پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


هر آنچه باید از لرستان بدانید!!


هر آنچه باید از لرستان بدانید!!
استان لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر و محصوردرکوههای مرتفع و صعب العبور است که بین ۴۶درجه و۵۱دقیقه تا ۵۰ درجه و۲۲ دقیقه عرض شمالی درسلسله جبال زاگرس میانی واقع شده است. این استان از شمال به استانهای مرکزی و همدان ,از شرق به استان اصفهان ,از جنوب شرقی به چهار محال وبختیاری ,از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام محدود است.
استان لرستان با مساحت ۲۸۰۶۴ کیلومتر مربع در غرب کشور پهناور ایران واقع و۷/۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است . این استان با بیش از ۱۶۰۰۰۰۰ نفر جمعیت ۶/۲ درصد جمعیت کشور را دارا می باشد . بنابراین استان لرستان از حیث مساحت و نیز جمعیت رتبه چهاردهم را بین استانهای کشور حائز گردیده است.
استان لرستان دارای ۹ شهرستان ، ۲۵ بخش ، ۱۲ شهر ، ۸۱ دهستان و ۲۸۴۲ آبادی مسکونی می باشد .
وضعیت مناسب اقلیمی و آب و هوایی استان وضعیت مطلوبی جهت رشد و توسعه بخشهای مختلف اقتصادی فراهم کرده است . وجود آثار متعدد باستانی که مؤید سابقة درخشان فرهنگی است همراه با جاذبه های فراوان گردشگری از جمله ویژگیهای ممتاز لرستان می باشند . این استان با مردمی سخت کوش نه تنها در مرزهای داخلی ، که در دوره جنگ تحمیلی نقش اصلی را در ایجاد امنیت برای کشور ایفا نموده است .
به گونه ای این استان علیرغم نداشتن مرز مشترک با عراق دومین استان خسارت دیده از جنگ تحمیلی بوده و تقدیم بیش از ۲۲ هزار شهید و ایثارگر به جمهوری مقدس اسلامی نیز خود به تنهایی مؤید این ادعا می باشد .
استان لرستان دارای اقالیم مختلف و متنوع بوده ، به طوریکه شمال آن با آب وهوای سرد شروع و جنوب آن به اقلیم گرم ختم می شود . تنوع وسیع آب و هوایی در استان شرایطی به وجود آورده که در بسیاری از متون از آن به عنوان شمایی از کشور پهناور ایران اسلامی منهای مناطق کویری یاد کرده اند.
میانگین بارندگی استان ۸/۶۰۶ میلی متر است .
● جمعیت و نیروی انسانی
استان لرستان با دارا بودن ۷/۱ درصد از مساحت کل کشور ، ۶/۲ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است که از نظر هر دو شاخص رتبه چهاردهم میان استانهای کشور می باشد . این استان بطور کلی ۵/۳ درصد کل شهرستانهای کشور ، ۲ درصد کل شهرها و ۳/۲ درصد از کل جمعیت شهری و ۱/۳ درصد از کل جمعیت روستایی را در خود جای داده است .
● موقعیت طبیعی و جغرافیایی
استان لرستان در غرب ایران بین ۴۶ درجه و ۵۱ تا ۵۰ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و ۳۲ درجه و ۳۷ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۲۲ دقیقه و وسعت آن حدود ۲۸۵۵۹ کیلومتر مربع است.
این استان، از شمال به استان های مرکزی و همدان، ازجنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان های کرمانشاه و ایلام محدود است
اشترانکوه با ۴۰۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است. پست ترین نقطه آن در جنوبی ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد .
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۵، استان لرستان، دارای ۹ شهرستان، ۱۰ شهر، ۲۰ بخش، ۸۱ دهستان و ۲۸۴۲ آبادی دارای سکنه بوده و مرکز آن شهر خرم آباد است.
شهرستان های استان عبارتند از:خرم آباد بروجرد، الیگودرز، دورود، ازنا، کوهدشت، دلفان، سلسله و پلدختر.
● دین و مذهب
پیش از اسلام آیینها و مذاهب مختلفی در لرستان رایج بود. اولین نشانه های آلیز زروان که گفته می شود دین زرتشت از آن نشأت گرفته در لرستان دیده می شود.
بعدها آیین مهر پرستی در کنار دین زرتشتی در لرستان پدید آمد. همچنین پرستش بانو آناهیتا الهه آبها نیز در لرستان شایع بود. پس از ورود اسلام، مردم لرستان نیز همچون سایر اقوام ایران به این دین آسمانی گرایش پیدا کردند. از قرن هشتم هجری به بعد بتدریج مردم لرستان آیین تشیع را پذیرفتند و هم اکنون لرستان یکی از مناطق مهم شیعه نشین ایران بشمار می آید.
● جاذبه های تاریخی و باستانی لرستان
استان لرستان به لحاظ دارا بودن جاذبه های مختلف گردشگری از مناطق پربار کشور میباشد. تاریخ کهن این سرزمین و یادمانهای بجای مانده از آن مانند قلعه ها، پل ها، سنگ نوشته ها، غارهای مسکونی پیش از تاریخ، غارهای منقوش و . . . همگی جزء بهترین جاذبه های توریستی به شمار می روند.
● جاذبه های خرم آباد
▪ قلعه فلک الافلاک
▪ مناره اجری
▪ سنگ نوشته
▪ گرداب سنگی
▪ پل شکسته
▪ موزه فلک الافلاک
▪ مقبره زیدبن علی
▪ دریاچه کیو
▪ آبشارنوژیان
▪ آبشار سه گانه گریت
▪ بقعه شجاع الدین خورشید
▪ بقعه شاهزاده احمد
▪ مسجد جامع
▪ مقبره بابا طاهر
▪ سراب چنگایی
▪ بازار سرپوشیده
▪ تنگه شبیخون
▪ گردشگاه گوشه
● جاذبه های بروجرد
▪ امامزاده جعفر
▪ مسجد جامع
▪ مسجد امام (سلطانی)
▪ دهکده ییلاقی ونایی
▪ مقبره شاهزاده ابوالحسن
● جاذبه های دورود
▪ امامزاده پیروالی
▪ آبشاربیشه
▪ دریاچه گهر
▪ غار وسراب منو
▪ دره نی گا
▪ سراب رودک
● جاذبه های الیگودرز
▪ امامزاده پیرامام
▪ آبشار آب سفید
▪ آبشارچکان
▪ غار بزنوید
▪ غار تمندر
▪ سراب ماهی چال
▪ سراب گایگان
▪ سردره
▪ طبیعت شول آباد و کیگوران
● جاذبه های ازنا
▪ تونل برفی
▪ دره تخت
▪ امامزاده قاسم
▪ دامنه های اشترانکوه
▪ چشمه قلقلی
● جاذبه های نورآباد (دلفان)
▪ مقبره شاهزاده ابراهیم
▪ تپه حمام
● جاذبه های کوهدشت
▪ شمه گوگردی گراب
▪ چشمه گوگردی خوشاب
▪ چشمه سیاب
▪ دره و غارویزنهار
▪ دره سرطرهان
▪ غار میرملاس
▪ غار بردسفید
▪ قلعه کوگان
▪ قلعه سیله
● صنایع دستی و سوغاتی های لرستان
باتوجه به ترکیب جمعیت عشایری ,روستایی وشهری دراستان و متناسب با نوع فعالیت انهاصنایع دستی نیز متفاوت و متمایز میباشد.اکثر دست ساخته ها و بافته های عشایری و روستایی استان سیاه چادر, قالی , گلیم ,چیت, جاجیم بافی و رنگرزی میباشد.وصنایع دستی شهری استان خراطی,ورشوسازی,نمدبافی ,قالیبافی و گلیم بافی میباشد.که عمده سوغاتی های لرستان راتشکیل میدهند.عسل لرستان که از نظر مرغوبیت و ارزش غذایی در سطح بالایی میباشد یکی دیگر از محصولات سوغاتی لرستان به شمار میرود.
منبع : ایران هتل آنلاین


همچنین مشاهده کنید