پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چه کسی زباله ها را خواهد برد


چه کسی زباله ها را خواهد برد
ناهید جعفرپورکامی کارتون زباله ساز را به یاد دارید، همان کارتونی که همه آدم ها در آن زباله تولید می کردند؟ دقیقاً این حکایت تمام محله های شهر ماست. در گوشه گوشه محله هایمان کیسه های زباله های سیاه، کثیف، پاره و رها شده زیاد است. حضور پشه ها و مگس ها، موش و گربه و بوی بد کیسه های زباله، سیمای شهرمان را زشت کرده است. می گویند تمام این زشتی ها هم تقصیر شهرداری نیست بلکه ما هم به عنوان شهروند نقش مهمی در آن داریم. این گزارش را باهم می خوانیم. ارتباط ازدیاد زباله با ماهیانه ها! ساعت ده و سی دقیقه شب زنگ در یکی از منازل و آپارتمان های شهرمان به صدا درمی آید، کسی از آن سوی آیفون عتاب می کند: «آشغالاتون رو بیارین. دست شما درد نکنه، ماهیانه ما هم یادتون نره.» بانوی خانه مردد است. که چه کسی این موقع شب آن هم اینگونه او را مخاطب قرار داده و چه می خواهد. برای بار دوم زنگ این بار شدیدتر به صدا درمی آید، همان صدا، همان فرد: «آشغالاتون رو بیارین، ماهیانه هم یادتون نره.» این بار آقای خانه با صدایی شبیه به فریاد خطاب به شخص نامعلوم می گوید: «مگر شما حقوقتون رو از شهرداری نمی گیرید که این موقع شب مزاحم مردم می شین؟» و آن طرف سیم همان صدا، همان مرد: آقا ما کارگریم، آشغالاتون را می بریم، جلو در را تمیز می کنیم، ماهیانه ما یادتون نره.» مرد صبرش تمام می شود. شال و کلاه می کند، پاشنه کفش هایش را ور می کشد، یک پله، چهار پله به پایین سرازیر می شود، گویی به میدان جنگ می رود. در را باز می کند، کامیونی را درحال دور شدن می بیند که توده های زباله را در کوچه پراکنده اند! به راستی مسئول این نابسامانی ها چه دستگاهی است؟! خانه های تمیز در محله های کثیف صبح روز بعد، صحنه ای دیگر چیده می شود. خانم خانه داری از آپارتمانش خارج می شود با کیسه ای کوچک در دست.
به نظر کیسه زباله است که به گوشه ای پرت می کند تا شاید شب هنگام کارگران حمل زباله آن را بردارند، اگر گربه های کمین کرده چیزی از محتوای آن تا پاسی از شب باقی بگذارند البته به شرط آن که کیسه زباله از ما بهتران باشد! اما همیشه گربه ها کیسه ها را پاره نمی کنند. مانند صحنه ای که ساعت ۱۰صبح همان روز می بینیم. جوانی ژولیده با چهره ای سیاه و کثیف و لباسی کثیف تر از چهره و کیسه ای برگرده، لابه لای زباله ها در جستجوی شیئی که شاید خود نیز نمی داند چیست، می گردد و می گردد. شاید رهگذری از ردپایی که از زباله به جا گذاشته او را در گوشه ای میان زباله های خیابانی دیگر بیابد. حشرات، موش ها، گربه ها و آشغال دزدهای سیاه و کثیف، همچون کیسه های سیاه زباله، از مشتریان زباله اند که در فضای بی توجهی ساکنان محله ها و بی مسئولیتی کارگران و شرکت های پیمانکاری زیاده طلب که آنان را استثمار می کنند، لابلای زباله ها خوش می گذرانند! علی آزاد، شهردار منطقه سه، درباره مشکل زباله ها و تجمع حشرات و آلودگی می گوید: «مردم محل اکثراً زباله هایشان را روزها بیرون از منزل رها می کنند و توجهی به هشدارهای ما ندارند.» وی دلیل این امر را بافت آپارتمان نشینی می داند و می افزاید: «برخی از ساکنان واقعاً چاره ای ندارند، چراکه به دلیل شاغل بودن، صبح ها هنگام خروج از خانه و رفتن به سوی محل کار، ترجیح می دهند زباله هایشان را حتی اگر اندک باشد، به بیرون از منزل انتقال دهند.» وی تأکید می کند: «در بازدید از برخی محل ها، دلیل این کار را از برخی ساکنان پرسیدم و آنها گفتند چون آپارتمان شان کوچک است و مدت زیادی قادر به نگهداری زباله در خانه نیستند، این کار را می کنند. به کارگران پول ندهید مگر اینکه... وی درمورد دریافت وجه از ساکنان، توسط کارگران شهرداری و مؤسسات حمل زباله می گوید: «درصورت مشاهده دریافت هرگونه وجه از ساکنان با خاطیان برخورد می شود.» شهردار منطقه ۳ با تأکید بر اینکه بارها تذکر داده اند که هیچ یک از ساکنان نبایستی به کارگران وجه نقد بابت حمل زباله های خانگی بدهند، متذکر می شود که یکی از اشخاصی که با پوشیدن لباس های کارگران شهرداری اقدام به دریافت وجه و اخاذی از مردم می کرد توسط مأموران شهرداری بازداشت و به مراجع قانونی تحویل شد.
آزاد ادامه می دهد: «باتوجه به اینکه اغلب کارگران از بازنشستگان یا مستخدمان شهرداری اند برای انجام وظیفه شان هیچ وجهی نباید از ساکنان دریافت کنند، درغیراین صورت تمام زحمات و خدمات کارگرانی را که یک عمر با زحمت با آلودگی و زباله ها ساختند و پاکیزگی را به مردم هدیه دادند هدر خواهند داد.» در کوچه، پس کوچه ها و خیابان های فرعی که بگردی، توده های تلنبار شده، گچ و خاک و نخاله ساختمانی را می بینی که در کنار منازل رها شده و برای انتقال آنها کاری انجام نمی شود. یکی از ساکنان در این زمینه می گوید: «وظیفه کارگران شهرداری است که این کیسه ها را ببرند، آنها با کامیون می آیند و از کنار این کیسه ها رد می شوند، ولی توجهی نمی کنند.» علی آزاد شهردار منطقه سه با تأکید بر اینکه در بعضی محله ها توده های عظیمی از کیسه های نخاله و گچ و سیمان و ... تلنبار در گوشه ای از خیابان دیده می شود که ناشی از ترکیدگی سرویس های بهداشتی یا لوله های آب منازل و یا تعمیرات ضروری است و صاحبان و مالکان آن منازل بقایای ساخت و سازشان را در کوچه و محل رها می کنند، می گوید: «دیده شده اهالی در بعضی مواقع بر سر انتقال نخاله ها با مأموران ما درگیر شده اند یا کارگران شهرداری از آنها مبالغی جهت حمل درخواست کرده اند. برای اینکه مشکلاتی برای ساکنان از بابت پرداخت هزینه به وجود نیاید قرار شد تا سقف ۸ کیسه خاک و نخاله بدون دریافت هیچ گونه وجه و هزینه ای انتقال داده شود و بیش از آن مجاز به دریافت هزینه ای هستند که میزان آن قبلاً مشخص شده است.»
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید