پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیشگویی وزن پایین تولد با استفاده از سطوح پایین Glucose Challenge Test در مادر بیمارستان میرزاکوچک خان ۸۳-۱۳۸۱


پیشگویی وزن پایین تولد با استفاده از سطوح پایین Glucose Challenge Test در مادر بیمارستان میرزاکوچک خان ۸۳-۱۳۸۱
● مقدمه:
سطح پائین (۷۱mg/dI≥)( Glucose Challenge Test) GCT یک عامل خطر مستقل برای داشتن نوزادی با وزن کم تولد (SGA) است لذا هدف مطالعه ما تعیین کردن روش ساده تری برای برای پیشگوئی وزن تولد نسبت به روش های گرانتر مانند سونوگرافی بود.
● مواد و روشها:
برای بررسی ارتباط بین سطح GCT (تست اسکرین دیابت در بارداری) با وزن جنین ۵۰۰ خانم با حاملگی تک قلو که تست را در طی هفته های ۲۸-۲۴ بارداری انجام داده بودند، وارد مطالعه شدند. سابقه فشارخون، دیابت و دییگربیماری های طبی قبل از بارداری یا در طی بارداری قبلی وجود نداشت و همگی آنها وزن گیری خوبی حین بارداری نسبت به BMI (body mass index) قبل از بارداری داشتند. در این مطالعه توصیفی تحلیلی، سن مادر، گراویدیتی BMI,، سطح GCT، سن حاملگی، جنسیت نوزاد، روش زایمان، وزن نوزاد و آپگار اسکور ارزیابی شدند.
● یافته ها:
میزان وزن کم تولد (small for gestational age) SGA در نوزاد مادرانی که سطح GCT ≤ ۸۰ ml/dl بود، بیشتر بود و از نظر آماری اختلاف معنی دار بود (p=۰.۰۱۸)، حساسیت ۵۸% و اختصاصیت ۸۹% و فاصله اطمینان ۹۵% (۰.۵۴۵-۰.۱۶۲) relative risk=۲.۲۸,
● نتیجه گیری و توصیه ها:
سطح پائین GCT با وزن کم تولد ارتباط دارد و می تواند به عنوان یک تست پیشگوئی کننده وزن کم تولد به کار رود یا حتی تداخلات تغذیه ای را مدنظر قرار دهد.
فاطمه داوری تنها
الهام پورمطرود
مهبد کاوه
فریبا یارندی
افسانه خادمی
صدیقه حنطوش زاده
زهرا افتخار
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید