سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


جاذبه های گردشگری استان مازندران


جاذبه های گردشگری استان مازندران
از هر جاده ای که به مازندران سفر کنید در آغاز ورود به این استان سرسبزی و شادابی و حرکت روان آب‌های زلال چشمه سارها و آبشارها همراه با نقاط کوهستانی کم نظیر و تماشایی به چشم اندازی شما می پردازند.
مازندران از نظر جغرافیایی دارای دو قسمت کوهستانی و جلگه ای است. مرکز استان مازندران شهر ساری می باشد. و از شهرهای مهم این استان آمل، بابل، ساری، نوشهر، کلاردشت، بهشهر، قائم شهر، نور، چالوس، تنکابن و سوادکوه می باشد.
صنایع دستی استان شامل قالیبافی ابریشم بافی ـ نمد بافی ـ گلیم ـ جاجیم بافی ـ چادر شب بافی و حصیربافی و سفال سازی است.
انواع مرکبات، انواع مربا، انواع ترشی، انواع صیفی جات، برنج، انواع کلوچه، انواع کمپوت ماهی و خاویار از جمله سوغات مشهور استان مازندران است.
● جاده چالوس
در جاده چالوس و نوشهر تأسیسات سیاحتی نمک آبرود، پارک زیبا و ذخیره گاه شمشاد در سی سنگان که گلهای معطرش در نسختین روزهای نوروزی مشام انسان را با عطر خوش و دلنشین خود معطر می کند.
● کاخ رامسر
در رامسر کاخ تاریخی رامسر و آبگرم رامسر و در کلاردشت دریاچه رویایی ولشت ـ در جاده نور چشمه آب سرد گشیل و پارک جنگلی نور و ...
● دریاچه ولشت
عباس آباد و بالاخره پناهگاه حیات وحش دشت ناز که مامن آهوی زرد ایرن است و تالاب دیدنی میانکاله همراه با طبیعت بسیار زیبایش همه و همه می تواند روزهای خوش نوروز شما را شیرین و فرحبخش سازد و ساحل زیبای خزر با آرامش کم نظیر که توفانهای گاه به گاهش آنرا رویایی و تماشایی تر می کند همه روزها را برایتان نوروز خواهد ساخت.
در محور فیروز کوه بعد از سرازیر شدن از گردنه کدوک خط راه آهن که بشکلی مارپیچ و زیبا در سه مسیر در دامنه‌های شمالی رشته کوههای البرز کشیده شده که به سه خط طلا موسوم است همراه با پل زیبا و تاریخی ورسک، جنگل‌های انبوه سوادکوه در جاده ای که در کنار رودخانه تالار کشیده در مقابل شما قرار دارد.
اگر از محور لاریجان ـ آمل و مسیر آب اسک ـ پارک جنگلی هراز و سد لار که دریاچه‌ای زیبا در پشت خود ایجاد کرده حرکت کنید شما را به وجد و شادمانی در می آورد.
شهرستان گرگان مرکز استان گلستان میباشد. از نظر طبیعی این شهرستان از دو منطقه کوهپایه‌ایی و جلگه‌ای تشکیل شده که کوهپایه در قسمت جنوبی دشت گرگان است و مهمترین قلل آن شاهکوه و شاهوار میباشد و قسمت جلگه ای در شمال و دنباله دشت گرگان است و مهمترین رودهای این منطقه که به دریای خزر می‌ریزند رودهای گرگان قره سو کفشگیری و زیارت هستند.
آب و هوای این ناحیه معتدل خزری یا مدیترانه ای است که بطور معمول از غرب مازندران بارش کمتری دارد. از نظر اقتصادی با وجود شرایط مناسب کشاورزی دامپروری و صنایع وابسته به کشاورزی مثل کارخانه جات روغن کشی و پنبه پاک کنی چهره این شهر در سال های اخیر دگرگون شده است.
قابل ذکر است که این شهرستان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه جات بافت پارچه های ابریشمی و حریر را داشته که پارچه های آن بسیار معروف بوده است.
● پارک ملی گلستان
این پارک در ۱۵۰ کیلومتری شرق گرگان قرار دارد و دارای ۹۱۸۹۵ هکتار مساحت است. با داشتن اقلیم های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی ، استپی و چشم اندازها ومناظر متبوع طبیعی با جاذبه های توریستی گوناگون که مورد بازدید علاقمندان بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور و خارجیان قرار می گیرد. اهمیت ان از نظر محققین و دانش پژوهان به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی گیاهی و جانوری و اکوسیستم های طبیعی به عنوان میراث های طبیعی و تنوع ژنتیکی بسیار زیاد است.
این پارک برای علاقمندان به طبیعت از نظر تفرج متمرکز و گسترده نیز قابلیت داشته و جلب نظر می نماید.
● پارک جنگلی ناهار خوران
این پارک از قدیمی ترین تفرجگاه های استان گلستان بوده و در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است .
دارای فضاهای جنگلی در طرفین جاده برای تفرج متمرکز است با داشتن آب و هوای مناسب دامنه پر شیب جنگلی که ورد استفاده تفرج کنندگان داخلی و خارجی قرار می گیرد. این پارک درای مهمانسرای عمومی بویژه مهمانسراها و کمپهای اقامتی زیبا می باشد.
● پارک جنگلی قرق
این پارک در ۲۳ کیلومتری شرق گرگان در کنار جاده اصلی ترانزیت واقع شده و مساحت آن۶۵۰هکتار و بخش اعظم آن در محیط جلگه ای قرار گرفته است. دارای امکانات تفرجی بویژه محل نگهداری گوزنهای بومی جنگلهای شمال ایران است.
منبع : ایران هتل آنلاین


همچنین مشاهده کنید