جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صنف در آتش‌بس


صنف در آتش‌بس
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت‌الکترونیکی در میان سکوت رسانه‌ای و صنفی کار خود را آغاز کرده است.
سالن خلیج‌فارس مرکز دائمی نمایشگاه‌های تهران در حالی در شنبه هفته جاری افتتاحیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را انتظار می‌کشید که الکامپ ۲۰۰۸ یکی از آرام‌ترین دوره‌های برگزاری خود را طی دهه‌های اخیر تجربه می‌کند. عدم برگزاری جلسه مطبوعاتی سالانه، خاموشی مدیران سازمان نظام‌صنفی‌رایانه‌ای و حضور نسبی تشکل‌های IT همگی از موارد این آرامش معنادار هستند.
در نمایشگاه جاری ۲۱۸ شرکت سخت‌افزاری، ۱۵۶شرکت نرم‌افزاری و ۳۱ شرکت تجارت‌الکترونیکی ثبت‌نام کرده‌اند که ظاهرا ۶۸ شرکت‌کننده خارجی نیز در میان آنها حضور دارند و مساحت برگزاری این نمایشگاه ۳ روزه ۳۲ هزارمترمربع اعلام شده است.
● تشکل‌ها
در سالی که مسئولان نظام‌صنفی رایانه‌ای به حکم انتخابات استانی و کشوری خود برخلاف تحریم‌های سال‌های گذشته- راه‌حل سکوت را در قبال نمایشگاه جاری برگزیده‌اند، همچنان مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات که طیف قابل‌توجهی از منتقدان سازمان نظام‌صنفی را در خود پوشش داده است، فعال‌ترین جریان صنفی حاضر در الکامپ ۲۰۰۸ بود، هرچند عدم حضور بسیاری از روسای تشکل‌های عضو مجمع در این نمایشگاه خود حکایت از تضادی دیگر داشت.
گزارشات حاکی از آن است که در این نمایشگاه شرکت‌های کانولا- متعلق به سید جواد کاشانی‌نژاد ریاست اتحادیه رایانه داده‌ورزی و ماشین‌های اداری، بیت‌پرداز- متعلق به محمد‌حسین محبی ریاست سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات و حتی میکرو نرم‌افزار- متعلق به مسعود شنتیایی ریاست مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات هم حضور ندارند که تا حدودی انگیزه‌های عمومی برای حضور در نمایشگاه جاری از سوی بانیان رونق را زیر سوال برده است.
هر چند مدیران عامل بیت‌پرداز و میکرونرم‌افزار - به سبب سفر- برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص در دسترس نبودند ولی جواد کاشانی‌نژاد پیش از این طی‌ گفت‌وگویی دلیل عدم حضور کانولا را سیاست‌گذاری‌های کانن در خصوص نوع معرفی محصولات مدرن خود در کشورهای تحت تحریم اعلام کرده بود. ضمن آنکه ظاهرا میکرونرم‌افزار نیز به دلیل تاخیر در وارد شدن محصولات جدید خود در این نمایشگاه حضور نیافته است.
رئیس مجمع ناشران الکترونیک، جواد اتفاق که او نیز شرکت متبوعش- ویستاآرا- در نمایشگاه جاری شرکت نکرده است تعهدات تولیدی سنگین شرکتش و در اولویت نبودن فعالیت‌های نمایشگاهی در بازه زمانی فعلی را دلایل عدم شرکت خود اعلام می‌کند و می‌گوید: هر چند اقدامات اجرایی الکامپ امسال از طریق دبیرخانه مجمع تشکل‌های IT‌ انجام شده و بنابراین ما اطلاع دقیقی از حجم حضور اعضایمان نداریم ولی چنانچه انتظار می‌رود حجم حضور اعضا قابل توجه نباشد. دلایل متعددی مانند تجاری نبودن الکامپ که به شرکت‌ها اجازه فروش را نمی‌دهند و قیمت بالای غرفه‌ها می‌تواند دلایل این عدم حضور باشد. ضمن آنکه عزیزان عضو مجمع ناشران اخیرا در نمایشگاه سنگین رسانه‌های دیجیتال حضور پیدا کرده‌اند که این خود می‌تواند در حجم حضورشان تاثیر منفی داشته باشد.
● همچنان امیدوار
همانگونه که انتظار می‌رفت یکی از فعال‌ترین اعضای مجمع تشکل‌های فناوری‌اطلاعات، در خصوص الکامپ سال جاری نیز اتحادیه رایانه، داده‌ورزی و ماشین‌های اداری است که مانند همیشه نشان داد توان سازمان‌دهی قابل قبولی در بهره‌گیری از فرصت‌‌های مالی نمایشگاه دارد. به گفته شهرام شیرمست- نائب رئیس اول و سخنگوی جدید این اتحادیه- الکامپ جاری یکی از پر رونق‌ترین نمایشگاه‌های اخیر خواهد بود و آنچه در هفته‌های اخیر از فعالیت‌های اتحادیه رایانه ناشی شده، نشان می‌دهد استقبال قابل قبولی از الکامپ چهاردهم شده است.
او میزان فضای تحت تعهد اتحادیه را حدود ۵ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: ما از طرف مجمع تشکل‌های IT ، این میزان را برای برخورداری اعضا از تخفیف ۱۰ هزار تومان به ازای هر متر تعهد کرده بودیم که این میزان تا پایان مهلت قانونی به حدود ۵ هزار و ۳۰۰ یا ۴۰۰ مترمربع رسید، ولی ظاهرا چون تعدادی از شرکت‌ها در زمان تعیین شده تعهدات مالی خود را با نمایشگاه تسویه‌ نکرده‌اند، این میزان به حدود ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع رسیده است.
شیرمست حضور مثبت رسانه‌ها، کاهش تبلیغات منفی و دوری ۳ ساله نمایشگاه الکامپ از برخی شرکت‌ها را علت رونق مضاعف الکامپ ۲۰۰۸ می‌داند و می‌گوید: به هر حال افرادی هستند که دلشان امسال برای الکامپ تنگ شده بود و ‌آرامش بیشتر در برگزاری به حضور آنها کمک کرد. ضمن آنکه امسال سالن‌های بهتری هم در اختیار حاضران گذاشته شده است.
● بازگشت به آینده
در آن سوی مرزهای صنفی فناوری اطلاعات در حالیکه پرویز رحمتی- رئیس صلح‌طلب سازمان نظام‌صنفی تهران- سکوت پیشه کرده است، مهران خوانساری ابیانه- نائب رئیس اول این هیئت مدیره- دیدگاهی کاملا آینده‌نگرانه به الکامپ حاضر دارد.
او هم اگرچه اذعان دارد با توجه به شرایط بازار و طیف خدمات شرکت خود وی یعنی پدیدپرداز انگیزه چندانی برای حضور نمایشگاه الکامپ ۱۴ نداشته و بنابراین شرکت نکرده است تاکید می‌کند این جریان ارتباطی به موضع رسمی هیئت مدیره جدید در قبال الکامپ ندارد.
خوانساری تاکید می‌کند سازمان نظام صنفی نیز خواستار هر چه موفق‌تر برگزار شدن نمایشگاه الکامپ است و از این رو از هر اقدامی که به برگزاری این نمایشگاه در حالتی بهتر کمک کند فروگذار نخواهد کرد.
جالب آنکه وی این واکنش را در امتداد موضع روسای پیشین سازمان تحلیل می‌کند و می‌گوید: تمامی آن تلاش‌ها و بحث‌ها برای آن بود که صنف تمایل داشت یک نمایشگاه صحیح و شفاف از تمامی جهات از تعرفه و تخفیف و ثبت‌نام گرفته تا نحوه جانمایی و غیره برگزار شود و گرنه در غیر این صورت هیچ وقت بحث این نبوده است که سازمان می‌گوید باید حتما ما این نمایشگاه را برگزار کنیم.
نائب رئیس سازمان تاکید کرد: اگر اصراری بر برگزاری نمایشگاه توسط خود صنف بوده است نیز بدان جهت بوده که معتقد بودیم این امر به برگزاری مناسب‌تر آن توسط دست‌اندرکاران منجر می‌شود. خوانساری با اشاره به آنکه باز هم الکامپ چهارده هنوز مطابق با نیازهای صنف نیست، گفت: دوری چند ساله شرکت‌ها از الکامپ و رونق نسبی بازار پس از مدت‌های متمادی این امکان را به وجود می‌آورد که الکامپ حاضر از شرایطی بهتر نسبت به سال‌های اخیر برخوردار باشد ولی سازمان همچنان به دنبال برنامه‌های صنفی خود جهت تعامل و همکاری برای بهتر برگزار کردن الکامپ است که هیئت مدیره جدید در سال آتی با جدیت به آن خواهد پرداخت.
گذشته از سخنان معتدل نمایندگان سازمان، بازگشت چندین شرکت بزرگ که طی سال‌های اخیر تحت تحریم‌های سازمان در الکامپ حضور پیدا نکرده بودند نشان از آغاز دست‌کم یک آتش‌بس صنفی در نمایشگاه جاری دارد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید