پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ویژگیهای اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی در بیمارستانهای منتخب آموزشی تهران در طی سالهای ۸۱-۱۳۷۱


بررسی ویژگیهای اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی در بیمارستانهای منتخب آموزشی تهران در طی سالهای ۸۱-۱۳۷۱
● سابقه و هدف:
تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی (GTT: Gestational Trophoblastic Tumors) از معدود سرطانهای انسان است که علی رغم متاستازهای منتشر قابل درمان است. اگرچه GTT مقاوم معمولا به دنبال حاملگی مولار به وجود می آید، به دنبال حاملگی ترم، سقط و حاملگی نابجا (EP: Ectopic Pregnancy) نیز دیده می شود. هدف از مطالعه فوق، بررسی ویژگیهای اپیدمیولوژیک در مبتلایان به تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی است.
● مواد و روشها:
در یک مطالعه توصیفی بر اساس داده های موجود، پرونده ۸۵ بیمار مبتلا به GTT بستری در بیمارستانهای امام حسین (ع)، آیت اله طالقانی و میرزا کوچک خان در طی سالهای ۸۱-۱۳۷۱ بررسی شد. متغیرهای مورد بررسی عبارتند از: سن، تعداد حاملگی، نوع حاملگی قبل از بروز GTT، میانگین ?HCG سرم در بدو مراجعه، وجود متاستاز و مرحله بیماری.
● یافته ها:
میانگین سنی ۳۰.۸±۱۰.۴ سال، ۸۰% مولتی پارو ۸۰% موارد GTT به دنبال حاملگی مولار بوده اند. %۶۴.۳ در مرحله اول بیماری (محدود به رحم) و %۳۵.۷ متاستاز به نقاط دیگر مانند ریه (%۳۳.۴)، مغز (%۸.۲)، کبد (%۸.۲)، کلیه (%۲.۴) و نقاط دیگر بدن داشته اند. در بیش از نیمی از موارد، میانگین ?HCG مبتلایان به GTT در این بررسی کمتر از ۵۰۰۰ mlU/ml در بدو مراجعه بوده است.
● نتیجه گیری:
یافته های فوق نشان می دهد که GTTاین بیماران در ۸۰% موارد متعاقب حاملگی مولار بوده است که با پیگیری حاملگی مولار پیشرفت این بیماری قابل اجتناب بوده است و نیز میانگین تیتراژ HCG این بیماران کمتر از حد قابل انتظار بوده است.
ساناز فاموری
فریبا یارندی
ویدا فلاحیان
معصومه فلاحیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید