سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

موسسات لاغری اندام یا فربهی جیب


موسسات لاغری اندام یا فربهی جیب
خیلی دیر کرده ام، تمام سعی ام را می کنم پله ها را دو تا یکی طی کنم اما نفسم یاری نمی دهد. به زحمت خودم را جلوی در می رسانم. در را باز می کنم ناگهان عکسم در قاب آینه می افتد. به رنگ سرخ صورتم نگاه می کنم نفسم هنوز جا نیامده، نفس عمیقی می کشم و خودم را در آینه می بینم و بار دیگر غصه ام می گیرد. اندام نامتناسبی دارم، هیچ لباسی بهم نمی آید، آخر من چاقم. چاق.هیچ لباسی سایز من نیست. دیگر مهمانی نمی روم.
ناراحتم، افسرده ام به خانه که برگشتم، جلوی تلویزیون می نشینم،تبلیغ شلوارک ها و کمربندهای لاغری، قرص ها، دستگاه های لاغری موضعی، پودرها و... را می بینم. به راستی کدامیک نتیجه می دهد؟ گوینده می گوید طی یک ماه ۴ تا ۵ کیلو وزن و ۲ تا ۳ سایز، کم می کند. گوشی را برمی دارم. شماره را می گیرم، ۰۹۱۲۰۰۰ ، اشغال است بعد از چند بار تکرار خانمی گوشی را برمی دارد، جمله هایی را سریع و پشت سر هم تکرار می کند آنقدر می فهمم که این روش ها گران است و فروشنده هم هیچ آدرس یا تلفنی ندارد. نگران می شوم اما ظاهرا چاره ای نیست. مثل تمام چاق های ایرانی به دنبال لاغری بدون زحمت هستم. بدون کم خوری و ورزش، خوشحالم از اینکه یک روش جادویی بدون ورزش و کم خوردن اندام من را زیبا و لاغر می کند. اما .... اما برخی متخصصان این روش را نه تنها مفید نمی دانند بلکه از مضرات آن بسیار سخن می رانند. عزیزه پروین متخصص تغذیه درباره روش های مختلفی که تاکنون برای لاغری ارائه شده است می گوید: بسیاری از بیمارانی که به من مراجعه می کنند اصرار دارند در کنار رژیم حتما از دارو یا دستگاه های لاغری استفاده کنند. در صورتی که بیشتر داروها عوارضی دارند که غیر قابل جبران است.
وی در مورد کمربندهای لاغری تاکید می کند: نوع حرارتی این کمربندها در کوتاه مدت اثر دارند. حرارت باعث می شود تا بدن آب از دست بدهد. به همین خاطر بعد از چند روز استفاده یکی دو کیلویی وزن کم می شود، اما بلافاصله بعد از نوشیدن آب بدن به وزن اولیه اش برمی گردد. اما در کمربندهای ویبره لرزش باعث می شود چربی ها از جای خود در اطراف شکم، پهلوها، باسن و ران ها جدا شوند و به طرف قلب و کلیه ها حرکت کنند که این در درازمدت بسیار خطرناک است. در ضمن با استفاده از کمربندهای ویبره وزن کم نمی شود و تنها در نواحی ای که کمربند بسته شده است، سایز کم می شود. پروین تنها ورزش و تغذیه را عامل اصلی سلامت و لاغری می داند و اضافه می کند: اگر فرهنگ ورزش و تغذیه مناسب در خانواده ها شکل بگیردمطمئنا بسیاری از بیماری ها به سراغ انسان نمی آید.
● روش های غیرمطمئن و گران لاغر شدن
هم اکنون روش های متنوع اما غیرقابل اطمینانی برای لاغر شدن در بازار وجود دارد. این روش ها در مجموع گران و آسیب رسان هستند. یکی از متداول ترین محصولاتی که اخبار ضد و نقیض درباره آنها زیاد است، داروهای لاغری هستند. این داروها از ۴ طریق موجب لاغری می شوند: دسته اول بر قسمت تنظیم اشتها در مغز اثر می گذارند و موجب کم خوراکی می شوند. قیمت هر قرص معمولا از هزار تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است که حداقل باید یک ماه مصرف شود. دسته دوم داروهای ترموژنیک هستند که با افزایش سوخت وساز بدن موجب لاغری می شوند. قیمت هر بسته ۹۰ تایی برای مصرف یک ماه از ۱۴۷ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان می رسد.در داروهای دسته سوم با افزایش دفع آب بدن، لاغری حاصل می شود. این داروها در بسته های ۳۰ ، ۶۰ و ۹۰ تایی موجود است و بین ۷۵ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. گروه دیگر موجب کاهش جذب چربی شده و با دفع چربی مصرف شده مانع اضافه وزن می گردد.
این کپسول ها در بسته ۸۰ تایی و با قیمتی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است.روش دیگر دستگاه های لاغری موضعی است. این دستگاه ها با حرکت ارتعاشی حرارتی و ویبره باعث لاغری می شوند. آنها بیشتر ساخت کشور چین هستند که به صورت کمربند و شلوارک با قیمتی حدود ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه می شوند. از سوی دیگر پودرهای لاغری که بیشتر به عنوان مکمل غذایی از آنها یاد می شود، برای مواردی چون چاقی، لاغری و باشگاهی استفاده می شود که با قیمتی بین ۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان فروخته می شوند.تزریق موضعی نیز از دیگر روش هایی است که در نواحی مشخصی از بدن که چربی انباشته شده است انجام می شود. تزریق مزوتراپی، اندودرمی، اولترا و... در مطب با قیمت هر نوبت ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان انجام می شود که حداقل باید ۱۰ تا ۱۵ جلسه تکرار شود تا فرد به وزن و سایز دلخواه برسد. ساکشن هم در بسیاری از بیمارستان ها به صورت سرپایی انجام می شود و هزینه ای بالغ بر ۲ میلیون تومان دارد. وسر انجام در موسسات لاغری رژیم های لاغری توسط متخصصان تغذیه ارائه می شود که در بسیاری از مواقع پرهزینه و غیرمتعارف هستند.میزان هزینه مراجعه به مطب های مشاوره تغذیه هر نوبت حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان است، اما این هزینه بستگی به تعداد جلسات مراجعه دارد و معمولا دریافت ویزیت در این مراکز توافقی است.
● سخن تلخ دوست خوشتتر است
با این حال با اینکه روش های متداول میانبر برای لاغری در بازار موجود است اما به خاطر گرانی و اثرات جانبی خطرناک بر بدن، همچنان بهترین روش لاغری تغذیه مناسب و ورزش است. خوردن غذاهای سالم و کم چرب خانگی علاوه بر آنکه هزینه زیادی ندارد به راحتی تغذیه را در خدمت سلامتی قرار می دهد. از میان انواع غذاهای ایرانی و دسرهایی که با خوردن آنها می توانید مطمئن باشید که سلامتی و تناسب اندامتان حفظ می شود می توان به اشکنه، املت، عدسی، انواع سالادها، سبزی خوردن، میوه ها - نان و پنیر و گردو - خیار و گوجه با سنگک اشاره کرد. فراموش نکنید ورزش مکمل تغذیه مناسب شماست. پوشیدن یک دست گرمکن و یک جفت کتانی و دویدن در خیابان ها زمانی که هنوز شهر رنگ آفتاب را ندیده است، اکسیژن ناب و بدون سرب را مهمان ریه های مشتاقان سلامتی می کند. با این وجود زندگی جدید که با کمبود وقت و آپارتمان نشینی و ترافیک و مشغله کاری فراوان عجین شده است، یک راه واقعا میانبر را جلوی پای شما قرار می دهد. این راه هم میانبر است چون سریع اما نسبتا پرهزینه است و هم میانبر نیست، چون مستقیما ورزشی است. با این حال بررسی آن به عنوان یک راه لاغر شدن دست کم ارزش یک تحقیق کوتاه مدت را دارد.
● ورزش در خانه
اگر می خواهید ورزش را به خانه بیاورید یکی از تجهیزاتی که می تواند به سلامتی شما کمک کند تردمیل است که انجام ورزش های هوازی را به ویژه در آپارتمان های کوچک امروزی راحت و آسان می کند. کار کردن با تردمیل بسیار راحت و آسان است اما نکاتی وجود دارد که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. تردمیل باید موتوری آرام، نرم و بی صدا داشته باشد و قدرت آن به ۱/۵اسب بخار برسد، تسمه آن باید دولا بوده و حداقل ۱۷ اینچ عرض و ۴۷ اینچ طول داشته باشد چارچوب دستگاه هم می تواند از استیل یا آلومینیوم ساخته شده باشد. ۵ مایل در ساعت سرعت مناسب برای پیاده روی است، شیب دستگاه هم باید روی ۱۰ درصد تنظیم شود.تردمیل هایی که در ایران وجود دارند معمولا محصول کشور کره - چین و ایتالیا هستند. هنگام خرید به گارانتی و معتبر بودن شرکت واردکننده دقت کنید. برای اینکه تردمیل شما بیشتر عمر کند باید هر ۶ ماه یکبار سرویس شود، از نوسانات برق و رطوبت درامان باشد و فردی با وزن مناسب دستگاه از آن استفاده کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید