سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

گزارش یک مورد دمودیکوزیس سر در یک دختر ۶ ساله


گزارش یک مورد دمودیکوزیس سر در یک دختر ۶ ساله
● سابقه و هدف:
جنس دمودکس دارای گونه های متعددی است که می تواند در انسان و حیوانات ایجاد بیماری کند. دو گونه از جنس دمودکس، در انسان بیماریزا می باشد. دمودکس فولیکولاروم (Demodex folliculorum) که به هیره فولیکول مو معروف بوده و دومی دمودکس بریویس (Demodex brevis) که در انسان بیماریزا محسوب می گردند. این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود. بیماری ایجاد شده می تواند علایمی مشابه درماتیت، جوش های شبیه آکنه، زرد زخم واگیردار و یا ورم پلک چشم (بلفاریت) ایجاد کنند. در این مقاله یک بیمار که به دلیل پوسته ریزی فراوان در سر مراجعه نموده و پس از آزمایش وجود دمودکس در آن ثابت گردید را گزارش می نماییم.
● گزارش مورد:
بیمار دختر ۶ ساله، ساکن شهرستان بابل بود که به دنبال خارش خفیف و هیپرکراتوزیس (شوره فراوان) در ناحیه پس سر به بخش انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده پزشکی بابل مراجعه نمود که پس از بررسی های لازم و تهیه نمونه از ناحیه سر بیمار دمودکس به مقدار فراوان در نمونه های پوسته سر مشاهده گردید.
● نتیجه گیری:
نتیجه این مطالعه نشان داد که در کودکان نیز پوسته ریزی پوست سر نیز ممکن است به علت عفونت دمودکسی باشد بنابراین پیشنهاد می شود در بیماری های اکسفولیاتیو عفونت دمودکسی نیز در تشخیص افتراقی مد نظر باشد.
سیدعلی اصغر سفیدگر
سعید مهدوی عمران
سیدمحسن رضوانی
محمدرضا یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید