دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ / Monday, 28 May, 2018

مصطفی Mustafa


مصطفی  Mustafa
▪ نویسنده و کارگردان: جان دوندار.
▪ موسیقی: گوران برگوویچ.
▪ مدیر فیلمبرداری: جاندان مورات ئوزجان.
▪ تدوین: آندرئاس ترسکه.
▪ طراح صحنه: یوسف آکچورا.
▪ بازیگران: یتکین دیکینجیلی لر[آتاتورک-فقط صدا]، بیهان ساران[زیبده خانم-فقط صدا]، عاریف سوی سالان[خبرنگار نشریه تلگراف-فقط صدا]، گوگهان آک یوز-باهادیر یازیجی-بوراک اوناران-ادیز محمدعلی-گورگیس کوندراگیانیس-اونور آیمرگر-الکساندر کورلوسکی[مصطفی کمال در مقاطع مختلف سنی].
▪ ١١٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ ترکیه.
▪ ژانر: مستند، تاریخی، زندگی نامه.
زندگی مصطفی کمال، فرزند خانواده ای فقیر که نه فقط توانست زندگی خود را تغییر داده و به مقام ژنرالی ارتش برسد، بلکه به محبوب ترین فرد جمهوری ترکیه تبدیل شده و زندگی میلیون ها انسان را مسیری تازه ببخشد...
● چرا باید دید؟
تا امرز فیلم های مستند و داستانی زیادی درباره آتاتورک ساخته شده و مقاطع مختلفی از زندگی این مرد بزرگ به تصویر کشیده است. اما دهم نوامبر امسال که مصادف با هفتادمین سالمرگ وی بود، دومین فیلم مستند بزرگ -بعد از ساخته تولگا ئورنک به نمایش در آمد که بر خلاف اولی از شب نمایش افتتاحیه آن در کاخ دولما باغچه محل فوت آتاتورک سر و صدای بسیار خلق کرد.
فیلم که با صرف هزینه ای معادل دو میلیون لیر جدید ترک[حدود یک و خرده میلیون یورو] و برابر با بودجه یک فیلم داستانی تولید شده، از دیدگاهی تازه و به گفته سازنده اش دکتر جان دوندار از نگاه مادرش –همان طور که او را مصطفی صدا می زده- و در واقع نگاهی از درون، نزدیک و صمیمانه به زندگی یک رهبر بزرگ انداخته است.
نگاهی که آتاتورک را با وجود زیستن با میلیون ها انسان مردی افسرده و تنها، متمایل به الکل و زن ها و سیگار نشان می دهد. نگاهی منصفانه که بسیاری را به دلیل مخدوش کردن سیمای قدیس گونه ای که از وی ترسیم کرده بودند به خشم آورده است. گویا فراموش کرده اند که مدت هاست هر آنچه سخت و استوار بوده-مقدس!- دود شده و به آسمان رفته است.
آنچه مهم است دستاورد او برای ٧٠ میلیون انسانی است که در منطقه آناطولی زندگی می کنند. این یک مسئله انکار ناپذیر تاریخی است که نه فقط ترک ها آشنایی شان با مدرنیسم را مدیون وی هستند، بلکه ما نیز به طبع الگوبرداری رضاشاه از وی مدیون آتاتورک هستیم. ولی چنین دینی هم نمی تواند مانع از نگاه انتقادی به زندگی شخصی و یا حیات سیاسی اش گردد.
با زولفو لیوانلی نویسنده، سیاستمدار و آوازخوان بزرگ ترک هم صدا می شوم که وجه برجسته انقلابی گری آتاتورک تمامی این ضعف ها-و اعتراض های بیهوده را تحت الشعاع قرار می دهد. او نیز یک انسان است با تمامی قوت ها و ضعف هایش و نباید یکی مانع از دیدن دیگری یا قضاوت نادرست درباره اش گردد. و اینکه زمان انتخاب است، زمان رویارویی با حقیقت زندگی این مرد و شاید همین انتخاب است که برای بسیاری آزاردهنده است.
چون مثلی ترکی می گوید: انتخاب شکنجه است!
اما جدا از این وجوه، فیلم به عنوان یک اثر مستند به دلیل تحقیقات انجام شده و ساختار بسیار حرفه ای آن ارزشمند است و می شود آن را رفیع ترین قله کارنامه جان دوندار دانست.
دکتر جان دوندار متولد ١٩٦١ از نویسندگان، محققان و روزنامه نگاران مشهور ترکیه است که کارنامه پر بار و درخشان در زمینه ساخت فیلم های مستند نیز دارد. دوندار در سال ١٩٨٢ از دانشگاه آنکارا فارغ التحصیل شده و از سال ١٩٧٩ با نشریات معتبری چون حریت، نوکتا[نقطه]، سوز[حرف] و تمپو همکاری کرده است. وی در سال ١٩٨٦ موفق شد رشته روزنامه نگاری را در دانشکده روزنامه نگاری لندن به اتمام رسانده و دو سال بعد از دانشگاه خاورمیانه در رشته علوم سیاسی درجه فوق لیسانس دریافت و دو سال بعد در همین رشته دکترا اخذ کند. دوندار از سال ١٩٨٨ با رادیو تلویزیون دولتی ترکیه شروع به همکاری کرد.
وی تاکنون با روزنامه مشهور و معتبر زیادی به شکل مرتب و روزانه همکاری کرده و از سال ٢٠٠١ تاکنون به صورت اختصاصی برای روزنامه ملیت می نویسد. اولین تجربه فیلمسازی وی مستند ١٠ قسمتی دمیرکیرات(١٩٩١) نام داشت و با مستندهای جنجالی چون ساری زیبک، ١٢ مارچ، انستیتوهای روستایی و فنرباغچه دنبال شد. مستند ٤ قسمتی ناظیم حیکمت(٢٠٠٢) که پخش گسترده جهانی نیز یافت به گسترش شهرت بین المللی وی کمک بسیار کرد. وی تا قبل از مستند بلند مصطفی درباره سیاستمداران معاصر دیگر ترک مانند بولنت اجویت نیز فیلم ساخته و مستند انسان قبل از هر چیز! درباره حقوق بشر در ترکیه او نیز سر و صدای زیادی به پا کرده است.
اکثریت آثار وی به شکل کتاب نیز منتشر شده و بالغ بر ٢٠ جلد بوده و تا امروز برای کارهای متنوع خود جوایز متعدد و معتبری نیز دریافت کرده است.

امیر عزتی

منبع : موج نو

مطالب مرتبط

تهران، شهر بی آسمان

تهران، شهر بی آسمان
از وقتی که پریسا بخت آور در تلویزیون دو سریال من یک مستاجرم و پشت کنکوری ها را ساخت می شد حدس زد که میل و علاقه فیلمساز به کمدی های بزن بکوب و شلوغ که تعدد قصه و بازیگرش دست کارگردان را برای گره افکنی ها باز می گذارد بیشتر است. کمدی هایی که سرآمد همه آنها در مدیوم سینما متعلق به داریوش مهرجویی است و اصول رعایت این گونه سینمایی اگر بتوانیم آن را یک ژانر سوا تعریف کنیم به نحوی است که همه چیز در قالب بزرگ تر و پررنگ تر دیده می شود و جزییات هیچ کارکردی ندارد.
حسن پرداختن به این گونه کارهای تیمی که تعدد تیپ ها و کاراکترها در آن باعث عدم بروز خلاقیت فردی
می شود این است که می شود به راحتی از کنار اشتباهات کارگردانی گذشت و اصلیت را فدای فرعیت کنیم. گو اینکه همیشه هم کارهای گروهی نباید مولفه خوبی در تعریف داستان باشند و چه بسا آثار گنگ و نا مفهومی همچون قاعده بازی را خلق می کند و یا کمدی های سطح پائینی همچون اخراجی ها را ارایه می دهد.
دایره زنگی فیلم اول پریسا بخت آور است که با حمایت تفکرات همسرش اصغر فرهادی در مقام فیلمنامه نویس و مشاور کارگردان به علت نام و اعتبار وی تمامی آن چه را که یک فیلمساز برای شروع کارش نیاز دارد را یکجا و در محیطی دلنشین دور هم جمع کرده است. پرداختن به یکی از دغدغه ها و معضلات زندگی شهری یعنی دیش های ماهواره و درگیری قشرهای مختلف مردم درون یک جامعه کوچک شهری آپارتمان نشینی با اعتقاداتشان و جنگیدن با اصل چیزی که به آن پایبند هستند و مقایسه کردن آن با رفتارهای اطرافشان در قالب یک اثر سینمایی نکته سنجی هایی را می طلبد که در کار بخت آور به عنوان برگ برنده وجود دارد و با اینکه تصویر اولیه ای که به مخاطب ارایه می شود بسیار شبیه به سریالهای آپارتمانی است ، اما رعایت اصول اولیه فیلمسازی در مدیوم سینما ، دایره زنگی را یک اثر اجتماعی خوب و قابل تامل کرده.
کنار هم قرار گرفتن طیف های مختلف مردم در قالب تفکرات و تیپ های آشنا در یک جامعه کوچک و دم دستی که نشانه خوبی بر شهر های تمدن یافته و پر جمعیتی است که تجدد و مدرنیزه و درگیری ذهنی آنها با کلیت اش ، قیاس به کلیت زمانه ماشینی اطرافمان دارد. اینکه در جوامع در حال توسعه ماهواره وسیله محک مردم با خودشان و اعتقاداتشان است و همیشه این دو مقوله یعنی سنت و مدرنیته در مواجهه با درگیری های شخصی در مقابل هم قرار می گیرند ، گریز زیبا و به جای فیلمساز در شخصیت شعله بهاره رهنما و بهانه نذر سفره حضرت ابوالفضل اش برای اجرای کنسرتش در آمریکا ، یعنی همان درگیری و واسطه قرار دادن مذهب و سنت به عنوان حلقه گمشده گرفتاری های هستی در مواجهه با غول جوامع بشری ، یعنی ماشینیزم جرقه های ذهنی مخاطب را برای طرح مسایل بعدی در قالب رفتارهای طنز آماده می کند.
شخصیت آقای عبدالله زاده امید روحانی به عنوان یک آدم ظاهرا مذهبی که به هیچ وجه نمی تواند بر رفتارش کنترل داشته باشد و سعی و تلاشش انگار شده بر هم زدن آرامش ساکنین ، تا شخصیت دو همسایه ای که بسیار با هم رفیق هستند و هر دو بیشتر به تفریحشان فکر می کنند تا حرص و جوش خوردنهای بیخودی تا حضور مردی که همیشه مطیع حرفهای زنش است( امین حیایی) و کاملا مصالحه گر و محافظه کار است و از هیچ موقعیتی جهت بهبود اوضاع کوتاهی نمی کند تا همسرش نیلوفر خوش خلق که زنی مدیر و مدبر است که به عنوان دانای کل و جهت دهنده کلیت فیلم است اعضای ساختمانی را نشان می دهد که همگی اعضای آن تیپ های آشنای دنیای اطرافمان هستند.
فیلم یک شروع بسته و نامفهوم دارد که اقتضای خط اصلی قصه است که از دزدی ماشین و تصادف شیرین با اتومبیلش تا سقوط یک درخت در وسط یک خیابان اصلی ، همگی در کنار هم شروع بسته و نامفهومی را رقم می زنند که نشانه هایی همچون صحبت های تلفنی شعله در حین رانندگی با کانال های ماهواره ای فارسی زبان و ایست دادن پلیس به وی و سوء تفاهمات همیشگی و کلیشه ای این شبکه ها ، نوعی از هم گسیختگی و اضطراب شهری را نمایش می دهد که زاییده جغرافیای زمانه است.
با اینکه معرفی شیرین باران کوثری به عنوان دختری خانواده دار که با ماشین پدر تصادف کرده ، تماشاگر را بر پاک بودن و سالم بودن اش مجاب می کند اما در کنار ممد (صابر ابر )قرار گرفتن اش و آشنایی با وی در سراسر فیلم علامت سوال بزرگی را به دلیل عدم منطق رابطه این دو در ذهن متبادر می کند که تضاد های جنسیتی فیلم را که در جاهای دیگر فیلم هم بر آن تاکید می شود ( رابطه دختر آقای عبدالله زاده و افتادن دیش ماهواره روی پشت بام همسایه و بلند شدن جیغ زنی ناشناس ) در مقام تضاد قرار می دهد.
ورود غریبه ای به عنوان سوم شخص به داخل جامعه کوچک آپارتمان نشین های سنت زده که به مثابه ورود روحی در چهارشنبه سوری دنیایی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که هر آنچه در آن اتفاق می افتد در بوته قضاوت قرار می گیرد و تنها نگاه گیرای فیلمنامه نویس به عنوان
تکه ای از وجود خود ، همان کودک خانم مدیر است که با معصومیت چهره کودکانه و اضطراب جاری در صورتشان هنگام تنش های داخل ساختمان که یاد آور کودکی است که در چهارشنبه سوری هم ناظر بر اعمال بزرگتر ها بود ، در دو اثر ذکر شده حکم قاضی ای را دارد که حکم نمی دهد و می گذارد تا رفتارهایشان مورد قضاوت قرار بگیرد.
تعدد شخصیت ها که در ابتدا به عنوان حسن کار از آن یاد شد و گفتیم باعث پوشاندن عیب های شخصیت پردازی و کارگردانی می شود از نظر پرداختن به تک تک آنها دچار نوعی ضعف و نقصان می شود که ذات هر کار گروهی و شلوغی همچون دایره زنگی است. این نقص شخصیت پردازی همچنین نمی گذارد که افراد ساختمان از حالت تیپ خارج شوند و تبدیل به کاراکتر مستقل با روحیات متفاوت باشند. فرزندان آقای عبدالله زاده را نگاه کنید.
پسرش همان جوان عصیانگر علیه تفکرات پدر است که راه و رسم زندگی خودش را دارد و در اتاق خودش هم ماهواره وجود دارد و هم فیلم سازی می کند.
دخترش همانند دختران این نوع تیپ ها ، دختری است که عشقش و علاقه اش را نسبت به جنس مقابل اش پنهان نگه می دارد و کارها و رفتارهایش مخفیانه می شود .
مادر خانواده همان زن بساز و توداری است که تمام دغدغه ذهنش آرام کردن شوهر عصبانی اش و لا پوشونی کردن اشتباهات بچه هایش است. شخصیت فیض الله امیر نوری همان سرایداری است که از او انتظار می رود و مهران مدیری و محمدرضا شریفی نیا همان آدم های ولنگ و واز و خوش گذرانی هستند که دوست ندارند آب توی دلشان تکان بخورد. شخصیت سرهنگ ضد انقلاب که تمام حرفهایش از جنس همان خزعبلاتی است که از چنین تیپی در گوشه و کنار ها می بینیم و انتظار داریم و پسرک سی دی فروش رامین راستاد همان پسرک سود جو و با معرفتی است که نه دوست دارد در کارش سیخ بسوزد و نه کباب.
این است که با وجود تمام این پتانسیل ها ، دایره زنگی استعداد هایش را آنچنان که باید و شاید بروز نمی دهد و در جاهایی که انتظار یک انفجار می رود در حد یک جرقه باقی می ماند و تمام استعدادش را در نطفه خفه می کند و در حد یک فیلم مفرح و خوش ساخت و سرگرم کننده و تمیز باقی می ماند. فیلمنامه نویس با این حال تمام تمرکز اش بر بیان یک معضل در جامعه است که با رخ دادن به آن مخاطب را مجاب می کند که تمام درد جامعه همانی است که می گوید ( در این آشفتگی و به هم ریختگی ، دوربین روی دست پور صمدی بیش از پیش جلوه دارد ، همانطور که در صحنه های آپارتمانی بر اساس مقتضیات تمام نماها بسته است تا رفتارها از طریق چهره بیان شود. ) غافلگیری پایانی فیلم که ما حصل سینمای جریان مخالف است ( که فیلمساز باید به مخاطبش رو دست بزند و در عین درست تعریف کردن قصه و خطی دنبال کردن آن صداقتش را می گذارد در پایان و با یک شک آن را تحویل می دهد ) که با تمام توانش سعی در غافلگیری اصل را دارد که تا آخر قصه در حاشیه است و حاشیه از متن پررنگ تر است.
حس پنهان و عشق بروز داده نشده شیرین که نه جنبه عشق دارد و نه می تواند وفای ممد را فراموش کند و حتی بر قولش پایبند است که به جای سرهنگ دوتا بوق بزند همگی از نوع ارجاع های کوچک و تاثیر گذاری است که نمونه اش در فیلم کم نیست.
ارجاع های نزدیکی از قبیل تلفن کردن شیرین از خانه شعله( بهاره رهنما) به خانه خسرو و پیغام گذاشتن شعله به اشتباه برای همسایه خود و یا جا گذاشتن بیرجامه آقای عبدالله زاده در ماشین شعله و سوء تفاهم نهایی و بسیاری دیگر از این نوع که مقتضای یک کار بسته و آپارتمانی است.
تهران را اگر بدون اغراق از بزرگترین شهرهای دنیا بدانیم که تکنولوژی انسان های داخل اش را خرد کرده و شهر بی آسمانی را به جای می گذارد دایره زنگی حاصل تجربیات کارگردانی می شود که وقتی از تلویزیون به سینما آمد داشته هایی را با مخاطب اش در میان گذاشت که در حد و اندازه های حضور یک فیلمساز زن موفق امیدوارمان کرد.

وبگردی
پرویز پرستویی: از نام بردن ملک‌مطیعی هم وحشت داشتید!
پرویز پرستویی: از نام بردن ملک‌مطیعی هم وحشت داشتید! - فیلم - انتقاد پرویز پرستویی از خانه سینما و صداوسیما در مراسم تشییع ناصر ملک مطیعی را در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.
وداع مردم و اهالی سینما با «ناصر ملک مطیعی»
وداع مردم و اهالی سینما با «ناصر ملک مطیعی» - در ادامه مراسم پرویز پرستویی با اشاره به شعارهای مردم درباره صدا و سیما بیان کرد: در ساعات گذشته صدا و سیما به خاطر آورد که از ناصر خان بگوید؛ درست بعد از مرگ وی. صدا و سیما برای همه است از پول بیت المال تامین می شود. چرا بعد از ۴۰ سال از ملک مطیعی خواستید به تلویزیون بیاید و با او اینگونه رفتار کردید؟
گفتگوی حسین دهباشی با آیت الله سید کمال حیدری
گفتگوی حسین دهباشی با آیت الله سید کمال حیدری - خشت خام / نوبت چهلم و یکم / گفتگوی حسین دهباشی با آیت الله سید کمال حیدری / پخش اختصاصی از آپارات
تنش و درگیری شدید در کنگره حزب اعتماد ملی!
تنش و درگیری شدید در کنگره حزب اعتماد ملی! - کنگره حزب اعتماد ملی با حضور بزرگان اصلاحات مانند عارف، مطهری و حضرتی
دوم خرداد؛ بیست و یک سال بعد
دوم خرداد؛ بیست و یک سال بعد - صادق زیباکلام می‌گوید: دوم خرداد به این دلیل نقطه عطف شد که مسئولین نظام بر روی حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری نظر داشتند، ولی مردم به سیدمحمد خاتمی رای دادند. ناطق نوری هفت میلیون و خاتمی ۲۰ میلیون یعنی حدود سه برابر نامزد مسئولین رای آورد. عبدالله ناصری نیز می‌گوید: ما امروز حجت الاسلام ناطق نوری، رقیب جدی ۲۱ سال پیش این گفتمان را در کنار گفتمان اصلاح طلبی می‌دانیم. این یکی از دستاورد‌های جنبش دوم…
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید - عوامل فیلم «سه رخ» با استقبال جعفر پناهی به ایران بازگشتند و جایزه جشنواره فیلم کن را به او رساندند. جعفر پناهی به همراه نادی ساعی ور، برای فیلم "سه رخ" جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن امسال را دریافت کردند اما به دلیل آنکه پناهی ممنوعیت قانونی برای خروج از کشور داشت، موفق به حضور در جشنواره و دریافت جایزه نشد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.