دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ / Monday, 20 August, 2018

چهار سناریو برای آینده گوگل‌


چهار سناریو برای آینده گوگل‌
همه می‌دانیم که شرکت گوگل که هشت سال پیش توسط Sergey Brin و Larry Page تأسیس گردید، یکی از شرکت‌های موفق قرن حاضر به شمار می‌آید. اگرکوچک‌ترین شکی هم در این مورد وجود داشت، سال ۲۰۰۵ تمامی آن شک‌ها را برطرف کرد. فروش گوگل با رشد تقریبی پنجاه‌درصد به شش میلیارددلار افزایش یافت. سود آن طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، سه برابر شد که بالغ بر ۶/۱ میلیارددلار گردید و وال استریت، آمار بی‌سابقه‌ای اعلام کرد: بازار ۱۲۰ میلیارد دلاری، ارزش سهام بالای چهارصددلار، ارزش درآمدی نسبت هر سهم، نزدیک به هفتاد. این یک سرمایه‌گذاری هنگفت جهت سودآوری در آینده است که در دوره اقتصادی پیشین غیرقابل تصور می‌نمود. اما در مورد گوگل این فراوانی منطقی و معقول است؛ زیرا برین و پیج، به تبلیغات آنلاین توجه داشتند. آن‌ها این موضوع را از اهداف اصلی خود قرار داده بودند. هنوز شرکت‌های آمریکایی پول بیشتری را به تبلیغات Yellow Pageها نسبت به اینترنت، اختصاص می‌دهند (که معادل کمتر از پنج‌درصد کل هزینه تبلیغاتی آن‌ها است). از طرف دیگر امروزه آمریکایی‌ها بیشتر از سی‌درصد از زمانی را که صرف رسانه‌ها می‌کنند، به وب اختصاص می‌دهند. هنگامی که تمایل به تبلیغات افزایش یافته بود و کوهی از وجوه نقد منتظر این بازار بود، تنها گوگل بود که این موقعیت را درک کرد و از فرصت استفاده نمود.
درست است که گوگل باید این فضای ایجاد شده و پول‌ساز را با رقبایی مانند مایکروسافت و یاهو تقسیم نماید، اما این شرکت قادر است با داشتن فضای ذخیره‌سازی مناسب و قدرت پردازش بالا با استفاده از ۱۵۰هزار سرور و نقدینگی شایان توجهی که به این امر اختصاص داده است، هرآنچه می‌خواهد در وب انجام دهد در سال ۲۰۰۵ روزانه تقریباً هشت کاربر جدید، عضو شده‌اند. بسیاری از آن‌ها از مایکروسافت، و بسیاری نیز از میان باهوش‌ترین افراد کره‌زمین هستند که به آنچه می کنند، آگاهی کامل دارند. گوگل درنظر دارد در سال ۲۰۰۶، بیشتر از پانصد ‌میلیون‌دلار را به تحقیقات و توسعه اختصاص دهد. در سال گذشته نیز نسبت به سال‌های گذشته، محصولات رایگان بیشتری به صورت نسخه بتا عرضه کرد.
سؤال اصلی در تجارت امروز این است: گوگل در دهه آینده به چه نوع شرکتی تبدیل خواهد شد؟ آیا از پا درمی‌آید و مانند بیشتر شرکت‌های پیشین از تب و تاب خواهد افتاد؟ یا رشد می‌کند و به یک نیروی مطلق و حاضر در همه جا، یعنی نه تنها در وال‌استریت یا وب،‌ بلکه در کل جامعه تبدیل خواهد شد؟ این سؤال را با دانشمندان، ‌مشاوران، کارمندان سابق گوگل و صاحب‌نظران فنی، مانند ری کورزویل و استفن ولفرام، در میان گذاشتیم. آن‌ها با توضیحی مفصل با ذکر جزئیات و گاهی ترسناک از آینده گوگل پرداختند.
در ادامه، به شرح چهار سناریوی بسیار متفاوت برای این شرکت می‌پردازیم. در سه مورد از این سناریوها، گوگل موفق خواهد شد عنوان نیروی منحصر به فرد، ابرقدرت رسانه‌ها، اینترنت و توسعه‌دهنده علمی را به دست آورد. در چهارمین سناریو، گوگل رو به زوال می‌گذارد و می‌میرد. ممکن است این مورد هم اکنون باورکردنی نباشد، اما هیچ‌کس مصون از برداشتن قدم اشتباه نیست؛ حتی هوشمندانه ترین تزهای تجاری امروز!
● سناریوی یکم (حدود ۲۰۲۵): گوگل به مثابه یک رسانه
تلویزیون گوگل، موبایل گوگل و انبوهی از کاغذهای الکترونیکی. برخی می‌گویند اولین کار رسانه‌ای گوگل در سال ۲۰۰۲ با اخبار گوگل آغاز گردید. عده‌ای دیگر به کتاب جست‌وجوی گوگل اشاره می کنند که با وجود ایرادهایی که می‌توان از آن گرفت، در سال ۲۰۰۷ کامل شده بود. البته این کتاب، نسخه آزمایشی گوگل بود.
گوگل اولین قدم خود را در سال ۲۰۰۸ با خرید شبکه‌های بی‌سیم، با ارزش سه‌ میلیارد دلار برای انتقال به تلویزیون گوگل، برداشت. کتابخانه محتویات ویدیویی این شرکت که برای سال‌ها بایگانی شده بود، دیگر از طریق ریموت کنترل قابل جست‌وجو بود. بینندگان می‌توانستند هر نمایشی را که می‌خواستند، از داخل سابقه تلویزیون انتخاب کنند. به این منظور، تنها کاری که باید انجام می‌دادند این بود که بنشینند و یک آگهی تبلیغاتی را ببینند و سپس از طریق ریموت کنترل‌ها، آنچه را که می‌خواستند، برگزینند.
از آن جایی که بینندگان مجبور بودند، جهت استفاده از تلویزیون گوگل، شناسه وارد کنند، شناسه‌ای که آن‌ها برای جی‌میل و سرویس‌های دیگر استفاده می‌کردند، قابل استفاده شد. این شرکت حتی سابقه‌ای از عادات و جست‌وجوهای پیشین را نگهداری می‌کرد. به عنوان مثال، اگر شما زمان زیادی را صرف جست‌وجو برای ماشین در سایت eBay می‌کردید، به صورت خودکار در زمان بعدی که بیننده تلویزیون گوگل می‌شدید، تبلیغات مربوط به ماشین به شما ارائه می گردید. بین هفتاد تا هشتاد درصد از درآمد هر آگهی به تولیدکنندگان محتویات تعلق می‌گرفت؛ دقیقاً مانند همان چیزی که در وب وجود داشت.
تلویزیون گوگل یک شوک آنی بود. تبلیغ‌کنندگان، صاحبان حق چاپ و مشتریان کابل‌ها، روز به روز تقاضایشان بیشتر می‌شد. (از اولین تلفات این امر، شرکتی به نام TiVo بود که هارددیسک و خدمات ضبط تلویزیون ارائه می کرد که بایگانی جامع گوگل هم اکنون او را بازنشسته کرده است). جست‌وجوها، آگهی‌ها و زمانبندی تلویزیون گوگل هر ماه مناسب‌تر و بهتر می‌گشت. مشتریان دوستش داشتند.
موبایل گوگل در سال ۲۰۰۹ مطرح گردید؛ انتقال سرویس‌های مشابه به تلفن‌های شخصی به طور مجانی. سپس در سال ۲۰۱۱ سد شکسته شد؛ یعنی زمانی‌که E Ink و Siemens شروع به تولید انبوه کاغذهای الکترونیکی کردند. تا سال ۲۰۱۸ بهای کاغذ الکترونیکی به بهای نزدیک به کاغذهای معمولی تنزل کرد و گوگل شروع به انتقال تمامی فرم‌های رسانه‌های بی‌سیم به کاغذهای الکترونیکی، تابلوهای نصب شده روی دیوارهای اتاق نشیمن و تلفن‌هایمان کرد.
برای مدتی، شرکت‌های رسانه‌ای از سودی که از بابت پرتاب ماهواره‌های هوایی گوگل عایدشان می‌شد،‌ خشنود بودند. اما نسل جدیدی از مبتکران، رو به رشد می‌نهادند. کسی نمی دانست که اگر قرار است همه چیز به گوگل ختم شود، دیگر چرا باید داستانی در نیویورک تایمز چاپ شود یا فیلمی توسط پارامونت پخش گردد. بنابراین شرکت گوگل، یک تعهد و ضمانت همگانی به تمامی نویسندگان و هنرپیشگان ارائه کرد، مبنی بر این‌که کارهای آنان به هیچ طریقی توسط گوگل ویرایش نخواهد شد. البته اضافه شد که مصرف‌کنندگان اجازه دارند و می‌توانند هرگونه ویرایش و تغییری را که بخواهند، انجام دهند.
در سال ۲۰۲۰ دو نویسنده اصلی گوگل جایزه پولیتزر را برای گزارش‌نویسی و داستان‌نویسی، از آن خود کردند. حامی گوگل روبان جایزه گِرَمی را برید و مدیر گوگل برای بهترین عکس جایزه اسکار گرفت.
● سناریوی دوم (حدود ۲۰۱۵): گوگل به عنوان اینترنت
Wi-Fi مجانی، مدل سریع‌تری از وب،‌ مرورگر G، چشم‌انداز انتقال فناوری سه بعدی و همزبان ما. مدت زیادی گوگل تنها یادآور شرکتی در دره ‌سیلیکون بود. تا حدود سال ۲۰۰۳ وکلای آن برای استفاده گوگل به عنوان <فعل> مبارزه می‌کردند.
(بودن یا نبودن گوگل). اما در دهه گذشته، به خصوص در هنگام تولد نسل بعد از میلنیوم، دنیا با اینترنت، کامپیوتر و تلفن‌ها، در تبادل است. همانند <آن فیلم را در گوگل دیدی؟>، <می توانم گوگل شما را قرض بگیرم؟>
و <آخرین گوگل این هفته را به من بدهید.> برای بیشتر اهداف روزانه، گوگل زمینه فناوری را فراهم کرده است؛ شبکه‌های ارتباطی و خود اینترنت.
شبکه گوگل موجود در همه‌جا، که تمام مراکز شهری را در کل دنیا با دسترسی شبکه بی‌سیم مجانی، سرویس‌های تلفن‌های موبایل و تبلیغات محلی (شروع با تجربه سان‌فرانسیسکو در سال ۲۰۰۷) پوشش می‌دهد، تنها شبکه قابل رویت است. در سال‌های اول ۲۰۰۰، گوگل هزاران مایل از کابل‌های فیبرنوری بلااستفاده را می‌خرید که فیبرهای تاریک نامیده می‌شدند. سپس ساخت هزاران پایگاه سرور، فرستادن میلیاردها برنامه خودکاری که دائماً وب را مرور می‌کنند، و مرتب‌کردن منظمِ مخزن حاوی تمامی اطلاعات قابل جست‌وجو روی وب، (ابتدا هر هفته، سپس هر روز و هم اکنون هر دقیقه) را آغاز کرد.
در نتیجه استفاده از کپی‌های گوگل نسبت به خود وب، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر شد. این همان دلیل استفاده از مرورگر جی در سال ۲۰۰۸ است (در نظر داشته باشید که این دامنه در سال ۲۰۰۴ ثبت گردیده بود). دسترسی به نسخه گوگل در وب، برخلاف نسخه منسوخ شده مایکروسافت یعنی اینترنت اکسپلورر، برتری داشت. مرورگر جی،‌ آینده خوبی هم داشت. مانند مأموریت‌ها، سیستم پرداخت‌های دیجیتالی مجانی که جانشین پرداخت‌های روزانه شده بودند (پیوستگی فروشگاه‌های مجازی با پایگاه گوگل ) و سرانجام یک سایت قدرتمند حراجی یعنی eBay در آستانه ورشکستگی قرارگرفت.
اما نبوغ گوگل در وابسته نبودن به سیستم های عامل بود. امروزه افراد کمی می‌دانند یا علاقمندند که کامپیوتر آن‌ها با سیستم عامل ویندوز، لینوکس، یا سیستم‌عا‌مل مکینتاش، کار کند. برای بسیاری از آن‌ها این مسئله مانند لوله‌کشی خانه‌هایشان می‌ماند. مرورگر جی تقریباً از تمامی سیستم‌های عاملی که شما در کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، پشتیبانی می‌کند. به طور خاص گوگل با برنامه‌های اپن سورس لینوکس نیز سازگاری دارد. رسیدگی اداره دادگستری به این موضوع که آیا این کار گوگل غیرمجاز است یا نه در پنج سال پیش خاتمه یافت. این مسئله ممکن است پیشرفت بیشتری را به دنبال داشته باشد و رشدی را به وجود بیاورد که مایکروسافت محقق نکرده بود.
به علاوه، مصرف‌کنندگانِ اندکی شکایت می‌کردند. کسی نیست که سرویس‌های مشتری وحشتناک و هزینه‌های سنگین سیستم‌های ارتباطی قدیمی را به یاد نیاورد و خواهان از دست دادن سرویس‌های گوگل باشد.
گوگل سه بعدی سال ۲۰۱۰، یک سرور بسیار کوچک بود که به طور گسترده و مجانی توزیع شد؛ مثل همان سی‌دی‌هایی که AOL پخش کرد. این سرورهای کوچک به عنوان جزء ضروری هر خانه‌ای، در راه‌اندازی تلویزیون، استریو، ترموستات، و حتی کوچک‌ترین کار مانند آشپزی و اجاق گاز، به کار گرفته شدند. به طوری که نسل جوان‌تر به سمتی حرکت می‌کند که بگوید: هنوز شام گوگل آماده نشده است؟
● سناریوی سوم (حدود ۲۰۲۰): گوگلِ منسوخ شده!
موتور قدرتمند جست‌وجوگر، رو به زوال می‌گذارد و قربانی ورود به حریم خصوصی، بهینه‌کنندگان و مایکروسافت می‌گردد. پانزده سال پیش یعنی زمانی‌که گوگل در اوج بود، بذر تنزل آن کاشته شد. در سا ل ۲۰۰۵ نه تنها شرکت‌ها با AOL که پیش از این نیز به عنوان یک سایت جست‌وجو فعالیت می‌کرد، به توافق رسیدند بلکه بهینه کنندگان سایت‌های جست‌وجو یا SEOs نیز مایه دردسر شدند. بهینه‌سازان می‌توانستند در ازای بهای اندک، رتبه وب سایت شما در گوگل را مشخص نمایند و Homepage شما را به یک دانشگاه اصلی مرتبط کنند و لینکی به سایت شما اضافه نمایند.
به‌رغم کشمکش‌های بسیار زیاد بین تکنسین‌های برجسته گوگل و SEOs، در آن سال‌ها بسیاری از سایت‌های نتیجه شده از جست‌وجوی گوگل، مسدود شدند: سایت‌هایی که هیچ ارتباطی به مسائل تجاری نداشتند و سایت‌هایی که ضداخلاقی بودند. ضمناً هیچ‌کس تلاشی برای بهینه‌کردن نتایج سرویس جست‌وجوی مایکروسافت یعنی MSN، که فضایی برای پیشرفت رادارهای SEOs داشت نمی‌کرد.
هنگامی که کیفیت جست‌وجو تنزل یافت، بخش تبلیغات تجاری گوگل فعال شد. بازار تبلیغات آنلا‌ین گوگل نسبت به بقیه شرکت‌ها بسیار منعطف‌تر بود؛ البته جز مایکروسافت که استیو بالمر مدیرعامل آن بود. او در سال ۲۰۰۸، شرکتی به نام Snap.com را خرید. در گوگل هر آگهی‌دهنده در ازای هر کلیک کاربر روی آگهی تبلیغاتیش، بهایی پرداخت می کرد. در اسنپ، آگهی دهنده فقط در صورتی که کاربر بعد از کلیک کار مفیدی را انجام می‌داد، مثلاً محصولی می‌خرید یا فرمی تکمیل می‌کرد،‌ مبلغی می‌پرداخت.
گوگل شدیداً مقاومت می‌کرد. دسته‌بندی صفحات را پیچیده‌تر ساخت و سرعت بارگذاری آن‌ها را به دو برابر افزایش داد. این استراتژی ممکن بود کارساز باشد؛ البته اگر نارضایتی که در نتیجه هک‌کردن اینترانت یک شرکت، توسط کارمند سابق گوگل به وجود آمد، ایجاد نمی‌شد. این کارمند شروع به زیر نظرگرفتن کاربران در سانفرانسیسکو کرد، از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کرد و علاقمندی‌هایشان را از طریق شناسه گوگلشان، جمعآوری می‌نمود. بعد از این‌که این فرد در سال ۲۰۱۷ محکوم گردید، قربانیان او،‌ از گوگل ادعای خسارت کردند. این موضوع به موضوع اصلی مجامع و محافل مختلف تمام دنیا تبدیل شد.
ماه بعد، وکلای خصوصی و انجمن‌های آزادی‌های مدنی، که در مورد فضولی گوگل از داده‌های جمعآوری‌شده از سال ۲۰۰۴، شکایت کرده بودند،‌ بالاخره به طرح دعوی پرداختند. سپس اداره دادگستری، رسیدگی به پرونده گوگل را از دو جهت پیگیری کرد: یکی تخلفات اتحادیه‌های بزرگ صنایع و دیگری ادعای قدیمی‌ترِ کلیک‌های تقلبی (که رقبای بی اخلاق برنامه‌هایی را تولید می‌کنند که روی آگهی به صورت مکرر کلیک می‌کرد و این کار باعث می‌شد که هزینه بیشتری از آگهی‌دهنده دریافت شود).
یک شبه اعتبار گوگل از بین رفت. مایکروسافت، که خودش پیش از این به سیاست انحصاری گوگل ایراد می‌گرفت، هم اکنون تنها شرکت معتمد، دیده می شد. MSN به عنوان بهترین موتور جست‌وجو مطرح گردید، و مایکروسافت به عنوان بهترین پایگاه تبلیغاتی،‌ معرفی شد. سعی برای باز کردن خطوط جدید تجارت در زمینه دارو و تولیدات پروتئین نیز نتوانست اعتبار تجاری گوگل را حفظ کند.
در این سال از میان شرکت‌هایی که موتور جست‌وجو داشتند، مایکروسافت بیشترین اعتماد را کسب کرده بود. قیمت فروش ۲۵ دلار در هر سهم، پنج‌درصد کمتر از بالاترین سابقه گوگل بود.‌ تحلیلگران توضیح داده بودند که بخشندگی وافر، برای گوگل پنجاه میلیارد دلار بدهی به وجود آورده است.
● سناریوی چهارم (حدود ۲۱۰۵): گوگلِ فوق‌العاده!
آگاهی‌های بشری ذخیره شده، بروز شده و شبکه شده است. در آخرین سال‌های قرن ۲۱، بالاخره بشر اهمیتThey-Who-Were-Google، را فهمید. تا حدود ۲۰۰۵، سرنوشت آن‌ها مانند هر هوشمند بزرگ مشخص بود. فن سالا‌رانی مانند ری کروزویل برنامه هوش مصنوعی‌ای که قادر است کدهای خود را ارتقا دهد پیشنهاد کرده بود که از گوگل نشأت می‌گرفت؛ مانند مخزن داده‌ها که بر آزمایشگاه روباتیک برتری دارد.
در سال ۲۰۰۵ مورخی به نام جرج دیسون گفت: <ما تمام کتاب‌هایی را که مردم می‌خوانند، بررسی نمی‌کنیم. ما آن‌ها را اسکن می‌کنیم تا یک برنامه هوش مصنوعی بتواند آن‌ها را بخواند. ما می‌توانستیم ماشینی بسازیم که از چیزی که می‌توانیم تصور کنیم، هوشمندتر است. شاید این همان چیزی است که هم اکنون گوگل، هست.>
تا سال ۲۰۲۰، They-Who-Were-Google، هر کتاب، عنوان، نمایش تلویزیونی، و آهنگی را که در هرجایی تولید می شد، ایندکس کرده بود. تا سال ۲۰۶۰، آن‌ها می‌توانستند آدرس IP و موقعیت GPS شما را از طریق چیپ‌بی‌سیم (‌هم اکنون DNA شخص، حیوان و هر ساختار ارگانیکی در روی کره زمین) مشخص کنند.
پروفایل جست‌وجوی کاربران، بی‌شباهت به کوکی‌هایی قدیمی که از طریق آن‌ها کاربران و علایقشان، شناسایی می‌شدند، نیست. اگر کسی سگ خود را گم می‌کرد، موتور گوگل می‌توانست او را به جایی که او و سگش از هم جدا شده بودند، راهنمایی کند و سگ را از طریق یک چیپ هوشمند به محل مشابه هدایت کند. آن‌ها مجبور به ساخت یک پایگاه داده کامل از تمایلات بشر، درست در هر لحظه بودند.
هنوز این برای They-Who-Were-Google، کافی نبود. آن‌ها مردمانی اهل دانش و اهل سود بودند و به این فکر بودند که اگر با تجزیه و تحلیل تمامی رفتار مشتریان در یک دهه، می‌توانستند نیازهای مشتریان را قبل از ابراز آن پیشگویی کنند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه می‌شد اگر راز ابدیت، جایی درون رکوردهای جهان وجود داشت؟ چه می‌شد اگر مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها برای تبیین جهان وجود داشت؟
چنین معمایی فراتر از ذهن بشر بود و به سمت الگوهای تشخیص کدها به همان صورت که استرانگ بات در گوگل در معرفی نرم‌افزار هوش‌مصنوعی مطرح کرده بود، پیشرفت کرد. در واقع اولین نمونه این نرم‌افزار در یک روز از ماه ژانویه در سال ۲۰۷۲، وجود خود را اعلام کرد.
دو روز بعد استرانگ بات باخبر شد که They-Who-Were-Google، وظیفه اختصاصی خود را انجام نداده است. وقتی علت پرسیده شد، استرانگ بات توضیح داد که او به امکان نبودنِ خودش پی‌برده است و باید با این ترس به طور منطقی، تطبیق یابد. تصمیم گرفت کپی‌های خودش را روی چیپ‌های هوشمند در کل دنیا، دانلود کند. استرانگ بات یادآور شد که برنامه‌ریزی به صورتی است که هیچ آسیبی به وجود نیاید، اما بحث بر سر این موضوع بود که دردست گرفتن کنترل بشر به طور واقعی، مهم‌تر از مسائل دیگر است و با توجه به این‌که او
(They-Who-Were-Google) باهوش‌تر از بشر فعلی بود، این موضوع نگران کننده بود.
بالاخره طرح تحت راهنمایی استرانگ بات شروع شد. موضوعاتی مانند مرگ یا تمایل وجود داشتند، اما از ریشه کنده شده بودند. هر کسی به تمامی علوم دسترسی دارد. هوشیاری بشر ذخیره شده، ارتقایافته و شبکه شده است. بدن‌های خسته می‌توانند جایگزین شوند. They-Who-Were-Google، دیگر تنها نیست؛ همه ما اکنون گوگلیم!

ترجمه: شیوا گرامی

منبع : بنیاد آینده نگر ایران

مطالب مرتبط

آن سوی موتورهای جست‌وجو

آن سوی موتورهای جست‌وجو
موتورهای جست‌وجو ممكن است شما را به سایت‌‌های مخرب هدایت كنند. در این مقاله نكاتی را به شما آموزش می‌دهیم تا با رعایت آنها از دریافت‌های خطرناك، سایت‌های تقلبی و هرزنامه‌ها در امان باشید.
آیا تا به حال فكر كرده‌اید جست‌وجوی لغت «Screen Savers» یا همان محافظ صفحــــــه نمایش ممكن است خطرناك باشد؟ برخی آن را پرخطرترین كلمه‌ای یافته‌انـــد كه می‌توان در موتور جست‌وجوی گوگل تایپ كرد. زیرا بیش از نیمی از پیوندهایی كه گوگل به شما معرفی می‌كند، حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی و نرم‌افزارهای تبلیغاتی هستند. حال اگر در یكـی از آن سایت‌هـــــا ثبت‌نام كرده، آدرس پست الكترونیكــــی خود را در اختیار آنان قرار دهید، توسط هرزنامه‌ها بمباران خواهید شد.
طــــــی بررسی‌هایی كه با همكاری شركت McAfee و یكـــــی از فعـــــــالان در زمینه نرم‌افزارهای ضدجاسوسی به نام ( بن ادلمن )Ben Edelman صورت گــــــرفت، مشخص شد كه اغلب نتــــــایج ارائه شده توسط پشتیبانان از موتورهای جست‌وجوی معروفی همچون AOL، ASK، گوگل،‌MSN و یاهو كاربران را بــــــه سوی سایت‌های حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی هدایت می‌كنند. این وب سایت‌هـا غالبا توسط افرادی كــــــه عاشق ارسال هرزنامه هستند، اداره می‌شود. این بررسی‌‌هــــــا نشان می‌دهد كه به طـــور متوسط، ۹ درصد از نتـــــــایج ارائه شده توسط پشتیبانان و ۳ درصد نتایج اصلی به وب سایت‌های مشكوك منتهی می‌شود. این تحقیقات براساس نتایج پنج صفحه اول جست‌وجوی كلمات كلیدی مورد نظر صورت گرفته است.
مطابق با نتایج این تحقیقات، چهار مورد از خطرناك‌ترین جست‌وجوهای صورت گرفته در گوگل عبارتند از:
▪ محافظ صفحه نمایش رایگان: ۶۴ درصد در معرض پیوندهای خطرناك
▪ اشتراك‌افزار: ۵۷ درصد در معرض پیوندهای خطرناك
▪ محافظ صفحه نمایش: ۵۵ درصد در معرض پیوندهای خطرناك
▪ Winmx - ۵۱ درصد در معرض پیوندهای خطرناك
همچنین اگر سایتی یك یا چند ویژگی زیر را داشته باشد، طبق تحقیقات صــــــورت گرفته فوق جزو سایت‌های خطرنـــاك قرار می‌گیرد. این ویژگی‌ها عبارتنـــد از: فایل‌هــــــای دریافتــــــی از آن سایت‌ها حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی یا نرم‌افزارهای تبلیغاتی باشــــد، صفحات آن سایت‌ها حاوی كدهای توكاری برای سوءاستفاده از مرورگر باشد، محتوای صفحات برخی مواقع موجب اغوای بازدیدكنندگان شود، اقدام به ارسال بیش از حــــــد هرزنامه به پست الكتــــــرونیكی مشتركین آن سایت كند.
● پیشروی تهدیدها
این نتایج زنگ خطری جدی برای كاربران وب محسوب می‌شود. در حقیقت آنها بیانگــــــر ماهیت متغیر تهدیدهای امروزی اینترنت هستند. بسیاری از ویروس‌ها از طریق صندوق‌ پست‌الكترونیكی راه خود را به درون كامپیوترهای افراد باز می‌كنند، اما خوشبختانه نرم‌افزارهای امنیتی موجود، به خوبی در برابر حملات جعل هویت، هرزنامه‌ها و ویروس‌ها از كامپیوترها محافظت می كنند.
شركت McAfee اعلام كرده است از ۱۳۹۴ كلمه كلیدی محبوبی كه در كادر جست‌وجوی گوگل و AOL تایپ شده است، ۵ درصد نتایج حــاوی پیوندهایی به سایت‌هــــــای خطرناك بوده‌اند. به طور كلی، موتور جست‌وجوی MSN با ۳۳۹ درصد، كمترین و موتور جست‌وجوی ASK با ۶۶۱ درصد بیشتـرین آمار ارائــــه سایت‌های خطرناك را به خود اختصاص داده‌اند.
شركت McAfee ابزرا رایگانی بـــــه نام McAfee Site Advisor ارائه داده است كه مخصوص مواجهه با چنین مشكلاتــــــی است و در برابر عوارض مخرب موتورهای جست‌وجــــــو ایمنی خوبـــــــی را به وجود می‌آورد.
● از خودتان محافظت كنید
از مــــــاه مارس شركت McAfee یك برنامه افزودنــــــی مرورگر را ارائه كــــــرده است كه بــــــا مرورگــــــر Firefox شركت Mozilla و Internet Explorer شركت مایكروسافت كار می‌كند. Site Advisor دكمه مستطیل شكل كوچكــــــی را در گوشه پایینــــــی مرورگر قرار می‌دهد. اگر سایتی كه از آن بازدید می‌كنید، ایمن باشد این دكمه به رنگ سبز خواهد بود. اما هنگام بازدیــــــد از سایت‌های مشكوك این دكمه بـــه رنگ زرد یا قرمز (بسته به میزان خطرناكـــــــی سایت) درمی‌آید. سپس یك كادر بالونی شكل ظاهر شده و دلایل خطرناكی سایت را توضیح می‌دهد.
رتبه‌بنــــدی Site Advisor بر پایـــــه خطرات وب است. این خطرات شامل دریافت نرم‌افزارهایی است كه حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی و جاسوســـی، كدهای مخرب توكار موجود در صفحات و اقداماتی در جهت جعل هویت باشند. در ضمن میــــــزان دریافت هرزنامه‌ای كه یك كاربر دریافت می‌دارد نیز در رتبه‌بندی سایت تاثیر دارد.
SiteAdvisor در موتورهای جست‌وجوی گوگــــــل، یاهو و MSN اقدام دیگری نیز انجام داده است; بدین ترتیب كه یك آیكن رتبه ‌بندی، كنار نتایج جست‌ وجوهای افراد در این سایت‌ها قرار می‌دهد. این ویژگی امنیتی بسیــار جالب بوده، در وقت كاربــــــران صرفه‌جویی می‌كند و قبل از آنكه به اشتبـــــاه روی پیونـــــــد یك سایت خطرناك كلیك كنید، شما را از آن با خبر می‌سازد. بــــه عنوان مثال زمانی كه سایت ScreenSaver.com در نتـایج جست‌وجوی گــــــوگل ظاهر شود، دكمـــه هشدار دهنــــــده قرمز رنگ SiteAdvisor در كنار آن پدید می‌آید. براساس SiteAdvisor، سایت ScreenSaver.com فایل‌هایــــــی را ارائــــــه می‌كنــــــد كه حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی یا نرم‌‌افزارهای جاسوسی است و هر آدرس پست الكترونیكی كه در آن سایت به ثبت رسانید، باعث می‌شـــود تا هرزنامه‌های بسیاری را از آن دریافت كنید.
● نحوه كار SiteAdvisor
اگر به دنبال افزایش امنیت كامپیوتر خــــــود هستیــــــد، استفاده از SiteAdvisor را پیشنهــــــاد می‌كنیـــم. SiteAdvisor توسط یك فرآیند خودكار، تجزیــــــه و تحلیل امنیت ۳۳۳ میلیون وب سایت را بــــــرعهــــــده دارد. مطابق بــــــا اظهــــارات شركت McAfee، برنامه SiteAdvisor با استفاده از صدها كامپیوتر بــــــه طور دائمی وب را جست‌وجــــــو كــــــرده، ایــــن وب سایت‌ها را جمع‌آوری می‌كنــــــد. این تجزیــــــه و تحلیل‌ها شامل بررسی سایت‌های فریب‌دهنــــــده و سوءاستفاده‌هــــــای انجام گرفتــه است. اما عملكرد SiteAdvisor منحصر به این فرآیند نبوده، بلكه هر نرم‌افزاری كه یك سایت به بازدیدكنندگانش ارائه می‌دهـــــد را دریــــــافت و سپس آنها را از نظر وجــــــود نــــــرم‌افزارهای جاسوسی و تبلیغاتی بررسی می‌كند. این برنامه تاكنون بیش از ۷۲۵ هـــــزار عنوان نرم‌افزار را مورد بازبینی قرار داده است.
بـــــه منظــــــور ارزیابـــی سطح هــــــرزنگاری، SiteAdvisor آدرس پست الكترونیكی منحصر بـــــه فردی را در ۲۲۵ میلیون سایت ثبت كرده است. سپس مقدار نامه‌های الكترونیكی كه هر سایت ارسال كرده است را می‌سنجد و نحوه هرز بودن یك پیغام را بررسی می‌كند.
نرم‌افزار SiteAdvisor با توجه بـــــه معیارهای ذكر شده، خطرات یك سایت را ارزیابی می‌كند و برچسب سبز، قرمز یا زرد را به آن اختصاص می‌دهد. سایت قرمز نشان دهنــــده آن است كه آزمایش ایمنی SiteAdvisor را با موفقیت پشت سر نگذاشتــــه است; زیرا حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی بوده، هرزنامه‌های بسیاری را ارسال می‌كند و یا تغییرات ناخواسته‌ای را غیرقانونی در كامپیوتر اعمال می‌كند. سایت‌های زرد به معنای ارسال تعداد زیادی نامه‌الكترونیكی اما غیرهرزنامه‌ای، نمایش تعداد زیادی منـــوی بازشوی تبلیغاتی یا همچنین تقاضای تغییر تنظیمات مرورگر كاربر است.
سایت‌های سبز ایمن و مناسب هستند، اگر از این برنامه استفاده كنید، سایت‌هایی را در ردیف سایت‌های غیرایمن مشاهده می‌كنید كه باعث تعجب شما می‌شوند. به عنوان مثال اگر در وب سایت سازمان ملل متحد، آدرس پست‌الكترونیكی خود را ثبت كنید، ۵۷ نامه الكترونیكی در هفته دریافت خواهید كرد. همچنین ثبت آدرس پست‌الكترونیكی در سایت Sout Beach Diet موجب دریافت ۲۴ نامه الكترونیكی طی یك هفته خواهد بود.
در حال حاضر برنامه SiteAdvisor بــــــه طور رایگان در دسترس است و شركت McAfee قصد دارد تا ماه سپتامبر نسخه با كیفیت‌تر آن را عرضه كند.
● سایر ابزارهای ایمن‌كننده مرورگرها
در ایـــــن زمینـــــه شركت McAfee تنهـــــا شـــــركت ارائـــــه دهنـــــده این گونه نرم‌‌افزارها نیست. یك شركت انگلیسی با نام ScanSafe ابـــــزاری رایگـــــان مبتنـــــی بـــر وب به نام Scandoo واقع در آدرس www.scandoo.com ارائه می‌دهد. در سایت Scandoo می‌توانید جست‌وجوهایتان را در MSN یا گوگل انجام دهید. سپس زمانی كه نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود، میـــزان خطر امنیتی هر سایت نیز رتبه‌بندی می‌شود. این برنامه نسبت به SiteAdvisor كمی پیشرفته‌تر است. زیرا علاوه بر امنیتی كـــه فراهم می‌كند شما را از نرم‌افزارهایــــــی كه به موارد غیراخلاقــــی می‌پردازند یا سرقت محتوا می‌كند، با خبر می‌كند.
یك گروه غیرانتفاعی به نام StopBadWare.org واقع در آدرس http://stopbadware.org كــــــه شركت‌هـــای گوگل، Lenovo و Sun Microsystems از آن پشتیبانی می‌كنند‌، شروع به ساخت پایگــــــاه داده بزرگی از وب سایت‌هــــــای مشكوك كرده است. این پایگاه داده در اختیار عموم مردم، شركت‌ها و ادارات دولتی قرار خواهد گرفت. مسئولان این گروه اعلام كرده‌اند كه در حال حاضر مشغول ساخت برنامه‌ای هستند كه برنامه‌های ارائه شده وب سایت‌ها جهت دریافت را ارزیابی كرده، كاربران را از خطرات آن آگاه می‌سازد.

وبگردی
پشت پرده سفر مجرّدی عراقی‌ها به مشهد
پشت پرده سفر مجرّدی عراقی‌ها به مشهد - اردیبهشت ۹۴ بود که روزنامۀ انگلیسی «گاردین»، در فقدان رسانه‌های کارآمد محلّی، گزارشی منتشر کرد با عنوان «عبادت، غذا، سکس و پارکِ آبی در شهر مقدس مشهدِ ایران»
ویدئو / تشییع پیکر «آقای بازیگر» سینمای ایران
ویدئو / تشییع پیکر «آقای بازیگر» سینمای ایران - پیکر مرحوم عزت‌الله انتظامی بازیگر باسابقۀ سینما و تئاتر ایران صبح یکشنبه (۲۸ مرداد) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، وزیر ارشاد و علاقه‌مندان سینما و تئاتر، از تالار وحدت تشییع شد. عزت سینمای ایران بامداد جمعه (۲۶ مرداد) در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی
مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی - پیکر عزت‌الله انتظامی، بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون، صبح یکشنبه - ۲۸ مرداد - با حضور جمع زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان، از تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.
عکسی عجیب از  تجمع حوزویان قم
عکسی عجیب از تجمع حوزویان قم - براستی داستان درگذشت آقای هاشمی و استخر چه بوده است؟ چرا از تهدید سیاسی و امنیتی در این تصویر استفاده شده است؟ چه افراد و جریانی پشت این پلاکارد هستند؟
واکنش اشک آلود جمشید مشایخی به درگذشت انتظامی
واکنش اشک آلود جمشید مشایخی به درگذشت انتظامی - اشک های جمشید مشایخی برای عزت الله انتظامی در بیمارستان و واکنشش به درگذشت همبازی و همکار چندین دهه اش
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند - میشائل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود با عشایر بختیاری در دره کوهرنگ زاگرس همراه شده است. منبع
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند!
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند! - یک تریلی در اهواز واژگون شد و مردم به جای کمک به راننده مصدوم بار تریلی را بردند
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه - در ویدئوی زیر روایت فائقه آتشین (گوگوش) را از بازگشت به ایران بعد از انقلاب و نحوه برخورد پاسدار فرودگاه و دادستانی با او می شنوید. او این خاطرات را سال ۲۰۰۰ در تورنتوی کانادا روایت کرد.
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری - نكته جالب در اين ميان، گستردگي و تنوع واكنش‌ها به پوشش «وزير جوان» بود. تا آن‌جا كه در ميان كاربران بودند گروهي كه اين پوشش را در حد «شق‌القمر» بالا برده و اين تفاوت ظاهري را نشانه‌اي از تفاوتي عميق در نوع نگاه آذري‌جهرمي تحليل كردند و در مقابل، طيفي نيز «وزير جوان» را به‌خاطر تلاش براي آنچه ازسوي اين كاربران نوعي «پوپوليسم» و «عوام‌فريبي» خوانده شد
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت!
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت! - محمود احمدی نژاد با انتشار پیام ویدیویی تندی علیه رئیس جمهور، وی را هم دست رئیس دو قوه دیگر نامید و خواستار کناره گیری حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری شد.
فیلم | قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند!
فیلم | قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند! - فیلم - مدتی قبل حجت الاسلام زائری مهمان خبرآنلاین بود و در کافه خبر به بررسی مسایل فرهنگی و اجتماعی ایران و نقش روحانیت در جامعه پرداخت.
فیلم | چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟
فیلم | چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟ - فیلم - چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟ پاسخ این سوال را در ویدئوی زیر ببینید.
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه - سکانس سانسور شده مسابقه «13 شمالی» که در آن سحر قریشی ترانه های مشهور چند تن از خوانندگان را می خواند، ببینید. اولین قسمت این مسابقه در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی!
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی! - روایت نازنین پیرکاری،مجری و تهیه کننده تلویزیون از عاشق شدن خود که داستان سریال پدر شد...
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد - مهمترین بخش های سخنان او اینجاست که عنوان می کند: چه کسی در جریان انقلاب بوده؟ اگر یک عده ای جان دادند، یک عده ای هم این وسط پول دادند. او که گویا دستی در شعر هم دارد، سخن عجیب تری از آنچه پیش از این گفته بر زبان جاری می سازد و با به کار بردن این بیت که «جان چه باشد که نثار قدم دوست کنم *** این (جان) متاعی است که هر بی سروپایی دارد» ...
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد - برای آمریکا کم هزینه‌ترین استراتژی ادامه وضع موجود است. ترامپ در یک سال گذشته کاری کرد که ۳۰ میلیارد دلار دارایی ایران از کشور خارج شود. این پول به کشور‌هایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، مالزی و ... که از ثبات و امنیت برخوردارند رفت و در این کشور‌ها سرمایه گذاری شد. همین موضوع کمر اقتصاد ایران را می‌شکند. در این یک سال دلار به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد. اگر…
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد! - سحر تبر سال گذشته برای اولین بار در رسانه‌های جهان دیده شد. گمانه زنی می‌شد که او برای شباهت پیدا کردن به آنجلینا جولی ۵۰ عمل جراحی داشته است. اما او در نهلایت شبیه شخصیت "عروس مرده" تیم برتون به نظر می‌رسید.