شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۱۰ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۱۰ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۱۰ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱ ذیحجه سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۳۰ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۷۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۰آذرماه سال۱۳۱۶هجری شمسی:
آیت الله سید حسن مدرس روحانی مبارز و عالم آزادیخواه ایرانی بدست عوامل رضاخان به شهادت رسید. آیت الله مدرس دراصفهان و حوزه نجف اشرف تحصیل کرد و دربازگشت به ایران درشهراصفهان درکنارتدریس مبارزه با فساد دستگاه حکومتی قاجاررا آغازکرد. آیت الله مدرس درزمان نمانیدگی اش درمجلس شورای ملی به مبارزه خود علیه ظلم حکومت داخلی و دخالتهای بیگانگان شدت بخشید. آیت الله مدرس درزمان کودتای ۱۲۹۹رضاخان دستگیرو زندانی شد و پس از سقوط کابینه سید ضیاء از زندان آزاد شد و بار دیگر بعنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای ملی راه یافت. سرانجام درپی مخالفتهای آشکار صریح علیه حکومت رضاخان درسال۱۳۰۷هجری شمسی به خواف تبعید شد اما بدلیل ادامه مبارزه به کاشمرمنتقل شد و همانجا بدست عوامل رضاخان به شهادت رسید.
● ۱۴۲۷ سال پیش درچنین روزی - اول ذیحجه سال دوم هجری قمری :
حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) این دو نور دیدگان رسول اکرم (ص) زندگی مشترک خویش را آغاز کردند. بر اساس مندرجات بسیاری از کتب شیعه و اهل سنت بزرگانی از مهاجرین و انضار از حضرت رسول اکرم (ص) تقاضا کرده بودند که پیمان ازدواج با حضرت فاطمه ببندند اما پاسخ رسول گرامی اسلام به آنان این بود که من در مورد ازدواج فاطمه منتظر دستور خداوندم. عاقبت حضرت علی (ع) حضرت فاطمه (س) را از حضرت محمد (ص) خواستگاری کردند و بدین ترتیب در چنین روز فرخنده ای این دو ستاره درخشان آسمان اسلام محمدی زندگی مشترک و پر ثمر خویش را آغاز کردند.
● ۸۴۳ سال پیش درچنین روزی - اول ذیحجه سال ۵۸۶ هجری قمری :
«عِزُّالدّین عَبدُالحَمیدِ بنِ هِبَةُ الله» معروف به« اِبنِ اَبِی الغَدیر» ادیب و مورّخ نامدار عرب در مدائن بدنیا آمد، در هنگام فتح بغداد به دست هلاکوخان مغول اسیر شد اما دوره اسارت وی با وساطت خواجه نصیر الدّین طوسی دیری نپایید. از این مورّخ مسلمان کتاب ارزشمندی به نام نّهج البلاغه به جای مانده که شامل بیست جلد است. مؤلف در این اثر افزون بر مسائل کلامی و فقهی شرح مفصلی درباره فتوحات مغول نگاشته است که منبع بسیار معتبری درباره تاریخ آن ایام بشمار می رود.
● ۲۹۷۹ سال پیش درچنین روزی - درچنین روزی ازماه ذیحجه:
حضرت ابراهیم (ع) فرستاده پروردگاریکتا در" اور" ازبلاد " کَلدِه" ولادت یافت. مورخان ثبت کرده‎اند که به هنگام تولد حضرت ابراهیم، منجّمان نمرود را ازولادت پسری آگاه کردند که همه بتها را خواهد شکست و پایه‎های حکمرانی اورا متزلزل خواهد ساخت، سپس نمرود دستورقتل نوزادان پسررا صادر کرد. به هنگام تولد ابراهیم، مادرش اورا به کوهی برد و درغاری پنهان کرد. ابراهیم خلیل پس ازخروج ازغارتحت سرپرستی قرارگرفت تاآنکه خداوند به او امرکرد که دین یکتا پرستی را برمردم سرزمین خود آشکارکند. آن حضرت نزد مسلمانان ملقّب به خَلیلُ الله یعنی دوست خدا و معروف به ابراهیم خلیل است. قرآن این کلام الهی نیزآن بزرگوار را یک امت خوانده است. درسوره نحل آمده است: ابراهیم یک امت است، مطیع فرمان خدا و خالی ازهرگونه انحراف، و هرگز ازمشرکان نبوده. ازاطلاعات تاریخی موجود درکتب و اسناد موثق تاریخی چنین برمی‎آید که حضرت ابراهیم)ع( درحدود سال۱۵۵۰قبل ازمیلاد می‎زیسته است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید