چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

مصطفی Mustafa


مصطفی  Mustafa
▪ نویسنده و کارگردان: جان دوندار.
▪ موسیقی: گوران برگوویچ.
▪ مدیر فیلمبرداری: جاندان مورات ئوزجان.
▪ تدوین: آندرئاس ترسکه.
▪ طراح صحنه: یوسف آکچورا.
▪ بازیگران: یتکین دیکینجیلی لر[آتاتورک-فقط صدا]، بیهان ساران[زیبده خانم-فقط صدا]، عاریف سوی سالان[خبرنگار نشریه تلگراف-فقط صدا]، گوگهان آک یوز-باهادیر یازیجی-بوراک اوناران-ادیز محمدعلی-گورگیس کوندراگیانیس-اونور آیمرگر-الکساندر کورلوسکی[مصطفی کمال در مقاطع مختلف سنی].
▪ ١١٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ ترکیه.
▪ ژانر: مستند، تاریخی، زندگی نامه.
زندگی مصطفی کمال، فرزند خانواده ای فقیر که نه فقط توانست زندگی خود را تغییر داده و به مقام ژنرالی ارتش برسد، بلکه به محبوب ترین فرد جمهوری ترکیه تبدیل شده و زندگی میلیون ها انسان را مسیری تازه ببخشد...
● چرا باید دید؟
تا امرز فیلم های مستند و داستانی زیادی درباره آتاتورک ساخته شده و مقاطع مختلفی از زندگی این مرد بزرگ به تصویر کشیده است. اما دهم نوامبر امسال که مصادف با هفتادمین سالمرگ وی بود، دومین فیلم مستند بزرگ -بعد از ساخته تولگا ئورنک به نمایش در آمد که بر خلاف اولی از شب نمایش افتتاحیه آن در کاخ دولما باغچه محل فوت آتاتورک سر و صدای بسیار خلق کرد.
فیلم که با صرف هزینه ای معادل دو میلیون لیر جدید ترک[حدود یک و خرده میلیون یورو] و برابر با بودجه یک فیلم داستانی تولید شده، از دیدگاهی تازه و به گفته سازنده اش دکتر جان دوندار از نگاه مادرش –همان طور که او را مصطفی صدا می زده- و در واقع نگاهی از درون، نزدیک و صمیمانه به زندگی یک رهبر بزرگ انداخته است.
نگاهی که آتاتورک را با وجود زیستن با میلیون ها انسان مردی افسرده و تنها، متمایل به الکل و زن ها و سیگار نشان می دهد. نگاهی منصفانه که بسیاری را به دلیل مخدوش کردن سیمای قدیس گونه ای که از وی ترسیم کرده بودند به خشم آورده است. گویا فراموش کرده اند که مدت هاست هر آنچه سخت و استوار بوده-مقدس!- دود شده و به آسمان رفته است.
آنچه مهم است دستاورد او برای ٧٠ میلیون انسانی است که در منطقه آناطولی زندگی می کنند. این یک مسئله انکار ناپذیر تاریخی است که نه فقط ترک ها آشنایی شان با مدرنیسم را مدیون وی هستند، بلکه ما نیز به طبع الگوبرداری رضاشاه از وی مدیون آتاتورک هستیم. ولی چنین دینی هم نمی تواند مانع از نگاه انتقادی به زندگی شخصی و یا حیات سیاسی اش گردد.
با زولفو لیوانلی نویسنده، سیاستمدار و آوازخوان بزرگ ترک هم صدا می شوم که وجه برجسته انقلابی گری آتاتورک تمامی این ضعف ها-و اعتراض های بیهوده را تحت الشعاع قرار می دهد. او نیز یک انسان است با تمامی قوت ها و ضعف هایش و نباید یکی مانع از دیدن دیگری یا قضاوت نادرست درباره اش گردد. و اینکه زمان انتخاب است، زمان رویارویی با حقیقت زندگی این مرد و شاید همین انتخاب است که برای بسیاری آزاردهنده است.
چون مثلی ترکی می گوید: انتخاب شکنجه است!
اما جدا از این وجوه، فیلم به عنوان یک اثر مستند به دلیل تحقیقات انجام شده و ساختار بسیار حرفه ای آن ارزشمند است و می شود آن را رفیع ترین قله کارنامه جان دوندار دانست.
دکتر جان دوندار متولد ١٩٦١ از نویسندگان، محققان و روزنامه نگاران مشهور ترکیه است که کارنامه پر بار و درخشان در زمینه ساخت فیلم های مستند نیز دارد. دوندار در سال ١٩٨٢ از دانشگاه آنکارا فارغ التحصیل شده و از سال ١٩٧٩ با نشریات معتبری چون حریت، نوکتا[نقطه]، سوز[حرف] و تمپو همکاری کرده است. وی در سال ١٩٨٦ موفق شد رشته روزنامه نگاری را در دانشکده روزنامه نگاری لندن به اتمام رسانده و دو سال بعد از دانشگاه خاورمیانه در رشته علوم سیاسی درجه فوق لیسانس دریافت و دو سال بعد در همین رشته دکترا اخذ کند. دوندار از سال ١٩٨٨ با رادیو تلویزیون دولتی ترکیه شروع به همکاری کرد.
وی تاکنون با روزنامه مشهور و معتبر زیادی به شکل مرتب و روزانه همکاری کرده و از سال ٢٠٠١ تاکنون به صورت اختصاصی برای روزنامه ملیت می نویسد. اولین تجربه فیلمسازی وی مستند ١٠ قسمتی دمیرکیرات(١٩٩١) نام داشت و با مستندهای جنجالی چون ساری زیبک، ١٢ مارچ، انستیتوهای روستایی و فنرباغچه دنبال شد. مستند ٤ قسمتی ناظیم حیکمت(٢٠٠٢) که پخش گسترده جهانی نیز یافت به گسترش شهرت بین المللی وی کمک بسیار کرد. وی تا قبل از مستند بلند مصطفی درباره سیاستمداران معاصر دیگر ترک مانند بولنت اجویت نیز فیلم ساخته و مستند انسان قبل از هر چیز! درباره حقوق بشر در ترکیه او نیز سر و صدای زیادی به پا کرده است.
اکثریت آثار وی به شکل کتاب نیز منتشر شده و بالغ بر ٢٠ جلد بوده و تا امروز برای کارهای متنوع خود جوایز متعدد و معتبری نیز دریافت کرده است.

امیر عزتی

منبع : موج نو

مطالب مرتبط

سنجاقک


سنجاقک
▪ نام فیلم: سنجاقك
▪ كارگردان: تام شدیاك
▪ محصول ۲۰۰۲ آمریكا
▪ بازیگران: كوین كاستنر، سوزانا تامپسون، جو مورتون و...
فیلم سنجاقك از زمره فیلم هایی است كه به نظر نگارنده در ارتباط با موضوع خود كه همانا زمینه ای ماورایی دارد، بیشتر به عوامل روانشناختی نظر دارد تا فلسفی. دكتر جوهارو (كوین كاستنر) به همسرش امیلی (تامپسون) علاقه مند است. امیلی خود نیز پزشك است. اتوبوس حامل وی در رودخانه ای خروشان سقوط می كند و همراه جنینی كه همراه داشته كشته می شود، پس از این حادثه دكتر جو تا حدودی نظم ذهنی و روانی اش مختل می شود. این موضوع چنان ثقلی به خود می گیرد كه مقامات بیمارستان از او می خواهند به مرخصی رفته و استراحت كند. جو برای رهایی از این حرمان كشنده، غرق در كار درمان بیماران می شود. او به تدریج درمی یابد كه از طریق بعضی از كودكانی كه به بیماری های صعب العلاج مبتلا هستند و از بیماران همسرش بوده اند، پیام هایی دریافت می كند. یكی از این بیماران جفری نام دارد. جفری كه كودكی حدوداً هشت ساله است، پس از این كه تا آستانه مرگ پیش می رود و سپس زنده می شود، به جو می گوید كه امیلی را در یك رنگین كمان دیده است. در نهایت جفری به جو چنین القا می كند كه امیلی می خواهد با او ارتباط برقرار كند. پسر بچه دیگری به نام بن كه او نیز به بیماری سختی مبتلا است، طبق آنچه فیلم ادعایش را دارد، برای لحظه ای گذرا مرگ را تجربه می كند. بن به جو می گوید كه خواب همسرش را دیده است، بن حدود دو هفته است كه به بیمارستان آمده و قبلاً امیلی را ندیده است. او به جو می گوید: همان خانم دكتری كه عكس او در راهرو بیمارستان است، در خواب به او گفته كه جو باید به محل رنگین كمان برود. امیلی سعی می كند از طریق بیمارانی كه در حال مرگ هستند با جو ارتباط برقرار كند. وجه تسمیه فیلم به جهت تصویر سنجاقكی است كه از كودكی به صورت مادرزاد روی شانه امیلی همسر جو قرار گرفته است. جو در یكی از شب ها در خانه خود، از پشت پنجره شاهد پرواز سنجاقكی است كه تا آستانه پنجره می آید و سپس از نظر دور می شود. در خاتمه جو به ونزوئلا می رود. او به كمك یك خلبان محلی به مكانی می رود كه اتوبوس حامل همسرش و دیگران در رودخانه ای خروشان سقوط كرده است. جو بدون توجه به هشدار خلبان به میان رودخانه خروشان رفته و به درون لاشه اتوبوس می رود. جریان شدید آب لاشه اتوبوس را از جا می كند و درون اتوبوس مالامال از آب می شود. جو خود خواسته تلاشی برای رهایی خود نمی كند و در نتیجه برای مدتی قدم در قلمرو مرگ می گذارد. در این هنگام امیلی بر او ظاهر می شود. وقتی خلبان هواپیما او را از داخل اتوبوس به بیرون رودخانه می آورد، جو مجدداً زنده می شود. بعد از این جو با شتاب خود را به قبیله ای كه همسرش برای مداوای آنها به ونزوئلا آمده بود می رساند. او عكس همسر خود را به افراد قبیله نشان می دهد و از آنها سئوال می كند كه صاحب این عكس را می شناسند؟ افراد قبیله ضمن تائید اینكه صاحب عكس را می شناسند، كودكی شیرخواره و بسیار زیبا را به او تحویل می دهند و می گویند این كودك فرزند همین زن صاحب عكس (امیلی) است. جالب اینكه تصویر پروانه كوچكی روی بدن كودك مشاهده می شود. تام شدیاك هیچ گونه توضیح علمی و غیرعلمی یا ماورایی را در رابطه با آنچه كه در فیلم خود به ما نشان می دهد اقامه نمی كند. فیلم سنجاقك در مجموع به لحاظ ساختار و پرداخت، فیلم متوسطی است كه بازی یكدست و روان كوین كاستنر یكی از امتیازات بارز آن است. تام شدیاك در چند جای فیلم موفق به خلق لحظات ترسناكی شده است كه آن هم از امتیازات بارز فیلم است، گرچه به دلیلی كه در رابطه با كلیت فیلم گفته شد فیلم سنجاقك اثر متوسطی است. در سكانسی كه شب هنگام جو در خانه ویلایی خود از پشت پنجره شاهد پرواز سنجاقكی است، پرداخت خوبی را از شدیاك شاهد هستیم. جو دچار توهم می شود و با نوعی ترس و تردید وارد یكی از اتاق ها می شود كه ناگهان طوطی با حركاتی هیستریك و غیرقابل پیش بینی بسیاری از وسایل اتاق را درهم می ریزد و سپس به حالت احتضار روی زمین می افتد و در خاتمه جو به طور ناگهانی نگاهش معطوف عكس بزرگ امیلی می شود. این سكانس بسیار ماهرانه دكوپاژ و مونتاژ شده است. تقطیع و اندازه نماها بسیار استادانه انتخاب شده است. شدیاك در این سكانس به شكلی بسیار موثر ترس را به مخاطب خود منتقل می كند چرا كه آنچه رخ می دهد ناشناخته و غیرقابل پیش بینی است. ترس واقعی نیز عكس العمل انسان است در برخورد با عوامل و عناصر ناشناخته. سكانس دیگری كه آن هم شب هنگام و در ویلای دكتر جو می گذرد، درخور اشاره است. جو كه به تنهایی بیرون از ساختمان قرار دارد صدای به هم خوردن در اتاق ها كه وزش باد موجب آن شده توجه او را جلب می كند. دوربین كات می كند به درون ساختمان و تصویر به هم خوردن درها را نشان می دهد و سپس دوربین به آرامی شروع به حركت می كند كه به لحاظ گرامری نمای نقطه نظر را به خود می گیرد یعنی این كه كسی از درون ساختمان جو را زیرنظر دارد!
«سنجاقك» به كارگردانی تام شدیاك و با بازی كوین كاستنر، سوزانا تامپسون، جو مورتون و ... از شبكه یك سیما در هفته گذشته پخش شد.


کلمات در حال جستجو
سگ‌خوری , آینده اصلاح طلبان , برف و کولاک , حساب‌های سپرده قوه قضاییه , کمیته انطباق , ابداع رایانه , انتخابات زودهنگام انگلیس , خورخه داسیلوا , استادان دانشگاه , انتشارات فاطمی ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
واکنش‌های ترانسفوزیون همولیتیک حاد , ضدعفونی کردن پیش‌گیرانه (precurrent disinfection) , میرزا محمدعلی سنگلاخ , شیشه‌گری , کلرای پانکراتیک (سندرم WDHA: اسهال آبکی، هیپوکالمی، و آکلریدی) , قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌ها جهت سرمایه‌گذاری در منطقه > سیرجان , جمعیت، ترکیب و پراکندگی آن (۲) , پانتول , در مدح عصمة الدین عمه‌ی اخستان , تیره‌های سرابندی ,

برخی منابع مهم خبری
irdiplomacy.ir دیپلماسی ایرانی , tabnak.ir تابناک , honarnews.com هنرنیوز , sharghdaily.ir روزنامه شرق , eslahat.news روزنامه صدای اصلاحات , namehnews.ir نامه نیوز , rooznamehsaba.ir روزنامه صبا , jahaneghtesad.com روزنامه جهان اقتصاد , mizanonline.ir خبرگزاری میزان , javanonline.ir جوان آنلاین ,

وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    قوی باش
    لبخند بزن حالت بهتر می شود، دعا کن قوی تر می شوی عاشق باش از زندگی لذت می بری شایان امیری