پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گفتگو با مرد تکنولوژی فکر ـ ارتباط، نیاز انسان‌هاست


گفتگو با مرد تکنولوژی فکر ـ ارتباط، نیاز انسان‌هاست
▪ آیا می‌دانید که چگونه با تکنولوژی فکر می‌توانیم، عالی‌ترین ارتباطات با انسان‌ها را برقرار کنیم؟
ـ آزمندیان: ما انسان‌ها به عنوان موجودات اجتماعی در جامعه زندگی می‌کنیم، نه در غار. هر کاری که انجام می‌دهیم و هر دستاوردی که به دنبالش باشیم به گونه‌ای به دیگران هم ارتباط پیدا می‌کند لذا مهمترین عامل موفقیت در کارها، برقرار کردن یک رابطه زیبا و درست با دیگران است.اصولا موفقیت از راه ارتباطات حاصل می‌شود. دانشمندان تکنولوژی فکر در دنیا معتقدند که ارتباطات، مهم‌ترین عامل موفقیت یک انسان است. گفته می‌شود که ثروتمندترین انسان‌ها در دنیا کسانی هستند که توانسته‌اند بیشتر و بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند. دنیای امروز دنیای ارتباطات و اجرای شیوه‌های نوین موفقیت است.
همانگونه که ارتباطات عامل موفقیت است، عدم ارتباط درست هم می‌تواند عامل شکست و ناکامی در زندگی باشد. بحث ارتباطات، هم شامل ارتباطات شخصی می‌شود و هم ارتباطات حرفه‌ای. ارتباطات را به عنوان یک هنر در دنیای انسان‌ها ذکر کرده‌اند و کسی را که زیبا ارتباط برقرار کند یک هنرمند دانسته‌اند. علت این امر آن است که، اصولا ارتباطات کار پیچیده و مشکلی است و کسانی می‌توانند زیبا ارتباط برقرار کنند که از خلاقیت‌ها و ابتکارات خاصی برخوردار باشند. انسان‌هایی که در این عمل موفقند، انسان‌هایی محبوب و مشهوری می‌شوند که در دل دیگران جایی پیدا کرده‌اند.
▪ ارتباطات چیست و چرا به عنوان یک هنر در دنیای انسان‌ها تلقی شده است؟
ـ آزمندیان: طبق تعریف، ارتباطات، انتقال احساس یا اطلاعات از انسانی به انسان دیگر است. ارتباطات با این تعریف دو رکن بسیار مهم دارد. رکن اول این که، چه چیز در دل شما به عنوان احساس یا اطلاعات تشکیل شده است و شما می‌خواهید آن را به شخص دیگری منتقل کنید. موفقیت یک ارتباط درست به اجرای صحیح هر دو عنصر بستگی دارد. انسان‌ها پدیده‌ای درخود دارند به نام «دل» و ارتباطات بین دو انسان ارتباط بین دو دل است. وقتی که شما می‌خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید مفهوم این قضیه این است که احساس یا اطلاعاتی از دلی به دل دیگر منتقل می‌شود. نکته در این است که هر دلی، پیچیدگی خود را دارد و اینگونه تعبیر می‌شود که بر هر دلی قفل‌ رمزداری زده شده است و هنر انسان‌ها در این است که آن رمز را پیدا کنند و بتوانند خانه دل انسانی را باز کنند و ارتباطی برقرار کنند. البته در ارتباطات تنها بحث در این نیست که بتوان خانه دلی را گشود، بلکه توانایی این‌که پس از گشودن در آن خانه، یک نقاشی زیبا بر صفحه آن دل تصویر کرد. این معنای یک ارتباط موفق یا نفوذ در دل‌ انسان‌هاست به همین دلیل ارتباطات را یک هنر دانسته‌اند و شخصی که بتواند ارتباط زیبایی برقرار کند یک آرتیست یا هنرمند است. انسانی می‌تواند ارتباط عالی و موثری برقرار کند که قبل از هر چیز، از یک اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشد.
انسان‌هایی که خود را عالی باور دارند، می‌توانند ارتباط زیبایی برقرار یا سخن نافذی بیان کنند. یک ارتباط زیبا و موثر، جسارت و شجاعتی می‌خواهد که فقط انسان‌های خودباور می‌توانند از آن بهره‌مند باشند. به هنگام برقرار کردن یک ارتباط، بهترین شیوه این است که شما خود را به‌جای طرف مقابل بگذارید و با یک ذهنیت کاملا مثبت و خوب نسبت به طرف مقابل خود به گونه‌ای با او برخورد کنید که او شما را در بدو امر در دل بپذیرد تا پاسخ مناسب و درستی که انتظار دارید، دریافت نمایید. یک ارتباط موفق به نوعی نفوذ در دیگران است. برای انتقال یک احساس به فرد دیگر بستری لازم است که با دقت از سوی فردی که می‌خواهد ارتباط برقرار کند باید ایجاد شود. اصولا انسان‌ها در مقابل هر سیگنالی یک عکس‌العمل نشان می‌دهند که این عکس‌العمل در فردی ممکن است با فرد دیگر متفاوت یا حتی متضاد باشد.
شما ممکن است یک شاخه گل رز را که سمبل عشق، محبت و صمیمیت است به یک فرد تقدیم کنید و با دنیایی از زیبایی‌ها و عکس‌العمل‌های جالب از جانب او روبه‌رو شوید یا این‌که همین شاخه گل رز را به فرد دیگری بدهید و دنیایی از خاطرات تلخ گذشته او را به یادش بیاورید و خود را با فریاد و پرخاش او مواجه دیده و از کار خود پشیمان بشوید.تمام ظرافت و حساسیت ارتباطات که آن را یک هنر نامیده‌اند به خاطر پیچیدگی قفل‌های رمزدار دل انسان‌هاست. هر انسانی یک پروژه است و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. علت بسیاری از اختلافات انسانی به‌خاطر همین پیچیدگی‌ها و عدم شناخت و درک متقابل انسان‌ها از یکدیگر است. در عین حال، علت بسیاری از ارتباطات موفق و زیبا بین انسان‌ها، آگاهی از ویژگی‌های ارتباطی طرف مقابل و انجام عکس‌العمل‌های به موقع و بجا و مناسب است.
باید اشاره داشت که اصولا انسان‌ها را به سه گروه دسته‌بندی کرده‌اند:
۱) پاره‌ای از انسان‌ها بصری هستند به این معنا که تنها آنچه را که می‌بینند، می‌توانند حس کنند و از این طریق با دیگران ارتباط برقرار کنند و ممکن است بقیه کانال‌های ارتباطی آنها بسته باشد.
۲) پاره‌ای دیگر از انسان‌ها، انسان‌های سمعی هستند یعنی فقط از طریق گوش و شنیدن ارتباط برقرار می‌کنند و ممکن است بقیه کانال‌های ارتباطی آنها بسته باشد.
۳) دسته سوم، انسان‌های لمسی هستند که از طریق تماس فیزیکی می‌توانند ارتباط برقرار کنند و ممکن است بقیه کانال‌های ارتباطی آنها بسته باشد.
البته این موضوع به این معنا نیست که انسان‌ها یا بصری یا سمعی و یا لمسی هستند بلکه خیلی از انسان‌ها درصدی از هرکدام را دارا هستند و ممکن است انسان‌هایی هم وجود داشته باشند که هر سه کانال ارتباطی را صددرصد دارا باشند. البته این هنر شماست که در تمامی زمینه ها از جمله ارتباطات شغلی و حرفه‌ای، تشخیص بدهید انسان هایی را که می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید از چه ویژگی‌های ارتباطی برخوردار می باشند. یک ارتباط موفق با درک چنین شناختی و اقدام متناسب عملی می‌شود. آنچه‌ که بین همه انسان‌ها معمولا مشترک است، لبخند می‌باشد که معنای زیبایی را برای هر مخاطب ارائه می‌دهد.می‌گویند (البشر اول البر) یعنی گشاده‌رویی آغاز نیکی است. شما هرگاه با کسی با روی گشاده مواجه ‌شوید در دل او زیبایی و امید به محبت را پدید می‌آورید لذا لبخند را در محبت می‌یابند. پس این خصیصه زیبای انسانی و اسلامی را در خود تقویت کنید.
خیلی از انسان‌ها، حتی مسئله خاصی هم ندارند، اما همواره چهره‌ای عبوس و گرفته دارند. چنین افرادی از مردم فاصله می‌گیرند و نمی‌توانند چهره‌های محبوبی در جامعه خود باشند لذا لبخند زدن را در تنهایی‌های خود تمرین کنید و بدانید که لبخند، مهر شما را در دل دیگران قرار می‌دهد.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید