پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

الکامپ و تلکام به پررنگی پاییز


الکامپ و تلکام به پررنگی پاییز
پاییز امسال با تمام رنگ‌های زرد، سبز و نارنجی و روزهای گاه بارانی و گاه ابری و آفتابی، شاهد برگزاری چهاردهمین الکامپ و نهمین تلکام در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی بود. نمایشگاه‌هایی که با پشت‌سر گذاشتن یک دوره رکود سه ساله، به نظر می‌رسید امسال دوباره جان گرفته است.
هفته گذشته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از بزرگترین رویدادها رقم خورد. نمایشگاهی که به دلیل کشمکش‌های دولت و بخش خصوصی، از سوی بخش خصوصی در تحریم به سر می‌برد، امسال با حضور پررنگ‌تر شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در بازار، حال و هوای دیگری داشت.
بسیاری بر این نظرند که متفاوت برگزار شدن نمایشگاه الکامپ امسال به دلیل به پایان رسیدن تحریم‌ سازمان نظام صنفی است. نمی‌توان تغییر مدیریت شرکت‌ سهامی بین‌المللی نمایشگاه‌های تهران -که دست بر قضا با سازمان نظام صنفی نیز روابط خوبی دارد- را در این تغییر و تحولات بی‌تاثیر دانست. هرچند امسال نیز برای چهارمین سال متوالی، سازمان نظام صنفی در نمایشگاه الکامپ حضور نیافت.
این تغییرات، دلیل تغییر عملکرد برگزار کننده نمایشگاه الکامپ نیست. نمایشگاه الکامپ امسال به دلیل نداشتن ستاد خبری در حوزه اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل کرد. همچنین در هماهنگی‌های لازم برای ارایه برخی سرویس‌ها مانند سرویس اینترنت به غرفه‌ها، عملکرد نامناسبی داشت. به طوری که برخی غرفه‌ها تا یک روز مانده به پایان نمایشگاه، اینترنت نداشتند. به نظر می‌‌رسد این ناهماهنگی‌ها در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در کشور پایانی ندارد.
یکی دیگر از نقاط ضعف برگزاری نمایشگاه الکامپ مدت و زمان برپایی آن بود. در حالی که بیشترین مخاطبان این نمایشگاه را جوانان و البته دست‌اندرکاران بازار ICT تشکیل می‌دادند، ساعات بازدید از نمایشگاه به هیچ‌وجه مناسب نبود؛ ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر، آن هم برای ۵ روز اول هفته. شاید اگر زمان نمایشگاه به ساعات پایانی روز نزدیک‌تر بود که زمان فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان‌ از تحصیل و فعالان بازار از کار روزانه است، یا روزهای برگزاری نمایشگاه به پنجشنبه و جمعه منتهی می‌شد، استقبال بیشتر از این می‌بود. تنها اقدامی که برگزارکنندگان در این زمینه انجام دادند، تمدید یک ساعته نمایشگاه در دو روز پایانی بود.
چیدمان غرفه‌ها در نمایشگاه الکامپ، مانند گذشته به صورت موضوعی (سخت‌افزار، نرم‌افزار، دستگاه‌های الکترونیکی و تجارت الکترونیکی) بود و برخی از شرکت‌ها در چندین سالن غرفه داشتند.
به نظر می‌رسید شرکت‌های سخت‌افزار کمتر از دیگر شرکت‌ها با استقبال روبه‌رو شده بودند. در این میان شرکت‌هایی که در زمینه فروش سیستم‌های رومیزی کامپیوتر فعالیت داشتند، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده بودند. همچنین ارایه‌کنندگان نرم‌افزار، به خصوص نرم‌افزارهای بازی، بازدیدکنندگان زیادی داشتند.
از برنامه‌هایی که باعث جذب بازدیدکنندگان در نمایشگاه الکامپ شده بود، می‌توان به برگزاری مسابقات بازی‌های کامپیوتری، در نظر گرفتن فضایی برای ایجاد گیم‌نت و... اشاره کرد.
● الکامپ چه داشت؟
شرکت‌هایی که در زمینه باتری‌های UPS فعالیت می‌کنند امسال در نمایشگاه الکامپ حضور چشمگیری داشتند. شاید بتوان دلیل این موضوع را خاموشی‌های تابستان و شوک ناگهانی دانست که به بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها به دلیل بی‌برقی وارد شد.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای لاوان یکی از شرکت‌کنندگانی بود که حضور چشمگیری در نمایشگاه داشت. لاوان با در اختیار گرفتن یک غرفه بزرگ مرکزی، در بیش از ۴ سالن نیز به صورت پراکنده، غرفه‌هایی در اختیار گذاشته بود. برخی از شرکت‌های بزرگ که تامین‌کننده کالاهای سخت‌افزاری لاوان هستند نیز با چشم‌پوشی از در اختیار گرفتن غرفه‌های مستقل، به عنوان زیرمجموعه لاوان در نمایشگاه الکامپ حضور داشتند.
شرکت‌های شهرستانی به همراه شرکت‌هایی که تحت نظر دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند در سالن خلیج فارس حضور پر رنگی نسبت به سال گذشته داشتند. اما نمی‌توان میزان استقبال از این سالن را به سایر سالن‌ها یکی دانست. به نظر می‌رسید یکی از فعال‌ترین شهرها در نمایشگاه الکامپ کرمان بود.
استقبال بازدیدکنندگان از غرفه‌هایی که گارانتی و نمایندگی‌های لپ‌تاپ را بر عهده داشتند نیز خوب بود. اما با توجه به استقبال بازدیدکنندگان از غرفه‌هایی که سیستم‌های رومیزی ارایه می‌کردند و دارای تسهیلاتی همچون فروش اقساطی بودند، به نظر می‌رسد هنوز کاربران معمولی به استفاده از این سیستم‌ها نسبت به لپ‌تاپ علاقه بیشتری دارند.
از جمله سیستم‌هایی که در نمایشگاه امسال الکامپ مورد توجه مدیران قرار گرفته بود، سیستم‌های مدیریتی، حضور و غیاب، شبکه‌های بانکی و خدمات آنلاین بود.
در زمینه آموزش الکترونیکی نیز نرم‌افزارهای مختلفی در نمایشگاه الکامپ امسال ارایه شده بود که چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.
سیستم جامع کتابخانه دیجیتالی نیز با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد. کتابخانه دیجیتالی باید به واسطه یک‌سری رشته‌های تخصصی -که محقق انتظار آن را دارد- جست‌وجو و تهیه شود.
در این نمایشگاه همچنین برخی از پروژه‌های جدیدی که برای ساماندهی به بازار با همکاری بخش خصوصی و دولتی راه‌اندازی شده است به نمایش گذاشته شد که از آن جمله می‌توان به سامانه اطلاعات معاملات، املاک و مستغلات کشور اشاره کرد.
● تلکام چگونه بود؟
نهمین نمایشگاه تلکام، هرچند دورتر از چهاردهمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد اما نسبت به سال‌های گذشته از رونق بیشتری برخوردار بود.
با توجه به ورود مخابرات به بورس و خصوصی‌سازی بخشی از فعالیت‌های دولت، به نظر می‌رسد دولتی‌ها برای رقابت و حضور در تلکام انگیزه بیشتری نسبت به بخش خصوصی که در الکامپ حضور یافته بود، داشتند.
بازدیدکنندگان از تلکام بیشتر به دنبال کسب اطلاع از خدماتی بودند که اپراتورهای تلفن همراه ارایه می‌کنند. از همین‌رو بیشتر اپراتورها خبرهای جدیدشان را از طریق نمایشگاه تلکام به اطلاع بازدیدکنندگان رساندند. اپراتور همراه اول خبر از راه‌اندازی اینترنت به صورت ۲۴ ساعته داد و اعلام کرد سیم‌کارت‌های امین به زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
سیم‌کارت امین با سامانه ردیاب در قالب یک جعبه سخت‌افزاری روی خودرو نصب می‌شود و می‌توان از طریق ارسال و دریافت پیام کوتاه از طریق سیم‌کارت تعبیه شده در سامانه حفاظتی و ۹ کنترلی، علاوه بر کنترل خودرو، موقعیت جغرافیایی آن را تعیین کرد. این سیم‌کارت شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیم‌کارت امین است و قابلیت نصب روی بیشتر خودروها و کنترل از راه دور، قفل مرکزی و خاموش و روشن کردن خودرو را دارد.
همچنین این سیم‌کارت می‌تواند روی انواع گوشی تلفن همراه نصب شود و امکان ارسال و دریافت پیام کوتاه به مالک خودرو و اختصاصی کردن ارسال و دریافت پیام کوتاه به یک یا چند شماره را دارد. سیم‌کارت حفاظتی امین دارای تضمین ارسال پیام کوتاه و اعتبار سالانه ۲۰ هزار تومانی پیام کوتاه است.
همچنین سیم‌کارت قاصدک که صرفا‌ برای ارسال پیام‌ کوتاه ارایه می‌شود و برای بعضی از افراد جذابیت خاصی دارد نیز در تلکام ارایه شد.
ایرانسل نیز علاوه بر معرفی خدمات خود اعلام کرد با ۳۰ کشور رومینگ برقرار می‌کند. شرکت ایرانسل نیز سرویس‌های جدیدی از جمله سرویس خط به خط، آهنگ پیشواز، خدمات ایمیل ایرانسل و سرویس پیام‌های چندرسانه‌ای (MMS) به بازدیدکنندگان ارایه کرد. اطلاع‌رسانی درباره دیگر سرویس‌ها و امکانات پیشرفته ایرانسل از جمله GPRS، شش روش برای شارژ سیم‌کارت اعتباری، سه روش برای پرداخت صورت‌حساب سیم‌کارت‌های دایمی، شارژ الکترونیکی از بخش‌های حضور ایرانسل در تلکام بود. از دیگر این بخش‌ها می‌توان به ویترین ایرانسل، سرویس کنترل حساب اینترنتی، طرح‌های تعرفه تشویقی، سیم‌کارت پیام‌رسان، امکان تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دایمی، سرویس ذخیره شماره تماس گیرنده، سرویس پیام‌گیر صوتی و کنفرانس تلفنی اشاره کرد.
● الکامپ و تلکام در پایان
چهاردهمین نمایشگاه الکامپ با حضور شرکت‌‏کنندگان خارجی از کشورهای مختلف ازجمله آلمان، هندوستان، چین، تایوان، هلند، فرانسه، ژاپن، بلژیک، سوئیس، دانمارک، نروژ، روسیه، انگلستان، ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا، فیلیپین، لهستان، کانادا، هنگ‌کنگ، سنگاپور، استرالیا، سوئد و امارات متحده عربی از ابتدای هفته گذشته تا روز سه شنبه برگزار شد.
در نمایشگاه الکامپ امسال طبق اعلام روابط عمومی نمایشگاه، ۳۵۸ شرکت داخلی و ۶۸ شرکت‌‏کننده خارجی حضور داشتند.
مقایسه نهمین نمایشگاه تلکام با نخستین دوره این نمایشگاه که در سال ۲۰۰۰ برگزار شد، نشان می‌دهد که میزان حضور شرکت‌های داخلی از ۷۲ شرکت به ۱۳۲ شرکت، شرکت‌کنندگان خارجی از ۲۱ شرکت به ۴۰ شرکت و مجموع کشورهای خارجی شرکت‌کننده از ۱۱ کشور به ۱۷ کشور افزایش یافته است.
شبنم کهن‌چی
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید