چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


ارزان ‌قیمت‌های بازار موبایل


ارزان ‌قیمت‌های بازار موبایل
حدود ۱۵ سال است که از ورود تلفن همراه به کشورمان می‌گذرد و طی این مدت در سایه ورود این کالا به کشور نه تنها نیازهای ارتباطی مردم تا حد قابل توجهی رفع شده است، بلکه مشاغل و بازارهای مختلفی در این زمینه ظهور و رشد کردند.
همچنین با روی کار آمدن اپراتورهای دیگر مانند ایرانسل، تالیا و ... که نسبت به همراه اول سیم‌کارت‌های ارزان‌تری دارند تعداد کاربران گوشی تلفن همراه بیشتر و در نتیجه بازار خرید و فروش این کالا رشد بیشتری کرده است.
اگر سری به مراکز خرید و فروش گوشی تلفن همراه بزنید نه تنها شاهد بازار پرمخاطب این کالا خواهید شد، بلکه رقابت شدید تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه برای جلب نظر کاربران توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. با توجه به همین بازار رقابتی است که شرکت‌های تولیدکننده هر از چند گاهی تکنولوژی جدید و محصولی پیشرفته‌تر از قبل را وارد بازار می‌کنند که با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که دارند از قیمت‌های مختلفی برخوردارند.
اما نکته‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که طی یکی، دو ماه اخیر شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن به عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت که ظاهری زیبا دارند به بازار اقدام کرده‌اند و این گوشی‌ها در بازار مخاطبان زیادی یافته‌اند. البته فعالان بازار معتقدند سونی اریکسون در این زمینه فعال‌تر از سایر رقبای خود است و گوشی‌های زیبا و ارزان قیمتی به بازار عرضه کرده است که گوشی‌های سری رادیو جزو پرفروش‌های ارزان قیمت این برند است.
● ارزان قیمت‌های پرفروش
اگر به یاد داشته باشید با ورود سیم‌کارت‌های تالیا و ایرانسل به بازار اکثر کاربران همراه اول با دلایل خاص خودشان اقدام به خرید سیم‌کارت‌های اعتباری کرده و به قول معروف دو سیم‌کارته شدند.
همان زمان بود که زمزمه ورود گوشی‌های دو سیم‌کارته که اکثرا چینی بودند به گوش رسید و پس از مدتی شاهد عرضه این گوشی‌ها به بازار بودیم که به حکم چینی بودنشان قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار و گاه ۲۵۰هزار تومان داشتند.
البته فعالان بازار معتقد بودند این گوشی‌ها رسما یک بار مصرف بوده و پس از یک دوره مصرف شش ماهه باید عطایشان را به لقایشان بخشید.
به هر حال این گوشی‌ها بازار چندان پررونقی نیافتند و پس از مدتی کاربران دو سیم کارته ترجیح دادند حالا که دو سیم کارته شده‌اند دو گوشی نیز ‌شوند.
احمدی یک فروشنده گوشی تلفن‌همراه در پاساژ علاءالدین می‌گوید: گوشی‌های ارزان قیمت بیشتر از طرف افرادی خریداری می‌شود که دو سیم‌کارت دارند و معمولا این گوشی‌ها میزبان سیم کارت‌های اعتباری هستند.
به گفته وی، برخی افراد که چند خط تلفن‌همراه دارند، یک گوشی گران‌قیمت برای خطی که بیشتر مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد، خریداری کرده و برای سایر خطوط خود از گوشی‌های ارزان قیمت استفاده می‌کنند.
فلاح یکی دیگر از فروشندگان گوشی در پاساژ پایتخت در حالی که چند گوشی ارزان قیمت از جیب‌هایش خارج می‌کند، می‌گوید: برخی از افراد مثل خود من از گوشی‌های گران قیمت جز ضرر چیزی عایدشان نشده است. پس به سراغ گوشی‌های ارزان قیمت می‌روند.
به گفته وی، در‌حال‌حاضر گوشی‌های جدید و گران قیمت از طرف افراد خاصی که صنف گوشی فروش آنها را گوشی باز می‌نامند مورد استقبال قرار می‌گیرند.
البته گروه دیگری که باز صنف گوشی فروش آنها را مایه‌دار می‌نامند نیز از گوشی‌های گران قیمت استقبال زیادی می‌کنند. اما به طور کلی به جرات می‌توان گفت حدود ۵۰درصد خریداران گوشی را افرادی تشکیل می‌دهند که به دنبال گوشی‌های ۵۰ تا ۱۵۰هزار تومان هستند.
به گفته وی ورود گوشی‌های جدید و ارزان‌ قیمت که سونی‌اریکسون در عرضه آنها به بازار پیشرو است روند افزایش تقاضا برای گوشی‌های ارزان‌قیمت را شدت بخشیده است.
صادقی یک فروشنده دیگر مدل‌های R۳۰۰ و R۳۰۶ را به عنوان گوشی‌های تازه وارد سونی اریکسون به بازار معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۸۷هزار و ۱۲۵هزار تومان به فروش می‌رسند و از خانواده Radio به شمار می‌آیند.
به گفته این فروشنده، اگر چه این گوشی‌ها امکانات چندانی ندارند و عمده امکانات آنها شامل تجهیز به یک دوربین عکاسی VGA و زنگ‌های پلی فونیک است، اما ظاهر زیبا و قیمت مناسب آنها توجیه خوبی برای فروش بالای آنها است.
این فروشنده گوشی‌های ارزان قیمت را به سه دسته گوشی‌های زیر ۵۰هزار تومان، گوشی‌های ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان و گوشی‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان تقسیم‌بندی کرد و گفت: در خانواده سونی اریکسون گوشی‌هایی که قیمتی بین ۵۰ تا ۱۵۰هزار تومان دارند از فروش بالایی برخوردارند.
وی مدل‌های J۱۱۰ و J۱۲۰ را از گوشی‌های بسیار ارزان قیمت سونی اریکسون معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۳۶ و ۳۹هزار تومان به فروش می‌رسند.
مدل‌های K۳۲۰، R۳۰۰ و R۳۰۰ که به تازگی وارد بازار شده است، T۲۸۰‌، W۲۰۰ و K۵۱۰ نیز به عنوان گوشی‌های ارزان قیمتی که میانگین قیمت آنها ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان است، معرفی شدند.
همچنین مدل‌های R،R۳۰۶، Z۵۵۰ W۳۵۰،W۳۰۰، K۵۵۰ و K۵۳۰ نیز از گوشی‌های پرفروش سونی‌اریکسون هستند که قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان دارند که معمولا به دوربین ۳/۱ تا دو مگاپیکسلی، بلوتوث و سایر امکانات مجهز هستند.
یکی از فروشندگان گوشی‌های نوکیا در پاساژ پایتخت نیز که به معرفی سه نمونه از گوشی‌های جدید و تازه‌وارد نوکیا در این مرکز مشغول بود، گفت: من به شخصه از کاربران با سابقه گوشی‌های جدید و گران قیمت بودم. اما مدتی است استفاده از گوشی‌های معمولی را به گوشی‌های گران قیمت ترجیح می‌دهم. البته این گفته من به این معنی نیست که گوشی‌های حرفه‌ای بد هستند یا .... بلکه من از استفاده این گوشی‌ها خسته یا بهتر بگویم دلزده شده‌ام. خدا را چه دیدی شاید یک ماه بعد دوباره به جای گوشی ۱۲۰۰ که اکنون در دست دارم یک گوشی جدید بگیرم.
وی مدل‌های ۶۶۰۰ تاشو، ۷۰۷۰، ۱۲۰۰ و ۱۲۰۸ را از گوشی‌های پرفروش ارزان قیمت نوکیا معرفی کرد.
سامانی یک فروشنده دیگر در پاساژ علاءالدین نیز، مدل‌های ۱۲۰۸، ۱۲۰۰، ۱۶۵۰ و ۱۲۰۹ را از گوشی‌های بسیار ارزان قیمت نوکیا معرفی کرد که قیمتی زیر ۵۰هزار تومان دارند. مدل‌های ۲۷۶۰، ۲۶۰۰، ۲۶۲۶، ۲۶۶۰ و... نیز قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان و مدل‌های ۳۵۰۰ ، ۲۶۸۰ تازه رسیده، ۷۲۱۰، ۳۱۲۰ و ۵۰۰۰ نیز قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دارند.
به گفته وی مدل ۱۲۰۰ جزو گوشی‌های ارزان‌قیمت بسیار پرفروش نوکیا است که مدل تکامل یافته ۱۱۰۰ است و به دلیل قیمت پایینی که دارد بیشتر مورد استفاده افراد دو سیم‌کارته و کسانی که با کاربردهای پیشرفته گوشی آشنایی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
● تاشو می‌خواهید یا کشویی؟
از سونی‌اریکسون و نوکیا گفتیم؛ نوبتی هم باشد، نوبت سامسونگ است.
عبداللهی، یک فروشنده گوشی‌های سامسونگ مدل C۲۶۰ را که قیمتی حدود ۴۵هزار تومان دارد از گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت این برند معرفی کرد که به خاطر طرح تاشو و رنگ‌های متنوعی که دارد از فروش مطلوبی برخوردار است. این گوشی فاقد دوربین، بلوتوث و... است.
مدل‌های B۳۰۰، E۲۵۰، M۶۲۰، B۵۱۰ و... نیز از سایر گوشی‌های ارزان‌قیمت سامسونگ هستند که اکثرا تاشو یا کشویی هستند و به دوربین VGA تا دو مگاپیکسلی مجهزند.
پس اگر به خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت تاشو یا کشویی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به سراغ گوشی‌های خانواده سامسونگ بروید.
موتورولا برند دیگری است که در زمینه عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت فعال است.
مدل‌های C۱۴۰، C۱۱۸، C۱۱۹ و W۲۵۰ از گوشی‌های ارزان‌قیمت این خانواده هستند که قیمتی پایین‌تر از ۵۰هزار تومان دارند و فاقد دوربین هستند.
مدل‌های w۳۷۵۰، w۲۳۰، L۶، L۷ و... نیز قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند که علاوه بر اینکه جزو گوشی‌های باریک به شمار می‌روند قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان دارند و به دوربین و بلوتوث نیز مجهزند.
مدل‌های U۶، V۳x، V۳i و L۷ نیز از گوشی‌هایی هستند که قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان دارند. دوربین این گوشی‌ها معمولا بین ۳/۱ تا دو مگاپیکسل است و به بلوتوث و اینفرارد و... مجهزند.
● وطنی کم‌فروش
در بین برندهای مختلف گوشی تلفن همراه، LG از تولیدکنندگان گوشی‌های وطنی است.
LG نیز چند نمونه گوشی ارزان‌قیمت به بازار عرضه کرده است که برخلاف سونی‌اریکسون ارزان‌ بودن این گوشی‌ها با زیبایی ظاهر آن‌ها همراه نیست.
طاهری یکی از فروشندگان گوشی‌های LG در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: در بین مدل‌های مختلفی که LG به بازار عرضه کرده است، چند نمونه قدیمی که امکانات کمتری نسبت به سایر گوشی‌های موجود در بازار دارند، قیمت بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دارند.
وی مدل KG۲۷۵ را از گوشی‌های ارزان قیمت این برند معرفی کرد و گفت: با توجه به این که شرکت LG کره‌ای هم مدل‌های متنوعی را به بازار داخلی عرضه کرده است، کمتر کسی به سراغ گوشی‌های وطنی می‌رود. به عبارتی گوشی‌های وطنی طرفداران چندانی ندارد. در مورد برندهای i-mate و HTC هم باید بگوییم همه طرفداران گوشی‌های گران‌قیمت یا حرفه‌ای این دو برند را می‌شناسند و افرادی که متقاضی خرید گوشی‌های ارزان قیمت هستند کمتر به سراغ این برندها می‌روند.
سپس توصیه می‌شود اگر قصد خرید گوشی ارزان قیمت را دارید به سراغ برندهای فعال در این زمینه بروید.
● ختم کلام
به هر حال خرید گوشی چه نوع ارزان و چه گران قیمت آن پروسه‌ای است که همه کاربران تلفن همراه باید آن را سپری کنند.
به گفته فعالان بازار اکثر افرادی که برای خرید گوشی‌های گران قیمت به بازار مراجعه می‌کنند افرادی هستند که پرستیژ و وجهه‌ای که گوشی مورد استفاده به آن‌ها می‌دهد برایشان اهمیت بیشتری دارد تا کاربرد اصلی آن که همان برقراری ارتباط است.
به گفته فعالان این حوزه، جوانان، به ویژه آن دسته که موقعیت مالی خوبی دارند کاربران اصلی گوشی‌های گران‌قیمت هستند که البته در کنار گوشی گران قیمتی که در اختیار دارند یکی دو مدل گوشی ارزان‌قیمت نیز دارند.
جالب اینجا است که گوشی‌های ارزان قیمت نوکیا نسبت به سایر برندها از فروش بیشتری برخوردارند.
شاید با درک این موضوع بوده است که سونی اریکسون که خود را به نوعی رقیب اصلی نوکیا در عرصه تولید و عرضه گوشی می‌داند اقدام به عرضه گوشی‌های زیبا و ارزان قیمت کرده است که طبق ادعای فروشندگان در این زمینه موفق نیز بوده است.
مریم عسگری
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید