دارند طی دوره اول فعالیت سازمان نظام صنفی به جای اینکه این سازمان به مشکلات اساسی شرکت‌ها بپردازد بیشتر به مسائل حاشیه‌ای دعوا و انتقاد از دولت پرداخته و فرصت‌های زیادی را از دست داده است؟
ـ سازمان به مشکلاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده و اختلافی که در اتحادیه صنفی ماشین‌های اداری وجود داشت نیز پرداخت و این مجوز از وزارت بازرگانی اخذ شد که شرکت‌های IT دیگر نیازی به عضویت در اتحادیه صنفی ماشین‌های اداری و پرداخت حق عضویت به این اتحادیه‌ را نداشته باشند.البته نکته‌ای که ذکر آن لازم است این است که سازمان فقط سه سال سن دارد.پس بروز مشکلاتی در ابتدای راه‌اندازی این نهاد و سازمان‌ها چندان دور از ذهن نیست و طبیعی است.پس ما باید در عمل این مشکلات را بشناسیم و به آنها رسیدگی و آنها را حل کنیم.
▪ نظر شما در رابطه با انتخابات سازمان نظام صنفی چیست و تاچه حد با این شیوه رای‌گیری موافقید که شرکت‌های بزرگ‌تر حق رای بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک داشته باشند؟
ـ این موارد در آیین‌نامه‌های اجرایی و قانون که مصوب هیات دولت است ذکر شده است. از آنجا که این انتخابات تحت نظارت شورای عالی انفورماتیک برگزار می‌شود این موضوعات نیز در قوانین آنها پیش‌بینی شده است. مثلا اگر شرکتی ۲۰۰ پرسنل دارد حق رای بیشتری دارد تا شرکتی که دو نفر پرسنل دارد. یعنی دادن حق رای بر اساس رتبه‌بندی‌هایی است که سازمان مدیریت و شورای عالی انفورماتیک به شرکت‌ها داده است.
استدلال آنها هم این است که شرکتی که بزرگ‌تر است و رتبه بالاتری دارد با شرکتی که کوچک است، ضعیف عمل می‌کند و در نتیجه رتبه پایینی دارد یکسان نیست. پس حق رای بیشتر شایسته شرکتی است که قوی‌تر عمل کند.
▪ در همه انتخابات‌ لزوما وزن رای‌دهندگان یکسان نیست ولی حق رای یکسان است؟
ـ اگر در این زمینه انتقادی هم وجود دارد باید به شورای عالی انفورماتیک انتقال یابد. چون انتخابات با ضوابط آنها برگزار می‌شود.
▪ شما با این شیوه رای‌گیری موافق هستید؟
ـ به هر حال آیین‌نامه اجرایی این طور است و من نیز به عنوان دبیر کل باید از این آیین‌نامه تبعیت می‌کردم.
در انتخابات شاهد بودیم صرفا یک لیست مورد حمایت رییس قبلی وجود داشت و همان یک لیست هم رای آورد در حالی که عملا دو سه لیست دیگری که به وجود آمد چندان تفاوتی با لیست اول نداشت. حدود ۷۰۰ شرکت در سازمان نظام صنفی عضو هستند که از این تعداد فقط ۶۰۰ شرکت در انتخابات حضور داشتند. همان طور که می‌دانید در انتخابات نیز ائتلاف‌های مختلفی شکل می‌گیرد که در جریان انتخابات یکی رای می‌آورد و دیگری خیر. و نمی‌توان گفت اگر یک لیست رای آورد مورد حمایت قرار گرفته و اگر افراد معترض هستند باید همه در این انتخابات شرکت می‌کردند.
پس نمی‌توان گفت حمایتی صورت گرفته. به نظر من افرادی که خارج از سازمان هستند و نسبت به این قضیه اعتراض دارند باید به عضویت سازمان درآیند و اعضا نیز در انتخابات شرکت کنند. چرا که در غیر این صورت انتقاد آنها اصلا رسمیت ندارد.
▪ اگر دوباره پیشنهاد شود که دبیری سازمان نظام صنفی را به عهده بگیرید می‌پذیرید؟
ـ پیشنهاد آنها را بررسی می‌کنم.
▪ فکر می‌کنید چه کسی به عنوان دبیر سازمان انتخاب شود؟
ـ من اطلاعی در این مورد ندارم.
▪ شما برای ایجاد تعامل بین دولت و سازمان نظام صنفی و با شعار (تلطیف روابط) وارد این سازمان شدید آیا این تعامل ایجاد شد؟
ـ شعار تلطیف روابط را من مطرح کردم و آن را نیز تعریف کردم. از نظر من تلطیف روابط باید بین اعضای صنف رایانه و همچنین بین دولت و اعضای صنف صورت گیرد.
بنابراین طی مدتی که در این سازمان مشغول به کار بودم تلاش زیادی کردم که این تعامل برقرار شود که موفق هم بودم.
البته من عقیده ندارم که سازمان نظام صنفی قبلا در این زمینه بد عمل کرده است. خیر.
▪ نظر خود شما در مورد عملکرد سازمان نظام صنفی در مدتی که شما دبیر بودید چیست؟
ـ شما از سازمانی صحبت می‌کنید که سابقه طولانی ندارد و فقط سه سال از فعالیت آن می‌گذرد. پس نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. به نظر من با توجه به سابقه کوتاه این سازمان و با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی که داشته است تا حدودی موفق عمل کرده است اما این به معنی این نیست که مطلوب باشد. هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. باید اعضای صنف روابط‌ بین خود را تقویت کنند، هدف داشته باشند و با دولت و سایر سازمان‌ها نیز تعاملاتی داشته باشند.
▪ شما به غیر از سازمان گسترش جای دیگری مشغول به کار هستید؟
ـ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر هم هستم.
▪‌ گفته شده یکی از دلایلی که به استعفای شما از دبیری سازمان نظام صنفی منجر شده حضور کمرنگ شما و کار سنگین آن سازمان برای شما بوده. آیا این ادعا صحت دارد؟
ـ من با توجه به اینکه در سازمان گسترش مسوولیت جدیدی پذیرفته بودم نمی‌توانستم در سازمان نظام صنفی به طور تمام وقت بمانم.
از طرفی با توجه به اینکه انتخابات برگزار شد من استعفا دادم تا دست اعضا برای انتخاب فرد جدید باز باشد.
▪ یعنی شما به نفع دبیر جدید رفتید کنار؟
ـ هر کسی جای من بود این کار را می‌کرد.
▪ شاید هر کسی دیگری جای شما می‌بود سعی می‌کرد عرصه را خالی نکند و اگر از سازمان رضایت داشت هر دو سمت را حفظ کند.
ـ خیر. من از سازمان خداحافظی کردم تا دست هیات مدیره برای انتخاب دبیر جدید باز باشد.
▪ به نظر شما با وجود رییس سازمان نظام صنفی حضور دبیر لزومی دارد؟ آیا این دو سمت در مسوولیت و تصمیم‌گیری‌ها دچار تداخل نمی‌شوند؟
در اساسنامه آمده است که سازمان باید هم رییس و هم دبیر داشته باشد.تداخل هم در کار ایجاد نمی‌شود. چراکه مسوولیت‌ها برای هر فرد مشخص شده است.
▪ شما اعلام کرده بودید که رییس فعلی سازمان نظام صنفی باید تا پاییز سال آینده به کار خود ادامه دهد، چرا این طور فکر می‌کنید؟
ـ پروسه انتخاب رییس سازمان مدتی طول می‌کشد که حتی ممکن است تا عید نیز زمان نیاز داشته باشد.چون باید ابتدا یک شورای مرکزی تشکیل شود و سه نفر از این شورا به عنوان کاندیدای ریاست سازمان به رییس‌جمهور معرفی شوند. رییس‌جمهور هم یک نفر را از این میان انتخاب می‌کند که این فرآیند زمان زیادی را می‌طلبد.
مریم عسگری
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید