سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


یارانه بنزین در گفتگو با وزیر اقتصاد: هنوز هیچ چیز مشخص نیست


یارانه بنزین در گفتگو با وزیر اقتصاد: هنوز هیچ چیز مشخص نیست
از روزی که سید شمس الدین حسینی به عنوان دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی از رئیس دولت حکم گرفت و نام و تصویرش در رسانه ها آمد تا روزی که او ناباورانه بر صندلی وزارت اقتصاد در ساختمان قدیمی باب همایون تکیه زد، فقط چیزی نزدیک به یک ماه طول کشید و شاید او را بتوان به جرئت مصداق مثل«رفتن ره صدساله در یک شب» دانست.
مهمتر آنکه شمس الدین حسینی در همان مدت کوتاه چنان اعتماد رئیس دولت را جلب کرد که او حاضر شد تا حسینی را به جای شاگرد محبوب معاون اول بنشاند. به نظر می رسد تسلط حسینی بر آنچه قراراست دولت در آینده به مرحلۀ اجرا درآورد، رئیس دولت را مجاب کرده است تا کارشناس طرح تحول را به بالاترین مقام در وزارت امور اقتصادی و دارایی ارتقا دهد.
از گفته ها و اظهارنظرهای جسته گریخته نیز چنین برمی آید که شمس الدین حسینی در مقام وزارت امور اقتصادی و دارایی، آگاهترین فرد کابینه به طرحی است که عنوان انقلاب اقتصادی ایران لقب گرفته است. او چه در مقام کارشناس و پس از آن، دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی و حال چه در جایگاه وزیر اقتصاد و مجری اصلی این طرح، بیشترین اطلاعات از جزئیات آن را دراختیار دارد و علی القاعده باید مطلع ترین و مناسب ترین مسئول دولتی برای پاسخگویی به سؤالات و ابهامات پیرامون این طرح باشد، اما گفتگوی کوتاه با او البته هنگام خوردن شام که در ادامه می خوانید، نشانی از آن نداشت که حتی او نیز نسبت به آنچه قرار است در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد، آگاه باشد.
یا حسینی ترجیح داد تا اسرار این طرح همچنان «مگو» باقی بماند، یا اینکه براساس همان نگرانی همگانی، تقریباً هیچ کس نمی داند این طرح چه ابعادی دارد و چه تغییراتی در اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت!
هرچه هست، همان اظهارنظرها و روایتهای پراکندة مسئولان مختلف دولتی و مشاوران پرشمار رئیس دولت است که «کلاف پیچیدۀ» طرح تحول اقتصادی را کامل نکرده است.
روایت و اظهارنظرهای وزیر اموراقتصادی و دارایی دولت نهم دربارۀ این طرح، بیش از آنکه سخنان کارشناسی از جنس اقتصادی باشد، سخنان سیاستمدارانۀ یک وزیر اقتصاد است و به نظر می رسد شمس الدین حسینی در گذر یک ماهه از کارشناسی یک طرح تا نشستن بر صندلی وزارتی به بلندای اقتصاد ایران، به خوبی درس وزارت را آموخته است.
● طرح تحول بانکها شامل چه ابعادی است، آیا مسائلی مثل موانع فعلی خصوصی سازی بانکها با اجرای این طرح حل میشود؟
در خصوص مشکلات سیستم بانکی، لایحه های تقدیم مجلس می کنیم که در هیئت محترم وزیران به تصویب رسیده است. این لایحه به تجهیز منابع سیستم بانکی بسیار کمک میکند. در واقع این امکان فراهم میشود که منابع مورد نیاز سیستم بانکی تأمین شود. وقتی منابع سیستم بانکی تأمین شوند، قطعاً قدرت اعطای تسهیلات بانکها افزایش پیدا م یکند. با افزایش قدرت تسهیلا ت دهی بانکها، ما میتوانیم شاهد تجهیز منابع مالی مورد نیاز بنگا ههای اقتصادی باشیم.
● بحث توسعۀ بانکداری الکترونیک و رفع مشکلات این سیستم هم در این طرح دیده شده است؟
از طرف دیگر یکی از مباحثی که شما به خوبی به آن اشاره کردید، این است که بانکداری الکترونیکی عمق و تنوع کمی در کشور ما دارد. از آنجایی که این موضوع هم یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی قرار گرفته است، می کوشیم تا با همکاری دوستانمان در بانک مرکزی و تلاش مدیران و کارکنان زحمتکش سیستم بانکی آن را پیش ببریم. من فکر می کنم فضای همراه با مودتی فراهم شده تا کارها انجام گیرد. همکاری خوبی که نمایندگان مجلس با دولت داشته اند و رأی اعتماد قاطعی که به من دادند، از نکات مثبتی است که ما در دولت به آن اتکا داریم تا طرح تحول اقتصادی را کاملاً اجرا کنیم.
● به نظر شما طرح تحول اقتصادی تا پایان امسال اجرا میشود؟
بله، بخشهایی که در حال اجراست و بخشهای جدیدی از طرح هم در نیمۀ دوم سال اجرا می شود.
● بخش هدفمند کردن یارانه ها چطور، آیا این موضوع تا آخر امسال اجرا میشود؟
البته این بخش از طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد، ولی تا حدودی تا پایان سال اجرایی می شود.
● یعنی تا پایان امسال شاهد واقعی شدن قیمت بنزین خواهیم بود؟
واقعی شدن قیمت بنزین یعنی چه؟ منظورتان را نمی فهمم.
● منظورم این است که یارانۀ بنزین تا پایان امسال حذف خواهد شد و بنزین به قیمت وارداتی عرضه می شود؟
هنوز معلوم نیست. برای این منظور قرار است که سبدی از فراورده های انرژی تهیه شود که یارانۀ آنها تا پایان سال حذف خواهد شد.
● بنزین هم در این سبد قرار میگیرد؟
هنوز معلوم نیست.
● پاسخ شما به این منزله است که هنوز کار مطالعاتی طرح تمام نشده و طرح خیلی کارشناسی شده نیست؟
کار کارشناسی طرح تحول اقتصادی از دو سال پیش شروع شده و اتفاقاً بخشهایی از آن قبلاً اعلام شده بود. من از شما سؤال می کنم که طرح تحول رفتار بانکها کی اعلام شد؟
دو سال پیش بود.
● طرح تحول بیمه ها کی اعلام شد؟
یک سال پیش، اما شما گفتید که دو سال پیش تازه مطالعات طرح شروع شده، پس این طرحها فقط اسمی بیشتر نداشتند. کما این که تاکنون شواهد اجرایی آنها بروز نکرده است.
● اتفاقاً بسیاری از آنها هم اجرا شده است. ما این اجزا را اخیراً در قالب طرح تحول اقتصادی اعلام کردیم.
خود شما از چه زمانی از وجود چنین طرحی مطلع شدید؟
بنده از دو سال پیش در مقام کارشناس از طرح مطلع بودم و از حدود یک سال پیش، در طرح مشارکت داشته ام.
طرح بسیار جامع و کاملاً دارای ابعاد کارشناسی است که ابعادش را در آینده بیشتر توضیح می دهیم و امکان مصاحبۀ بیشتری در این خصوص با شما خواهیم داشت.
گفتگو: علی حق
منبع : ماهنامه تازه‌های انرژی


همچنین مشاهده کنید