جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ارزش تست اسید استیک ۵% در تشخیص آزارهای دیسپلازیک دهانه رحم


بررسی ارزش تست اسید استیک ۵% در تشخیص آزارهای دیسپلازیک دهانه رحم
سرطان دهانه رحم از آزارهای دیسپلازیک اپیتلیوم سطحی آن بر می خیزد که تشخیص زودرس و درمان در این مرحله سبب جلوگیری سرطان مهاجم و کشنده آن می گردد.
به منظور تعیین صحت تست اسید استیک ۵% در تشخیص دیسپلازی دهانه رحم خانمهای مراجعه کننده به درمانگاه زنان و تنظیم خانواده باقرآباد شهر ری و بیمارستان میرزا کوچک خان در سال ۱۳۷۳، در صورت رضایت، تحت شستشوی دهانه رحم با محلول ۵% اسید استیک به مدت یک دقیقه قرار گرفتند، در صورت مشاهده اپیتلیوم سفید رنگ پس از یک دقیقه، تست مثبت تلقی می شد. صد خانم که دارای تست مثبت بودند (گروه AA+) وارد مطالعه شدند. از بین خانمهایی که تست اسید استیک منفی داشتند، صد نفر به طور تصادفی به عنوان گروه مقایسه (گروه AA-) انتخاب شدند. برای هر دو گروه تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی نیز انجام شد.
نه نفر از گروه AA+ دارای پاپ اسمیر غیر طبیعی بودند که نتیجه بیوپسی ۷ مورد، دیسپلازی نشان داد. در گروه AA- دو مورد پاپ اسمیر غیر طبیعی داشتند که نتیجه بیوپسی آنها طبیعی بود.
نتایج کولپوسکوپی در ۹۵ نفر از گروه AA+ و ۲۵ نفر از گروه AA- غیر طبیعی بود که برای همه آنها بیوپسی انجام شد. ۶۷ نفر (۷۱%) از گروه AA+ و ۳ نفر (۱۲%) از گروه AA- در بیوپسی، دیسپلازی نشان دادند.
در این مطالعه حساسیت، ویژگی، ارزش پیشگویی، مثبت و منفی تست اسید استیک ۵% در تشخیص دیسپلازی دهانه رحم به ترتیب ۹۵.۷%، ۴۴%، ۷۰.۵% و ۸۸% حاصل شد.
این ارقام در مورد تست پاپ اسمیر به ترتیب ۱۰%، ۹۲%، ۶۳.۶% و ۴۲.۲% بود.
زهرا فتخار
قدسیه یدی علوی
اعظم السادات وسوی
فریبا ارندی
روناک بروجردی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید