پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گسترش مناطق نمونه گردشگری در دنیا


گسترش مناطق نمونه گردشگری در دنیا
یکی از مزیت‌های اصلی استاندارد سازی، گذشته از مساله توریست پذیری و هماهنگی بین واحدها،آزاد کردن نرخ‌گذاری‌ها است، برای این که استانداردها رعایت شود می‌توان به صورت شناور بر روی محصولاتی که ارائه می‌شود نرخ گذاری کرد. تجربه دفاتر خدمات مسافرتی در سراسر دنیا نشان می دهد که نرخ گذاری آزاد به نفع مشتریان تمام می‌شود و هزینه‌های آن نسبت به نرخ دولتی بسیار ارزان تر خواهد بود که دلیل این امر بازار فعالیت بین آژانس‌ها است.
بحث استاندارد سازی مناطق نمونه گردشگری امروز در دنیا بحث جدیدی است که به صورت رسمی و غیر رسمی در چند کشور دنیا مانندآذربایجان ، بنگلادش ، تایلند ، چین ، کره، اتریش ، کنیا ، ایسلند، دانمارک، رومانی و روسیه به طور جدی پیگیری می‌شود.
در گذشته‌های نه چندان دور توسعه مناطق نمونه گردشگری توسط سطوح مختلف دولت و بدون انسجام صورت می‌گرفت. در سال ۱۹۵۱ به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر توسعه گردشگری در زمینه های مختلف، حمایت و توجه کشورها نسبت به این موضوع جلب شد که این امر خود موجبات تأسیس مناطق نمونه گردشگری در کشورهای یاد شده را فراهم آورد.
سیاست فرهنگی برخی از کشورها ایجاب می‌کرد تا با یک روند پژوهشی دامنه‌دار برای جهت نیل به هویت ملی و فرهنگی به استراتژی‌های مالی چندین ساله برای فعالیت‌های مختلف دست یابند.
به اعتقاد دولتمردان در سراسر دنیا گردش و گردشگری در واقع بخش پویای اقتصاد کشور است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد ملی کمک می‌کند. بر طبق اطلاعات ارائه شده، تأثیر مستقیم بخش این صنعت براقتصاد، چیزی حدود ۳/۳ درصد از تولید ناخالص ملی می‌شود . با توجه به اینکه این بخش علاوه بر سطوح دولتی از حمایت‌های بخش خصوصی کشور نیز برخوردار است، شمار زیادی از دپارتمانها و آژانس‌های دولتی از زمان جنبش‌های سده در سال ۱۹۶۷ کمک‌های مالی قابل توجهی به این بخش کردند، ضمن آنکه سالیان متمادی نابرابری فاحشی از لحاظ میزان حمایت و پشتیبانی و توزیع بودجه فرهنگی وجود داشت.
امروز در بسیاری از کشورها سیاست‌های حمایت مستقیم از متولیان صنعت گردشگری به منظور احیا و گسترش مناطق نمونه گردشگری شکل جدید وجدی به خود گرفته ‌است ، بطوری که از سوی دپارتمانهای میراث فرهنگی و گردشگری خدمات مشاوره‌ای و تحقق در خصوص موضوعاتی چون مالکیت بندی دسترسی عموم به منابع حاصله صورت می‌پذیرد و کشورهای بسیاری فعالیت در این زمینه را تجربه کرده‌اند.
● در مناطق نمونه گردشگری چگونه باید عمل کرد؟
برنامه ریزی جهانگردی و گردشگری ،سیاحتی و کنترل و مدیریت صدمات وارده از این ناحیه به عنوان بخشی از برنامه های جامع و کامل برای تخصیص منابع زمینی که مستلزم و محتاج حمایت و توسعه این فرآیند هستند، بهترین هدف به حساب می آید.
همینطور بسیاری از صدمات وارده گردشگری بر منابع ساحلی تنها با توسعه و مدیریت جامع و کامل و مخصوصا در نواحی عمومی از بین می رود. صدمات وارده از گردشگری در منابع و ذخایر ساحلی یکسان نیست ،اولا: منطقه ای که بعنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب می شود مجموعه ای از اکوسیستم های پیوسته با حساسیت ها و آسیب پذیری های متفاوت و همچنین تواناییهای مختلف برای مقاومت در برابر فشارها و صدمات است.
ثانیاً فشارها و صدمات وارده از گردشگری به صورت یکنواخت صورت نمی گیرد،بنابراین در بهترین روش های مدیریت، صنعت توریسم باید دو مسئله مهم صنعتی را متعهد شود:
۱) چارچوب و اصول مشارکتی یکپارچه و همچنین سیستم مدیریت برای تعیین و تنظیم طرح ممکن به سازندگی و عملکرد آنها
۲) انجام فعالیت های مخصوص با هدف کاهش صدمات بر محیط اطراف
هر اصولی که برای ترویج بهترین شیوه های مدیریت و گردشگری به کار برده می شود،قادر به از بین بردن مشکلات سیستمی من جمله برنامه های عمومی مناطق ،نا کافی بودن خدمات ضروری و... و همینطور موضوع های مربوط به طراحی مکان ها، مدیریت و کنترل آنها می باشد و هر اقدامی که برای رشد و پیشبرد یک هدف هماهنگ و برای اقوام روبه رشد مدیریت یکپارچه مناطق گردشگری انجام می شود،باید دسترسی به منابع وجود داشته باشد.
اقداماتی که ذکر شد شامل موارد زیر است:
▪ مدیریت و برنامه ریزی جامع و یکپارچه مناطق نمونه گردشگری
▪ برنامه های توسعه مناطق نمونه گردشگری
▪ برنامه های منظم مدیریت
▪ برنامه های معافیت های مالیاتی
▪ مجوز محیطی
که البته متاسفانه عملیات مختلفی هنوز در سطح مطلوب مورد قبول این مناطق و برنامه های مشارکتی که شامل سهیم شدن در پیشبرد اهداف و برنامه ها و اطلاعات است عملی نشده است.
شرایط لازم برای بهترین روش ها در بهبود ایجاد مناطق نمونه گردشگری شامل موارد زیر است:
▪ استاندارد سازی برای محیطی منظم مانند تراکم ،انبوهی،ارتفاع ساختمان ها ،فضای سبز و...
▪ انتخاب مکان ها و محل ها و طراحی ساختمان ها(شامل سیستم کنترل آب و فاضلاب و زهکشی)
▪ مدیریت فعالیت های ساختمانی
▪ تقویت زیر بناها (حمل و نقل،راهها،جمع آوری زباله ها و دفع آنها و خانه سازی)
▪ مهمترین روش هایی که توسط مفاد بالا تامین می شوند:
ـ طراحی مجموعه ها و ساختمان ها برای کاهش صدمات وارده از بلاهای طبیعی همچنین برای جلوگیری از وقفه در فرآیند اکوسیستم.
ـ حفاظت از مساکن ارزشمند طبیعی (مناطق لانه گذاری پرندگان،لاک پشت ها و پرورشگاهی برای شیلات وجلوگیری از اختلال در روش های جفت گیری و لانه سازی ).
ـ استفاده از طرح ها و وسایلی که سبب بهبود حفاظت از انرژی می شود.
ـ برقراری عقب نشینی مناسب و کافی از ساحل.
البته باید مهمترین شیوه های مدیریت برای اعمال امکانات در مناطق نمونه گردشگری که دارای نتایج قابل لمس و سودمند است،استفاده شود،مهمتر اینکه بکارگیری این روش ها در صنعت نشان دهنده کاهش هزینه ها و افزایش سود است.علاوه بر این باعث می شود در توریست هایی که از لحاظ محیطی و گردشگری با تجربه تر هستند حتی رقابت افزایش یابد.
لازم به ذکر است رشد و توسعه مهمترین شیوه های مدیریت وکنترل، باید توسط رشد و توسعه مدیریت سیستم های مربوطه حمایت شود که آن سیاست های محیطی،جدید و مناسب،کنترل محیطی،آموزش کارکنان و...را به دنبال دارد.
منبع: مجله widpedia
ترجمه : مهشید گهر‌شناسان
منبع : هفته نامه دهکده


همچنین مشاهده کنید