چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ / Wednesday, 26 September, 2018

Spamming مزاحمتی برای موتورهای جست‌وجو


Spamming مزاحمتی برای موتورهای جست‌وجو
Spam کردن، استفاده از تکنیک‌های نامناسب برای یافتن جایگاه بهتر در نتایج جست‌وجو می‌باشد. بعضی مدیران سایت از این تاکتیک‌ها برای گمراه کردن موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند و به صفحات بی‌ربط، جایگاهی بالا در نتایج اختصاص می‌دهند.
اگر شما به خوبی از معنای Spam آگاه نباشید، ممکن است سایت شما توسط موتورهای جست‌وجو شاخص‌بندی نشود و حتی تحت تحریم قرار گیرد؛ لذا اگر به موفقیت سایت خود عـلاقه‌مندید، باید به عوامل و تاکتیک‌هایی که از نظر موتورهای جست‌وجو Spam تلقی می‌شوند، دقت کنید و از آنها اجتناب کنید.
● ۱۰ تکنیک برای Spam کردن یک موتور جست‌وجو
متن غیرقابل مشاهده. پنهان کردن کلمات کلیدی با استفاده از نوشتن کلمات با رنگی هم‌سان یا مشابه با رنگ زمینه، از روش‌های معمول Spam کردن می‌باشد. ممکن است در صورت استفاده از جدول یا یک تصویر زمینه با رنگی غیر از زمینه اصلی این امر بدون قصد قبلی اتفاق بیفتد.
انباشتگی کلمات کلیدی نیز یکی دیگر از تکنیک‌های معمول برای Spam کردن است. معمولاً این تکنیک با ستون غیرقابل مشاهده همراهند اما در بعضی موارد کلمات کلیدی چندین و چند بار در انتهای صفحه و با قلمی ریز تکرار می‌شوند.
Spam کردن، استفاده از تکنیک‌های نامناسب برای یافتن جایگاه بهتر در نتایج جست‌وجو می‌باشد. بعضی مدیران سایت از این تاکتیک‌ها برای گمراه کردن موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند و به صفحات بی‌ربط، جایگاهی بالا در نتایج اختصاص می‌دهند.ا
کلمات کلیدی بیربط. هیچگاه از کلمات کلیدی نامربوط به محتوای سایت استفاده نکنید. ممکن است با این روش، تعــدادی بازدید کننده که به دنبال آن کلمات هستند را به سایت خود بکشانید، اما آن افراد نیز با دیدن سایت شما متوجه خواهند شد که سایت شما دارای اطلاعات مرتبط با آن کلمه نیست و سایت شما را ترک می‌کنند.
▪ برچسب‌های پنهان: استفاده از کلمات کلیدی در برچسب‌های پنهان HTML مانند برچسب توضیحات (comment tag)، برچسب سبک (style tag)، برچسب‌های http-equiv، برچسب‌هــای ارزش پنهان (hidden valve tag)، برچسب‌های alt، برچسب‌های قلم (font tag)، برچسب‌های نویسنده (author tag) برچسب‌های option، برچسب‌های noframe و پیوندهای مخفی می‌توانند به عنوان Spam کردن محسوب شوند و توسط بعضی موتورهای جست‌وجو قدغن شوند.
▪ صفحات مشابه و همانند: نسخه‌برداری از روی یک صفحه یا صفحه درگاه و ذخیره آن با نام‌های مختلف و ثبت آنها نیز یک روش Spam است و توسط اکثر موتورهای جست‌وجو تشخیص داده می‌شود.
▪ مبادله کد: بهینه‌سازی یک صفحه برای یافتن جایگاه مناسب در جست‌وجو و جایگزین آن با یک صفحه دیگر در زمانی که یک بار موفقی را انجام دادید نیز یک روش دیگر است. این روش و تکنیک برای دست یافتن به یک جایگاه مناسب و برای یک مدت طولانی موفق نخواهد بود.
▪ Redirect کردن: بعضی افراد صفحات Spam شده را تنها برای موتورهای جست‌وجو تولید می‌کنند؛ در واقع زمانی که یک بازدیدکننده، به آن صفحه مراجعه می‌کند با استفاده ازبرچسب‌های refresh،CGI،Java،Javascript یا سایر تکنیک‌ها، وی را به صفحه اول راهنمایی می‌کنند. در واقع با این کار، سعی در پنهان کردن صفحات spam خود دارند که این تکنیک نیز مناسب نیست.
▪ Link farms: بسیاری از موتورهای جست‌وجو، استفاده از link farms یا تولیدکنندگان پیوندهای دوجانبه را به عنوان Spam تلقی می‌کنند. بسیاری از موتورهای جست‌وجو، سایت‌هایی که در برنامه‌های معاوضه پیوند شرکت می‌کنند را تحریم می‌کنند.
▪ بدون محتوا: سایت‌هایی که محتوای واحد و مشخصی برای کاربران موتورهای جست‌وجو ندارند نیز Spam تلقی می‌شوند. محتوای غیرمجاز، محتوای تکراری و سایت‌های دارای انبوهی از پیوندهای وابسته نیز از طرف موتورهای جستوجو و بخصوص فهرست به عنوان Spam شناخته می‌شوند.
▪ ثبت مکرر: هر موتور جست‌وجو محدودیت‌های خود را در تعداد صفحات قابل ثبت و مدت زمان بین تکرار ثبت دارد. یک صفحه را بیش از یک بار در ماه در یک موتور جست‌وجو ثبت نکنید و هر روز نیز تعداد زیادی از صفحات را به ثبت نرسانید. هرگز صفحات درگاه را در فهرست‌ها ثبت نکنید.
● جریمه‌های Spam کردن موتور جست‌وجو
تمامی موتورهای جست‌وجو در مورد Spam حساس و دارای محدودیت نیستند. بعضی لم‌ها که مورد قبول یک موتور جست‌وجو هستند، برای یک موتور جست‌وجوی دیگر Spam تلقی می‌شوند. بعضی موتورها از شاخص‌بندی صفحاتی که دارای Spam هستند اجتناب می‌کنند؛ بعضی دیگر این گونه صفحات را شاخص‌بندی می‌کنند، اما درجه پایینی به آنها اختصاص می‌دهند. بعضی دیگر نیز سایت را کاملاً تحت تحریم قرار می‌دهند.
بر روی بعضی موتورهای جست‌وجو، صفحاتی یافت می‌شوند که دارای جایگاه مناسب و درجه بالایی هستند و از تکنیک‌های مذکور در این مقاله نیز استفاده می‌کنند. این صفحات معمولاً قدیمی هستند و چندین سال عمر دارند. اگر این صفحات در حال حاضر ثبت شوند، یا درجه پایینی کسب می‌کنند و یا موتورهای جست‌وجو از ثبت آنها جلوگیری به عمل می‌آورند. حتی اگر در حال حاضر بعضی تکنیک‌ها در بعضی موتورها قابل استفاده و کارآمد هستند، مطمئناً همیشه این روال پابرجا نخواهد بود.
موتورهای جست‌وجو می‌کوشند تا مناسب‌ترین نتایج را برای کاربرانشان فراهم کنند، اما Spam شاخص‌های آنها را با اطلاعات گمراه کننده و نامناسبشان به هم می‌ریزد. اشتباه نکنید، موتورهای جست‌وجو هنگامی که Spam را یک مشکل بزرگ ببینند با آن مقابله می‌کنند. در آن صورت اگر سایت شما از این تکنیک‌ها استفاده کرده باشد، ممکن است توسط موتورهای جست‌وجو تحت تحریم قرار گیرید.
● سلاح مخفی شما- صفحات درگاه (doorway)
صفحات درگاه، صفحات وبی هستند که تنها با یک هدف طراحی می‌شوند. رسیدن به یک درجه و جایگاه بالا در یک موتور جست‌وجو مشخص برای یک عبارت یا کلمه کلیدی معلوم.
موتورهای جست‌وجو همگی به یک گونه عمل نمی‌کنند، و صفحات یکسان مورد علاقه تمامی موتورهای جست‌وجو نیستند. بعضی مواقع شما صفحه موردنظر خود را به راحتی و با درجه بالایی در یک موتور جست‌وجو می‌یابید، اما در یک موتور جست‌وجوی دیگر اصلاً آن صفحه را پیدا نمی‌کنید. در چنین شرایطی با ساختن چند صفحة درگاهی که با توجه به کار و علاقه آن موتور جست‌وجوی خاص طراحی می‌شوند، می‌توان این مشکل را حل کرد.
به عبارت دیگر صفحات درگاهی صفحاتی هستند که به یک موتور جست‌وجو دلیل دیگری ارائه می‌کنند تا موتور از سایت شما بازدید کند. اگر روبات موتور جستوجو اطلاعات صفحات درگاهی شما را بخواند و آن اطلاعات مورد علاقه آن باشد، سایت شما با گرفتن جایگاه بهتری در نتایج آن موتور جست‌وجو جایزه داشتن صفحات درگاهی مناسب را دریافت می‌کند.
● صفحات درگاه و spamming
در گذشته صفحات درگاهی دارای محتوای واقعی نبودند. در واقع محتوای این صفحات تنها تعدادی کلمه کلیدی، یک تصویر و یک پیوند به صفحه اصلی سایت بود. اغلب مردم از نرم‌افزار صفحه درگاهی استفاده می‌کردند تا به طور خودکار صدها درگاه تولید کنند و همگی را ثبت نمایند. گهگاه شما می‌توانید درگاه‌هایی این چنین را در بعضی موتورهای جست‌وجو بیابید.
اما آیا تولید صفحات درگاه مانند فوق واقعاً یک تاکتیک بهینه‌سازی یک موتور جست‌وجوی کار است؟
بعضی مردم ادعا می‌کنند که چنین صفحات درگاهی هنوز کارآمد است. علیرغم این ادعا موتورهای جست‌وجو ثبت هزاران تک صفحه، صفحات درگاهی با محتوای کمارزش و بدون محتوای واحد را ادامه نخواهند داد. کسانی که به طور مداوم مشغول Spam کردن موتورهای جست‌وجو با درگاه‌های بی‌ارزش هستند نه تنها به موتورهای جست‌وجو و کاربران آنها صدمه می‌زنند، بلکه در واقع در حال صدمه زدن به خود نیز هستند. به جمله زیر که در رابطه با صفحات درگاهی توسط Altavista بیان شده است توجه کنید:
”تلاش برای پرکردن شاخص Altavista با صفحات گمراه کننده، ارزش شاخص همه افراد را پایین می‌آورد. ما اجازه ثبت URL را به مشتریانی که شاخص را Spam می‌کنند نمی‌دهیم و تمامی صفحات این گونه را از شاخص خارج خواهیم نمود.“
اگر شما بر روی یک موتور جست‌وجو، جست‌وجو کنید و ببینید که یک سایت به صورت تکراری در نتایج ذکر شده است، به راحتی درمی‌یابید که چرا این گونه صفحات را Spam می‌نامند. بنابراین وسوسه نشوید که از صفحات درگاه بدون محتوای مناسب و ارزشمند استفاده کنید. به مرور زمان موتورهای جست‌وجوی بیشتری از شاخص‌بندی شدن چنین صفحات درگاهی جلوگیری به عمل خواهند آورد و سایت‌هایی که از چنین صفحاتی استفاده می‌کنند تحت تحریم موتورهای جست‌وجو قرار خواهند گرفت.
صفحات درگاه، صفحات وبی هستند که تنها با یک هدف طراحی می‌شوند. رسیدن به یک درجه و جایگاه بالا در یک موتور جست‌وجو مشخص برای یک عبارت یا کلمه کلیدی معلوم.
● راه مناسب استفاده از صفحات درگاه
اگر صفحات درگاه به شکل مناسبی مورد استفاده قرار بگیرند، موتورهای جست‌وجو آنها را به عنوان Spam درنظر خواهند گرفت. اگر صفحات درگاه با محتوای ارزشمند مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند در بالا بردن دقت شاخص موتور جست‌وجو نقش خوبی ایفا نمایند و یافتن محتوای مربوط را برای جوینده تسهیل نمایند.
اگر بخواهید صفحات درگاه مناسبی بسازید، باید به گونه‌ای طراحی کنید که این صفحات دارای تعداد مناسبی از کلمات و عبارات کلیدی در جای مناسب از صفحه باشند تا بر روی یک موتور جست‌وجوی خاص به خوبی درجه‌بندی شوند.
صفحات درگاه شما باید همیشه در تمامی سایت به صورت یکپارچه آمیخته شوند و اطلاعات، عکس‌ها و پیوندهای همانند سایر صفحات سایت به بازدیدکنندگان ارائه نمایند.
صفحات درگاه خوب، دقیقاً همانند سایر صفحات هستند اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با فرمول درجه‌بندی یکتای یک موتور جست‌وجوی خاص مطابقت کنند.
در این جا چند نکته را برمی‌شماریم که به خاطرسپردن آنها شما را در ساختن درگاه‌های خوب یاری خواهد کرد:
تلاش خود را متمرکز کنید. واقعاً نیاز نیست که برای تمامی موتورهای جست‌وجوی اصلی، صفحات درگاه بسازید. تلاش خود را بر روی موتورهای جست‌وجویی متمرکز کنید که صفحات وب عادی شما را دوست ندارند و در واقع جایگاه مناسبی در نتایج جستوجو به سایت شما اختصاص نمی‌دهند. (اگر هیچ یک از موتورهای جست‌وجو صفحات عادی شما را نمی‌پسندند، بهتر است به جای کار بر روی تعداد زیادی صفحات درگاه، به طراحی مجدد صفحات عادی و اصلی خود بپردازید!)
از فهرست‌ها دوری کنید. فهرست‌های اصلی مانند Looksmart, ODP, Yahoo تنها به شما اجازه می‌دهند که صفحات عادی و معمولاً تنها صفحه اصلی سایت خود را ثبت نمایید. سعی نکنید هیچ صفحه درگاهی را در آنها به ثبت برسانید.
برای ساختن صفحات درگاه برای یک موتور جست‌وجوی خاص، شما به اطلاعاتی اضافی در مورد آن موتور جست‌وجو نیاز خواهید داشت. تحلیل سایر سایت‌های با درجه بالا برروی آن موتور جست‌وجو می‌تواند شما را در تشخیص سلیقه و علاقه آن موتور جست‌وجو یاری نماید.
صفحات درگاه کار را تنها از یک یا دو کلمه کلیدی در هر صفحه استفاده می‌کنند. اگر از تعداد کلمات بیشتری استفاده کنید، اثر صفحات شما رقیق و کمرنگ می‌شود. سعی کنید که هر یک از درگاه‌های سایت را به صورت خاص بر روی کلمه کلیدی یا عبارتی متمرکز کنید که به دنبال جایگاه بهتری در نتایج موتور جست‌وجو برای آن هستید.
سادگی را حفظ کنید. صفحات درگاه کوچک بهتر عمل می‌کنند. معمولاً اندازه ایده‌آل برای این صفحات، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه است. از استفاده از Javascript و سایر effectهای تفننی اجتناب نمایید.
موتورهای جست‌وجو را با الگوریتم‌های واحدی درجه‌بندی می‌کنند، اما هیچ دو موتور جست‌وجویی از الگوریتم‌های یکسانی استفاده نمی‌کنند؛ به همین دلیل است که گاه لازم است شما صفحات درگاهی ایجاد کنید که با توجه به الگوریتم موتورهای جست‌وجوی مختلف ساخته شده‌اند.
اما ساختن صفحات نامناسب از نطر محتوا نیز ممکن است سایت شما را به خطر بیاندازد و شما را به عنوان یک spammer به موتور جست‌وجو معرفی کند. لذا در این شماره به معرفی Spam و صفحات درگاه مناسب پرداختیم تا شما را با این دو مفهوم مهم در طراحی سایت آشنا سازیم.


منبع : دنیای کامپیو تر و ارتباطات

مطالب مرتبط

صف آرایی شوالیه‌های گوگل مقابل گلادیاتورهای ویکی

صف آرایی شوالیه‌های گوگل مقابل گلادیاتورهای ویکی
دهه اول قرن ۲۱، دهه جنگ وب است. امروزه کاربری در دنیا وجود ندارد که در اولین مراحل وب‌گردی خود، از یکی از موتورهای جست‌وجو یا تسهیلات سایت‌های گوگل، ویکی پدیا، یاهو و مایکروسافت استفاده نکند.
این۴ غول اینترنتی هر روز با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و رونمایی از ایده‌ای جدید و در رقابتی تنگاتنگ به‌دنبال افزایش تعداد کاربران روزانه خود هستند. به‌عنوان مثال زمانی که یاهو به‌دنبال راهکارهای جدید در شیوه‌های تبلیغات اینترنتی است، مایکروسافت اعلام می‌کند که با سرمایه‌گذاری عظیم خود در عرصه تبلیغات اینترنتی به نبض تپنده تبلیغات اینترنتی آینده تبدیل خواهد شد.
شاید بتوان گفت که یکی از این رقبا، یک سروگردن از بقیه بلندتر است و بدون شک این غول دنیای سایبر، گوگل است. این موتور جست‌وجوی عظیم - که‌چنان جهان‌شمول شده که نامش به صورت یک فعل در زبان انگلیسی درآمده - با ویکی پدیا سر شاخ شده تا شاید بتواند با یک زیر دوخم یکی دو ساله، تعداد قابل توجه کاربران این سایت کم‌سابقه و موفق را برای خود کند. گوگل در سالروز تولد ویکی پدیا (ویکی‌پدیا در ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۱ پا به عرصه حضور گذاشت) سرویس جدید خود را با نام Knol معرفی کرد و با این حرکت رقابتش با ویکی‌پدیا را با صراحت بیشتری نسبت به گذشته اعلام کرد.
جیمی والز، مؤسس سایت ویکی پدیا و مدیر فعلی آن، ۶ سال پیش ایده ایجاد یک دانشنامه آزاد آن‌لاین را عملی کرد و آن‌چنان این ایده مقبول کاربران اینترنتی بود که هم اکنون روزانه ۶۰ میلیون ورود به این سایت ثبت می‌شود. به همین دلیل، حالا ویکی پدیا یکی از ۱۰ سایت برتر دنیاست که بیشترین درصد بازدیدکننده را دارند. در نوامبر سال ۲۰۰۷ ویکی پدیا در مجموع محتوی ۲۹ میلیون صفحه، ۳۹۱ میلیون اصلاح صفحه و ۷/۹ میلیون کاربر به ثبت رسیده، بود. در حال حاضر و تنها پس از گذشت ۶ سال از راه اندازی این دانشنامه آزاد آن‌لاین، ویکی پدیا مطالب خود را به بیش از ۲۵۰ زبان مختلف عرضه می‌کند که از این تعداد سایت‌های ۱۸۰ زبان بسیار فعال هستند و سایت انگلیسی این دانشنامه بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارد.
جیمی والز تاکنون نشان داده که ایده‌های او همواره جذاب است و مقبول مردم قرار می‌گیرد و با گستردگی ویکی‌پدیا -که در توصیفات بالا خواندید- کمتر کسی به فکر رقابت در این عرصه، یعنی ایجاد یک دانشنامه متن باز افتاده بود. ولی هم اکنون بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی که به فضای وب توجه دارند بعضاً به فکر رقابت با این دانشنامه برآمده‌اند. به‌عنوان مثال سال گذشته یک ویکی مشابه با عنوان (ویکی سیتی زندیوم) راه اندازی شد که تابستان امسال و در کمتر از یک سال از تأسیس، نسخه جدیدی را با هدف رقابت با ویکی پدیا عرضه کرد. البته مسلماً رقابت ویکی سیتی زندیوم با ویکی‌پدیا از زمین تا آسمان با رقابت بین گوگل و ویکی‌پدیا فرق دارد.
● رقابت با ویکی
گوگل در یک اقدام عجیب و همزمان با سالروز تولد دانشنامه ویکی‌پدیا اعلام کرد سرویس جدیدی را ارائه خواهد کرد که توانایی برپایی یک رقابت تمام عیار با ویکی‌پدیا را دارد. سرویس جدید گوگل knol نام دارد که به نسبت، تفاوت‌هایی هم با ویکی‌پدیا دارد. نام knol از واژه knowledge گرفته شده که در فارسی به معنای دانش است. در این سرویس هر کسی می‌تواند یک مقاله (در هر زمینه دلخواه) بنویسد و در اختیار دیگر کاربران در سرتاسر دنیا قرار دهد.
مدیران گوگل در طراحی پلت فرم این سرویس، با هوشیاری عمل کرده و به گفته کارشناسانIT برخی از ایرادات ویکی‌پدیا را گرفته اند زیرا افرادی که مقاله را می‌نویسند، موظفند نام و نام خانوادگی خود را در مقاله ثبت کنند تا اگر هم ایرادی در مقاله یا کمبودی در استدلالات و صحت و سقم آن وجود داشت قابل پیگیری باشد. این مسئله تفاوت اصلی Knol گوگل و ویکی‌پدیاست.
ویکی‌پدیا یک دانشنامه متن باز (open sourcr) است و هر کس می‌تواند در آن شرکت کند و اطلاعات خود را در اختیار دیگران بگذارد و به صفحات متنی ویکی‌پدیا اطلاعاتی اضافه یا اطلاعات نادرست را کم کند و حتی تصحیح و ویرایش انجام دهد. قبول کنید که نظارت بر چنین حجمی از صفحات و تعداد میلیونی کاربران که هر روز از سایت بازدید می‌کنند، کار بسیار سختی است به‌خصوص اینکه صفحات به ۲۵۰ زبان دنیا نوشته شوند.
با وجود ایده مناسب متن باز ویکی‌پدیا، مشکلاتی هم پیدا شد و بعضاً افراد حقیقی و حقوقی اطلاعات جعلی و نادرست را در سایت به ثبت می‌رساندند که در این مورد می‌توان به حرکت ناشایست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اشاره کرد که در تابستان سال‌جاری با درج اطلاعات نادرست و قبیح در مورد رئیس‌جمهوری کشورمان شیطنت دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد.
این وضعیت و ناپایداری اطلاعات درج شده باعث نگرانی مدیران ارشد ویکی‌پدیا به ویژه جیمی والز شد تا جایی که به سرعت تصمیم به راه اندازی یک سامانه پیشرفته کنترل‌کننده کردند تا دیگر جلوی انتشار اطلاعات نادرست و جعلی را گرفته و با این کار باعث کاهش خطای کلی سامانه شوند. این سامانه به گونه‌ای عمل می‌کند که مانند قبل افراد اطلاعات را در بخش ویرایش می‌گذارند و سپس آن اطلاعات از سوی متخصصان، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و با کسب اعتماد این متخصصان نسبت به صحت و سقم اطلاعات و تعیین مدخل‌های ورودی دیتا، اطلاعات روی سایت درج خواهد شد. البته در این سامانه اطلاعات پس از طی کردن یک پروسه زمانی در سایت قرار می‌گیرند ولی دیگر خرابکاران آزاد نمی‌توانند به آسانی ویکی‌پدیا را بد نام کنند.
ولی همان‌طور که می‌بینید مدیران گوگل این مشکل را ندارند زیرا متن باز نیستند. هر کسی و در هر زمینه‌ای بخواهد مقاله‌ای می‌نویسد و آن را در اختیار دیگران می‌گذارد ولی امضا و نامش در انتهای مطلب درج شده و استفاده‌کنندگان می‌توانند با در نظر گرفتن هویت شخص نویسنده از مطالبش استفاده کنند. به این ترتیب، ایده کلیدی Knol استفاده از نام واقعی مولف است که می‌تواند به سایر کاربران این اطمینان را بدهد که مطالب موجود در شبکه صحت دارند.
● آینده نگری گوگلی‌ها
یکی دیگر از تیزبینی‌ها و آینده نگری‌های گوگلی‌ها را می‌توانید در همین Knol ببینید؛ زیرا گوگل اعلام کرده هر کسی که یک مقاله را در Knol ارائه دهد می‌تواند در کنار مقاله خود از یک آرم تبلیغاتی استفاده کند. در این صورت افرادی که مقاله ارائه می‌دهند می‌توانند کسب سود نیز داشته باشند که این نکته در ویکی‌پدیا دیده نشده و همین مسئله می‌تواند گوگل را از ویکی پدیا جلو بیندازد. این تفاوت، تفاوت راهبردی ای است که ارائه دهندگان اطلاعات در گوگل می‌توانند کسب سود کنند ولی در ویکی هنوز راهی برای کسب سود آنها وجود ندارد.
البته هنوز Knol به صورت رسمی کار خود را شروع نکرده و تنها کاربران مدعو می‌توانند مطالب خود را ارسال کنند. به همین خاطر در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی از رقابت گوگل و ویکی‌پدیا داشت ولی هنگامی که تمامی کاربران بتوانند مقالاتشان را روی Knol قرار دهند باید دید که گوگل موفق‌تر است یا ویکی‌پدیا.

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.