پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جای خالی بزرگ ورزش بانوان


جای خالی بزرگ ورزش بانوان
یک تحقیق نشان داد که رسانه می تواند پله ترقی ورزش زنان باشد. حضور بانوان به عنوان نیمی از پیکره جامعه ما در فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی، به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر و حیاتی در تامین سلامت و بهداشت جسم و روان و پیشگیری کننده انواع انحرافات اجتماعی، کاهش هزینه های درمانی و افزایش تولید و بهره وری است.
امروزه رسانه ها قوی ترین ابزار برای طرح و رواج اندیشه ها و کارآمدترین وسایل برای نفوذ فرهنگ ها و نگرش ها به قلب جوامع هستند و نقش مهمی در شکل گیری نگرش های مخاطبان ایفا می کنند. با وجود تلاش بسیار بانوان ایرانی، سهم آنان از کل خبرهای ورزشی موجود در رسانه های گروهی ایران بسیار کم و ناچیز است. طبق شواهد یک جای خالی بزرگ و احساس حمایت بیشتر از طرف رسانه ها از ورزش زنان احساس می شود.
به راستی چرا رسانه نیمی از جامعه را رها کرده و توجه به ورزش زنان را در اولویت های آ خر خود قرار داده است.؟! مریم مهدویان مشهدی و عبدالحمید احمدی وضع موجود و مطلوب نقش رسانه های گروهی را در ورزش بانوان مقایسه کرده اند. با پدید آوردن این برداشت که زنان تا اندازه زیادی از صحنه ورزش غایبند و با این گونه برخورد با آنان، زنان را به همان صورتی که درباره شان می خوانیم و می شنویم، می بینیم. این امر باعث کوچک شمردن آنها و تلاش های ورزشی شان می شود و بدین ترتیب، رسانه ها درگیری زنان در ورزش را به حاشیه می کشانند.
ورزش زنان برای خروج از این وضعیت و ارتقا» جایگاه رسانه ای ناگزیر از بازنگری در برنامه ها و اتخاذ راهکارها و راهبردهایی در جهت ایجاد تعامل هر چه بیشتر با رسانه ها است. برای یک برنامه ریزی دقیق و مناسب به شناخت وضعیت موجود و مطلوب رسانه های ورزشی در امر توسعه ورزش بانوان نیاز است. با مشخص شدن فاصله بین وضع موجود و مطلوب در انواع رسانه ها، نیازهای آ نها مشخص می شود. بنابراین با توجه به اهمیت ورزش بانوان در سطح ملی و نقش رسانه های گروهی در شکل دهی ذهنیات و تغییر رفتار، در این تحقیق به مقایسه وضع موجود و مطلوب نقش رسانه های گروهی در ورزش بانوان از دیدگاه صاحب نظر ان ورزش، صاحبنظران رسانه ها و بانوان ورزشکار به عنوان کسانی که درگیر در این موضوع هستند، پرداخته شد. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است که داده های آن به صورت میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری این تحقیق شامل صاحبنظران در حوزه ورزش و رسانه ها و بانوان ورزشکار در سطح ملی بوده اند.
با توجه به تعداد نامعین جامعه، نمونه آماری این تحقیق را ۱۰۰ نفر از صاحبنظران رسانه که شامل سردبیران ورزشی روزنامه ها، روزنامه نگاران زن، دبیران سرویس های ورزشی خبرگزاری ها، مدیران ورزشی شبکه های سیما و مدیر رادیو ورزش، ۱۰۰ نفر از صاحبنظران حوزه ورزش شامل معاونین ستادی سازمان تربیت بدنی، روسا و نواب رئیس و دبیر فدراسیون های ورزشی و ۱۰۰ نفر از بانوان ورزشکار در سطح ملی و قهرمانی کشوری از رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، کاراته، تکواندو، شمشیربازی، سوارکاری، بدمینتون، فوتبال، فوتسال و تیراندازی تشکیل دادند. منظور از وضع موجود در این تحقیق، دیدگاه صاحبنظران در مورد وضعیت حاضر نقش رسانه های گروهی بر متغیرهای تعیین شده در ورزش بانوان ایران و منظور از وضع مطلوب، دیدگاه صاحبنظران در مورد میزان اهمیت نقش رسانه های گروهی بر متغیرهای تعیین شده در ورزش بانوان ایران بود.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد: از آ نجایی که هر سه گروه آزمودنی به نقش بالای رسانه های گروهی در فعالتر کردن ورزش همگانی، تربیتی، قهرمانی و حرفه ای ورزش بانوان اشاره کردند و با توجه به وضعیت ضعیف حاضر، پیشنهاد می شود رسانه های گروهی ترتیبی اتخاذ کنند تا به هر کدام از انواع ورزش ها در برنامه های خود سهم مناسبی تخصیص دهند. از نظر هر سه گروه آزمودنی رسانه های گروهی می توانند نقش بالایی جهت بهبود عملکرد ورزش بانوان ایفا کنند و در حال حاضر اختلاف زیادی با وضعیت مطلوب دارند.
بنابراین پیشنهاد می شود رسانه های گروهی برنامه هایی را با هدف ارتقا» سطح آگاهی و دانش بانوان نسبت به ورزش، افزایش سطح مهارت و بهبود عملکرد ورزشی بانوان، شناسایی استعدادهای ورزشی بانوان، افزایش حضور بانوان در مسابقات ورزشی برون مرزی و کسب مدال، ارتقا» و بهبود عملکرد فنی مربیان ورزشی بانوان و ارتقا» و بهبود عملکرد فنی داوران ورزشی بانوان تدوین کنند تا اختلاف موجود از بین برود. رسانه های گروهی بر ارتقا» سطح آ گاهی مدیران ورزشی کشور نسبت به ورزش بانوان، روند سیاستگذاری ها و تعیین استراتژی ها در ورزش بانوان، تخصیص عادلانه امکانات ورزشی بین مردان و زنان و افزایش مطالعات و تحقیقات در زمینه ورزش بانوان می توانند نقش بسیار زیادی داشته باشند و بیشترین تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب در این متغیر است پس پیشنهاد می شود رسانه های گروهی به نقش خود در این بخش آگاهی کامل پیدا کرده و با در نظر گرفتن برنامه های مناسب برای کاهش اختلاف و بهبود وضعیت موجود تلاش کنند.
هر سه گروه آزمودنی نقش بالایی برای رسانه ها جهت افزایش بودجه تخصیصی به ورزش بانوان، افزایش سرمایه گذاری غیر دولتی (خصوصی) در ورزش بانوان، افزایش اسپانسرهای ورزشی در ورزش با نوان و افزایش اشتغال و کارآفرینی در ورزش بانوان قائل شده اند و با توجه به اختلاف زیاد وضع موجود و مطلوب، پیشنهاد می شود رسانه های گروهی توجه بیشتری به این بخش نموده تا باعث پیشرفت ورزش بانوان در تمام سطوح شوند. از آنجا که هر سه گروه آزمودنی به نقش بالای رسانه های گروهی در منابع خبری ورزش بانوان اشاره کردند و در حال حاضر رسانه های گروهی بیشترین نقش را در افزایش مخاطبان ورزش بانوان، آشنایی با ورزشکاران و قهرمانان ورزش بانوان و پوشش خبری ورزش بانوان ایفا می کنند ولی باز هم فاصله زیادی با وضعیت مطلوب د ارد پیش پیشنهاد می شود با ایجاد ارتباط مناسب و مداوم با روابط عمومی فدراسیون ها، اخبار و اطلاعات موثق و به روز را دریافت کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید