چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

من اینجا، من آنجا، من همه جا


من اینجا، من آنجا، من همه جا
شاید داشتن یک خود مجازی برای بعضی از ما و پا جای پای خود واقعی‌مان گذاشتن کار عجیب و غریبی به نظر بیاید، اما مردم می‌توانند با استفاده از یک نسخه مجازی از شهر برلین به طور همزمان در دو نقطه شهر حضور داشته باشند؛ یکی با خود واقعی و دیگری با خود مجازی.
یک شعاع ۲۰ کیلومتری از شهر برلین با دقت تمام به شکل مجازی طراحی شده است، به طوری که تا پایان سال ۲۰۰۸ حدود ۵۰ هزار ساختمان پایتخت کشور آلمان وارد دنیای آنلاین می‌شود.
ژوچن هامل، مدیر ارشد شرکت Metaversum سازنده دنیای مجازی Twinity که نمونه مجازی شهرهای واقعی دنیا را طراحی می‌کند، می‌گوید: در حالی که Second Life و سایر دنیاهای مجازی،‌ نسخه‌ای ساختگی از شهرهای مختلف را ارایه می‌کنند، دنیای مجازی Twinity با همان داده‌هایی که در نقشه‌کشی Google Earth به کار رفته، طراحی شده است. در Twinity تک‌تک ساختمان‌ها به شکل مجازی در می‌‌آیند تا با نمونه اصلی آن‌ها برابری کند.
شهر برلین در دنیای مجازی Twinity از طریق عکسبرداری از نقاط مختلف برلین و تهیه مدل سه بعدی به وسیله پردازش عکس‌ها طراحی شده است. جالب اینجاست که کابران می‌توانند مانند دانشنامه آنلاین ویکی پدیا، مدل‌های سه بعدی جدیدی از دنیای واقعی را به Twinity اضافه کنند یا مدل‌های کنونی را اصلاح کنند.
● واقع گرایی
شرکت Metaversum معتقد است بسیاری از دنیاهای آنلاین فایده چندانی ندارند،‌ اما دنیای مجازی Twinity چیزی فرای سرگرمی و بازی است.
هامل می‌گوید: اینجا فضایی برای گردشگری آنلاین است. واقع‌گرایی این پلات‌فورم در برنامه‌ریزی سفر به شما کمک می‌کند تا پیش از رسیدن به مقصد خود، برخی از مشکلات دست و پا گیر را به صورت مجازی برطرف کنید.
بسیاری از مردم برای بازدید از نقاط مختلف دنیا از نقشه‌های سه بعدی مانند Google Earth استفاده می‌کنند که تصاویر مکان‌های مختلف را در بر می‌گیرند.
هامل می‌افزاید:‌ Twinity محیطی اجتماعی برای تعامل مردم با یکدیگر،‌بازدید از گالری‌ها و موزه‌ها و خرید آنلاین است.
ما مردم را تشویق به ساخت آواتارهایی می‌کنیم که درست شبیه خودشان است و با چهره و نام واقعی خود شناخته می‌شوند.
یکی از مزایای Twinity در مقایسه با بازدید از یک شهر واقعی این است که مردم بدون نیاز به وسایل نقلیه می‌‌توانند در کمترین زمان هر نقطه‌ای از شهر مورد نظرشان را به طور مجازی رویت کنند.
● مرکز اطلاعات شهری مجازی
لندن هم به زودی مانند برلین به دنیای مجازی راه پیدا می‌کند، با این تفاوت که لندن مجازی تنها یک نسخه مشابه شهر لندن در دنیای واقعی نخواهد بود، بلکه اینچ به اینچ از شهر لندن به یک نقشه مجازی تبدیل خواهد شد.
شرکت Near Global با ارایه نسخه مجازی شهر لندن در سال ۲۰۰۹ بر این باور است که دقیق‌ترین شهر سه بعدی از یک شهر واقعی را در قالب دنیاهای مجای طراحی کرده است.
در حالی که کاربران در Twinity می‌توانند به خرید و فروش و ساخت مکان‌های مختلف در این دنیای مجازی دست بزنند، Near Global نسخه مشابه آنچه را که مردم در یک شهر واقعی مانند لندن شاهد هستند را به نمایش می‌گذارد.
از سوی دیگر،‌ کاربران قادر خواهند بود با استفاده از GPS به شهر مجازی لندن متصل شوند و موقعیت خود را در پایتخت انگلیس پیدا کنند.
علاوه بر این با گشتی در دنیای مجازی Near Global می‌توان وسیله یا خدمات مورد نیاز را به راحتی پیدا کرد در واقع Near Global می‌تواند به یک مرکز بزرگ اطلاعات شهری در عصر حاضر تبدیل شود.
الکس وروتسلی بنیانگذار Near Global می‌گوید: ما دنبال خیلی چیز‌ها نمی‌گردیم،‌ بلکه آنها را اتفاقی پیدا می‌کنیم،‌ همان طور که خیلی از مردم به قصد خرید یک لباس یا یک جفت کفش بیرون می‌آیند، اما بقیه در فروشگاه‌های مختلف به جست‌و‌جو می‌پردازند تا ببینند چه چیزی پیدا می‌کنند.
وروتسلی می‌افزاید: هیچ‌گاه اطلاعات به خوبی دنیای مجازی Near Global به صورت آنلاین طبقه‌بندی نشده است و جایی را پیدا نمی‌کنند که تمام داده‌ها را در یک مجموعه و با رابط کاربری ساده در کنار هم پیدا کنید.
در حال حاضر طراحی تعداد محدودی از خیابان‌های شهر لندن به اتمام رسیده است،‌ اما شرکت Near Global امیدوار است به محض افتتاح لندن مجازی، شرکت‌‌ها و سازمان‌های مختلف پا پیش بگذارند و خدمات خود را به طور مجازی ارایه کنند.
کاربران با پرداخت هزینه‌ای می‌توانند از امکانات مختلف شهر مجازی لندن مانند گالری‌ها یا مراکز تفریحی برخوردار شوند. همچنین لندن مجازی مانند Twinity جایی است که در آن از ترافیک و سلاح و خشونت خبری نیست.
به گفته وروتسلی بازسازی سه‌بعدی مرکز شهر لندن ۶ ماه به طول انجامید و هدف بعدی Near Global بازسازی شهر مسکو است.
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید