چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خواص رطوبتی کاه گندم در سطوح مختلف تراکم و دبی پاشش آب با افشانک مخروطی


خواص رطوبتی کاه گندم در سطوح مختلف تراکم و دبی پاشش آب با افشانک مخروطی
شیوه رایج غنی سازی کاه غلات، کاری سخت و پر زحمت است که تسهیل یا حذف برخی اعمال به کمک ماشین، کمک موثری در این زمینه محسوب می شود. برای مکانیزه کردن غنی سازی کاه با محلول اوره، لازم است در زمینه خواص رطوبتی کاه مطالعاتی صورت گیرد.
بدین منظور خواص رطوبتی کاه از جمله رطوبت نگهداری شده و زه آب در سطوح مختلف مقدار پاشش رطوبت و تراکم کاه بررسی شد. فرآیند خیساندن از طریق پاشش آب با افشانک مخروطی بر مقدار معینی کاه (۱۰۰ گرم)، در چهار سطح تراکم (۵، ۵۰، ۸۵ و ۱۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب)، و سه سطح دبی (۴۰۰، ۶۰۰ و ۸۰۰ گرم بر دقیقه) بررسی شد. مقادیر مربوط به میزان رطوبت نگهداری شده و زه آب اندازه گیری و روابط بین آنها با دبی، تراکم، و زمان خیساندن تعیین شد.
بیش ترین مقدار رطوبت نگهداری شده نهایی و کمترین زه آب در تراکم ۵ کیلوگرم بر متر مکعب و کمترین میزان رطوبت نگهداری شده و بیشترین مقدار زه آب در تراکم ۱۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب مشاهده شد. از بین مدل های مختلف، مدل نمایی و توانی به ترتیب مناسب ترین مدل برای پیش بینی روند نگهداری رطوبت و زه آب تعیین و برای عمل آوری مکانیزه کاه، پاشش محلول بر کاه بدون تراکم (۵ کیلوگرم بر متر مکعب) مناسب تشخیص داده شد.
محمد یونسی الموتی
محمدهادی خوش تقاضا
برات قبادیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید