سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت به زودی تمام می‌شود


اینترنت به زودی تمام می‌شود
در صورتی که عرضه‌کنندگان اولیه اینترنت میلیاردها دلار در ایحاد و توسعه زیرساخت‌های جدید این فناوری سرمایه‌گذاری نکنند، ممکن است تا دو سال آینده با حجم بسیار بالای اطلاعات و انفجار اینترنتی مواجه شویم.
سرریز فایل‌های ویدیویی و محتویات تحت وب می‌تواند اینترنت را تا سال ۲۰۱۰ اشباع کند، مگر اینکه متولیان اصیل اینترنت برای ایجاد ظرفیت‌های جدید، ۱۳۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.
به گزارش موسسه تحقیقاتی Nemertes Research Group، رقم مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های جدید اینترنتی بیش از دوبرابر مبلغی است که خدمات‌دهندگان باید بپردازند. مثلا در آمریکای شمالی، بین ۴۲ میلیارد تا ۵۵ میلیارد دلار نیاز است تا عرضه و تقاضای اینترنت در سه تا پنج سال آینده به تعادل برسد.این مطالعات و اول از همه قانون مور و ضرورت نوآوری در شبکه را تایید می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه دامنه هسته فیبرنوری و منابع سوییچینگ و مسیریابی به خوبی از نیاز مجازی کاربران پشتیبانی می‌کند، زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت، مخصوصا در آمریکای شمالی تا چند سال آینده دیگر نخواهد توانست نیاز کاربران را برآورده کند.
مطالعات در زمینه ظرفیت اینترنت، حاکی از نگرانی‌های بلندمدت “پیمان نوآوری‌های اینترنت” است.اعضای این گروه از ارتقای شبکه‌های پهن‌باند ایالات متحده پشتیبانی می‌کنند، شامل شرکت‌ها و سازمان‌هایی چون AT&T, Level۳ Communications, Corning, Americans for Tax Reform (اصلاح‌طلبان ساختار مالیاتی ایالات متحده) و American Council of the Blind (شورای نابینایان) می‌شود. پیمان نوآوری‌های اینترنتی در مورد سرریز محتویات تحت وب از جمله فایل‌های ویدیویی که می‌تواند مجرای اینترنت را تنگ‌تر و تنگ‌تر کند، هشدار می‌دهد. براساس تحقیقات موسسه Nemertes، بارگذاری فایل‌های ویدیویی، ارسال دوجانبه فایل‌ها و دانلود موسیقی، نیاز به ظرفیت‌های بیش‌تر اینترنتی را تایید می‌کند.حدود سه چهارم کاربران اینترنتی در ایالات متحده، در ماه می به طور متوسط از طریق اینترنت ۱۵۸دقیقه به تماشای فایل‌های ویدیویی نشستند و بیش از ۳/۸میلیارد فایل ویدیویی را برای تماشا بارگذاری کردند.کاربران اینترنتی در سال جاری میلادی حدود ۱۶۱ اگزابایت (۱۶۱ میلیارد گیگابایت) فایل جدید ایجاد کرده‌اند. البته به گفته پیمان نوآوری‌های اینترنتی، خلق چنین رقم بالایی از محتویات اینترنتی پیشرفت خوبی برای کاربران و شرکت‌های تجاری محسوب می‌شود. یادمان باشد که یک اگزابایت باید ۵۰ هزار سال فایل ویدیویی با کیفیت DVD است.
بروس ملمان (Bruce Mehlman) یکی از مدیران پیمان نوآوری‌های اینترنتی معتقد است مسوولان و سیاست‌گذاران باید از نیاز حتمی و بالای اینترنت به ظرفیت‌های جدید آگاه باشند.ملمان می‌گوید: فایل‌های ویدیویی، انفجاری از محتویات اینترنتی به وجود می‌آورد. ما فکر می‌کنیم این سرریز میلیارد گیگابایتی از محتویات تحت وب هنوز به خوبی درک نشده و اهمیت سرمایه‌گذاری‌های کلان در این زمینه باید برای همه روشن شود. مسوولیت پشتیبانی از ظرفیت‌های اینترتی پابه‌پای افزایش نیازهای کاربران، برعهده عرضه‌کنندگان هسته اینترنت و سیاست‌گذاران ملی است.ملمان می‌گوید: شما برای این کار به یک دهکده دیجیتال نیاز دارید. کسانی که زیرساخت‌ها را مهیا می‌کنند وظایف زیادی دارند. در حال حاضر میلیاردها دلار در زمینه زیرساخت‌های اینترنتی هزینه می‌شود و بدون شک به میلیاردها دلار سرمایه‌ جدید هم نیاز است. به گفته ملمان، قانون‌گذاران می‌توانند در پیشبرد اهداف گسترش زیرساخت‌های اینترنتی نقش بزرگی ایفا کنند. مثلا کنگره ایالات متحده می‌تواند پیمانکاران را مورد حمایت قرار بدهد تا آنها در ساخت خانه‌های خود، امکانات ارتباطی پهن‌باند را هم لحاظ کنند.
مصرف‌کنندگان خدمات ارتباطی، برای این خدمات حدود ۱۳درصد مالیات پرداخت می‌کنند که این رقم معادل مالیات الکل و تنباکو در ایالات متحده است.ملمان در ادامه می‌گوید: ما بر این عقیده‌ایم که نباید به خدمات ارتباطی به چشم‌ ابزاری لوکس و پرزرق و برق نگاه کرد. ما به دنبال همین اشتباه، مالیات سنگینی را برای خدمات ارتباطی تخصیص داده‌ایم.
لری اروینگ (Larry Irving)، یکی دیگر از مدیران پیمان نوآوری‌های اینترنتی می‌گوید: ما برای اقدامات لازم برای گسترش شبکه و زیرساخت‌های اینترنتی را انجام دهیم، در غیر این صورت باید منتظر بروز اختلالات اساسی در خدمات اینترنتی باشیم.محققان بر این باورند در صورت فراهم نکردن ظرفیت‌های لازم، دیگر شاهد ظهور سایت‌های بزرگی چون گوگل، آمازون یا یوتیوب نخواهیم بود. این امر نه به دلیل کاهش علاقه کاربران به این سایت‌ها، بلکه به دنبال زیرساخت‌های محدود و ناکافی است که دست شرکت‌های نوپا را می‌بندد.
ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید