سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نکات برای تهیه شیرینی


● برای تهیه شیرینی به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید:
مواد اولیه شیرینی‌ها باید از بهترین نوع باشد این مواد باید قبلاً مطابق دستور به‌دقت وزن شده و آماده باشد.
آردهائی که برای تهیه شیرینی‌ ها مصرف می‌شود (مانند آرد سفید، آرد نخود چی، آرد برنج) باید در نهایت ظرافت، نرمی و نازگی باشد و برای تهیه آرد برنج و آرد نخود چی خیلی نرم باید آنها را از الک‌های بسیار ریز که سوراخ‌های آن دیده نمی‌شود و یا از پارچه بسیار ریز بافت رد نمود.
برای تهیه شیرینی‌های ایرانی باید نهایت حوصله را به‌کار برد زیرا لطف این نوع شیرینی‌ها در ظرافت آنها است که با دست تهیه می‌شوند باید به یک شکل و یک اندازه ساخته شوند و در این کار دقت و ظرافت لازم است.
در تهیه شیرینی باید تجربه کافی داشت و بدون تجربه نمی‌توان شیرینی مطلوب را تهیه کرد.
برای طبخ انواع شیرینی‌ها باید قبلاً فر را با حرارت مناسب آن شیرینی گرم و آماده نمود.
شیرینی‌هائی که به حد کافی روغن دارد احتیاج به چرب کردن سینی ندارند و در صورتی‌که مایه شیرینی بدون روغن یا با روغن کم باشد باید سینی را چرب و آماده کرد.
برای اینکه شیرینی پخته شود و رنگ آن سفید بماند ممکن است یک ورقه کاغذ روغنی را با دستمال تر کمی مرطوب کنیم و روی سطح شیرینی بیاندازیم بعد سینی شیرینی را در فر قرار بدهیم.
اگر بخواهیم روی شیرینی کاملاً زرین و طلائی شود ممکن است زرده تخم مرغ را با کمب شیر مخلوط کنیم و با قلم مو روی شیرینی بمالیم و بعد شیرینی را طبخ کنیم.
برای حل کردن شکلاتی که در شیرینی‌ها مصرف می‌شود شکلات را خرد می‌کنیم و در ظرفی می‌ریزیم و آن ظرف را در آب جوش قرار می‌دهیم و به‌هم می‌زنیم تا شکلات حل شود.
در صورتی‌که بخواهیم شیرینی‌های خشک را مدتی نگاهداری کنیم باید آنها را در جعبه یا ظرف‌های در داری که در آن محکم بسته می‌شود قرار دهیم.
● طرز پوست گرفتن بادام:
بادام را در آب سرد خیس می‌کنیم و وقتی پوست آن نرم شد پوست آن را می‌گیریم و یا در صورت نداشتن فرصت روی آن آب جوش می‌ریزیم و فوری پوست می‌کنیم. بعد بادام را در آبکش می‌ریزیم آب آنکه کاملاً رفت روی میز را پارچه تمیزی می‌اندازیم و بادام را روی آن پهن می‌کنیم تا خشک شود.
● طرز خواباندن بادام در یاس:
وقتی بادام کاملاً خشک شد آن را در ظرف گودی می‌ریزیم و روی آن را مقداری یاس می‌ریزیم و در ظرف را می‌بندیم (لازم نیست در ظرف خیلی محکم شود چون ممکن است رطوبت یاس باعث کپک زدن بادام بشود) و هر یکی دو روز یک‌بار یاس‌های پلاسیده شده را برمی‌داریم و یاس تازه به‌جای آن می‌ریزیم تا بادام‌ها کاملاً بوی یاس بگیرند.
● طرز خواباندن بادام در بیدمشک:
وقتی بادام کاملاً خشک شد آن را در ظرف گودی می‌ریزیم و روی آن را مقداری بیدمشک می‌ریزیم و در ظرف را می‌بندیم (لازم نیست در ظرف خیلی محکم شود چون ممکن است رطوبت بیدمشک باعث کپک زدن بادام بشود) و هر یکی دو روز یکبار بیدمشک‌ها پلاسیده شده را برمی‌داریم و بیدمشک تازه به‌جای آن م‌یریزیم تا بادام‌ها کاملاً بوی بیدمشک بگیرند.


همچنین مشاهده کنید