سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین


ارتباط رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین
● زمینه و هدف:
شیوع چاقی در سطح جهان در حال افزایش است نه تنها بزرگ سالان بلکه کودکان و نوجوانان نیز از آسیب آن در امان نیستند. رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی افراد با ایجاد چاقی در آن ها ارتباط نزدیک دارد. شناخت الگوی رفتارهای بهداشتی نوجوانان جهت پیشگیری و اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر این اساس در این مطالعه ارتباط رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین، در مدارس راهنمایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش بررسی:
این بررسی یک مطالعه پیمایشی از نوع مقطعی می باشد. نمونه ها شامل ۲۷۰ نوجوان دختر مشغول تحصیل در مدارس راهنمایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت و جهت تجزیه و تحلیل آن از نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون c۲ و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
● یافته ها:
نتایج نشان داد متوسط سن نمونه های پژوهش ۱۳.۳ سال (۱۰.۷-۱۶) و بیشتر آن ها دارای شاخص توده بدنی (Body Mass Index) طبیعی می باشند. ۹.۶% از دختران نوجوان رفتار تغذیه ای مطلوب و ۳.۳% از آن ها فعالیت فیزیکی مطلوب داشتند. در این مطالعه ارتباط بین رفتار تغذیه ای دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین شان معنادار نبود ولی بین میزان فعالیت فیزیکی و درک از شیوه زندگی والدین ارتباط معنادار مشاهده شد. همچنین ارتباط معناداری بین برخی ویژگی های فردی مثل شاخص توده بدنی و درآمد خانواده با رفتار تغذیه ای و نیز شاخص توده بدنی و میزان تحصیلات مادران با فعالیت فیزیکی دختران نوجوان دیده شد.
● نتیجه گیری:
نتایج مطالعه نشان داد بیشتر دختران نوجوان رفتار تغذیه ای و فعالیت فیزیکی مطلوبی ندارند و نیز به نظر می رسد عوامل دیگری علاوه بر رفتار والدین رفتارهای بهداشتی ایشان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین نیاز به آموزش و نیز ارایه الگوهای مناسب رفتاری توسط والدین و مسوولین مدارس جهت اصلاح این رفتارها در نوجوانان ضروری می باشد.
افسر رضایی پور
فرزانه یوسفی
محمود محمودی
معصومه شاکری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید