جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
درباره کمدی دلارته
کمدی دلارته را به دو ریشه نسبت میدهند:
چهار تیپ در کمدیهای اتلانی رم قدیم دیده شده که عبارتند از: تیپ احمق پرخور Maccus / تیپ احمق ابله Bacco / تیپ پیرمرد سادهلوح Pappus / تیپ فیلسوف احمق Dossenus و Ruzzante نویسنده نمایشهای روستایی از این تیپها در نمایشهای خود استفاده کرد. چون بعضی از خصوصیات این نمایشها را در کمدی دلارته میبینیم این طور به نظر میرسد که کمدی دلارته ریشهای از این دو نمایش دارد. ریشه دوم مربوط به شرق میشود. وقتی سلطانمحمد وارد قسطنطنیه میشود دستهای از هنرپیشههای مسیحی از آن جا فرار میکنند و عدهای هم کشته میشوند. هنرپیشههای فراری قسطنطنیه به ونیز میآیند و شروع به اجرای نمایشهایی میکنند که پایه کمدی دلارته است. کمدی دلارته در اواسط قرن شانزدهم در سرتاسر اروپا به خصوص در فرانسه و ایتالیا رواج داشت و تا این قرن با موفقیت روبهرو بود. لیکن این کمدی در سرزمین اصلی خود ایتالیا تا نیمه دوم قرن هجدهم مورد استقبال عموم مردم بود. از آنجا که این نمایش توسط بازیگران حرفهای اجرا میشد، نمایشنامههای کمدی دلارته نمایشنامههای ادبی نیستند بلکه نمایشهای «بدیههسازی» هستند. ضمنا این نمایشها شخصیت ندارند بلکه با تیپها سر و کار دارند و از قرن ۱۶ تا ۱۸ ترویهای کمدی دلارته از ایتالیا به شهرها و کشورهای مختلف معرفی میشوند. سوژهها و تیپها مشخص و چارچوب داستان هم معلوم است.
هنرپیشهها با هم قرار میگذارند و روی صحنه میروند و بدیههسازی میکنند بعد از این که کمدی دلارته اوج گرفت نقشها را در دفترچههایی به نام (canevas) که راهنمای بازی کمدی دلارته است و تم کلی را به دست هنرپیشهها میداد، مینوشتند. این سبک به عنوان کمدی بدیههسازی شناخته شد و کمدینهای آن لطیفهها و کلمات ظریف را بر مأخذ سناریو ادا میکردند و به علت اینکه شخصیتهای آن بیشتر با ماسک روی سن ظاهر میشدند به آن «کمدی ماسک» نیز میگویند و بالاخره سبکی مخصوص را در فن تئاتر به وجود آورده است که به آن «کمدی ایتالیایی» یا فقط کمدی میگویند. در هر حال میتوان گفت که فن بدیههسازی بازیکنان قرون وسطی محققا در تکوین و توسعه خود در مراسم و جشنها و کارناوالها نفوذ کرد. داستانهای عوامپسند و نمایشهای فارسی روستایی و نمایشنامههایی که دارای تیپهای مشخص بود توسط بازیگران و نمایشنویسانی مانند ژان جورجیو الیون (۱۵۲۱-۱۴۶۰) (Giangiorgio Alion) و آندره کالمو (Andrea Calmo) به وجود آمدند. بدیههسازی برخلاف نمایشهای کمدی ادیبانه دوره رنسانس و نمایشنامههایی که دارای متن بودند گسترش یافت به خاطر این که بازیگران و طرحهای این نمایشنامهها مورد استقبال عموم قرار میگرفت، گذشته از آن برای بازیگران حرفهای این نیاز وجود داشت تا خوب توسط تماشاگران درک شوند. در کمدی دلارته عشاق-مستخدمین- مردان مسن نقشهای اصلی را به عهده دارند و شخصیتهای دیگر هم در تکمیل آن سهمی بسزا دارند. در این کمدی هر ماسکی نماینده شخصیتی مربوط به خود است. این کمدی بیشتر با لهجههای متنوع ایتالیایی یا اصطلاحات آمیخته به این زبان صحبت میشد و از نظر این که نوع لباس و طرز تقلید و صدای آنها با یکدیگر تطابق و هماهنگی دارد به یک نمایش واقعی بیشتر شبیه است.
کمدی دلارته یک کمیک تئاتری به نام «معنا» است و اغلب عمل، نقش مهمتری از کلمات را دارد و گاهی اتفاق میافتاد که حرکات بازیگران شبیه آکروبات است و بازیگران در مقابل عملیات خطرناک مقاومت میکنند. کمدی دلارته از آکتورهای زن و مرد حرفهای به وجود آمده و در بیان آنان از اعمال نفوذ و اجحافهایی که به تلخی و تباهی منجر میشود صحبت میکنند و در ضمن این لطیفهگوییها با نیرومندی تمام از شأن و مقام خود دفاع میکنند که در پس این کنایات و لطائف و فحاشیها کمک بزرگی برای از میان بردن سدها و حصارهایی هستند که میان طبقات وجود دارد. در این نمایشنامهها باقدرتترین بیانات مهیج و شورانگیز انسانی نهفته است و به همین جهت جنبههایی از فرهنگ ایتالیا و اروپا را به خود اختصاص میدهد. تیپهای کمدی دلارته عبارتند از: آدم پیر ثروتمند که طرفدار دختران جوان است. RANTALON / دکتر یا فیلسوف و ادیب و دانشمندی که غالبا یک دختر قشنگ دارد DOTTORE / نوکر یک آدم ثروتمند است و معروفترین تیپ کمدی دلارته است. او فوقالعاده زرنگ و حاضرجواب و پولدوست است.
HARLEKIN همان هارلکین است که حالا پیر شده است و طرف ارباب را میگیرد. ZANNI / پیشخدمت زن است و غالبا نامزد هارلکین است و همدست او COLOMBINA / تیپ پهلوان است ولی واریاسیون جدی ندارد. مثل پهلوانپنبه است و معمولا به عنوان خواستگاری دختر دکتر میآید ولی به او توجه نمیشود و هارلکین او را خیط میکند. او شومترین نقش کمدی دلارته را دارد. دوست دارد دوبهمزنی کند و خشم به پا نماید. CAPITANO / دختر عاشق که دختر مرد ثروتمند است. AMOROSA / جوانی که عاشق AMOROSA است. AMOROSO بهجز عاشق و معشوق همه پرسوناژها دارای ماسک هستند و این دو نقش انسانی ماجرا را به عهده دارند. نقشها طی سالها تغییر مییابند. مثلا نوکرها عوض میشوند و هارلکین به زانی تبدیل میشود. RANTALON همیشه ونیزی است و لهجه ونیزی دارد چون اغلب تاجرها ونیزی هستند. DOTTORE معمولا از بولونیا میآید چون قدیمیترین دانشگاه در آنجاست. HARLEKIN از برگامو میآید چون آنجا آدمهای زیرک و ناجنس زیاد دارد. در کمدی دلارته دکور وجود ندارد و تا حدودی شبیه «نمایش روحوضی» است.
میرصلاح حسینی
منبع : روزنامه کارگزاران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب دولت رئیسی افغانستان دولت سیزدهم گشت ارشاد پاکستان توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور تهران سیل سیستان و بلوچستان هواشناسی سازمان سنجش فضای مجازی سلامت خراسان جنوبی شهرداری تهران پلیس اصفهان
خودرو قیمت خودرو آفریقا دلار قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو بانک مرکزی ارز ایران خودرو مسکن سایپا
خانواده موسیقی تلویزیون فیلم مهران مدیری ترانه علیدوستی سینمای ایران سحر دولتشاهی بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه رژیم صهیونیستی حماس ایالات متحده آمریکا اوکراین طوفان الاقصی طالبان
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک استقلال جام حذفی فوتسال بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فناوری
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه