چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ردّ پای بدن در دهان


ردّ پای بدن در دهان
فرض کنید قرار است به یک مطب دندانپزشکی بروید و یک کار خیلی ساده مانند پرکردن سطحی یک دندان را انجام دهید. دندانپزشک شما را روی صندلی می‌نشاند. کلی سوالات عجیب و غریب درباره وضعیت سلامت عمومی شما، قرص‌هایی که می‌خورید و.... می‌پرسد، فشارخون شما را می‌گیرد بعد اعلام می‌کند چون فشارخون شما ۱۴ روی ۱۱ است و فشارخون حداقل شما کمی بالاست او دندان شما را پر نمی‌کند و باید برای مشاوره نزد یک پزشک قلب وعروق بروید...
خوب. شما باید به این دو سوال جواب بدهید:
▪ احساس شما نسبت به این دندانپزشک چیست؟
▪ پس از بیرون آمدن از مطب چه می‌کنید؟ به حرفش عمل کرده با پزشک قلب و عروق مشورت می‌کنید یا همان طور که در خیابان راه می‌روید با دیدن تابلوی مطب دندانپزشک دیگری بالا می‌روید شاید او بدون این همه مقدمات، کاری ساده مانند پرکردن یک دندان را برای شما انجام بدهد؟
واقعیت این است که سیستم بدن انسان، بسیار پیچیده است و در حالی که هر یک از اعضای بدن، می‌توانند کار خود را به طور مستقل، به خوبی انجام دهند ارتباط تناتنگ و شدیدی بین اعضای متعدد بدن وجود دارد. محیط دهان و دندان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و وجود این رابطه موجب می‌شود که پیش از انجام هرگونه عمل دندانپزشکی وضعیت کلی بدن کنترل شود.
● کمی حوصله به خرج دهید
طبق یک قانون و دستورالعمل اجرایی، همه دندانپزشکان باید خودشان یا به‌وسیله یک دستیار آزموده، پرسشنامه‌ای را برای بیماران خود پرکنند. بیمار ممکن است خودش پرسشنامه را پر کند یا پاسخ سوالات را به صورت شفاهی بیان کند و پرسش کننده پاسخ‌ها را درج کند. در نهایت بیمار باید با ذکر نام و تاریخ، مندرجات پرسشنامه را تایید و زیر آن را امضا کند. به نظر ‌می‌آید که جنبه قانونی قضیه بسیار بالا گرفته است اما واقعیت آن است که گاهی اوقات در اثر عدم اطلاع ناکافی دندانپزشک از وضع بیمارش و یا در اثر ‌اطلاع‌ ندادن صحیح بیمار به دندانپزشک (و کتمان بعضی حقایق یا بیماری‌ها) مشکلات بسیار حادی در اثر یک درمان ساده دندانپزشکی اتفاق افتاده و گاهی بیمار دچار شوک و یا حتی مرگ در مطب دندانپزشکی شده است.
● خودتان را ارزیابی کنید
▪ برای افرادی که دچار این بیماری‌ها باشند انجام هرگونه عملیات دندانپزشکی ممنوع است.
▪ کسانی که به هپاتیت نوع A مبتلا هستند. (این بیماری وقتی که فعال باشد، قابل سرایت است).
▪ مبتلایان به سل فعال
افرادی که به بیماری‌های جنسی فعال مبتلا هستند. در کسانی که نتیجه دو دوره آزمایش بیماری آنها منفی باشد، بیماری غیرفعال محسوب می‌شود.
▪ مبتلایان به منونوکلئوز عفونی فعال
▪ افراد دچار دیابت کنترل نشده
بیمارانی که به هر دلیل نیاز به آنتی‌بیوتیک درمانی پیشگیرانه دارند و داروی خود را دریافت نکرد‌ه‌اند.
فشارخونی‌های درمان نشده (که دارو دریافت نمی‌کنند). وجود فشارخون دیاستولیک (حداقل) بالای ۱۱۰ میلی‌متر جیوه و فشار سیستولیک (حداکثر) بالای ۱۸۰ میلی‌متر جیوه برای انجام درمان‌های دندانپزشکی خطرناک است.
● نسبتا ممنوع
جدای از این شرایط، در بعضی موارد منع نسبی برای انجام درمان‌های دندانپزشکی وجود دارد. یعنی فرد مراجعه کننده به دندانپزشک در اولین جلسه، دندانپزشک را از وجود بیماری‌ خود آگاه می‌کند و دندانپزشک بسته به مهارت و اطلاعات خود ممکن است مقدماتی را فراهم آورده و سپس شروع به درمان‌های دندانپزشکی کند و یا با دریافت مشورت از پزشک متخصص شرایط را برای شروع درمان آماده کند. این افراد باید پیش از انجام عملیات دندانپزشکی حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و مقدماتی را دریافت کنند. دقت کنید. آیا شما یکی از این افراد نیستید؟
افرادی که دچار انواع بیماری‌های مادرزادی قبل مانند سوفل‌ها، اختلالات دریچه‌ای و یا تب روماتیسمی و.... هستند باید حتما این مساله را با دندانپزشک در میان بگذارند زیرا در اثر انجام عملیات دندانپزشکی ممکن است میکروارگانیسم‌ها وارد خون شده و روی سیستم قلبی این‌گونه افراد تاثیر گذاشته و ایجاد اختلال و عفونت کند. در بسیاری از این‌گونه بیماری‌ها، لازم است بیمار با نظر پزشک، پیش از انجام عملیات دندانپزشکی، آنتی‌بیوتیک مصرف کند (پروفیلاکسی).
افرادی که هرگونه پروتزی در بدن خود دارند نیز باید پیش از انجام عملیات دندانپزشکی با پزشک خود مشورت کنند.
افرادی که در شش ماهه گذشته دچار بیماری‌هایی مانند سکته قلبی، آنژین صدری، گرفتگی رگ‌های کرونری و... بوده‌اند حتما باید پیش از درمان‌های دندانپزشکی کنترل شوند.
▪ افرادی که دیابت دارند.
▪ کسانی که به یکی از انواع هپاتیت مبتلا بوده‌اند.
▪ مبتلایان به ایدز
▪ کسانی که تحت درمان بیماری صرع هستند.
▪ کسانی که عضوی برای آنها پیوند شده است.
▪ افرادی که دچار اختلالات تیرویید هستند.
▪ افرادی که به‌تازگی رادیوتراپی یا شیمی درمانی شده‌اند.
▪ مبتلایان به هموفیلی یا لوسمی
▪ خانم‌های باردار و کسانی که احتمال می‌دهند باردار باشند.
● ببخشید، فشارخون من بالاست!
متاسفانه در کشور ما، گرفتن تاریخچه پزشکی از بیماران مطب‌های دندانپزشکی، در همه مراکز انجام نمی‌شود و این کار مهم در بسیاری از مراکز و مطب‌های دندانپزشکی نادیده گرفته می‌شود. اگر دوست دارید سلامت خود را حفظ کنید و در حین درمان‌های دندانپزشکی خطری شما را تهدید نکند، لطفا خودتان به فکر باشید و این نکات را رعایت کنید:
اگر دندانپزشک یا دستیار او فراموش کردند که پیش از شروع کار دندانپزشکی، تاریخچه پزشکی شما را بپرسند، شما این امر را به آنها یادآوری کنید.
لطفا هنگام رفتن به مطب دندانپزشکی، نمونه‌ای از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را همراه خود ببرید و آنها را به دندانپزشک نشان دهید. بسیاری از داروهای عمومی ممکن است با داروهای مصرفی دندانپزشکی (به خصوص داروهای بی‌حسی) تداخل کنند.
اگر سابقه فشارخون دارید، پیش از انجام هرگونه عمل دندانپزشکی به خصوص اعمالی که نیاز به تزریق بی‌حسی دارند، باید فشارخون شما کنترل شود. اگر دندانپزشک این کار را فراموش کرد، مراتب را به او یادآوری کنید.
اگر آنژین صدری دارید، حتما قرص‌های زیر زبانی خود را در مطب دندانپزشکی همراه داشته باشید.
فرین میزانیان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید