پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کارت‌های گرافیکی ارزان‌قیمت را با دریابید


کارت‌های گرافیکی ارزان‌قیمت را با دریابید
اگر از آن دسته کاربرانی هستید که حاضر نیستند پول زیادی برای خرید قطعات صرف کنند و انتظار زیادی نیز از سیستم‌های خود ندارند، حتما تا به حال سری به بازار محصولات ارزان‌قیمت زده‌اید. محصولات ارزان‌قیمت دارای کارایی پایین‌تری نسبت به سایر محصولات هستند و به همین دلیل با برچسب‌های قیمتی جذابی عرضه می‌شوند. این محصولات بزرگ‌ترین بخش بازار را در اختیار دارند و برخلاف تصور در بسیاری از زمینه‌ها محصولاتی ضعیف تلقی نمی‌شوند. به دلیل اینکه بسیاری از کاربران به توان پردازشی بالا نیاز ندارند، معمولا قطعات ارزان‌قیمت به بهترین گزینه برای آن‌ها تبدیل می‌شوند. اگر به شکل استفاده از کامپیوترها نیز دقت کنید، می‌بینید که بخش بزرگی از موارد استفاده این ابزارها، برای انجام کارهای ساده‌ای مانند، استفاده از نرم‌افزارهای دفتری، گشت و گذار در اینترنت، تماشای فیلم یا گوش کردن به موسیقی یا سایر فعالیت‌های مشابه اختصاص یافته است. این دقیقا همان جایی است که قطعات ارزان‌قیمت با توجه به قیمت‌های پایین و کارایی مناسب به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند. در حقیقت با خرید این قطعات کاربر می‌تواند در هزینه‌های خود نیز به مقدار زیادی صرفه‌جویی کند. برای مثال، اگر شما از علاقه‌مندان سرسخت بازی‌ها نباشید، لزومی ندارد که پول زیادی برای خرید یک کارت گرافیک قدرتمند بپردازید زیرا قصد ندارید از توانایی‌های سه بعدی این کارت گرافیک استفاده کنید. خرید یک قطعه ارزان‌قیمت در بسیاری از اوقات فدا کردن کارایی به دلیل کمبود بودجه نیست، بلکه به معنی متناسب کردن سیستم با نیازهای جاری و با بهترین هزینه است.
این مسئله در دنیای کارت‌های گرافیکی نمود بیشتری پیدا می‌کند. از آنجایی که کارت‌های گرافیکی با کارایی بالا قطعات گران‌قیمتی هستند کاربران معمولا برای خرید آن‌ها بیشتر درنگ می‌کنند. از سویی دیگر بیشتر هزینه‌ای را که شما برای کارت گرافیک می‌پردازید، مربوط به توانایی‌های سه بعدی آن است که شاید بسیاری از کاربران چندان به آن نیاز نداشته باشند. شاید اینجا به این فکر بیافتید که خرید یک مادربرد با پردازنده گرافیکی داخلی به‌صرفه‌تر است اما اشتباه نکنید. اگر سیستم شما برای کارهای اداری و دفتری یا مرور وب استفاده شود این تفکر درست است، اما اگر بخواهید یک سیستم همه منظوره داشته باشید که تنها توانایی‌های سه بعدی آن خیلی بالا نباشد، مادربردهای با پردازنده گرافیکی داخلی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی داخلی از حافظه سیستم که سرعت پایینی دارد به عنوان حافظه خود استفاده می‌کنند و تقریبا هیچ‌یک از آن‌ها از کدگذاری سخت‌افزاری برای ویدیو پشتیبانی نمی‌کنند. تعداد خروجی‌های تصویری که این پردازنده‌ها در اختیار قرار می‌دهند محدود است و در نهایت قابلیت ارتقا نیز ندارند. اما کارت‌های گرافیکی ارزان‌قیمت چنین نیستند. این کارت‌ها قابلیت ارتقا دارند، از کدگذاری و کدگشایی سخت‌افزاری ویدیو به شکل کامل پشتیبانی می‌کنند و خروجی‌های متعددی را به همراه امکانات چند نمایشگری ارایه می‌دهند. در نهایت می‌توانید با استفاده از آن‌ها برخی از بازی‌ها و نرم‌افزارهای سه بعدی را در وضوح پایین اجرا کنید. همه این مزایا باعث می‌شود که کارت‌های گرافیکی ارزان‌قیمت همچنان بازار خوبی را برای خود حفظ کنند.
در حال حاضر دو شرکت بزرگ سازنده پردازنده‌های گرافیکی، (ATI و nVIDIA) مدل‌های ارزان‌قیمت متنوعی را به بازار عرضه می‌کنند. البته محصولات ATI دارای قیمت کمتری هستند و به امکانات خوبی نیز مجهز شده‌اند. این شرکت همزمان با عرضه پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon HD ۴۰۰۰ خود، مدل‌های ارزان‌قیمت این خانواده را نیز ارایه کرده است. ATI Radeon HD ۴۳۵۰ ارزان‌ترین پردازنده گرافیکی این خانواده است که مورد توجه بسیاری از کاربران و سازندگان قرار گرفته. یکی از سازندگانی که همیشه عکس‌العمل سریعی نسبت به عرضه محصولات ATI داشته است، گیگابایت است. گیگابایت به عنوان شرکتی که از مدت‌ها پیش با ATI همکاری داشته، استراتژی را پایه‌ریزی کرده که به این شرکت امکان می‌دهد محصولات خود را زودتر از رقبا به بازار عرضه کند. این بار نیز همزمان با عرضه رسمی پردازنده‌های گرافیکی ATI Radeon HD ۴۳۵۰ این شرکت بلافاصله چندین مدل کارت گرافیکی ارزان‌قیمت را به بازار عرضه کرده که جالب توجه‌ترین نمونه آن‌ها کارت گرافیکی GV-R۴۳۵OC-۵۱۲l است. این کارت گرافیکی جزو محصولات ارزان‌قیمت این شرکت است اما به معنی ضعیف بودن آن نیست. جالب‌ترین نکته درباره GV-R۴۳۵OC-۵۱۲l افزایش فرکانس‌ها در آن نسبت به نمونه‌های استاندارد است. در حقیقت این کارت یک نسخه اورکلاک شده است که فرکانس‌های آن برای پردازنده گرافیکی از ۶۰۰ به ۷۰۰ مگاهرتز و برای حافظه از ۱۰۰۰ به ۱۱۰۰ مگاهرتز افزایش یافته. علاوه بر این درگاه‌های HDMI، DVI و D-Sub نیز در آن پیش‌بینی شده‌اند که استفاده از عملکردهای چند نمایشگری را نیز پشتیبانی می‌کنند. با توجه به موتور کدکننده سخت‌افزاری ویدیویی، این کارت می‌تواند تا فیلم‌های با وضوح بالا را بدون اعمال بار کاری روی پردازنده اجرا کند. در نهایت به دلیل استفاده از ۸۰ پردازنده جریانی و پشتیبانی از DX۱۰.۱ به همراه ۵۱۲ مگابایت حافظه GDDR۵، این کارت قادر است بازی‌هایی مانند Call Of Duty ۴ را نیز در وضوح ۷۶۸×۱۰۲۴ و ۳۰ فریم در ثانیه اجرا کند. با توجه به مصرف توان کم GV-R۴۳۵OC-۵۱۲l که در بالاترین حد خود فقط به ۲۰ وات می‌رسد، می‌‌توان از آن در سیستم‌های سینمای خانگی کوچک استفاده کرد. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که کامپیوتر خود را در موارد بسیاری به کار می‌گیرید علاوه بر بازی و اجرای نرم‌افزارهای سه بعدی، این کارت گرافیک می‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید