شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ / Saturday, 21 July, 2018

دنیا از خنده ی زیاد نخواهد مرد»


دنیا از خنده ی زیاد نخواهد مرد»
کمال مرادی متولد ۲۸/۸/۱۳۶۶ شهرکرد.- جوانی پرکارو موفق.- کمال هم اکنون دانشجویی زبان و ادبیات انگلیسی است .او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰در زمینه شعر و نقد ادبی آغازکرده و برای نشریاتی چون "دال"،"نافه"،"گوهران"و... قلم زده است. از مرادی چند کتاب شعر ،ترجمه ونقد ادبی آماده چاپ است .ازکمال خواستیم بر فیلم دلداده نقدی بزند.او ابتدا نپذیرفت .اما بعد گفت که در فضایی نقد امروز حتی دلداده هم باید فرصت نقد شدن را پیدا کند .
● کمدی
انسان به عنوان حیوان متفکر عامل اساسی به وجود آوردن خنده است. برگسون در رساله ی جالبش در مورد خنده می گوید: « انسان موجودی خنده آور است » و نتیجه می گیرد که در هیچ موردی تا پای انسان در میان نباشد امکان خنده نیست.
کمدی زمانی بوجود آمد که نوعی تفکر انسانی – زمینی به جهان , جایگزین رابطه ی جادویی بشر با محیط پیرامونش شد. بشر در آغاز به سبب عدم تسلط و آگاهی بر پدیده ها و دگرگونی های جهان , حتی علل و انگیزه های تحولات طبیعی را به نیروهای ماوراء طبیعه وابسته می دانست و در این مورد کمتر نقشی را برای خود و موجوداتی که در این وادی می زیستند قائل می شد. این شیوه ی نگرش تا حدودی در تراژدی های یونان باستان که در آنها اراده ی خدایان و تقدیر و سرنوشت بر علل واقعی حوادث می چربد , مشهود است. زمانی که افکار انسان ها , به تدریج به سمت اخلاقیات , روابط و رفتار های انسانی متمایل شد , موقعیتی فراهم شد تا بشر از دیدگاه خود به این قضایا بیندیشد و نتیجه بگیرد. انسان ها حتی به خود اجازه دادند تا رفتار و کردار خدایان و اسطوره ها ی آسمانی را نیز با دید تمسخر و انتقاد بنگرند. نمایش « ساتیر » دربرگیرنده ی این نوع نگاه مقتدرانه انسان ها به اساطیر و خدایان است. در کتاب تاریخ تئاتر می خوانیم:
« ساتیر به نوعی تقلید مسخره آمیزی بود از اسطوره که دهن کجی نسبت به خدایان یا قهرمانان و ماجراهای آنان و نیز حرکات ناهنجار و رقص های پر هیجان و اطوار و لهجه های بی وقار همراه شد. »
ظهور کمدی بنا بر آنچه ارسطو می گوید از نمایش بدیهه سازی های سرخوان آوازهای آیینی فالیک (آوازهای فالیک متشکل از اشعار فالیک , اشعار مربوط به نیایش های باروری و شاد خوانی های دیونیزوسی بود که همراه با حرکت های دسته جمعی مربوط به پرستش فالوس و شوخی های هرزه و هجو های فی البداهه عرضه می شد ) سرچشمه گرفته است ، با این نگرش انسانی و زمینی همراه شد و هر چه ارتباطات و رفتارهای اجتماعی مردم در تفکر و آثار اندیشمندان یونان باستان بیشتر شکل گرفت , هنر کمدی نیز رشد سریع تری یافت. از سوی دیگر آزادی و دموکراسی مساعدترین شرایط را برای رشد هنر کمدی , از راه تحمل گزنده ترین شکل تمسخر بوجود آورد.
کمدی با بهره گیری از خاصیت اجتماعی پدیده « خنده» به سرعت اقشار مختلف جامعه عوام را به هم پیوند زد و وسیله ای شد تا به کمک آن طبقات فرو دست جامعه , با هجو روابط , اندیشه ها و رفتارهای بزرگان و اشراف زادگان و حتی اندیشمندان آن روزگار , خود را در حالت برتری احساس کنند. به این ترتیب کمدی نزد اقشار فرودست جامعه که به دلیل فشار های اجتماعی بیشتر به داروی تسکین دهنده ی خنده و استهزاء نیاز داشتند , مقبول تر افتاد و در عین حال آینه ای شد تا تماشاگران در آن , خلق و خوی انتقاد برانگیز شخصیت های نمایش را, انعکاسی از نکات ضعف خود ببینند.
● گذاری بر سینمای کمدی
فیلم کمدی جزء اولین گونه های سینمایی بود که شکل گرفت و به خوبی تداوم پیدا کرد. در واقع فیلم سازان اولیه بعد از اینکه در تجربه های اولیه شان , فیلم های مستند و واقعی از زندگی مردم ارائه دادند در تجربه های بعدی به سراغ خنداندن مردم رفتند . زیرا از طرفی نمایش های خنده دار بین مردم بسیار پرطرفدار بود و ار طرفی از آنجا که آنها به سراغ بازیگران تئاتر می رفتند و از آنجا که بعضی از آنها از فیزیک مناسبی بر خوردار نبودند , به سمت اجراهای کمدی کشانده شدند. بدین ترتیب فیلم های کمدی اولیه بر اساس بازیگرانشان شکل می گرفتند که عمدتا مرد بودند. ماکس لندر را اولین کمدین بزرگ سینما می دانند. می توان از سینمای صامت مک سنت و چارلی چاپلین نیز یاد کرد . کم کم قهرمانان زن کمدی نیز افزوده شد و خط داستانی فیلم ها را به سوی فیلم های عاشقانه ی کمدی کشاند. و پانتومیم به یک جزء سینمای کمدی تبدیل گشت.
با ورود صدا به سینما , سینمای کمدی دستخوش دگرگونی اساسی شد. کماکان شوخی تصویری وجود داشت , اما شوخی های کلامی بعد تازه ای به سینمای کمدی بخشیده بود. در این میان می توان از الیور هاردی و استن لورل و برادران مارکس نام برد.
در دهه ی ۱۹۳۰ نوع دیگری از کمدی مطرح شد . این کمدی به آثار تئاتری شباهت داشت , رئالیستی بود , به مسائل روز اجتماعی می پرداخت , ساختار نمایشی داشت و هوشمندانه بود. این کمدی ها به دیالوگ دهای طنز آمیز تکیه ی زیادی می کردند و از طرفی مورد علاقه ی تماشاگران هوشمندی بودند که به تازگی به سینما روی آورده بودند. از این جمله می توان به « دردسر در بهشت » ساخته ی ارنست لوبیچ ۱۹۳۲, « در یک شب اتفاق افتاد» فرانک کاپرا ۱۹۳۴ یاد کرد.
در دهه ۱۹۴۰ و به ویژه ،در سال های اوج جنگ جهانی دوم و سال های جنگ سرد ،دیگر جایی زیادی برای کمدی و شوخ طبعی وجود نداشت ،در اوخر دهه ۱۹۵۰ و در اوایل دهه ۱۹۶۰ چند فیلم کمدی ساخته شدند ولی آشکارا و بسیار سطحی بودند .در این دوران بیلی وایلدر دو فیلم با مایه های کمیک ساخت که جزء فیلمهای درخشان کمدی سینما هستند .بعضی ها داغش را دوست دارند (۱۹۵۹)و آپارتمان (۱۹۶۰)به این ترتیب سینمای کمدی که شروعی قدرتمند و دوران اوج نسبتاً قدرتمندی را پشت سر گذاشت اما در ادامه رکود چشمگیری داشت ،زیرا از طرفی تماشاگران روی خوشی به کمدی های سبک نشان نمی دادند و خواهان عمق و ظرافت بیشتری در فیلم های کمدی بودند. و از طرف دیگر ستاره های بزرگی در عرصه ی کمدی مانند سابق ظهور نکردند . همه ی این عوامل باعث شد که رویکرد جدیدی را در عرصه ی کمدی شاهد باشیم. این که فیلم های این ژانر , بیش از انکخ خنده آور باشند , تلخ و درد آور بودند. این کمدی را اصطلاحا کمدی سیاه می نامیدند. می توان به فیلم های خوش بینانه ی مل بروکس , کمدی های هجو گونه ی استنلی کوبریک و مایک نیکونر و فیلم های ظریف و حساس وودی آلن که موفق به خلق یک نوع کمدی خاص شد که آمیزه ای بود از هجو , فارس , و شوخی های کلامی و بهره مند از اندیشه ای خاص که نظام اجتماعی و سیاسی را زیر سوال می برد.
● اشاره ای به مخاطب دلداده – سینمای دل آزار
در حال حاضر بخش عمده ی تولیدات سینمای ایران کمدی هستند و اگر روند رو به رشد این ژانر ادامه یابد سالن های سینما به سیرک و جگ های شادی تبدیل می شود , که مردم فقط برای خنده و شاد شدن روحیه به آنها می روند.
فیلم های کمدی باید واقعا کمدی باشند و این شرایط خاصی را می طلبد. در صورتی که متوجه می شویم اکثر فیلم های کمدی تنها قصد دارند با دلقک بازی , لودگی , استفاده از کلیشه های فرسوده و فضای طنزهای شبانه , .... مردم را بخندانند. در حالی که در فیلم ها و تئاتر های کمدی می توان مسائلی را مطرح نمود که روی بیننده تاثیر فراوان بگذارد در عین اینکه او را شاد هم بکند. ولی در سینمای ایران بجز معدودی از کارها که از سطح کیفی خوبی برخوردارند. چون« اجاره نشین ها »ی مهرجویی که یک کمدی موقعیت است و می توان نمادها و رفتار های تماما ایرانی را در این کار یافت. یا« دایره زنگی» که نمونه ی خوبی از یک فیلم شهری است همراه با طنز تلخ اجتماعی , نگاه به معضل ماهواره و این رویکرد که خانواده ی ایرانی هنوز نتوانسته ما بین ارزش های مذهبی- سنتی خود و عوامل غیر قابل کنترل دنیای مدرن , تعادل و تعاملی برقرار کند. و- معدودی دیگر – خبری از مطرح کردن چنین مسائلی نیست.
کارگردان فیلم دلداده نشان داد که چگونه رگ خواب بیننده ی عام سینمای ایران را می شناسد , و برای بهره برداری از آن حاضر است سینما را هم مسخره بگیرد و قربانی کند . او هم مثل خیلی از ناکارگردانان این زمانه چشم اش به گیشه و فروش های چند صد میلیونی ست.
در فیلم دلدلداه حتی یک شوخی کلامی یا فیزیکی خوب در آن پیدا نمی شود و به سبک نازل ترین فیلم های کمدی از تکراری ترین شوخی ها استفاده می کند , که هیچ انتقادی هم دیده نمی شود و فیلم نامه نویس هم هیچ خلاقیتی در این فیلم نامه ندارد. تنها پس از این شوخی های تکراری و لوس و لوده , برای آنکه دست پختش سر و ظاهر بهتری پیدا کند , چاشنی هایی به آن اضافه می کند:
۱) استفاده از بازیگران شبانه به نحوی که در برنامه های شبانه ی تلوزیون حرفه نمایی می کنند. ( جواد رضویان , آن مرد افغانی )
۲) رگه های فیلم فارسی وار با تغییراتی جزئی و در مواردی با همان فرم بازی , استفاده از همان نحو و زبان فیلم های فارسی (آقای قهرمان. که البته قرار است همچون فیلم های قهرمان محور فیلم های فارسی, قهرمان فیلم دلداده باشد. )
۳) آوار خواندن کاراکتر ها که کم کم تبدیل به یک بیماری موروثی در سینمای کمدی و جدی ایران شده است.
۴) فضای لوکس , استفاده از آثار پیکاسو و هنرمندان بزرگ جهان برای ادای دین به جامعه ی هنری , استفاده از ماشین های گران قیمت , نشان دادن آن احساس زیبای ایران دوستی , خوراندن آبگوشت به ایرانی های برگشته از فرنگ و بیان عشق و علاقه آنها به آب و خاک وطن و نفرت از فرنگ
۵) روابط علی معلولی بین عاشق و معشوق و نحوی عشقیدن بگونه ایست که بجای اینکه در فضای تیره و غم انگیز تراژدی , تماشاگران تحت تاثیر هیجان , اظطراب و اندوه ناشی از بروز وقایع گوناگون نمایش , نفس در سینه حبس کنند , نفس را از سینه رها کرده اند و در سالن های نمایش به اجرای سوت و جیغ می پردازند.
البته این افت کیفیت در آثار کمدی باعث افت سطح سلیقه ی مردم نیز شده است به گونه ای که هم اکنون فیلم هایی که حتی از استاندارد طنز های تلوزیونی نیز پایین تر هستند با استقبال شدید مردم مواجهه می شوند. ( چه در شمال و جنوب تهران و چه در شهرستان ها )
هم: از بدبختی هیچ چیز خنده دار تر نیست.
آخر بازی / ساموئل بکت.

کمال مرادی
امین بسیم
منابع:
۱- اسکار .گ. براکت , تاریخ تئاتر , ترجمه ی هوشنگ آزادی ور
۲- ویل دورانت , تاریخ تمدن , ج۲ , یونان باستان.
۳- فرهاد ناظر زاده کرمانی , تئاتر پیشتاز , تجربه گر و عبث نما
۴- پیرامه توشار , تئاتر و اظطراب بشر , ترجمه افضل وثوقی.
www.artshahrekord.ir

مطالب مرتبط

دنیای‌ دیوانه‌ دیوانه‌ دیوانه‌

دنیای‌ دیوانه‌ دیوانه‌ دیوانه‌
كمدی‌ یكی‌ از بزرگترین‌ ژانرهای‌ صنعت‌ فیلمسازی‌ است‌ و انواع‌ مختلفی‌ دارد. فیلم‌ كمدی‌ اجتماعی‌، عادات‌ و رفتارهای‌ مردم‌ در جامعه‌ را مورد انتقاد قرار می‌دهد. داستان‌ این‌ نوع‌ فیلم‌ها اغلب‌ درباره‌ یك‌ رابطه‌ عاشقانه‌ نامشروع‌ یا رسوایی‌های‌ دیگر است‌ اما این‌ داستان‌ معمولا تحت‌الشعاع‌ دیالوگ‌های‌ شوخ‌طبعانه‌ و گاه‌ سخیفانه‌ فیلم‌ قرار می‌گیرد. این‌ نوع‌ كمدی‌ دارای‌ سابقه‌یی‌ طولانی‌ است‌.
نوع‌ دیگری‌ از فیلم‌ كمدی‌ وجود دارد كه‌ آن‌ را «در جایی‌ نامناسب‌» می‌نامیم‌. شخصیت‌ یا شخصیت‌های‌ اصلی‌ فیلم‌ در مكانی‌ غریب‌ و ناآشنا قرار می‌گیرند و این‌ امر اكثر صحنه‌های‌ خنده‌آور فیلم‌ را رقم‌ می‌زند.
فیلم‌های‌ كمدی‌ «تقلیدی‌» ژانرهای‌ گوناگون‌ و فیلم‌های‌ كلاسیك‌ را مورد طنز و شوخی‌ قرار می‌دهند. چنین‌ فیلم‌هایی‌ با به‌ تصویر كشیدن‌ صحنه‌های‌ برخی‌ از فیلم‌ها و به‌كارگیری‌ كنایه‌ و كلیشه‌ صحنه‌ های‌ خنده‌آوری‌ را خلق‌ می‌كنند. فیلم‌های‌ هواپیما (۱۹۸۰) و فرانك‌ اشتاین‌ (۱۹۷۴) نمونه‌هایی‌ از این‌ دست‌ بودند. كمدی‌ سیاه‌ (حزن‌آور) معمولا بر پایه‌، موضوعات‌ تابوگونه‌یی‌ همچون‌ مرگ‌، قتل‌، خودكشی‌ و جنگ‌ شكل‌ می‌گیرد. فیلم‌های‌ قاتلان‌ زن‌ (۱۹۵۵) و جنگ‌ رزها (۱۹۸۹) نمونه‌هایی‌ از این‌ نوع‌ هستند.
كمدی‌ رمانتیك‌ به‌ روابط‌ میان‌ زنان‌ و مردان‌ می‌پردازد. داستان‌ این‌ گونه‌ فیلم‌های‌ كمدی‌ اغلب‌ درباره‌ شكل‌گیری‌ رابطه‌ میان‌ یك‌ زن‌ و مرد، از میان‌ رفتن‌ آن‌ رابطه‌ و سپس‌ شكل‌گیری‌ مجدد آن‌ رابطه‌ است‌ فیلم‌هایی‌ چون‌ زن‌ زیبا (۱۹۹۰)، جهان‌ شگفت‌انگیزی‌ است‌ (۱۹۳۹) و چهار عروسی‌ و یك‌ مراسم‌ خاكسپاری‌ (۱۹۹۴) در این‌ گروه‌ قرار می‌گیرند.
● تاریخچه‌
فیلم‌های‌ كمدی‌ پیش‌ از دهه‌ ۱۹۳۰ در عصر فیلم‌های‌ صامت‌ پا به‌ عرصه‌ ظهور نهادند. این‌ فیلم‌ها معمولا بر پایه‌ شوخی‌های‌ بصری‌ استوار بودند. چارلی‌ چاپلین‌، باستر كیتون‌ و هارولد لوید از برجسته‌ ترین‌ بازیگران‌ فیلم‌های‌ صامت‌ بودند.
▪ دهه‌ ۱۹۳۰:
در اواخر دهه‌ ۱۹۲۰، با اضافه‌ شدن‌ صدا به‌ تصویر و استفاده‌ از شوخی‌های‌ گفتاری‌ در فیلم‌های‌ كمدی‌ پیشرفت‌های‌ چشمگیری‌ در این‌ زمینه‌ روی‌ داد و در دهه‌ ۱۹۳۰ فیلم‌های‌ ناطق‌ كم‌كم‌ جایگزین‌ فیلم‌های‌ صامت‌ شدند. چارلی‌ چاپلین‌ یكی‌ از وفادارترین‌ كمدین‌ها به‌ فیلم‌های‌ صامت‌ بود و فیلم‌های‌ او در دهه‌ ۱۹۳۰ فاقد كلام‌ بودند.
فیلم‌های‌ كمدی‌ در این‌ دوره‌ بیشتر با استفاده‌ از ارزش‌های‌ اجتماعی‌، جهانی‌ آرمانی‌ را به‌ تصویر می‌كشیدند و نوعی‌ خوش‌بینی‌ همراه‌ با رضایت‌ نسبت‌ به‌ زندگی‌ روزمره‌ را در بینندگانشان‌ بر می‌انگیختند. وست‌ و جك‌ بنی‌ از كمدین‌های‌ موفق‌ این‌ دوره‌ به‌ شمار می‌آیند.
▪ دهه‌ ۱۹۴۰:
با ورود ایالات‌ متحده‌ امریكا به‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌، هالیوود به‌ فیلم‌هایی‌ با مضامین‌ جنگی‌ روی‌ آورد. در این‌ میان‌ ژانر كمدی‌ نیز از این‌ قاعده‌ مستثنی‌ نبود و فیلم‌های‌ كمدی‌ زیادی‌ با درونمایه‌ جنگی‌ در این‌ دوره‌ ساخته‌ شد.
بنیگ‌ كرابی‌، باب‌ هوپ‌، ابوت‌ وكستلو، لورل‌ و هاردی‌ از برجسته‌ترین‌ كمدین‌های‌ این‌ دوره‌ بودند.
▪ دهه‌ ۱۹۵۰:
در دهه‌ ۱۹۵۰ تلویزیون‌ به‌ رقیبی‌ جدی‌ برای‌ صنعت‌ سینما تبدیل‌ شد. و علی‌رغم‌ محدودیت‌ های‌ فنی‌ در ساخت‌ فیلم‌های‌ تلویزیونی‌ در آن‌ زمان‌ هر روز مردم‌ بیشتری‌ تماشای‌ تلویزیون‌ در خانه‌هایشان‌ را به‌ رفتن‌ به‌ سینما ترجیح‌ می‌دادند. در ابتدا هالیوود، تلویزیون‌ را به‌ عنوان‌ تهدیدی‌ جدی‌ قلمداد كرد اما بعد دریافت‌ تبلیغات‌ تلویزیونی‌ می‌توانند بهترین‌ وسیله‌ برای‌ جذب‌ مخاطبان‌ به‌ سینما باشند.
در دهه‌ ۱۹۵۰، فیلم‌های‌ كمدی‌ از مضامین‌ خانوادگی‌ دور شدند و به‌ موضوع‌های‌ اجتماعی‌ واقع‌گرایانه‌ دیگری‌ پرداختند. در این‌ میان‌ تنها والت‌ دیزنی‌ بود كه‌ به‌ ساخت‌ كمدی‌های‌ خانوادگی‌ ادامه‌ داد.
از فیلم‌های‌ این‌ دوره‌ می‌توان‌ به‌ «بعضی‌ها داغشو دوست‌ دارند» با بازی‌ مریلین‌ مونرو اشاره‌ كرد. خلق‌ آثار كمدی‌ در این‌ دهه‌ رو به‌ افول‌ نهاد. در سال‌ ۱۹۴۷، از هر پنج‌ فیلم‌ یكی‌ از آنها كمدی‌ بود اما در ۱۹۵۴ تعداد فیلم‌های‌ كمدی‌ ساخته‌ شده‌ به‌ ۱۰ درصد كاهش‌ یافت‌. برخی‌ از فیلم‌های‌ كمدی‌ در این‌ سال‌ها واقع‌گرایانه‌تر شدند.
كمدین‌های‌ با استعداد كمی‌ در این‌ دوره‌ در هالیوود ظهور یافتند كه‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ جودی‌ هالیدی‌ و تیم‌ دو نفره‌ دین‌ مارتین‌ و جری‌ لوییس‌ را نام‌ برد.
▪ دهه‌ ۱۹۶۰:
دهه‌ ۱۹۶۰ با سیل‌ فزاینده‌ فیلم‌های‌ كمدی‌ روبرو شد. جهان‌ دیوانه‌ دیوانه‌ دیوانه‌ دیوانه‌ (۱۹۶۳) و مسابقه‌ بزرگ‌ (۱۹۶۵) نمونه‌هایی‌ از فیلم‌های‌ این‌ دهه‌ هستند.
از اواسط‌ این‌ دهه‌، برخی‌ كمدین‌های‌ امریكایی‌ دهه‌ ۵۰ همچون‌ جری‌ لوئیس‌ رو به‌ افول‌ نهادند و این‌ در حالی‌ بود كه‌ پیتر سلرز در اولین‌ فیلم‌ امریكایی‌ خود «پلنگ‌ صورتی‌» موفقیتی‌ چشمگیر كسب‌ كرد و برای‌ خود مخاطبانی‌ از سراسر جهان‌ به‌ دست‌ آورد.
با نزدیك‌ شدن‌ به‌ پایان‌ دهه‌ ۱۹۵۰، طنز تلخ‌ و موضوعات‌ جدی‌تر كه‌ شامل‌ هجو و بیان‌ مسائل‌ اجتماعی‌ بود، دستمایه‌ فیلم‌های‌ كمدی‌ قرار گرفت‌.
▪ دهه‌ ۱۹۷۰:
از جمله‌ اشخاص‌ برجسته‌ فیلم‌های‌ كمدی‌ این‌ دهه‌، وودی‌ آلن‌ و مل‌ بروكس‌ بودند كه‌ هر دو علاوه‌ بر بازی‌ در فیلم‌هایشان‌، نویسندگی‌ و تهیه‌ كنندگی‌ آنها را نیز بر عهده‌ داشتند.
سبك‌ بروكس‌ عموما دلقك‌بازی‌ و لودگی‌ بود اما وودی‌ آلن‌ بر روی‌ هجو تمركز كرد. از فیلم‌های‌ این‌ دوره‌ می‌توان‌ به‌ آنی‌هال‌ (۱۹۷۷) و منهتن‌ (۱۹۷۹) اشاره‌ كرد.
ریچارد پریور، استیو مارتین‌ و برت‌ رینولدز سایر كمدین‌های‌ برجسته‌یی‌ بودند كه‌ بعدها در این‌ دهه‌ ظهور كردند. در اواخر دهه‌ ۱۹۷۰، گرایشی‌ به‌ سوی‌ فیلم‌های‌ جوان‌ محور به‌ وجود آمد و این‌ گرایش‌ در فیلم‌های‌ كمدی‌ نیز بازتاب‌ داشت‌. چرا كه‌ بیش‌ از نیمی‌ از سینماروهای‌ آن‌ دوره‌ افراد زیر ۲۵ سال‌ بودند و این‌ مساله‌ در فیلم‌هایی‌ كه‌ بین‌ سال‌های‌ ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ ساخته‌ شدند، تاثیر بسزایی‌ گذاشت‌.
▪ دهه‌ ۱۹۸۰:
ستارگان‌ مشهور كمدی‌ دهه‌ ۸۰ را دادلی‌ مور، تام‌ هنكس‌، ادی‌ مورفی‌ و دن‌ آیكروید تشكیل‌ می‌دادند. در این‌ میان‌ ادی‌ مورفی‌ با بازی‌ در فیلم‌های‌ كمدی‌ اكشن‌ همچون‌ ۴۸ ساعت‌ (۱۹۸۲) موفقیت‌ چشمگیری‌ در این‌ عرصه‌ به‌ دست‌ آورد.
▪ دهه‌ ۱۹۹۰:
كمدین‌های‌ مشهور این‌ دهه‌، جیم‌ كری‌، آدام‌ سندلر و مایك‌ میرز بودند. یكی‌ از تحولات‌ مهم‌ این‌ دهه‌ پیدایش‌ دوباره‌ فیلم‌های‌ كمدی‌ رمانتیك‌ بود كه‌ به‌ دنبال‌ موفقیت‌ فیلم‌ «وقتی‌ هری‌، سالی‌ را دید» (۱۹۸۹) به‌ وجود آمد. بی‌خوابی‌ در سیاتل‌ (۱۹۹۳)، چهار عروسی‌ و یك‌ تشییع‌ جنازه‌ (۱۹۹۴)، درهای‌ كشویی‌ (۱۹۸۸) و تپه‌ نوتینگ‌ (۱۹۹۹) نمونه‌هایی‌ از فیلم‌های‌ كمدی‌ رمانتیك‌ دهه‌ ۱۹۹۰ به‌ شمار می‌روند.

وبگردی
ماجرای احسان علیخانی و  ثامن الحجج
ماجرای احسان علیخانی و ثامن الحجج - پنج ماه بعد از اعلام رسمی غیرقانونی بودنِ موسسه ثامن الحجج در آبان 1393، برنامه تحویل سال 1394 شبکه سوم سیما تحت عنوان «بهارنارنج» با تهیه کنندگی و به مدت هشت ساعت پخش شد و این بار به جای تبلیغ مستقیم ثامن الحجج، باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج تبلیغ شد! در این برنامه بارها از ابوالفضل میرعلی مدیرعامل موسسه ثامن الحجج با عنوان دکتر تقدیر به عمل آمد؛ دکتری که اکنون مشخص شده یک دیپلمه با سوابق مالی…
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج - دو چهره مشهور تلویزیون نیز از مواهب موسسه ثامن الحجج بی نصیب نبوده‌اند. مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند